Storstenshöjden?

epoper

Ny medlem
Storstenshöjden?
Vad är det som hänt med Storstenshöjden? Bara södra sidan ska sprutas med snö?
Vad f-n är det som händer? Kommer parken vara öppen? Och hur blir det med Peaks asballa tävling i vinter???
Någon som vet något?

Storstenshöjden?
Hej! Jag heter Mattias Åbeg och är ordförande för STHAV Jibbers, DVS vi som bygger och driver parken tillsammans med SSH.

Jag kommer att annonsera ut ett möte där vi kommer att informera ang parken iår.

Som det ser ut just nu så kommer bara norra backarna samt barnbacken på södra sidan vara öppen och vi kommer att lägga parken i samma backe som förra året. dock så är det inte klart hur stor del av backen som kommer bli park.
Övriga frågor kan ställas till mej med ett mail eller ett PM.

Det kommer i år att medföra stora fördelar med att gå med i STHAV. bla. En kväll i veckan som bara STHAV Jibbers får åka i parken.

Även i detta ämmne går det bra att ställa frågor till mej.

Hoppas det var svar på ett par av era frågor. //Mattias Åberg STHAV

Storstenshöjden?
Pepperspray sa:
Ja vad är det som händer, klimatförändringar!... inte kul, nu får man ta och leta sig längre norrut!
har inget med klimatförändringen och göra...storstenshöjden har inte fått tillåtelse att pumpa vatten från ånnaboda sjön till snökanonerna denna säsong. men de lyckades fixa så ialalfall en backe kan sprutas!

hoppas det kommer att kunna gå att bygga ett större hopp iår! annars var det ju helt okey förra året :)

Storstenshöjden?
Upptakts möte angående parken i höjden kommer att ägarum den 5 november kl 1800. Vi kommer hålla till i KFUM's lokaler. (vid rudbäcksskolan).

Vi kommer även informera om fördelarna med att vara STHAV medlem!

Storstenshöjden?
Hejsan

Dom säger att ena sidan kommer vara stäng pga att de förra året tog för mycket vatten ur ånnabodasjön. Men varför tar dom ens vatten från den sjön till södra sidan för sjön ligger ju på andra siden av själva berget. Det går ett tjock enmeters rör från falkasjön som ligger 400 meter bort , röret går till en kraftstation ( generator ) som ligger precis vid lifthuset på södra sidan ,en tegelbyggnad. Och Vattnet där går under lifthuset vid storstenshöjden och dom kan lika gärna pumpa upp där. men frågan är om det är någon som har bestämt att vi inte får ta hans vatten. Någon som äger vattnet ,vet inte vem det är men. Det står i NA (närkes alehandla) att dom kanske inte kan pumpa vatten från dom andra sjöarna. Det kan dom. Jag var där och kollade med pappa idag.

Min fråga till er Är det någon som vet vem som har dämningsrätten (ägervattnet)

Storstenshöjden?
För att få ta vatten ur en sjö krävs en vattendom dvs. ett tillstånd att få ta vatten ur sjön. Vattendomen utfärdas till en viss mängd tex. 20k kubik när den mängden är förbrukad får man inte ta mer vatten.

Dom ansvariga i Storstenshöjden vet mycket väl var och hur man kan ta vatten bygga nya ledningar osv. för att kunna pumpa mer vatten. Problemet ligger hos kommunen och dom miljöansvariga som måste utfärda en vattendom alltså ett tillstånd för att få ta vatten. Som kanske alla vet är tillstånd något som oftast tar lång tid därav kommer Storstenshöjden endast ha vatten så det räcker till norra sidan i vinter.

Istället för att vara bittra kan vi alltid glädja oss åt höjdens satsning på parkåkare och se fram emot åkningen som kommer att erbjudas i vinter! Parken ligger ju trots allt på norra sidan och påverkas inte nämnvärt av vattenbristen.

Sajtan rekommenderar att du och dina polare och kanske din far kommer på mötet angående parken i höjden. Det kommer att ägarum den 5 november kl 1800. Vi kommer hålla till i KFUM's lokaler. (vid rudbäcksskolan). Johan Larsson från Storstenshöjden kommer vara där.

mvh Edvin och sthav.

Storstenshöjden?
Är som Edvin säger.
För vidare information angående vattendommar och andra frågor om Storstenshöjden rörande annat än Parken föreslår jag att du vänder dej till Johan Larsson.

Hoppas att vi ses på mötet på torsdag, tag med bra ideer och många polare!

Storstenshöjden?
glömde helt bort mötet idag, hopppas att bra beslut togs! någon som kan fylla i vad som togs upp och hur parken kommer vara?

Storstenshöjden?
Du var inte ensam om det.. väldigt dålig uppslutning.
Nytt möte kommer ske i sth. då kommer även vara enda tillfället att köpa rabbaterade liftkort

Storstenshöjden?
aa jag var inte så aktiv på tråden , Men det var pappa som kom med idén över vatten tillgångarna för han är Chef på skjutfältet så han visste lite om vattnet.

Storstenshöjden?
Men Eddie Det är ju inte kommunen som äger falkasjön! och sen kan de pumpa från skjutfältet för de sitter i ett system så de kan pumpa vatten osv

Storstenshöjden?
som sagt: Alla frågor rörande Storstenshöjden hänvisar jag till johan larsson.
Johan kommer att närvara på nästa möte, återkommer med tid om detta.

Tillbaka
Topp