Storlek på boots

wayne

Ny medlem
Storlek på boots
Hej

Jag vet att det finns en tråd som behandlar hur boots ska sitta, men jag vill ändå passa på att fråga ni som åker mkt vilken storlek jag bör köpa i Burtonboots.

I de flesta skor är det lätt att känna tycker jag, men när jag provade ut boots så tyckte jag det var jäkligt svårt att känna och sen vet man ju inte hur dom blir sen. Det är trots allt en del pengar man lägger ut och man ska ha dom ett tag, då vill man att dom ska sitta perfekt.

Mina fötter är 25,5 cm och jag brukar ha strl 41.

Jag har provat Burton Shaun White och Ruler.

Strl US 8 sitter riktigt tight och känns lite för små, frågan är hur mkt dom töjer ut sig.

Strl 9 tar i längst fram men när man drar åt och ställer sig i åktställning så blir det lite för mkt plats.

8,5 har jag tyvärr inte provat, fanns inte kvar där jag var.
Jag kan beställa 8,5, men vet då inte om 8:orna kommer töja ut sig mkt eller om jag bör köra på 8,5.

Hur stora är era fötter i cm och vad har ni för storlek på Burtonboots?

Senast ändrad:
Storlek på boots
..

27,3 kör på US 9 som e 27cm ..

som jag skriver .. man skall INTE kunna gå omkring med skorna... de skall sitta perfekt NÄR man kör snowboard :)

så.. mina e små.. men sen töjjer de sig när de blir varma.. :D

du kan säkert köra US 8 :) det skulle jag ha gjort om jag hade 41.or :)

/Pinn

Storlek på boots
Rätta mig om jag har fel men är det inte så att de flesta bootstillverkare gör innerskon i både hel och halvstorlekar men bara helstorlekar i ytterskon. Dvs köper du ett par 42.5 är ytterskon 43, således kommer innerskon att töja sig och bli en halv storlek större med tiden. Burton är dock ett av få märken som gör även ytterskon i halvstorlekar, de kommer alltså inte töja sig speciellt mycket. Kör själv med ett par Burton Hail och de har inte töjt sig en millimeter känns det som (har använt dem flitigt två säsonger). Vidare är det ju som Pinn säger, de ska va sköna att åka i, inte gå i.

Men som sagt det är ett par år sedan jag hörde det här så det kan ha ändrats.

Storlek på boots
Visst är det så att många tillverkare bara har helstorlekar på ytterskorna. Detta kompenseras dock genom att de använder tjockare material i innerskorna till halvstorlekarna så att det blir bra passform mellan inner och yttersko. Detta innebär att töjmånen knappast är större på ett par boots i halvstorlek.

Jag vill dock varna lite för att köpa allt för små boots och tro att man ska töja ut dem. Det är inget fel mad att ha ett par bekväma boots att åka i från dag 1. Jag köpte själv ett par 32 TM1 för några år sedan. De var storlek 10,5 och jag provade dem riktigt ordentligt i butiken. De kändes perfekta och efter formgjutning av innerskon kändes de ännu bättre, lite i tightaste laget, men ändå väldigt bra passform. Första dagarna jag använde dem åkte jag inte så mycket utan stod mest i dem. Som väntat hade jag lite ont i fötterna och den lilla åkning jag gjorde var inte precis bekväm. Lite senare den vintern åkte vi en vecka i Ramundberget och de tre första dagarna kändes sådär men från fjärde dagen och framåt kändes det riktigt bra och jag tänkte att nu börjar bootsen bli ordentligt inåkta. Den tredja veckan jag åkte i bootsen började de kännas obekväma igen och efter ett par dagar var de nästan outhärdliga att använda. De var för små trots allt och det kändes inte i fötterna förrän efter ett antal dagars åknining.

Självklart ska man tänka på att man inte köper för stora boots, men det kan gå fel åt andra hållet också, även om allt verkar väldigt bra från början!!

Storlek på boots
Enda anledningen till att man vill gå ner precis på gränsen för vad som känns ok är hälgreppet. Som alla brädåkare vet är dåligt hälgrepp lika med skit. Du vågar inte pressa dina skär inärheten som med ett par riktigt bra åtsittande boots. Att sedan bråka om halvstorlekar är väl kanske smaksak, men att ta en halvstorlek mindre än vad du "ska" ha är nog en bra tumregel för burton. Kanske ännu mer för andra märken som har ytterskal i färre storlekar. Jag har i svensk storlek 42 2/3 på ena och 24 1/2 på andra. Jag kör Burton Ion 8.5 och den är precis på gränsen för mig. Tårna ligger emot hela tiden men domnar inte. Jag trivs bra med detta, tillsammans med de små hälkuddarna du får med till Burton blir hälgreppet riktigt bra.

Har du 41 säger du så tror jag 8 blir lagom. Jag kör som sagt på 8.5 med en fot som är 42 2/3.

Lycka till!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp