Storlek på pjäxskal?

Gurra101

Ny medlem
Storlek på pjäxskal?
Det e väl så att det görs mindre antal skal än innerskor? Alltså att typ storlek 28-28,5 är då typ på skalet medans att innerskon är antingen 28 eller 28,5? Eller jag är helt ute och flyger? Och hoppas ni förstår vad jag menar! För jag tänkte så att om man töjer innerskon för mycket så är det väl bara att få en formgjuten innesko? Och då undrar jag just min frågeställning i denna posten?

För jag har 28,5 i pjäxsan nu, och är det då i inneskon medans skalet då som jag fråga inte görs i lika många ex typ :) Så det e ok at tkanske göra en 28 i innerskon sen om man nu töjer för mycket på inneskon?

Storlek på pjäxskal?
Jag tror att du rört till dig lite för dig själv. Storlek 28 och 28,5 har lika stort ytterskal, det är bara innerskon som skiljer sig. I 28 är det mer stoppning och i 28,5 är det mindre stoppning. Viktigt att veta är att stoppningen ger med sig en hel del om man åker mycket.

Storlek på pjäxskal?
Nä jag hade inte rört ihop det jag bara förklarar som en kossa :)

Jag mena så som du skriver att i storlek 28-28,5 så är det bara innerskon som skilljer sig medans ytterskon är den samma i storlek! Och det gäller alla pjäxor? Att då typ att ytterskon görs i mindre upplagor alltså stycke vis så att dom alltid kommer i 28-28,5 och det som skilljer e innerskon då i storlek??

Storlek på pjäxskal?
Just det...tror jag.
Rimligen görs det fler innerskor än skal.

Om det hjälper dig så kan du alltid kika på den siffran som anger sulans längd. Den står utefter sidan på sulan. På en 28,5 kanske det står 325 mm. Om 28 och 28,5 har samma sullängd så har dom ju samma skal. Om jag nu valde pjuck skulle jag se till att ha den tunnaste innerskon

Appropå ingenting...

Glasklart eller?
/A

Storlek på pjäxskal?
Rätt som ovan skriver..

Välj alltid helnummret är ett bra tips. Det går alltid att köra skon lite större men sitter den inte som den ska (för stor) så är det betydligt tuffare..

Men det är inte bara innerskornas stoppning som skiljer dem åt. Den stora skillnaden mellan hel- och halvnummret är innersulan. Alltså den innersula som ligger under innerskon, mot skalet. På helnummret är den högre, och det gör att den skon upplevs mindre.

Tänk på att innerskor töjer sig minst en halv storlek om du åker mycket...

Lycka till!

Mvh // Danne

Storlek på pjäxskal?
Det här stämmer på dom flesta dojor.
Men Scarpas Randonneskor har annorlunda storleksindelning.
27,5 och 28 och så vidare är samma skal.
Alltså halvnumret och uppåt av någon outgrundlig anledning

Storlek på pjäxskal?
Sant, sant!
Köper man ett par 28 or är de efter ett tag precis lika stora som ett par 28,5 eftersom det inte finns något skal som hindrar uttöjningen...
Köpter ett par 27,5 idag, ville egentligen ha 27 men de var slut men de kommer med tiden inte att spela så stor roll (hoppas jag :))

Storlek på pjäxskal?
Intressant ämne, men som du sa, fruktasnvärt rörig fråga! Fick läsa fyra (!) gånger och var fortfarande tvungen att läsa svaren för att förstå frågan.
Jeopardy, here I come! ;)

Jag funderar på att köpa nya innerskor till min Ross-pjäxor (alpint). Frågan är om de "flesta" inenrskorna passar, eller om det blir svårt att få tag på några? Nuvarande är lite väl mjuka, dvs lite mycket stoppning. Fast å andra sidan kanske jag ska se mig om efter nya skal också. Det handlar ju "bara" om pengar. :/

Storlek på pjäxskal?
Om du vill kan du ju köpa en formgjuten innersko som är format efter din egen fot... Köper du sedan nya pjäxor i framtiden kan du alltid fortsätta använda samma innersko även i dem.

Tillbaka
Topp