Stora skidor+Duke. Funkar alltid?

simeil

Ny medlem
Detta kan kanske uppfattas som ännu en "vilka skidor?" tråd. Men det är lite annorlunda.
Mitt dilemma och stora fråga är om jag ska ha ett par stora skidor med en Marker Duke eller om jag sak ha två par: ett par med vanlig alpinbindning och ett par med Diamir Freeride bindning.
Har tänkt att införskaffa nya skidor till vintern. De kommer åkas ca 4 veckor i alperna (då det mest blir liftburen åkning med troligtvis nåt inslag av turande) och en vårvecka i sverige/norge med kanske 2-4 toppturer.
Det jag äger i nuläget är ett par slitna Watea(med en marker som jag inte vill åka mer på) och ett par gamla grå (-01?)Head Monster 193cm som jag inte vill åka mer på. På dom sitter ett par Diamir.
Skidor jag spanat på är bla. Dynastar XXL och Völkl Katana, då i fullängd. Jag är 192cm och väger 93-94kg. Men skidvalet är för mig inte det svåraste. Det jag klurar mest på är om det är idioti att tro att man ska kunna gå toppturer på 4-6 timmar med tex nån av ovan nämnda skidor med en Duke på? Är det kanske bättre att köra kombon Watea+Diamir och nya skidor+ny alpinbindning. Tycker ju dock att det skulle kännas smidigt att ha ett par skidor alltid!
Blev väldigt mycket o kanske flummigt, men tips o idéer mottages tacksamt

XXL är inte direkt lätt skida, och jag vet inte vad Katanan går på i 197-längd, men om jag inte missminner är den iaf. inte blytung.

Duke + Katana hade varit mitt do-it-all val, men frågan är om inte 4-6 h turer är lite långt för att inte vilja slänga utrustningen i närmsta bäck och köpa lättare... Jag hade inte gått så långt med Dukes, tror jag iaf!

Nej..är väl det jag är lite rädd för. När jag gått toppturer förut har det varit med Monster+Diamir o vanliga alpinpjuck. Är ju inte jättelätt det heller, men jag antar att den nya tänkta kombon blir en hel del tyngre. Efter att ha känt lite på de lagg jag nämnt, så känns iaf katanan lite lättare..

Personligen anser jag att 4-6h med Duke-bindningar inte är något problem.
Visst är de lite tyngre, men ärligt talat, spelar det så stor roll? Kolla över din utrustning i övrigt, de ~6 hg som skiljer går att spara in på annat håll!
Ska du göra en 6 timmas hajk så kommer du att ha med dig mat, och mat väger! kolla upp hur mycket energi du behöver ha, och hur du kan spara vikt där! Slår du samman alla "bra-att-ha" saker så inser du att det finns mycket vikt att spara. Vad väger din ryggsäck? Att byta ut en onödigt stor och tung ryggsäck kan göra underverk!
Vad jag försöker säga är att det finns många sätt att kompensera för den ökade vikten, man får helt enkelt prioritera vad som är viktigast.
//Tompan

Edit: Nu när jag ser att du turat i vanliga alpinpjäxor;
Bara genom att skaffa riktiga pjäxor så kommer komforten öka så otroligt mycket att vikten inte blir märkbar. Dessutom brukar alpina pjäxor väga en hel del...

Senast ändrad:
Så sant, så sant Tompan! Tejpa fast sond och spade på ryggen och lägg en påse med dropp innanför jackan för fikapauserna. Då kan du lätt rocka XXL hela dagen lång!

Jag har just hämtat mina nya Sugar Daddy med Duke, så jag har gjort mitt val, men inte hunnit använda grejerna än. Jag hoppas kunna använda dem även på några längre toppturer och tror fortfarande att det kommer att gå alldeles utmärkt.

Senast ändrad:
Du är bra rolig du Carled!
Simeil, glöm allt vad jag sa! Carled har nu fått mig på bättre tankar!
Köp en svintung ulltröja att ha på dig när du rastar och börja jaga gram på de utrustningsdetaljer som påverkar åkegenskaperna!
//Tompan, nästan ironisk, men bara nästan ;-)

Äh, dagsturer på dukes är helt lugnt. Så länge du inte tänkt försökt slå nåt hastighetsrekord eller siktar på typ 2000hm eller mer...

