Daniel-LAB sa:
Det finns en del gamla trådar om STS reseledarkurs här på FR. Har ni inte läst dem så gör det.
Utbildningen är inte mycket att hänga i granen och är egentligen bara värd något om man blir rekommenderad att jobba för STS. Ungefär 10% blir rekommenderade, resten får inse att de blivit mer eller mindre blåsta.
För STS är det ett sätt att fylla upp sina hotell och tjäna en slant under försäsongen när "vanliga" turister ändå inte skulle åkt till alperna.
Vill man jobba och tjäna pengar under en säsong skall man definitivt välja något annat. Nästan vad som helst ger mer klirr i kassan.
Vill man åka mycket skidor är skidlärare solklart att föredra, då det är mycket färre timmar med gäster, mer egen tid för friåkning och mycket bättre betalt.
Skulle varmt rekommendera att 1. Inte gå kursen. 2. Om man ändå går den, tänk att det är en vecka med ett förhoppningsvis gôtt gäng och räkna inte med jobb efteråt. Lite fritid, lite skidåkning, lite sömn och en del slit och pekpinnar.
Bästa sättet att få säsongsjobb är att utnyttja sina kontakter. Har man inga så beger man sig asap till orten man vill jobba och bo på och skaffar sig kontakter och letar jobb och boende samtidigt. Chansen att lyckas är mycket större än att gå STS utbildning.
Helt rätt Daniel STS-kursen ger inte jobb till alla. Sen så passar inte alla som reseledare.
Av alla de som har gått kursen som jag har fått prata med efteråt (över hundra stycken) så är det en personer som inte tyckte att kursen var givande för den personliga utveckling.
Av det personer som inte fick jobb så tycker nästan alla att det var en utav de bästa veckorna i sitt liv och att de definitivt hade gjort om det igen.
"Vill man jobba och tjäna pengar under en säsong skall man definitivt välja något annat."
Det tycker jag med, dock så tycker jag att gör man sin första eller andra säsong och huvudmålet är att tjäna massvis med pengar så är man fel ute.
Som reseledare tjänar man inte mycket pengar (man klarar sig). Man får dock minne för livet och ofta är man väldigt uppskattad av gästerna.
I regel så jobbar man sex dagar i vecka och en av dessa dagar är transferdag. Det vill säga att du kan åka skidor sex dagar i veckan, fem dagar av dessa åks med jobbkläder dvs att då får du hålla dig i pisten.
Ofta har du då också en grupp med dig, om tycker du det verkar otroligt tråkigt, jobbigt så är du inte rätt person.
Oftare en vad du tror så gör gruppen din skiddag bättre.
Införskaffa dig ett par riktiga pistlagg och upptäck hur kul det kan vara att åka pist.
Det finns fler säsongsjobb än vad det finns reseledare så naturligtvis finns det större möjlighet att få ett annat jobb.
Tycker man att jobbet som reseledare verkar kul så ser jag inga hinder att åka ner och gå kursen ha en fantastisk vecka.
Är man fast besluten att göra en säsong så behöver man ju inte åka med bussen tillbaka till Sverige.
Istället kan stanna kvar och leta andra jobb/boende medans man väntar på svar från STS.
Om man är en social person som tycker det är roligt att träffa nya människor är chansen stor att jobba som reseledare för STS Alpresor är det bästa man har gjort. Så varför inte ge det en chans?!