Storlek turpjäxor

KJW74

Medlem
Storlek turpjäxor
Hello! Jag undrar hur ni erfarna turrävar tänker kring pjäxstorlek. Jag har har normal 25,5 på mina Nordica, och då sitter de tight. Mäter man foten har jag ganska exakt 255 mm långa fötter (min längsta fot). När jag för första gången gick på heldagsturer nu i helgen, utan gåläge, bör tilläggas så känner jag att vissa tår klämts iom att foten ständigt skjuts framåt i pjäxan när jag skjuter foten framåt/står upprätt. Hur ska jag tänka här? Om jag går upp en storlek får jag ju ett skal som är en hel centimeter för långt. Å andra sidan är ju själva åkningen ner väldigt kort mot tiden man står och går i pjäxorna.

Storlek turpjäxor
Lite svårt att förstå frågan.
Om du funderar på att köpa nya pjäxor med gåläge så bör de sitta lika bra på foten som vilka freeridepjäxor som helst. Det är bra om det går att lätta på trycket när man turar. Å andra sidan är det ju inga race pjäxor vi talar om. Jag gillar att ha ganska bra utrymme för tårna men det brukar man kunna fixa när man formar innerskon. Intuition is the shit!

Jag har haft i stort sett samma storlek på pjäxor med och utan gåläge.

//R

Storlek turpjäxor
Lite svårt att förstå frågan.
Om du funderar på att köpa nya pjäxor med gåläge så bör de sitta lika bra på foten som vilka freeridepjäxor som helst. Det är bra om det går att lätta på trycket när man turar. Å andra sidan är det ju inga race pjäxor vi talar om. Jag gillar att ha ganska bra utrymme för tårna men det brukar man kunna fixa när man formar innerskon. Intuition is the shit!

Jag har haft i stort sett samma storlek på pjäxor med och utan gåläge.

//R
Okej, tack för svaret! Verkar ändå som att du svarade på det jag undrade (även om den var dåligt formulerad;))
Frågan var ju helt enkelt om man ska ha lika tighta pjäxor för turande som man ska ha för sina "vanliga" alpinpjäxor, och det verkar ju som att du kör på det. Jag har span på ett par Salomon Mountain LAB, men de är i storlek 26,5 och följaktligen för stora...

Storlek turpjäxor
Okej, tack för svaret! Verkar ändå som att du svarade på det jag undrade (även om den var dåligt formulerad;))
Frågan var ju helt enkelt om man ska ha lika tighta pjäxor för turande som man ska ha för sina "vanliga" alpinpjäxor, och det verkar ju som att du kör på det. Jag har span på ett par Salomon Mountain LAB, men de är i storlek 26,5 och följaktligen för stora...
Det är ju jättesvårt att säga i och med att allas våra fötter är så olika. Jag vill som sagt kunna släppa på trycket när jag går uppför men absolut inte för mycket, då kommer skavsåren som ett brev på posten. Om det är någonting som gett mig problem i skidbacken så är det dock för stora pjäxor, det är det värsta jag vet.

Om jag står rakt upp och ner i mina pjäxor kan jag precis känna att tårna tar i framkant (rent tekniskt är det väl innerskon som tar i framkant och ger ett lätt tryck på tårna). Det släpper dock när jag lutar mig fram i plösen. Så vill jag ha både på turpjäxor och rena alpinpjäxor. Min rekommendation är att inte köpa just pjäxor osett/oprövat. Det är så viktig del av utrustningen.

//R

Storlek turpjäxor
Såhär har jag tänkt och byggt upp mitt förråd med boots:
Race (Lange RS140, 28.5) - hårda, mycket vinkel, frästa och tryckta på längden för att verkligen sitta tight och vara precis när jag åker.
Freeride (Nordica GPX130, 29.5) - hårda, lite frästa på valda ställen men med lite utrymme i tårna
Freeride tour (Dalbello Lupo Pro, 29.5) - Lite tryckta på bredden för framfoten, plats för tårna
Tour (Dynafit Tlt Speedfit, 30.5) - tryckta på bredden för att få mer plats när jag går.
Om jag står rakt upp och ner i mina pjäxor kan jag känna att tårna tar i, lite plöstryck och det släpper förutom på Tourpjäxorna där jag vill att det är fritt hela tiden då man ska kunna gå i dem och har man mycket ROM i skaftet så vill man inte slå i tårna fram i pjäxan vid varje steg

Storlek turpjäxor
Hej,
Jag hade läst av "Gubbfan" och flera till, "gå upp en storlek på turpjäxor".
Teflonminnet gjorde sig påmint, och jag köpte exakt samma storlek som jag har på mina alpinpjäxor....
Det renderade i schyssta blånaglar.. Sagt och gjort, köpte samma fabrikat, samma modell i storleken över (27,5 -> 28,5), och de fungerar perfekt att tura i

Senast ändrad:
Storlek turpjäxor
Hej,
Jag hade läst av "Gubbfan" och flera till, "gå upp en storlek på turpjäxor".
Teflonminnet gjorde sig påmint, och jag köpte exakt samma storlek som jag har på mina alpinpjäxor....
Det renderade i schyssta blånaglar.. Sagt och gjort, köpte samma fabrikat, samma modell i storleken över (27,5 -> 28,5), och det fungerar perfekt att tura i
...och då jag VET att Salomon funkar i strl 25,5 borde jag med en chansning kunna köpa 26,5?? 🥶

Storlek turpjäxor
...och då jag VET att Salomon funkar i strl 25,5 borde jag med en chansning kunna köpa 26,5?? 🥶
Testa gärna i butik hur lästen känns, jag kände att jag satt bra även i stl 28,5, dock är Dynafit smala och tighta (TLT 6 Perf. ), och det fungerar utmärkt att åka nedför i den större storleken. Att gå nedför eller på platten med för tighta pjäxor var dödens-döden för mina tår🥶😨

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp