Stor skillnad på carving? Årsmodell. osv.

ponts_

Medlem
Hej!
Jag skall till Åre första veckan i Januari och har bestämmt mig för att köpa ett par carvingskidor! Mina tidigare erfarenheter är att jag åkt ända sedan jag var liten (är 19år nu), men bara runt en vecka per år och med gamla raka skidor. Tycker jag är rätt ok på att åka men förmoligen är jag väl rätt dålig, helt beroende på vilka man jämför med förstås :)
Jag letar efter några skidor med bindningar för runt 1000kr, mer vill jag inte lägga ned på mina första carvingskidor då jag inte har några erfarenheter med dem.
Något jag ska tänka på? Är det stor skillnad på de olika skidorna, t.ex. mellan förra årets modell och några från 4 år sedan? Jag är 192cm lång och väger för tillfället 90kg ungefär...

Sökte lite och såg att man sagt att skidorna skall vara ganska korta, men att man ändrat uppfattning lite på senare tid. Skulle något mellan 185-190cm funka? Jag åker väl mest i de pistade backarna, även om det kan vara kul att ta lite skogsrundor ibland. Men det kanske inte går nu när man blir längre och har långa skidor... Jag åker inte i puckelpist eller i andra kostigheter.

Jag har bara letat på blocket.se, någon som har några andra tips på ställen där man kan köpa begagnade skidor? Om man får prata om sånt här. PM annars kanske. Bor i Stockholm för övrigt.

Mycket tacksam för svar! Det närmar sig :)

/Pontus

Har du kollat Köp/sälj här på freeride? Jag är dock ingen expert på skidor i övrigt men om du vill ha tag på ett par kan du också prova på SKILAB på Flemmingatan(Kungsholmen) Där har de ett ganska stort sortiment av begangnade skidor.

Lycka till!

MVH Mille

Köp&Sälj här på Freeride verkar vara sveriges bästa annonsmarknad för alpinutrustning. På blocket hittar man ju bara annonser av typen "Slalomskidor garagerensning" som innehåller spikraka neongröna skidor från 1982.

Dom senaste kanske tio åren har det hänt jättemycket i utveklingen av skidor, från raka skidor till mer eller mindra carvade. Slutsatsen är att ja, det spelar roll om skidorna är 5 år gamla eller 1 år gamla. En skida i längen 180-190 passar nog dig ja, men det är ju olika på olika modeller.

Hursomhelst tror jag att du kommer få svårt att hitta ett par bra skidor med bindningar för 1000kr om jag ska vara ärlig... Det tråkiga är att skidor faktiskt ÄR en materialsport och det kan skilja oerhört mycket på två olika till synes nästan identiska skidor.

Scotten är det inte Skidbytarboden du menar? annars ligger det två ställen som kränger bla. beg. skidor på Fleminggatan. Båda är säkert värda ett besök. Peronalen brukar vara villig att hjälpa till, speciellt om man glider in på lite udda tider, kanske tex klockan 14 på en vardag.

Lycka till med ditt carvande!
Fredrik

Om du bara ska åka en vecka i Åre tycker jag nog att du ska hyra skidor istället. Du kommer garanterat få mkt fräschare prylar än om du köper ett par skidor för 1000kr.

Ja precis min åsikt.
Hyr skidor och ta chansen att prova lite olika modeller och se vad det är för typ av skidor som passar din åkstil. Så kan du köpa ett par senare när du vet mer om vad du vill ha ut av skidan.

Heh ja det är väl det är som är nackdelen med att fråga på ett "fanatiker"-forum, halvbra grejor är värdelösa. Eller så är det jag som bara hoppas att ni överdriver, och att man visst kan ha grejor som är 4 säsonger gamla... Jag har sökt lite snabbt och tycker det finns många olika skidor med bindningar för 1000-1500kr. Tänk på att jag endast åker 1 vecka per år och dom jag har nu är RIKTIGT kassa i era ögon förmodligen.
"Fischer Hurricane Revolution Carving" 190cm tex, är dom verkligen dåliga jämfört med några raka som är 10-15 år gamla?

Just det, att hyra skidor kostar nästan 1000kr såg jag på skistar.se, alltså ungefär samma pris som man kan få ett par begagnade skidor för. Priset blir alltså det dubbla om jag första ska hyra skidor och sen köpa några till nästa gång. Ska för övrigt kanske till alpperna en vecka för första gången i vår...

Du har rätt! I princip är alla (åtminstone de flesta) nyare carvingskidor ett bättre alternativ än ett par gamla raka lagg. Inget direkt revolutionerande har hänt de senaste 4-5 åren även om skidorna faktiskt har blivit något bättre för varje säsong!

Är man på prisnivån 1000 - 1500 kr är det skicket på skidorna mer intressant än modell och design. (Jmfr om du ska köpa en bil för 15 000:-). Vad du bör vara medveten om är att olika skidmodeller skiljer sig mer ifrån varandra än de gjorde på den raka tiden. Längdmässigt hamnar du troligtvis rätt någonstans mellan 180 och 190 cm beroende på modell.

Om jag minns rätt hade Revolution Carver framgångar i skidtester som en mycket bra skida i den lägre prisklassen (men jag kan minnas fel).

Det bör väl också finnas en och annan Salomon X-Scream Series på marknaden till ett vettigt pris. Hittar du någon av de första årgångarna till ett pra pris. Slå till! På denna skida kan du gå upp mot 195 cm utan problem. En riktigt bra allroundskida även om den behöver vassa koanter för att fungera bra på is...

MVH/MM

Ok, när jag sökte tyckte jag det verkade som att dom carvinskidor som kostar 1000kr var dom som kom typ allra först et på marknaden. Och det är väl rätt självklart att om man bygger en helt ny sorts konstruktion på någonting borde väl systemet fungera bättre efter tio år än det första eller andra året?

Ja, jag åkte förra året lite på en Stöckli Stormrider FRY, den konstruktionen är väl en 4år gammal och det är en skitbra skida!!! Riktig kvalitet. Men du kan nog glömma att hitta ett par för 1000kr. Dom jag åkte på finns faktiskt till salu här på freeride för 1000kr, men dom har gått 2 hårda säsonger och är utan bindningar.

Jag e inte så jäkla säker på att alla carvingskidor är bättre än ett par tio år gamla riktigt bra störtloppsskidor som man bergis kan bränna järnet med i långsväng...

skitsamma, det här e ju bara ett forum med skidfanatiker så varför lyssna.. köp snowblades, det är kul!

...var ju ett häpnadsväckande intressant alternativ för alla som åker skidor en vecka om året. Måste erkänna att jag inte ens tänkt tanken...undrar varför...

;-) / MM

Hmm såg i ett gammalt inlägg här på freeride från 1998 att "Fischer Hurricane Revolution Carving" +bindning kostade 1999:-, och det var som sagt -98. Alltså kanske inte vart 1000kr idag...

Någon som kan tipsa mig om några skidor jag kan köpa för 1000-2000kr? (MAX) Har höjt prisintervallet lite nu :/

Kom ihåg att jag endast kör ungefär 1-2 veckor om året! Kanske nåt här på forumet. Mycket här verkar vara jävligt dyrt, och något sånt är jag såklart inte ute efter med tanke på hur sällan jag åker.

Tillbaka
Topp