Stöckli Vs Salomon

ELcapitan

Ny medlem
Stöckli Vs Salomon
I julas provade jag två enastående skidor

Stöckli stormrider med marker 9.1 bindningar

Salomon pilot 10.0 med Look e9(prototyp) bindningar.

Nu är min fråga. Vilka är den bästa freeride skidan för aggresiva åkare som vill ha max av allt?

Och motivera varför.
Du får gärna lägga in förslag på andra bra freeride skidor.

Stöckli Vs Salomon
Stöckli är en hårdare skida som tåls att köra lite tuffare med, medans salomon är lite mjukare och kan därför passa en åkare som inte har en lika aggresiv åkstil. I övrigt så brukar mjukare skidor passa bättre i puder, medans hårdare skidor är bättre i pisten. Vill du ha en riktigt bra skida att växa i så är Stöcklin ditt val!

Stöckli Vs Salomon
Det är ju så att alla av de större märkerna gör bra skidor men till olika personer. salomon gör lätta skidor för lätta åkare och de funkar utmärkt till telemark.
Stöckli gör bland de styvaste skidorna på marknaden och är perfekta till tunga åkare och åkare som kör aggresivt.
Så det är svårt att jämföra men pilot 10.0 är ändå någorlunda styv för att vara salomon. Styvare skidor kan ha sämre flyt i lösnön men du tar lite längd på skidorna så ordnar det sig.

Stöckli Vs Salomon
Min vikt 90 kG
180 cm lång.
Gillar snabba långa svängar men även att hoppa...

Jag har kört på förljande skidor:
Völkl G4 (numera AX4) 188 cm
Absolut min favorit bland nedanstående...
Perfekt styvhet och mått som funkar både i uppkört puder och pist. Tyvärr är skidan avkörd. Snyft...
Atomic R:ex 198 cm
Lite hårdare och lättare än G4orna gör att de känns mer svåråkta. Längden gör ju också att de behöver mkt fart för att funka. Kommer nog inte att åka så mkt på denna skida.
Head Mojo 186 cm
Trots bredden tycker jag att detta är ett bra allround alternativ. Den känns lite ostabil när det går fort och är puckligt. Bredden gör den riktigt fin i offpist. Detta är den skida jag åker mest med.
Völkl V-pro 180 cm
Ytterligare ett bra allround alternativ. Måtten och mittmonteringen gör den kanske bättre i pist än puder.
Perfekt i en puckel eller en park. Fast jag gillar nästan mina Mojo mer...
Stöckli Stormrider XL 184 cm
Funkar i pist men i puder tycker jag de var dåliga

Jag gillar inte salomon. Skulle jag titta på någon av deras modeller skulle det bli AK Rocket som en riktig pudersmiskare men då tror jag att Gotama är ett bättre alternativ.

Lycka till med skidköpet. Mitt tips är att spendera lite pengar på att hyra skidor. Hyr du skidor så kan man byta under dagen. Hyran brukar också kunnas dras av på priset, som ligger lite högre än i butik oftast.

/Arvid

Stöckli Vs Salomon
Har två par Stöckli, Stormrider II och ett par DP. Är du en tung aggresiv åkare så bör du välja Stöckli istället för Salomon. Kanon som offpiste skidor och i pist duger det bra, beteer sig som en Super-G skida.

Har själv provat Salomon skidan och den känns som två veka pinnar :-) men är för den delen inte en dålig skida.

Tillbaka
Topp