Stordump med snö i Alperna!

Igel

Aktiv medlem
De visade på svt och tv4 att det kommit upp till 150 cm snö. Kräksnöat är bara förnamnet. Hela området kring sydvästra alperna har fått massor. De intervjuade en svensk familj i Zell am See som knappt kom ut från parkeringen...

Jag efterlyser mer rapporter kring detta :D

Man laddar ju för resan ner!!!

Mina föräldrar är i Meyerhofen nu, ringde nyss och berätta de att de kommit ca 40 cm idag och massor innan de också. De gick inte att åka pga noll sikt. Sen va de nån liten by som hade fått evakueras för de va så in i h*lvete mycke snö. Avundas dem som är i trakterna nu asså
!

Min kompis är i St Anton, där det är utgångsförbud på kvällarna pga lavinrisken. I pisterna är det midjedjup snö! De åkte en dag tidigare för att över huvud taget komma hem. Andra kompisar är i Lech, där de också hade stora problem...

Har snöat konstant i Chamonix i 3-4 veckor nu. Har till viss del vart stängt pga av lavinfara, men när dom väl öppnar så är det löjligt bra. :) Ser ut att bli totala motsatsen till förra vintern.

Jupp, snö är det ingen brist på i Anton.. ;)

390838_10150442976477470_35507032469_8771843_1702637053_n.jpg

Senast ändrad:
Henk021 sa:
Mina föräldrar är i Meyerhofen nu, ringde nyss och berätta de att de kommit ca 40 cm idag och massor innan de också. De gick inte att åka pga noll sikt. Sen va de nån liten by som hade fått evakueras för de va så in i h*lvete mycke snö. Avundas dem som är i trakterna nu asså
!
Vet du vilken by? Befinner mig i Mayrhofen nu (antar att det var den orten du åsyftade). Men jo tack det har snöat kopiösa mängder här och det ska tydligen fortsätta så några dagar till.

Senast ändrad:
Kom hem efter 4 dagar i Lech nu. Vi åkte ner bara för att det skulle snöa mycket enligt prognos. Prognosen hade rätt :)
Skulle gissa att det kom totalt runt 150cm under våra 4 dagar.
Men att det skulle vara några stora problem i Lech vet jag inget om, det var bara öppet i lågzon under torsdag och fredag, där är det lite för flackt för 50cm+ puder. Men det var också vårt största problem, så jag klassar in det som ett typsikt I-landsproblem.
passet var stängt några timmar under lördag morgon/förmiddag med, så dom som skulle hem då hade väl inte så kul.

Så här såg vår hyrbil ut, varje morron.

Så här kunde det gå om man inte skottade ut sin bil varje morron...

En bild på mig i dom enda metrarna skog man får köra i Lech

Ska ner till Ischgl igen om 3 veckor :)

maxmangelus sa:
Eric_W sa:
Sen när blev det vänstertrafik i Österrike? Bilden är uppenbarligen fake... Blev också upphetsad där ett tag:D
Men det gör inget, fortfarande grymma förhållanden där nere så det är bara att åka!
Bilden är från Japan, sist jag kollade så låg inte St Anton i Japan ...

Just nu har det slagit över med snöandet här Mayrhofen men imorgon ska det vända och solen är på ingång. :cool:

Kom hem ifrån Dorfgastain i söndags, var bottenlös puder och knädjupt till och med i dem brantaste delarna av pistarna. Dock var toppen avstängd ungefär en och en halv dag på grund av lavinrisk och sprängningar. Fortsatte att vräka ner snö när vi åkte vilket det tydligen hade gjort i hela gastainerdalen, vet att i Bad Gastein var endast mittliften öppen i fredags.

KOm precis hem från Saalbach och det är verkligen ingen överdrift med midjedjupt, har aldrig åkt så mycket puder.
Det var bottenlöst nästan överallt, och snöade 5cm/ timmen som mest
Enligt taxichaufören har de inte fått så mycket snö på 30år.
Det var dock inte öppet längst upp i systemet, men prognosen sa sol på onsdag.
Så ta er ner..

Min mage fylls med glad barntjut och spralliga clowner!!!

Är det någon som vet läget i franska alperna? Chamonix har ju fått en hel del, men jag är mest intresserad av Saint Sorlin och södra alperna...

V.6 bär det av!

Verkar ju som att man är "tvungen" att förnya sin utrustning med både transciver och ABS-säck! Inte mig emot!!! ;)

Är det någon som har en rapport om Sestriere, Italien?

