STS Alpresors reseledarkurs 29/11–8/12 2013

Svenssen

Ny medlem
Som rubriken lyder tänkte jag höra här på freeride i fall fler tänkte gå denna kurs. Jag har läst den information jag fått tag i och det är väldigt blandad kritik. Men jag har bestämt mig för att gå denna och se vad som händer efter, om inte annat så är det en bra erfarenhet och utbildning att ha i framtiden (Inbillar jag mig)

Så, någon mer som ska ner på äventyr? Och ni som gått kursen får gärna komma med lite tips&tricks och egna erfarenheter. All info är bra info!

MvH Simon

hej hej! Jag ska också gå STS kurs, men den jag ska gå är 22/11- 2/12 har jag för mig. De har säkert flera kurser.
Ska bli grymt kul men det uppstår ju ett litet dilemma med tanke på att chansen till jobb är relativt liten.

Funderar på om det är värt att satsa på att söka andra jobb också, det känns ju knas om man skulle få jobb hos STS om man tackat ja till andra jobberbjudanden också...
Just nu känns det som att jag satsar hårt på STS och söker andra jobb och boende på plats om det inte skulle gå vägen.
Hur gör du?

Har du fått reda på nån mer användbar info?

//Amanda i GBG

Jag gick kursen 2010 och kan direkt säga att det är det bästa beslut som jag gjort i hela mitt liv.
Under de tio dagar utvecklades jag varje dag, och för mig så innebar vecken en enorm personlig utveckling.

Om jag skulle ge lite tips.
* Kursen bygger på learning by doing, dvs att kursen är upplagd för att man skall "misslyckas" och nästa gång så skall man göra det bättre.
* Var dig själv, under tio dagar är det omöjligt att hålla upp en fejkad fasad.
* Var i tid.
* Ha riktigt kul.

Om ni får en hälften så bra vecka som mig så har ni en helt fantastisk vecka framför er.

Jag har verkligen lustläst allt jag kommit över angående STS och det jag kommit fram till är att det är en väldigt bra kurs, om än lite oförutsägbar. Men denna läsning har bara gjort mig ännu mera taggad och från början var tanken att gå denna kurs och se åka hem och ha den i bagaget till nästa säsong(Eller sommarsäsongen), men nu är jag inte helt säker?

Jag vill verkligen göra en säsong i Alperna, helst österrike(Billigast?) men jag har ett fast jobb hemma, som jag inte får tjänstledigt från över jul/nyår. Hur mycket pengar behöver man med sig ner för att söka jobb och boende? Hur länge klarar man sig på 10-20k? Två, tre veckor? Har du börjat letat boende Amanda redan?

Tack för tispen thoren, du vet inte möjligtvis vad som händer när man väl betalt anmälningsavgiften? Inte fått någon form av bekräftelse eller något?

Svenssen sa:
Jag har verkligen lustläst allt jag kommit över angående STS och det jag kommit fram till är att det är en väldigt bra kurs, om än lite oförutsägbar. Men denna läsning har bara gjort mig ännu mera taggad och från början var tanken att gå denna kurs och se åka hem och ha den i bagaget till nästa säsong(Eller sommarsäsongen), men nu är jag inte helt säker?

Jag vill verkligen göra en säsong i Alperna, helst österrike(Billigast?) men jag har ett fast jobb hemma, som jag inte får tjänstledigt från över jul/nyår. Hur mycket pengar behöver man med sig ner för att söka jobb och boende? Hur länge klarar man sig på 10-20k? Två, tre veckor? Har du börjat letat boende Amanda redan?

Tack för tispen thoren, du vet inte möjligtvis vad som händer när man väl betalt anmälningsavgiften? Inte fått någon form av bekräftelse eller något?
Hör av dig till astrid.nylander(@)alpresor.se så kan hon säkerligen hjälpa dig!

Lycka till!

AmandaKarestrand sa:
Funderar på om det är värt att satsa på att söka andra jobb också, det känns ju knas om man skulle få jobb hos STS om man tackat ja till andra jobberbjudanden också...
Just nu känns det som att jag satsar hårt på STS och söker andra jobb och boende på plats om det inte skulle gå vägen.
Om du blir rekommenderad för jobb för STS så gäller rekommendationen i fem år. Så om du väljer att göra något annat denna vintern så kan du söka nästa vinter/sommarn (utan att gå kursen).

/Niklas

Okej, schysst info! Riktigt taggad på kursen nu alltså!
Jag har inte börjat leta boende eller någonting än, tänker att jag kanske löser det på plats. Men ska hålla ögonen öppna om det dyker upp nåt! Vet inte hur mycket pengar man behöver ha med sig...

