Storleksguide pjäxor?

frsal

Medlem
Storleksguide pjäxor?
Hej. Jag köpte precis ett par nordica alpin pjäxor i storlek 275. Egentligen var jag ute efter storlek 270 men enligt affären jag köpte dem så finns det bara 265 och 275. Och att 270 och 275 är samma pjäxa. Stämmer det verkligen? När jag surfar runt på olika köpsajter så går det att välja antingen 270 eller 275. Men det skulle alltså vara samma storlek? Någon som vet?

Tyvärr sitter 275an luftigt på mig, även med en extra sula under innerskidan. Tacksam för svar. Allt gott!

Storleksguide pjäxor?
Retur på dom är nog ett alternativ du bör överväga och välkommen i klubben för oss som har köpt fel pjäxor😛

Storleksguide pjäxor?
Självklart finns även 27, men det är samma skal men olika tjock innersko.
Men är den luftig så är det väl snarare fel passform på pjäxan. Innerskon ger ändå med sig relativt fort så en 27:a skulle jag tro snart blir lika stor som du upplever 27,5 nu. Snarare bör du gå ner på 26,5 istället.

Storleksguide pjäxor?
Självklart finns även 27, men det är samma skal men olika tjock innersko.
Men är den luftig så är det väl snarare fel passform på pjäxan. Innerskon ger ändå med sig relativt fort så en 27:a skulle jag tro snart blir lika stor som du upplever 27,5 nu. Snarare bör du gå ner på 26,5 istället.

tack för svar. jag körde 265 tidigare men hade problem med blånaglar på stortån så jag tänkte en halv storlek större skulle vara bra. det står 275 både på skal och innerskon. Borde det finnas en innersko som har storlek 270?

Storleksguide pjäxor?
tack för svar. jag körde 265 tidigare men hade problem med blånaglar på stortån så jag tänkte en halv storlek större skulle vara bra. det står 275 både på skal och innerskon. Borde det finnas en innersko som har storlek 270?
Ja det finns innersko 27.
Men bättre du prövar ut ett par 26,5 som passar eller får dom tryckta för att undvika blånagel. 27 eller 27,5 är det samma dom kommer båda bli för stora då det är hela pjäxan inklusive lästen som blir större. Med en storlek större pjäxor. Jag vill minnas att det skiljer 3mm på lästen mellan varje cm på storleken.

Storleksguide pjäxor?
Ja det finns innersko 27.
Men bättre du prövar ut ett par 26,5 som passar eller får dom tryckta för att undvika blånagel. 27 eller 27,5 är det samma dom kommer båda bli för stora då det är hela pjäxan inklusive lästen som blir större. Med en storlek större pjäxor. Jag vill minnas att det skiljer 3mm på lästen mellan varje cm på storleken.

ja. Jag får nog göra så. Surt på 6000kr bara. Jag antar man får punga ut med lika mycket till för att få ”rätt” storlek.

Storleksguide pjäxor?
Idag är nästan alla pjäxor i 27-27,5 exakt samma pjäxor. Inga skillnader i innerskor. Tidigare låg det ofta en tjockare sula i 27 än 27,5. Idag är det inga skillnader, men många skickar med en tunn volymreducerare. Därför anges ofta sizen 27/27,5

Storleksguide pjäxor?
Butiken har rätt. Det finns ingen "halv storlek" för de flesta pjäxorna nuförtiden. 270 och 275 har samma storlek på skal och innersko. Kolla tex storlekar som Skistore och AG erbjuder.

Storleksguide pjäxor?
Att få pjux utprovade i butik utan att först få stoppa i barfoten i skalet utan innersko övergår mitt förstånd. Gör det alltid först, och med tårna mot skalets framvägg, mät glappet bakom hälen. Sikta på ca 1,5 cm för lagom storlek, max ner mot 1 men då börjar det bli tajt, 1 eller strax under om man siktar på rejspassning, upp mot 2 cm men knappt en mm till för komfortpassning. Över 2 cm bakom hälen, byt skal!

Passa även på att hitta hotspots i sidled. Är skalen formbara=litet problem, annars måste skalen tryckas ut där.

Innerskor går oftast till sig. Men för stora skal blir ALDRIG bra.

Storleksguide pjäxor?
Vart har du köpt pjäxan?
Om den är för stor med en extrasula skulle dom aldrig släppt ut dig ur butiken med en så stor pjäxa.
Så jobbar inte en seriös pjäxsäljare.
Tillbaka till butiken och låt dom göra om och rätt.
Du ska inte betala 6000:- för något som är fel från början.
Lycka till!

Storleksguide pjäxor?
Vart har du köpt pjäxan?
Om den är för stor med en extrasula skulle dom aldrig släppt ut dig ur butiken med en så stor pjäxa.
Så jobbar inte en seriös pjäxsäljare.
Tillbaka till butiken och låt dom göra om och rätt.
Du ska inte betala 6000:- för något som är fel från början.
Lycka till!
Problemet är ju hur butiken skall kunna känna hur du tycker pjäxan sitter
Vad är att pjäxan sitter stadigt/tight. Problemet är att man själv måste lära sig hur jäkla tight pjäxorna måste sitta när man provar dom för att dom skall bli bra.

Storleksguide pjäxor?
Tack för alla svar. Jag får gå tillbaka och prova ut ett par mindre. Jag håller med om att det måste vara svårt för dem att avgöra hur skon sitter. Ansvaret ligger på mig till viss del. Vi får se vad de kan/vill göra.

Storleksguide pjäxor?
Det löste sig till det bästa. Alpingaraget tog sitt ansvar och bytte till en storlek mindre trots att pjäxorna var åkta med. Utan kostnad. Riktigt grym service alpingaraget! Kommer aldrig handla pjäxor någon annan stans.

Tillbaka
Topp