Verkar inte som dem fått lika mycket snö enligt webbkamerorna.
Ska dit v.7 och kan ju inte mer än hoppas på dump..

repost fran snowboardtidningen pleasure's FB:

Zugspitze: 400cm
Grasgehren: 250cm
Kleinwalsertal: 232cm
Fellhorn: 230cm
Dammkar (Mittenwald): 150m
Mitterdorf: 140cm
Sudelfeld: 110cm
Spitzingsee: 110cm
Brauneck: 100cm
Feldberg: 100cm
Großer Arber: 90cm
Zwiesel: 40cm

Arlberg: 590cm
Sonnenkopf: 480cm
Innsbruck/Seegrube: 383cm
Venet: 380cm
Warth/Schröcken: 350cm
Hochzillertal/Kaltenbach: 340cm
Obertauern: 290cm
Diedamskopf: 280cm
Sölden: 280cm
Ski Amadé: 265cm
Saalbach/H.: 260cm
Damüls: 250cm
Serfaus/Fiss/Ladis: 240cm
Steinplatte: 240cm
Dachstein West: 230cm
Spieljoch: 230cm
Mayrhofen: 205cm
Westendorf: 200cm

Crans Montana: 390cm
Gstaad: 380cm
Lauchneralp: 374cm
Saas-Fee: 370cm
Jungfrau Region: 358cm
Flims/Laax/Falera: 350cm
Verbier: 300cm
Andermatt: 300cm
Elm: 300cm
Melchsee-Frutt: 250cm
Meiringen-Hasliberg: 238cm
Aletsch Arena: 210cm
Arosa: 210cm
Lenzerheide: 210cm
Davos/Klosters: 223cm
Pizol: 290cm
Les Portes du Soleil: 180cm
Hoch-Ybrig: 160cm

Senast ändrad:
Snödjup brukar väl alltid rapporteras optimistiskt? Dom har väl mätstickan i nån skreva eller så kan man misstänka ibland.

Nu verkar det dock ha snöat sjukt mycket, hoppas lite kommer till Arabba i Italien också..

Patrick sa:
liedholm sa:
Igel sa:
Är det snödjupet på topparna? Låter väldigt optimistiskt.
Ackumulerat snöfall under innevarande säsong skulle jag tippa på.
det är för lite för att vara ackumulerat, kom nyligen hem från Zermatt och det har kommit sjuka mängder med snö sedan mitten av december.
Gissar att det är lite blandat. Vissa orter har alltid (även förra säsongen!) drömsiffror även om det bara är 10 cm slask i nedre delen (egen erfarenhet: Laax framförallt men även Engelberg, båda verkar räkna in glaciären på toppen :P). Andra, som tex Zermatt, verkar snarare rapportera väldigt låga siffror om man jämför med vad de rapporterar för dagliga nysnömängder. Tex rapporterar Zermatt idag "bara" 195 cm fast de enligt Patrick ovan fått "sjuka mängder sedan mitten av december"...

Fnissar och tänker tillbaka i alla säsongstrådar där de kring lucia undrade när och om det skulle snöa... :D
Undra om de "ist das genouch?" som de säger i sällskapsresan :P:rolleyes:

Hallå!
Nu har snön slutat falla i alperna(för tillfället) enligt rapporten.Någon på plats eller som varit i franska alperna nyss och kan ge en läges rapport?
Har de varit sol i 14 dagar nu?
Tack

Kom precis hem från en vecka i Tignes/Val'd Isere. Vi kom ner Lördag 7/1 då hade det snöat mycket veckan innan. Vi fick en vecka med sol varje dag. Dock så hade det varit väldigt blåsigt (storm och "utegångsförbud") så den metern med snö som kommit dagarna innan såg man inte så mycket av. Fanns ju puder, men hade kanske ett djup på 2-3 dm max. Även om det fanns orörd snö i slutet på veckan så var kvaliteten på den ingen höjdare.

okej,Blåst är ju ingen bra greja asså!
Men lät som ni hade en schysst vecka ändå niillle.
okej, att snön är de viktiga men allt blir roligare med sol:)
Ha de

Som någon tidigare skrev så känns det som att det snöat oavbrutet i en månad i även St Anton. Dock tycker jag det här med stormen kändes lite överdrivet, lika stor snömängd en dag under stormen kom det ju en vecka tidigare, men det var inte på grund av någon storm så det uppmärksammades aldrig.

Just nu känner man inte igen sig på vissa ställen då staket och stolpar ligger under snön på vissa delar av berget, julgranar var under snöytan när det slutade snöa :) Nu har vi 5 dagar med sol och på torsdag den 19:e räknar localsen med att "helvetet" börjar igen med ett mustigt snöfall.

Jag upptadetar var-varannan vecka med edits på hur läget är, så vill ni se hur det är i St Anton kollar ni https://www.youtube.com/user/Jakob70cc?feature=mhee ;)

/Jakob

Tillbaka
Topp