Har inte STS för det mesta boende åt sina guider...? Eller råkar det bara vara på de orter jag har sett till dom?
Det är inte så konstigt att man ger olika betyg på kursen, den är ganska påfrestande för en del. Vi blev uppdelade i smågrupper om 6-7st i varje, jag tror det va 2-3 st i min grupp som inte hoppade av kursen. Mycket pga sömnbrist och att inte klara stressen som uppstår.
Men har ni bestämt er så lycka till! Har man aldrig säsongat innan kan det vara ett bra första kliv, men det är ofta sjukt lite offpiståkning som reseledare, mycket jobb för inte så mycket pengar. Mycket pistvisning osv = skidåkning men ingen offpist.

Jo eller hur, kan tänka mig att det blir intensivt. Gjorde förra säsongen i Hemsedal och jobbade extremt lite, på ganska trista jobb, så var mycket ledig. Så nu känner jag för mer seriöst jobb:)

Jo sts har bostäder till sina guider, tänker att man får lösa annat boende om man inte får jobb där. Jag tänker fixa nåt annat jobb om jag inte får sts, en säsong i alperna ska det bli oavsett;)

Det finns en del gamla trådar om STS reseledarkurs här på FR. Har ni inte läst dem så gör det.
Utbildningen är inte mycket att hänga i granen och är egentligen bara värd något om man blir rekommenderad att jobba för STS. Ungefär 10% blir rekommenderade, resten får inse att de blivit mer eller mindre blåsta.

För STS är det ett sätt att fylla upp sina hotell och tjäna en slant under försäsongen när "vanliga" turister ändå inte skulle åkt till alperna.

Vill man jobba och tjäna pengar under en säsong skall man definitivt välja något annat. Nästan vad som helst ger mer klirr i kassan.

Vill man åka mycket skidor är skidlärare solklart att föredra, då det är mycket färre timmar med gäster, mer egen tid för friåkning och mycket bättre betalt.

Skulle varmt rekommendera att 1. Inte gå kursen. 2. Om man ändå går den, tänk att det är en vecka med ett förhoppningsvis gôtt gäng och räkna inte med jobb efteråt. Lite fritid, lite skidåkning, lite sömn och en del slit och pekpinnar.

Bästa sättet att få säsongsjobb är att utnyttja sina kontakter. Har man inga så beger man sig asap till orten man vill jobba och bo på och skaffar sig kontakter och letar jobb och boende samtidigt. Chansen att lyckas är mycket större än att gå STS utbildning.

Daniel-LAB sa:
Det finns en del gamla trådar om STS reseledarkurs här på FR. Har ni inte läst dem så gör det.
Utbildningen är inte mycket att hänga i granen och är egentligen bara värd något om man blir rekommenderad att jobba för STS. Ungefär 10% blir rekommenderade, resten får inse att de blivit mer eller mindre blåsta.

För STS är det ett sätt att fylla upp sina hotell och tjäna en slant under försäsongen när "vanliga" turister ändå inte skulle åkt till alperna.

Vill man jobba och tjäna pengar under en säsong skall man definitivt välja något annat. Nästan vad som helst ger mer klirr i kassan.

Vill man åka mycket skidor är skidlärare solklart att föredra, då det är mycket färre timmar med gäster, mer egen tid för friåkning och mycket bättre betalt.

Skulle varmt rekommendera att 1. Inte gå kursen. 2. Om man ändå går den, tänk att det är en vecka med ett förhoppningsvis gôtt gäng och räkna inte med jobb efteråt. Lite fritid, lite skidåkning, lite sömn och en del slit och pekpinnar.

Bästa sättet att få säsongsjobb är att utnyttja sina kontakter. Har man inga så beger man sig asap till orten man vill jobba och bo på och skaffar sig kontakter och letar jobb och boende samtidigt. Chansen att lyckas är mycket större än att gå STS utbildning.
Helt rätt Daniel STS-kursen ger inte jobb till alla. Sen så passar inte alla som reseledare.
Av alla de som har gått kursen som jag har fått prata med efteråt (över hundra stycken) så är det en personer som inte tyckte att kursen var givande för den personliga utveckling.
Av det personer som inte fick jobb så tycker nästan alla att det var en utav de bästa veckorna i sitt liv och att de definitivt hade gjort om det igen.

"Vill man jobba och tjäna pengar under en säsong skall man definitivt välja något annat."
Det tycker jag med, dock så tycker jag att gör man sin första eller andra säsong och huvudmålet är att tjäna massvis med pengar så är man fel ute.
Som reseledare tjänar man inte mycket pengar (man klarar sig). Man får dock minne för livet och ofta är man väldigt uppskattad av gästerna.

