Storlek på Marker Duke?

klaserik

Ny medlem
Storlek på Marker Duke?
Vilken storlek ska man välja på Duken? Jag tror jag har 314 mm sullängd (kan återkomma med exakt mått om ett par timmar) och small/medium går upp till 320 mm medan medium/large börjar på 305 mm. Det är ju i gränslandet om man säger så. Ska ringa och prata med några butiker men tänkte höra mig för här också.

Ha de

Storlek på Marker Duke?
Jag hade nog gått på den mindre, gissningsvis blir en mindre bindning stabilare.
Själv har jag en storlek större dojjor än du (326mm) och beställde nyss den stora duken.

Storlek på Marker Duke?
Gå på den lilla. Chansen att du kommer skaffa pjäxor som är större än 330 mm som är gränsen är minimal. (ja den 330 mm men rekomenderas inte.)

//H

Storlek på Marker Duke?
Då är vi på samma spår. Sullängden stämde jag hade 314 mm. Hasse menar du att det går att klämma i en 330 mm pjäxa men är inte att rekommendera? Men tack för hjälpen nu ska jag beställa=)

Storlek på Marker Duke?
Lanar traden lite.

Jag bestallde ett par Duke pa natet. Har 317 mm i sullangd sa bestallde small. Tyvarr rakade dom skicka storlek large pa bindningen. Det skulle ju visserligen funka med en large-binding da dom gar fran 305 mm och uppat.

Ar det vart besvaret att skicka tillbaka bindingarna och byta mot ett par small? Ar det samre att kora pa den storre om nu mina pjaxor passar i bada storlekarna. Stammer det som Nojlas sager att den storre blir mindre stabil?

Till saken hor att jag ska till Gransen nasta helg och det ar osakert om jag hinner byta bindningar o montera innan dess.

Storlek på Marker Duke?
Small ger ett ganska rejält mindre hålmönster och "snor" inte så mycket av skidans flex som large gör. Det är väl den största skillnaden skulle jag säga.
Det gör ingen skillnad när man går men då man åker gör det skillnad, speciellt för de som utnyttjar skidans flex och svängradie mkt.

Senast ändrad:
Storlek på Marker Duke?
Öppnar upp en gammal tråd om sulstorlekar och marker duke. Har 330mm sula och har sprungit över en small duke till bra pris. Hasse eller någon som har provat detta, det låter ju som man kan trycka ner den men fungerar det som tänkt eller är det något som inte riktigt är rekommenderat.

Storlek på Marker Duke?
Tar upp denna tråd. Jag har just nu ett par salomon Impact 110 28,5 som jag skall byta till nästa säsong. Har inte tillgång till sullängden och kommer ju ändras lite med nästa par pjäxor iaf. Tror ni att det skulle funka med ett par duke i strl Small eller måste man ge sig på en large (nämnas bör att nästa par pjäxor kan diffa mellan 28,5 till 29 är inte helt konsekvent i storlekarna)

Storlek på Marker Duke?
havreboll sa:
Tar upp denna tråd. Jag har just nu ett par salomon Impact 110 28,5 som jag skall byta till nästa säsong. Har inte tillgång till sullängden och kommer ju ändras lite med nästa par pjäxor iaf. Tror ni att det skulle funka med ett par duke i strl Small eller måste man ge sig på en large (nämnas bör att nästa par pjäxor kan diffa mellan 28,5 till 29 är inte helt konsekvent i storlekarna)
Det låter som är det är large som gäller för dig. Full tilt har korta pjäxor med 310mm på en 27a. Så med en 28/29 så är du fort över 320mm om du väljer något annat märke.

Storlek på Marker Duke?
Hm hur mycket varierar sullängden på olika pjäxor? Har Factor 27,5 med sullängd 318mm och tänkte köpa en small Duke, är det det dumt? Borde man ta en large för att vara på den säkra sidan om jag skulle behöva byta pjäxor?

Storlek på Marker Duke?
DrJ sa:
Hm hur mycket varierar sullängden på olika pjäxor? Har Factor 27,5 med sullängd 318mm och tänkte köpa en small Duke, är det det dumt? Borde man ta en large för att vara på den säkra sidan om jag skulle behöva byta pjäxor?
Så länge du köper Full-Tilt som nästa pjäxa behöver du inte byta :P
Ne men jag tror att så länge du inte går upp till 28 eller 28,5 så ska det gå fint med small duke..?

