"streck" i film med rörelse?

requiem1

Ny medlem
Skaffat ny kamera en canon legria m36 som ger skitbra kvalle när jag filmar något stilla. men när det bli lite rörelse eller jag rör kameran så blir det liksom streckigt och inte alls så smooth som jag vill ha det. pillat runt lite med kameran men inte hittat vad det kan vara. Och nej, datorn är inte för klen!

kolla i HD för att det ska bli tydligt

peace

Måste ändra från t.ex. 1080i(interlaced) när du filmar till 1080P(proggresivt). Eller så deinterlacear du när du exporterar och ställer in så det är proggresivt. Finns även många deinterlacing program. För mer hjälp så måste du berätta vad du filmar och redigerar i. Syns bara på vissa skärmar jag kan t.ex. inte se det.

Senast ändrad:
Fps har ingenting med saken att göra. Hade väldigt svårt att se några interlace/fields artifakter i din video. För att försöka förklara det enkelt så om det är så att det ser taggigt ut i kanten så är din bild uppdelad i fields dvs bilden är uppdelad i horisontella linjer. En sådan bild ser bäst ut om den spelas upp på en vanlig Tv. Det har med hur bilden visas på en TV. Men är rena döden för ex uppspelning från en quicktime i Youtube. Det som du kan göra är de-interlaca ditt material. I redigeringar brukar det heta något i stil med de-interlace, field-merge, rip-filed, filds domination osv. Dubbelkolla så att om du gör en de-interlace ditt klipp inte blir dubbelt så långt. Om det inte är effekt du vill ha vill säga. De olika metoderna fungerar alla på olika sätt, med olika resultat för bildens kvalitet.

När jag ser på ditt klipp har jag svårt att se någon filedstaggighet. Annars så är den typen av bild som du visar ett bra exempel där man borde se tydliga fields. Speciellt i en något lägre upplösning på Youtube. Snarare kan jag se en en dubbelkant eller vad jag ska kalla det för. Vilket i så fall skulle tyda på att du har filmat progressivt med med för långsam slutartid. Eftersom du inte panorera med kameran har du fått en hel del rörelseoskärpa.

En enkel test skulle med andra ord kunna vara att ta en bild som den du visar fast på ett stativ och en där du panorerar med kameran för att se om inte det kan hjälpa till att få bättre skärpa.

Men jag som sagt var inte tittat så värst noga på ditt klipp.

Tillbaka
Topp