I regel så jobbar man sex dagar i vecka och en av dessa dagar är transferdag. Det vill säga att du kan åka skidor sex dagar i veckan, fem dagar av dessa åks med jobbkläder dvs att då får du hålla dig i pisten.
Ofta har du då också en grupp med dig, om tycker du det verkar otroligt tråkigt, jobbigt så är du inte rätt person.
Oftare en vad du tror så gör gruppen din skiddag bättre.
Införskaffa dig ett par riktiga pistlagg och upptäck hur kul det kan vara att åka pist.

Det finns fler säsongsjobb än vad det finns reseledare så naturligtvis finns det större möjlighet att få ett annat jobb.
Tycker man att jobbet som reseledare verkar kul så ser jag inga hinder att åka ner och gå kursen ha en fantastisk vecka.
Är man fast besluten att göra en säsong så behöver man ju inte åka med bussen tillbaka till Sverige.
Istället kan stanna kvar och leta andra jobb/boende medans man väntar på svar från STS.

Om man är en social person som tycker det är roligt att träffa nya människor är chansen stor att jobba som reseledare för STS Alpresor är det bästa man har gjort. Så varför inte ge det en chans?!

Jag ska åka ner och gå kursen i slutet på November ! :D
Ser det som ett grymt roligt äventyr vare sig jag får jobb efteråt eller inte så kommer det säkerligen bli riktigt nice:)

Jag och 2 kompisar ska gå kursen. Själv är jag riktigt taggad!! Tänkte höra om ngn har några tips till att söka andra jobb medan man, så man har någon form av backup plan:) Mvh Anton Stenman.

AntonStenman sa:
Jag och 2 kompisar ska gå kursen. Själv är jag riktigt taggad!! Tänkte höra om ngn har några tips till att söka andra jobb medan man, så man har någon form av backup plan:) Mvh Anton Stenman.
Suveränt! Tycker nästan vi borde starta en STS Vinterkurs 2013 på Facebook, så vi kan snacka ihop oss lite. Om du har tanken att göra säsong oavsett vad så rekommenderar jag dig att söka annat i BG medans vi är där. Jag siktar in mig på att fixa detta jobb, då jag verkligen vill ha det. Får jag inte det så åker jag hem och satsar på något annat nästa vinter.

Är den här facebook gruppen något som låter som en idé så adda mig på facebook; hör av er på PM, lär vara svår att hitta men den som letar den finner!

Har nu skapat en Facebook grupp för oss som ska ner på utbildningen i vinter. Gruppen heter STS Reseledare 13/14. Tanken är att vi ska ha ett forum där vi kan bolla lite idéer och tankar kring kursen! Var inte blyga nu!:D

Svenssen sa:
Har nu skapat en Facebook grupp för oss som ska ner på utbildningen i vinter. Gruppen heter STS Reseledare 13/14. Tanken är att vi ska ha ett forum där vi kan bolla lite idéer och tankar kring kursen! Var inte blyga nu!:D
Du glömde skriva vad du heter på facebook :p

Vet ej om detta går men vi hoppas: Facebook.com/Simmesvenssen Testa som sagt!:D

Senast ändrad:
Smygbumpar denna lite och lyckas samtidigt göra lite reklam för facebookgruppen; STS Reseledare 13/14. Hör av er till mig om ni vill bli inbjudna!

Och alla ni när ute som sitter på info angående: Hur det är att jobba för STS och hur kursen är upplagd får gärna dela med sig. Hade varit ytterst uppskattat! :)

En konkret fråga som hade varit sjukt uppskattat att få svar på är: OM man får jobb, hur pass snabbt börjar man? Åker man hem om och får reda på det en vecka efter sen?

MVH Svenssen

Svenssen sa:
En konkret fråga som hade varit sjukt uppskattat att få svar på är: OM man får jobb, hur pass snabbt börjar man? Åker man hem om och får reda på det en vecka efter sen?
Det beror i regel vilken ort man får jobba på, tex skall du jobb i Geneve området (Zermatt, Verbie mm) så börjar man i regel lite senare(början på januari), då dessa orter öppnar lite senare för STS gäster.
Skulle man istället få jobb i Salzburgområdet (Bad Gastein, Saalbach mm) så vill det oftast att man åker ner direkt, för att man skall komma in i jobbet så snabbt som möjligt. Detta beror naturligt vis på hur situationen ser ut på hemmaplan.

Niklas

Jag är lite nyfiken på hur det gick för er som gick kursen. Vad tyckte ni om kursen? Fick ni jobb? Om inte, löste det sig med jobb och boende på annat sätt? Vore kul med en liten utvärdering!

Tillbaka
Topp