Studier/Skidåkning i Grenoble/ Chambery/Chamonix

mattekahn

Ny medlem
Hej,

Jag tänkte till vintern åka ner till alperna och kombinera franskastudier med skidåkning.

Jag har kollat ett par olika arrangörer, www.sprakpunkten.se som erbjuder studier i 2 orter.
Grenoble och Chambery,
samt,
www.avista.nu som erbjuder studier i Chamonix.

Jag har kollat upp Chambery och Grenoble och dom verkar ligga rätt så långt ifrån åkningen ~2h medans Chamonix, som jag har förstått jag har aldrig varit där, är en stad nedanför en lift...

En annan faktor är kvalitéen på studierna som behöver vara ganska höga eftersom jag redan pratar franska rätt så duktigt.

Alla plus och minus är välkomna och är det någon som har egen erfarenhet av detta så berätta gärna om hur du valde och hur det faktiskt var där.

Tack på Förhand

Mathias Kahn

"En annan faktor är kvalitéen på studierna som behöver vara ganska höga eftersom jag redan pratar franska rätt så duktigt."

hmmmm... det där låter inte som en skidåkare. alla jag känner som studerat språk på en skidort vill att det ska va så LÄTT som möjligt så att dom kan skolka och åka skidor så maximalt som möjligt och ändå klara det. språkstudier i alperna är enbart gjorda för att skidåkare ska kunna åka skidor och samtidigt få pengar av csn, INTE för att lära sig språket.

i övrigt, chamonix är en av dom bästa skidorterna i alperna. valet är enkelt.... CHAMONIX!

Att lära sig något på kuppen är något som inte känns helt fel och att utdömas som icke skidåkare pga. det känns minst sagt löjligt.

Hursom,
Instedskolan verkar vara rätt shysst. Tack för tipset Emil.

Ingen som har egen erfarenhet av detta?

spenderade januari-maj 2006 i chamonix och läste franska på insted. ett riktigt schysst upplägg, tre och en halv timme franska per dag (antingen 8.30-12 eller 14.30-18) vilket innebär mycket skidåkning och mycket fest (dessutom krävs bara 80% närvaro för certificate). men snacket om att alla åker till chamonix och pluggar för att csn ska betala är delvis fel. många gör det, men man lär sig en hel del. en bra skola, undervisningen är seriös och man kan välja själv hur pass delaktig man vill vara. det ska nog kunna bli en utmaning ändå, kära du... det var riktigt riktigt bra. det verkar rent ut sagt skitkorkat att plugga nån annanstans. jag tror inte undervisningen är bättre (insted tillhör universitetet i grenoble) och chamonix är en pärla. go for it!

mattekahn sa:
Jag har kollat upp Chambery och Grenoble och dom verkar ligga rätt så långt ifrån åkningen ~2h
Hmm, stämmer inte helt. Inom en dryg timme från Grenoble så har du ett gäng riktigt bra skidorter: Alpe d'Huez, La Grave, Serre Chevalier m.fl. Dessutom har du en liten pärla kallad Les 7 Laux som ligger en 15-20 minuter utanför Grenobles centrum. Har du bil är det inga problem att ta dig snabbt till någon av dom orterna. Men vill du ha liften inpå knuten är väl Cham det enda alternativet.

Skolornas kvalitet kan jag inte uttala mig om. Men, jag kan tänka mig att nivån är svårare på Universitetet i Grenoble och du lär nog spendera mer tid med pluggandet där.

Tack för svaren!

Chamonix verkar juh som det rätta alternativet men jag vet fortfarande inte, kollade upp Insteds avancerade nivå och jag vet inte om den nivån medför en utmaning.

Men sen är det juh det där med att åka skidor också :D,
Även om det är lite sämre skola i Chamonix är det mycket närmare åkningen.

Återigen tack för svaren!

Någon annan med erfarenhet?

den avancerade nivån är en utmaning - jag lovar! vi läste i princip all grammatik som finns att lära sig, diskuterade politik, skrev artiklar... har du läst universitetsfranska eller?! och av ren nyfikenhet, måste bara fråga, hur "kollade du upp" den avancerade nivån?!