Storlek på Marker Duke?
Ja det är ju svårt att veta, känns inte helt omöjligt att man har en storlek större pjäxa om man skulle byta märke? Nu är ju mina Factors rätt nya så dom håller väl ett tag hoppas jag. Vad är den övre gränsen för small duke? Enligt ovan så funkar 330mm men fungerar dom felfritt även vid den längden? Löser dom ut som dom ska?

Storlek på Marker Duke?
Jag ställer den korkade frågan, novis som jag är, hur mycket som eg. skiljer i vikt (per par) mellan Small och Large? 100g?
Tror ändå inte att någon här märker den skillnaden så det är värt att chansa på en Small när man ligger i gränslandet.

Storlek på Marker Duke?
Nej det är väl sant, viktmässigt spelar det väl ingen roll. Men tänker mer på hålmönster och flex som någon skrev ovan, men det kanske inte man märker så mycket av heller?

Storlek på Marker Duke?
DrJ sa:
Nej det är väl sant, viktmässigt spelar det väl ingen roll. Men tänker mer på hålmönster och flex som någon skrev ovan, men det kanske inte man märker så mycket av heller?
Jag vet inte jag. Tycker ändå att jag åker en hel del skidor, men skillnaden i flex mellan dukes och P18 är knappt någon alls i mitt tycke. Snart kommer väl prylprofilerna hoppa på mig med detta påstående men för gemene man spelar det nog absolut ingen roll.

Senast ändrad:
Storlek på Marker Duke?
Jag hörde att de inte löser ut korrekt när de är ställda över 320 mm och att large pajjar flexkurvan mer på skidorna. Jag beställda iaf mina rocker 2 med Duke i strl Large för att vara på den säkra sidan

Storlek på Marker Duke?
Lutar väl åt large då låter det som. Lär ju i ärlighetens namn inte märka någon skillnad i någon flexkurava...

Storlek på Marker Duke?
Jag skriver här så att jag inte behöver starta en ny tråd.

Jag ska ta och köpa mig ett par Guardian/Tracker till ett par nya skidor och undrar då vilken storlek jag ska ta på bindningarna, S eller L. Pjäxorna är ett par Full Till Seth Morrison i storlek 310 mm. Såg att Guardian/Tracker är ca 260-320 mm på Small och ca 305-365 mm på large. För tillfället kör jag på Duke Small och trivs bra. Nu kommer vi till där skon klämmer, min skidkompis har rätt så mycket större fötter än mig och kan således inte testa mina skidor och vice versa.

Ska jag köpa ett par Small som jag vet funkar bra eller går på Large där delad glädje är dubbel glädje men med risk att bindningarna "känns stora"? Vilka skidorna som bindningar ska sitta på är inte bestämt till hundra så därför kan jag inte hjälpa er forummedlemmar med den informationen.

Någon som känner sig manad att delge sig av er åsikter så tar jag tacksamt emot all info ni har.

Storlek på Marker Duke?
ingelstroem sa:
Jag skriver här så att jag inte behöver starta en ny tråd.

Jag ska ta och köpa mig ett par Guardian/Tracker till ett par nya skidor och undrar då vilken storlek jag ska ta på bindningarna, S eller L. Pjäxorna är ett par Full Till Seth Morrison i storlek 310 mm. Såg att Guardian/Tracker är ca 260-320 mm på Small och ca 305-365 mm på large. För tillfället kör jag på Duke Small och trivs bra. Nu kommer vi till där skon klämmer, min skidkompis har rätt så mycket större fötter än mig och kan således inte testa mina skidor och vice versa.

Ska jag köpa ett par Small som jag vet funkar bra eller går på Large där delad glädje är dubbel glädje men med risk att bindningarna "känns stora"? Vilka skidorna som bindningar ska sitta på är inte bestämt till hundra så därför kan jag inte hjälpa er forummedlemmar med den informationen.

Någon som känner sig manad att delge sig av er åsikter så tar jag tacksamt emot all info ni har.
Klart att delad glädje är dubbel glädje. Tror inte att du kommer märka någon större skillnad på s och l.. faktiskt. Kör på den stora du, så kan din polare få testa.
Själv tänker jag bara på vad jag vill när jag köper utrustning. Jag har samma stl som du, skulle tveklöst gå för s.

