STS reseleda kurs

STS reseleda kurs
tjena. skall också åka på en sån kurs, men jag åker den 21 november så det var ju inte samma vecka.. hur tror du det blir d å?

STS reseleda kurs
Kom ihåg att skriva om era erfarenheter från den här kursen då många har frågat (och iofs många svarat, men ju fler svar desto pålitligare).

Själv ska jag jobba åt Fjällresor i vinter. Ha det!

STS reseleda kurs
ja, det är ju minst sagt drygt på reseledarkursen.
Jag har iofs inte gått den och jag kan tänka mig att man har rätt kul där...

Men nästan inga av de som får gå kursen får jobb och de som väl får jobb får räkna med i genomsnitt 6 timmar sömn per natt och resten jobb, knappt några pengar och STS-Reseledare får enligt reglerna inte åka offpist....

Dra hellre ner och chilla, ta något soft jobb och glid...

Men jag ska inte säga för mycket, det kan säkert vara kul

STS reseleda kurs
Det blir en tuff vecka men underbart skoj. Själva kursen känns lite hårdare än själva livet som reseledare i Alperna. Det pga att man ska hinna prova på allt som kan hända på en säsong på bara en vecka. Men det är det värt. Mina säsonger som reseledare i Alperna är det bästa jag gjort. Klart att vissa nätter blir det ingen sömn men o andra sidan kanske solen strålar och skidåkningen är underbar på din lediga dag. Att man får lite i lön som reseledare är väl allmänt känt men man ska ju tänka på att man inte har några fasta utgifter. O andra sidan så är man inte rseledare för pengarnas skull utan för allt det andra man får uppleva och göra.
Lycka till o ha underbart skoj!

STS reseleda kurs
Det finns ett intressant, och nog ganska sanningsenligt rykte om resledarkursen.

Att de som inte är bra nog på skidor för att köra pistvisningar med gästerna, inte får vara med och leka under vintern, utan blir rekomenderade till sommarresorna..

Men eftersom BG är ganska trivsamt brukar ganska många stanna kvar och skaffa annat jobb under vintern. Skulle tro att minst 50% av de svenska säsongarna i BG har gått resledar- eller skidlärarkurs med STS någongång i tiden.
Jag har inte gjort det, och skulle inte kunna tänka mig att slita fan för så lite pengar. Men å andra sidan har jag jobbat på byns sämsta ölhak och det var ju inte så välbetalt det heller..

BG är kul, stanna kvar och jobba med annat. De där 3000 du tjänar som dygnetruntresledare, de får du ihop på att vara "aushilfe" på något hotell max tio timmar per vecka. (jobbar du mindre än 10 timmar per vecka är du nämligen skattebefriad och med en lön på ca 9-10 euro klarar du dig bra. Bo kollektivt och drick inte för mycket sprit. Så går det ihop ekonomiskt.

Ang försäkringar, så finns det väl knappast någon svensk reseförsäkring som täcker off-pist åkningen heller? (dyrt, dyrt, dyrt med försäkring..)

STS reseleda kurs
Angående off-pist försäkringar så finns det faktiskt bra lösningar som inte kostar skjortan (vilket en helikopterräddning garanaterat gör!)
Trygg Hansa har t.ex. en personförsäkring som täcker ALLT som man kan teckna redan här hemma innan man sticker men om man inte gör det så finns det även lösningar på plats. Bergsräddningen (i Bad Gastein varjefall men troligen i hela Österrike) har en försäkring man kan teckna på plats för 20-30 euro som gäller för off-pist räddningar i HELA alperna under ett år!

Better safe then sorry!

STS reseleda kurs
Låter intressant med försäkringar! Hmm kan vara bra att ha.
Hur ligger det till med utrustning?
Hade en kompis som jobbade i franska alperna och där körde de flesta med ryggskydd och hjälm, hur är det med det igentligen - (fråga till de som vet). Klart att man kan säga , för din egen säkerhets skull, men ! det ska ju vara smidigt också!

STS reseleda kurs
Av oss som jobbade för STS i Bad Gastein ifjol så åkte alla med hjälm och några med ryggskena och min erfarenhet är som jag sa tidigare:
Better safe than sorry!

Båda skydden är bra livförsäkringar som varken stör eller är ivägen.

STS reseleda kurs
Tackar för svaret Kristian_Tullhog
Då ska jag antagligen bege mig ut o checka vad man har
för alternativ på hjälmarna! Hmm ryggskydd har jag redan från hojåkandet så det är ju bra.
Ska bara se till att få jobbet också!
Är det någon bonus om man har pratat tyska sedan man var 6 år tro.

STS reseleda kurs
Hmmm så är det väl!
Hur som helst så tänker jag nog antagligen inte sitta hemma i S och strosa runt i blaskvintern!
Lockar ju att dra till lite bättre bredgrader

STS reseleda kurs
När jag arbetade som STS guide i BG körde också alla guider med hjälm. En del del också med rygg skydd. Vi fick ofta höra positiv feedback från gäster och att det gav bra intryck på de yngre gästerna=)Sen den säsongen kör jag alltid med hjälm, svårt att göra sig av med den. O när man ska åka skidor en hel säsong är det ju en jätte bra idé.

STS reseleda kurs
Ett litet tips till beachpojken..
Man behöver inte ha köpt upp sig på hela "kittet" innan man kommer ner! Jag som flera i denna diskussion har gått STS kursen & även arbetat för dom i BG & nu i vinter ska jag först en snabbis till Bg & sen till Cortina.
Men väl nere på ort så kan man ju alltid få schysta priser i sportbutikerna & om guiderna styr upp det så annordnas ibland speciella kvällar med extra bra priser.. så "chilla" lite :-)
Men köp Hjälm & ryggplatta! När man väl börjat använda det så känns det helt idiotiskt att inte ha det på sig.. som att åka autobahn med förbundna ögon.. hur bra kan det gå!

Vi kanske ses i BG, ge allt & lite till på kursen & framför allt - ha kul!

Bis Später?!
// Lina

STS reseleda kurs
tack för tipsen Flina!
Håller på att planera min ekonomi lite
så att jag vet vad som väntar min stackars plånbok :-)
Hur som helst så låter det som kursen är väldans kul(även om man inte jobbar där nere sedan)
Tschüss! Peter

STS reseleda kurs
Kursen är sjukt rolig! Man sover inte mycket, man jobbar gärnet, festar & försöker att lära sig så mycket & få så stor insikt i reseledaryrket som möjligt.. jag tyckte det var som ett militärläger *skrattar*.. jag dog när jag kom hem :-)
MEN jag ångrar mig inte en sekund att jag gick kursen, det var kanon kul & även vänner som man fick under kursen som inte fick jobb för STS instämmer garanterat i att dom inte ångrar sig..

Det e en kul resa helt enkelt!

Tillbaka
Topp