Stöten!!

Rebecc_a

Ny medlem
Stöten!!
jag o några kompisar ska åka dit v 12... är det någon som kan ge mig en recension?? jättenyfiken på hur det är där.. kanske inte "världens" ställe men ja e nöjd bara jag kommer till snö och backar...

Stöten!!
Tar man det för vad det är och inte jämför med t.ex. Åre är Stöten helt okej.

Piståkningen är Sälens bästa!! Ingen av de andra anläggingarna kommer nära vad gäller fallhöjdmeter. Finns även vissa möjligheter till offpist på backsidan av berget. Backarna vid Varglyan är de bästa, speciellt Älvan där man får just de 365 fallhöjdsmetrarna i et åk.

Tyvärr finns sittliften borta vid de långa gröna backarna så var beredd på att åka en massa ankarlift... En stor fördel är att det är väldigt lite liftköer. Utelivet är ganska begränsat.

Stöten!!
Var där i början av januari. Helt klart positivt överaskad. Bra med snö då, och relativt långa backar. Se till att boka bowling i tid om ni skall bowla :)

Stöten!!
Helskön skidanläggning, bor i dalarna så orkar inte åka upp till åre eller liknande över helgen utan det blir stöten istället och det är helt klart ok att åka i.. Beroende på hur duktig du är så finns det lite olika områden, vänstra sidan har en drös med barnbackar & sittlift, kan bli ganska långa liftköer mot 12/13 tiden där nere.. I mittområdet och branta torget däremot är det jävligt fint. Rekommenderar ni passar på att åka i World Cup backen några repor på morgonen när den är riktigt hård, riktig skön när det inte är så mycket folk, blir lätt uppkörd mot eftermiddagen när det blir varmare och mer svenssons som sladdar upp 2/3/4 etappen.. Branta torget ligger så att det är skugga där ganska långt in på förmiddagen plus att det rinner en bäck brevid backarna där, så det brukar vara runt -5 grader kallare där så backarna håller sig längre, är heller inga svenssons i backen oftast. 11:an (älvan) är helt klart finaste backen.. Som nån sa ovan så är det rekommenderat att boka bowlingen minst en dag före om man ska dit, brukar vara packat där inne :P Afterskin osv har väl inte samma standard som i tandådalen och så, men man kan ju alltid ta taxin dit :> Passa på att ta pizzan på hemvägen/ditvägen i Tandådalen på glaciären, riktigt gott, tillskillnad från donken i lindvallen och varglyan (pizzeria m.m) i stöten.. Likaså, liftköer existerar sågott som inte i stöten, kan vara jobbigt mot slutet att alltid åka ankare men vafan, det är värt det när man får 1-2 timmar extra i backen :)

Ha en bra helg

Stöten!!
Redd, inte för att det var jag som frågade men det var en jättebra beskrivning...
Jag minns bara en backe från stöten och det är huvudbacken... Jag slog nämligen i huvudet i något hopp i huvudbacken den enda gången jag varit där så jag minns inte ett skit förutom en jättebred backe :D

Stöten!!
va där igår, ruggigt bra med snö i offpisten... gick upp till midjan... (vet eftersom jag råkade få pulsa i den:S) men parken va inte öppen igår, vilket va lite tråkigt, men annars va det riktigt bra, förutom dem jävla liftarna... suger verkligen där borta!
men klart bästa åkningen i sälen.

Stöten!!
Tobias-T sa:
Tar man det för vad det är och inte jämför med t.ex. Åre är Stöten helt okej.

Piståkningen är Sälens bästa!! Ingen av de andra anläggingarna kommer nära vad gäller fallhöjdmeter. Finns även vissa möjligheter till offpist på backsidan av berget. Backarna vid Varglyan är de bästa, speciellt Älvan där man får just de 365 fallhöjdsmetrarna i et åk.

Tyvärr finns sittliften borta vid de långa gröna backarna så var beredd på att åka en massa ankarlift... En stor fördel är att det är väldigt lite liftköer. Utelivet är ganska begränsat.
Hej, finns det någon info om några åk i stöten? Ni pratade baksidan, vad siktar man på då samt utgår ifrån? Måste man tura tillbaka?
Åker dit med familjen och trevligt att göra något som liknar ett åk.

Tillbaka
Topp