Stor smärta i fot, vad och smalben

Rapiernet

Medlem
Skriver å min systers vägnar.
Sitter just nu i fjällstugan och försöker lösa ett problem.

Kan vara så att detta inlägg skall flyttas till annan del av forumet, ber om ursäkt ifall det läggs in fel från min sida.
Syrran har precis skaffat nya pjäxor, ett par Salomon Flyer Jr stl 23.0.

När hon nu åkt på dem i två dagar får hon en krampaktig smärta vid hålfoten, och en brännande känsla i vaden (likt känslan precis innan man får sendrag). Smärtan kommer inte om man hon bara har dem på sig utan det är först när hon börjar åka det börjar kännas. Dock blir den så stor att hon måste knäppa av sig pjäxan och vila vart tredje åk.

När vi kom in till skidshoppen för lite råd rekomenderades att man skulle ta ur sulan för att få en bredare sko, de hävdade att det kan hänga på att hon egentligen ska ha en 23.5 pjäxa. Dock har hon en smalfot och det var därför stl 23.0 rekomenderades vid inköp.

I pjäxan avänds bara en lång skidsrumpa som slutar ovanför pjäxkanten.
Kan en sula med högre häl göra susen kanske?

Någon som har någon idé hur smärtan kan avvärjas? Eller är syrran bara känslig? :)
Tackar för snabba svar, åker hem för sässongen på fredag.

Har hon stor hålfot? Jag fick krampkäningar när jag spelade innebandy, iof inte ändå upp i vaden men det blev bättre med ett hålfotsinlägg, inte perfekt men helt okej.

mvh

Det som skidshoppen säger låter väldigt skumt i mina öron då 23 och 23.5 har samma yttermått på pjäxan, vilket innebär att med lite lästande av innerskon kan man göra den bredare och längre.

Vad problemet är vet jag inte, det vara bara det jag reagerade på...

testa att massera vaden intensivt, och kyl ned den. kan vara början på en benhinneinflammation, i vaden, det är vanligt att det kommer vid nya skor, å då ska man varva med sina gamla pjäxor tills man kört in sig i sin nya.

formgjutna sulor hade kunnat vara ett alternativ till hålfoten, om den inte får nog med stadga och hon spänner sig på det viset.

lycka till ! :)

Visst kan syrran din trassla på med olika lama försök, och det är väl det ni får göra så länge ni är borta från civilisationen. Men, se till att besöka en KOMPETENT pjäxmakare, och det viktiga är de ortopediska kunskaperna finns på plats.

Det skulle förvåna mig om problemet inte har sin lösning i ett par hårda formgjutna sulor av fabrikat Conformable, men det brukar en duktig pjäxmakare kunna reda ut. De är svindyra, men hellre det än ont i fötter och kramp i vaderna.

Tack för svaren. Allt ni skriver låter vettigt.
Fick väl dom svar jag misstänkte att jag skulle få.

Vi kommer börja med att testa olika andra pjäxor genom hyra.
Nu är det ju bara två dagar kvar här uppe så innan ett inköp av formgjuten sula köps vill jag prata med någon som har kompetens, precis som UT skrev.

Lika bra att följa upp en startad tråd:
Vi testade ett par Lange 23.5. All smärta försvann och i en och en halv dag har syrran kunnat åka utan några problem alls :)

Tillbaka
Topp