Strolz

Yitz

Ny medlem
Strolz
Pjäxor är ämnet!
Jag har handlat pjäxor varje år. Det blir aldrig bra.
Har väldigt breda fötter. och vanliga pjäxor är ganska trånga.

och med ett par 30dagar i pisten om året vill man gärna ha grejjor som passar!

Har läst om Strolz och formgjutning, och det låter optimalt för krångliga fötter helt enkelt..

Frågan är hur går det till ?
Är det någon butik i Sverige ( helst Gbg, eller Åre )
som fixar detta eller maste jag ta mig till Österrike ?

//Isak

Strolz
Gå till Adams på S Larmgatan, Gbg och köp dina pjäxor där! Bered dig på att spendera ett par timmar och du får ett par pjäxor som passar. Men, med 30 skiddagar om året ska du väl inte behöva köpa nya varje år?! Det tar ju några veckor innan pjäxorna är inåkta.

Strolz
Hanson i åre, grejar nog strollar också har jag för mig.
Annars funkar alpingaraget i sthlm bra. dom kan sina saker.

visst svider det i plånboken. men alltså.
det finns inga bättra pjäxor. dom är bara så sköna.
hälgreppet är enormt och när man jobbar i skidskolan kör man ständigt uppknäppt. sitter iaf som gjutet.

köp ett par.

Strolz
I Sthlm kan du gå till Alpingaraget, i Åre finns det Hanson vad jag vet... Men de är ju väldigt dyra som du kanske vet. Och med bara 30 åkdagar om året förstår jag att du inte tycker att pjäxorna är sköna. Det tog över en säsong med 120 åkdagar för mig att åka in mina pjäxor! Det kostar blod svett och tårar. Jag har också väldigt konstiga fötter och opererade dem i våras, så nu är de inte lika breda längre. Men innan dess lästade jag ut mina ytterskor så att de skulle passa mina breda fötter. Jag tycker att du ska lygna dig med att köpa nya pjäxor och behålla dem en säsong till, du får räkna med att det tar tid att åka in dem. Du kan ju lästa ut dem. Inte alls så dyrt, och om du inte blir nöjd av någon anledning kan du shapa tillbaks dem till den vanliga formen igen.

Strolz
Ett tips innan du slår till !!SE till att gå till en välsorterad butik tex (Alpingaraget,sthlm).Där dom mäter o kollar din fot.Sprutsko är ett bra alltenativ ifall du haft problem med dina pjäxor.Har själv haft ett par strolz(2000) men gillade dom inte,skön passform runt foten men sämre plös,samt att pjäxan har svårt att överföra kraft.Har själv bytt till CONFORM`ABLE sprutinnersko (även sprutad plös)vilket gör att du kan välja skal efter hårdhet och åkstil,passar dom flesta pjäxor.Strolz kan nog vara grym om du ska jobba i den tex skidskola,men annars satsa på CONFORM`ABLE med SKAL PASSANDE FÖR DIG!!!

Strolz
Nya pjäxor efter var 30:e skiddag? Inte konstigt du aldrig blir nöjd. Det kan ta 2-3 år (många skiddagar!) innan pjäxorna är riktigt bra.

Strolz
Sportkällaren i Åre!!!!

"-Deas säger att Strolz är bäst också.." (Skulle bara hälsa det!!!) å han gör ju backflip på telisar så han kan han.. :-)

// henke

Strolz
Det de gör är att de mäter fötterna på alla olika ställen och sen tar de och lästar plasten. Man gjuter en sula och sen tejpar man lite på foten där man har knölar och sen tar man och skjuter in skummet. Det blir tight....
Hoppas det gav nån beskrivning

// Erixon

Strolz
Visst kan du spruta en innersko i dina gamla pjuck om formen på skalet passar din fotbred.
På alpen, bl. a Topski i Val`D, finns det butiker som tillhandahåller tomma skal av olika fabrikat och sprutar en innersko efter kundens behov. På det viset behöver du inte pröjsa för en och en halv sko.
Men Comformable är den vanligaste innerskon. Fördelen med Conformable är att du kan få plösen sprutad och det är ju där många behöver formanpassning. Conformable och Raichle har även i en värmevariant. Den är i o f s något vekare än en sprutinnersko men funkar mycket bra, är lätt och varm. Den har inte slagit här hemma men är ganska vanlig på kontinenten.

Strolz
Hade ett par Strolz för några år sen.
Helt omöjliga att komma i om dom var litet kalla. Spännena av flintamodell. Överhuvudtaget en omodern sko. Men innerskon ok.

Strolz
Bara 30 dar per säsong, låter ill att du köper nya såpass ofta.
Gå in på en välsorterad butik med kunnig personal och förklara att du har breda fötter, pjäxorna är trots allt av stor vikt att de passar och att de är sköna för att få ut glädje av åkningen.
Har själv breda fötter, köpte ett par Salomon Axe performa för 2 år sen, och först nu så börjar dem bli riktigt sköna, pyntade 3000 spänn för dem.
Å va ja vet så är strolz i år liggandes runt 7000 spänn, inte värt de för så få åkdagar.
De är inga sprutpkjuckor (mina) utan uppvärmningsbara innerskor, ja skulle inte byta ut dem för nånting nu utan kanske vidga lästen lite.
Men ja skulle ju hellre tipsa att slit på dina sista eller gå in å få hjälp, kaske går dem att tänja ut.

Lycka till

/Eddy

Strolz
Det var ett tag sedan jag var i Åre. Men en poolare till min farsa köpte ett par Lange pjäxor där.
De höll på ett bra tag med att göra pjäxan så bra som möjligt... jag vet dock inte vad de gjorde, men det verkade bli bra....

PO

Strolz
Personligt om Strolz: Jag tyckte inte om dom! Hade dom en säsong, ca 80 skiddagar innan dom dumpades!!!

Har också kört med Dynafit och Atomics sprutade... Men föredrar osprutade, känns bättre (?)!

Att byta pjäxor efter trettio dagar verkar onödigt, bootfitta innerskon eller köp en ny innersko. Har du köpt felaktigt ska så ska du nog sluta handla på den butiken du köpte dom! En van pjäxnisse ska se vilken typ av fötter du har, om du är soäker så går det alltid att mäta.

Nere i frankrike provade jag en kul grej där dom scannade foten och fick fram exakta mått på hela foten. Sen kunde man kolla vilken pjäxa som skulle sitta perfekt.

Jag har aldrig haft ett par pjäxor mindre än 400 dagar eller 4 år. Vilket som innfaller först. Plasten blir trött efter en 4 fem år och då får man byta skalet, men åker man bara några veckor om året så brukar man kunna ta med innerskon :-)

Alpingaraget bootfittadar ok, samma sak med källaren i Åre...

Tillbaka
Topp