Inte värt besväret att hålla på och knussla. Om du vill ha nåt lätt så gör det ordentligt och köp lätta skidor, turpjäxor och dynafit. Din setup är tung ändå, så det är lika bra att skita i vikten och köra på. Så slipper du krångla med olika skidor utan du kan använda ditt enda par till allt!

Om du har turat med monster103or och freerides och tyckte det var ok, kommer du inte ha nåt problem.

Sant som du säger Tompan. Sen kan man ju kanske se över de extra kilon man har på magen, så skulle det bli ännu bättre!
Tompan, åker du all åkning med Duke?

nej jag åker ingen åkning med Duke. Däremot turar jag med Naxo, som inte är direkt lätta de heller!
En bra grundkondis är som du säger, inget dåligt sätt att öka komforten på turandet.
//Tompan

FF sa:
Äh, dagsturer på dukes är helt lugnt. Så länge du inte tänkt försökt slå nåt hastighetsrekord eller siktar på typ 2000hm eller mer...

Inte värt besväret att hålla på och knussla. Om du vill ha nåt lätt så gör det ordentligt och köp lätta skidor, turpjäxor och dynafit. Din setup är tung ändå, så det är lika bra att skita i vikten och köra på. Så slipper du krångla med olika skidor utan du kan använda ditt enda par till allt!

Om du har turat med monster103or och freerides och tyckte det var ok, kommer du inte ha nåt problem.
Tror jag börjar bli övertygad om att det är rätt med endast ett par lagg med en duke! Har inte turat med 103or. Är nån gammal föregångare till Monster 85, men är ju ändå ingen lättviktsskida direkt.
Nu kommer ett par följdfrågor. Är det nån skillnad på Legend XXL 08 och 09?
Och är det nån som har erfarenhet av sport65.de?

Men alltså du kan ju montera upp dina wateor med diamiren och ha som backup om du nu tycker att dina andra skidor är för tungjobbade. Eftersom du redan har prylarna. Dessutom tror jag det är svårt att få en vettig slant för begagnade diamirbindningar i dagsläget, så det kan ju vara värt att avvakta tills du vet du verkligen vill göra dig av med dem.

Man får ju också väga in att ett par skidor som XXL är till för att alltid maxas ur. Biffighetsfaktorn är påtaglig och skidorna är gjorda för att åka snabbt med i fallinjen. Så det är inte så jättestor poäng att fisåka runt på ett par XXL när man är trött i benen. Ibland när man turar kanske man vill ha lite snällare åkdon när man är trött i benen efter en lång uppförsgång. Men det där vet du nog bäst själv hur mycket dina ben pallar och hur bra du är på att åka skidor.

Ingen lösning är ju optimal för allt förstås...

Edit: 08 och 09 tror jag är samma skida, inte helt 100 procent dock.

Senast ändrad:
tompan14: Att ta ur 1kg i ryggan och tro det motsvarar 1 extra kg under fötterna stämmer ju inte helt...

Nån annan som tycker duken har alldelse för låg hälhöjare?
Upplever den iaf som låg jämfört med t.ex. R8 Cobra, Dynafit TLT Vertical FT och Diamir Freeride Plus...eller jag inbillar mig?

Senast ändrad:
WITMatrix sa:
tompan14: Att ta ur 1kg i ryggan och tro det motsvarar 1 extra kg under fötterna stämmer ju inte helt...
Nej det stämmer inte helt, där har du rätt.
Men jag hävdar fortfarande att det är fel att välja bort en bättre bindning nedför (i det här fallet The Duke) enbart motiverat med lägre vikt om man inte även ser till övrig utrustning. Börjar man titta på samtliga detaljer så finns det betydligt mer än 1 kg att spara innan man kommer till bindningarna. Väg dina saker själv och se! Hjälm, kläder, ryggsäck, små plock i fickorna, innehållet i ryggsäcken...
kolla in sidan fjäderlätt.se, visserligen är det fjällvandring som det handlar om där, men det finns många bra råd att ta till sig även som skidåkare!
//Topman

Tillbaka
Topp