Jag har läst ett halvår på Sorbonne så ja, universitetsfranska.

http://www.insted.se/SV/chamonix/sv_chamonix_levels.htm
Här är nivån

"Grammatik som studeras är bl a komplexa verbformer i dåtid, plus-que-parfait, relativa pronomen och konjunktiv (subjonctif)."
Det här är något i stil med Passè Composé för en som har läst maximalt med franska under skoltiden för mig....

Tack för svaret =)

ja, du vet väl förmodligen bäst själv. det enda jag säger är att du kan göra utbildningen till det du vill att den ska vara... det som skulle kunna diskuteras är om du verkligen behöver STUDERA mer franska. kan ju vara en idé att åka någonstans där man bara pratar franska och komma in i språket på riktigt. säga vad man vill om cham, men det kryllar ju inte av pratglada fransmän... lycka till!

Hejsan!
Jag pluggade franska i Grenoble i våras och han med massor med skidåkning. Jag tycker abslout att du ska åka till Grenoble. Eftersom man pluggar på ett universitet är kvaliten på undervisningen mycket bra och du kan läsa med än bara frankska, tex fransk historia, film, kultur mm. Väljer du mellan Chambery och Grenoble så är valet lätt Greoble. Staden är mycket större och här finns hur mycket sok helst att göra. Universitets skidklubb annordnar skidåkning 5 dagar i veckan och du kan även åka ski de randonnée (du går upp med skidrona och åker off-opist ner) med dom. Mycket häftigt!
Vill du bo i en skidort så ska du självklart välja chamonix, men jag skulle ändå rekomendera Grenoble. Till Les2alpes kan du åka med skidklubben nästan varje dag och då kan du åka från 9-16, så det blir en hel del ändå. Till les7laux, som är lite mindre men har långa dina backar tar det bara 45 minuter med buss.

Som du hör så tyckte jag verkligen om Grenoble. Jag åkte mest dit för skidåkningen men så här i efterhand fick jag gjort så himla mycket mer. Bergen erbjuder hur mycket som hlst även när snön har smält. Och att träffa studenter, både fransmän och nadra utbytetstudenter, i massor var jätte roligt.

Är det något annat du undrar över så svara jag gärna på fler frågor.

mattekahn sa:
Att lära sig något på kuppen är något som inte känns helt fel och att utdömas som icke skidåkare pga. det känns minst sagt löjligt.

Hursom,
Instedskolan verkar vara rätt shysst. Tack för tipset Emil.

Ingen som har egen erfarenhet av detta?
Att åka skidor i cham kan vara utmaning nog och om du verkligen vill ha ett bra fokus på studierna också så kan det vara enklare i grenoble. Jag skulle säga så här om studierna är lite viktigare så ta grenoble och om skidåkningen är viktigast så ta cham. Hur du än väljer så kommer du få mycket åkning jämfört med många på den här sidan.

Franskan kommer bli betydligt bättre i grenoble eftersom du har mer fransmän runt dig hela tiden på samma sätt som skidåkningen kommer troligtvis bli bättre i cham efterson det finns fler som pressar gränserna där.

Ibland måste man göra de tunga valen. Jockeski har delvis rätt i det han säger, det gäller bara att bestämma din egen nivå på "skidåkare".

Är det nån som ska ner till Cham den 22 jan och läsa nybörjarkursen?
Betalade in anmälningsavgiften idag, kommer nog bli grymt kul.
Hör av er om ni ska ner......

Var nere i Chamonix våren -01 och läste på Insted i högsta gruppen. Nivån var hög och i vår grupp var inne på rätt acvancerade saker..nackdelen är att grupperna var stora (ca 20 pers) vilket gör att den muntliga delen blir lite lidande.. Å andra sidan kanske grupperna på skolorna i de andra orterna inte är mindre..värt att kolla upp? Om inte annat är det värt att ta sig en titt på de två handelskillarna som startade skolan..smått komiskt att vi avslöjade att ena killen faktiskt själv hade läst in bandet som användes som hörövning :) Som någon annan skrev så är det omöjligt att hitta fransmän i Chamonix men vad gäller mig själv kan jag absolut säga att franskan utvecklades! Håller dessutom med dig att det är en perfekt kombi att lära sig nåt vettigt OCH åka skidor..vi åkte inte mindre skidor än säsongarna..kollade möjligtvis mindre på skidfilmer!

Tillbaka
Topp