Det finns ett intressant, och nog ganska sanningsenligt rykte om resledarkursen.
Att de som inte är bra nog på skidor för att köra pistvisningar med gästerna, inte får vara med och leka under vintern, utan blir rekomenderade till sommarresorna..
Men eftersom BG är ganska trivsamt brukar ganska många stanna kvar och skaffa annat jobb under vintern. Skulle tro att minst 50% av de svenska säsongarna i BG har gått resledar- eller skidlärarkurs med STS någongång i tiden.
Jag har inte gjort det, och skulle inte kunna tänka mig att slita fan för så lite pengar. Men å andra sidan har jag jobbat på byns sämsta ölhak och det var ju inte så välbetalt det heller..
BG är kul, stanna kvar och jobba med annat. De där 3000 du tjänar som dygnetruntresledare, de får du ihop på att vara "aushilfe" på något hotell max tio timmar per vecka. (jobbar du mindre än 10 timmar per vecka är du nämligen skattebefriad och med en lön på ca 9-10 euro klarar du dig bra. Bo kollektivt och drick inte för mycket sprit. Så går det ihop ekonomiskt.
Ang försäkringar, så finns det väl knappast någon svensk reseförsäkring som täcker off-pist åkningen heller? (dyrt, dyrt, dyrt med försäkring..)