Storlek på Marker Duke?
Har bara sett Guardian på bild ... så det här är bara ren spekulation från min sida! Men, som jag uppfattar det är nackdelen med den större storleken att den blir något tyngre, klumpigare och mindre styv i gångläge, men att det sannolikt inte märks någon skillnad vid utförskörning.

Så vill du ha optimal bindning för långa sköna turer väljer du S (eller egentligen så väljer du inte Guardian överhuvudtaget om du ska ut på långtur ...). Är det däremot fokus på utförskörningen tror jag inte du märker någon skillnad överhuvudtaget. Jag håller med PNyberg ... gå på L.

/MM

Storlek på Marker Duke?
Det blev ett par L så får vi se hur det funkar sen. Är det inget jag gillar så monterar jag på Duken istället.

Tanken är ju att det blir mest slack-country turande så jag tror inte att det har någon större inverkan storleksmässigt i slutändan och nu kan man göra två människor glada istället för en. Tack för hjälpen!

Storlek på Marker Duke?
Nu är det så att jag också har gett mig in i Marker Duke världen och har en liten fråga.

Fick hem mina idag och först reagerade jag att inte bindningen var ställd i längdled efter min pjäxstorlek(bindningen var förstort ställd). Sen reagerade jag på att den var väldigt mycket framskruvad redan, alltså i längdled, och att det därför kändes som att de var felmonterade. Och jag som eventuellt tänkte gå ner i pjäxstorlek lite senare i vår så kändes det väldigt dumt att ha bindningen så långt framskruvad.

Jag har sullängd 327 och tog en Largebindning...vet som sagt inte när jag skaffar mig en mindre pjäxa och den kommer ju ändå ligga på ca 315 så det kändes dumt att ta en Small-storlek.

Men efter en stund kom jag på när man monterar Duken så gör man säkert inte som vanligt. Vanligt menar jag att man monterar tådel och bakdel var för sig. Duken som har en ram monteras säkert på ett annat sätt. Det jag vill komma till är att på min bifogade bild så tycker jag att det ser ganska sketchy ut med en så långt framskruvad bindning, men tänkte därför höra med er här om det ser normalt ut? Det kanske blir såhär liksom. Men hade ju inte velat ha så här på ett par andra "normala" bindningar.

Storlek på Marker Duke?
Det blir väl sådär då det finns två längder på dukens ram, small och large. På Duken justerar du in bakbindningen så att den fungerar med din sullängd och sen monterar man bindningen så att mitten på pjäxan hamnar på rätt ställe. Istället för att man med en vanlig bindning anpassar avståndet mellan bindningarna till pjäxan med justeringen i mittläget. Hålen i Skidan borrar man alltid med samma avstånd på en Duke S eller L oavsett längd på sulan.

Har inte tänkt på att det går att justera fram bakbindningen så pass mycket på Duken men det är ju rimligt.

Enligt Marker ser det ut såhär med sullängd
S 265-325mm
L 305-365mm

Vilket borde betyda att du har en justermån på 60mm på Duken mot runt 20mm på en vanlig bindning. Dock får en Duke S monterad för en 325mm pjäxa en montering 60mm närmare TC om en 265mm pjäxa används.

Jag har sullängd på 316mm och Duke S vilket ser ut som på en normal bindning. Ser som sagt lite udda ut om man ligger på den kortare delen av intervallet men det borde inte påverka funktionen. Blir väl snarare lättare att komma åt hälhöjaren.

Senast ändrad:
Storlek på Marker Duke?
Plockar upp tråden, har nos på ett par beggade skidor till frun med rambindning. Troligtvis är bindningen Large men frun har 295mm i sulmått. Large ska gå från 305. Funkar det med en Large iallafall? Eller går det att lösa på nåt annat kreativt sätt?!

Storlek på Marker Duke?
Nej, det funkar inte.

Mackann sa:
Plockar upp tråden, har nos på ett par beggade skidor till frun med rambindning. Troligtvis är bindningen Large men frun har 295mm i sulmått. Large ska gå från 305. Funkar det med en Large iallafall? Eller går det att lösa på nåt annat kreativt sätt?!

Storlek på Marker Duke?
Köp ett par rejält stora pjäxor till frun.
Bara att fylla ut mellanrummmen i pjäxan med halm, blir både varmt och bekvämt.

Tillbaka
Topp