Storlek på ram

sebber

Ny medlem
Storlek på ram
Hej!
Jag funderar på att köpa en mountainbike och undrar vilken storlek på ram jag bör ha?
Jag är 183 cm lång

/sebbe

Storlek på ram
Ha ha, jag är också exakt 183 lång och använder scott. Men nu förtiden så finns det inte något tum mått på ramen utan olika storlekar i S, M, L och allt det där.
Jag har Large och det passar bra det. Medium kan vara bra och du ska hoppa mycket och så.

Storlek på ram
Jadu, det är frågan.

Men jag har en liten följdfråga.
Vad är det för fördel att ha stor ram, är det bara hållfasthet. eller ligger det nått annat bakom.

/ lleberg

Storlek på ram
Gå till en affär och prova/fråga.

Har du tänkt att köpa begagnat så leta efter ca 18.5-19 tums ram.
Jag är cirka 178cm och kör på 17.5 tum, det är perfekt för mig.
Ramen skall kännas ganska liten, nästan urvuxen.

Storlek på ram
Jag köpte faktiskt en cykel för ett par veckor sedan. Det blev en medium ram (17.5") och den funkar kanon. Jag låg på gränsen mellan medium och large, men försäljaren tyckte att det var bättre att ta en lite mindre ram.

/sebbe

Storlek på ram
storleken på ramen beror helt på användningsområdet.
(dessutom är tumstorlekar inte alls ifrångångna)

vill du cykla crosscountry är en hyfsat stor ram fördelaktig, ska du köra i stan/dirten vill du ha en kvick och liten osv.

Storlek på ram
Hmm.
KOm att tänka på mitt förra cykelköp, en cresent orion, 17" ram.. var gnaska liten då.. Träffade lite kompisar den kvällen. Och när en av dom ser cykel så skrattar han och säger att jag ahr köpt en för liten cykel... Som att sadeln ska vara så långt nere som möjligt när man köper den... ush.

Jag snvänder min cykel till det mest alldagliga, som att cykla till skolan, leka lite i snö och så. Inget extremt med andra ord.

Tillbaka
Topp