Styra upp större skidresa för 60 pers - bra orter?

fredrock

Ny medlem
Hej! Har fått uppdraget att styra upp en skid- och brädresa för ett större gäng från jobbet. Det är Alperna som gäller, men eftersom jag själv har begränsad erfarenhet (är mest nöjd när jag från åka valfri bra park) så tänkte jag kolla här om det går att få tips på lämpliga orter!

Kriterierna är:

1. Kort transfer från flygplatsen för att minimera restiden.
2. En ort där "alla" backar/delsystem slutar i samma dal. Dvs motsatsen till Chamonix.
3. Lättillgänglig "vanilj-offpist".

Sen är det såklart ett plus om det finns en bra park och möjligheter till guidad åkning av mer hårresande natur. :D

Tusen tack på förhand!

/Fredrik

nästan alla orter sammanlänkar i olika berg som i sin tur går till olika dalar, en hård kriterie men kanske finns?
val thorens kanske är något?:/

Ta en titt på ViaLattea området (http://www.vialattea.it/language/en-us/Ski-Area/Ski-Map) som ligger från 30-60 min transfer från Turins flygplats (Caselle). OS 2006 hölls här. Bor man centralt så har man skidåkning över flera orter länkade på ett ypperligt sätt. Erbjuder bra möjligheter till piståkning för alla nivåer, god Italiensk mat, konferens-möjligheter samt alternativa aktiviteter såsom snöskors-vandring och kvällar uppe i lokala rifugios.

Det brukar finnas möjlighet till park på sina ställen även där och även guidad åkning, dock ingen glaciär-miljö vilket kan vara till sin fördel.

Ordnade en skid-konferens förra vinter för ett företag på 15 personer och det var väldigt lyckat så det borde också gå för din del. Ovasett var ni åker så se till att vara ute i god tid med boende-bokningar!

/Christian

Rasmusnilsson sa:
val thorens kanske är något?:/
rätt lång transfer dit dock.. tre timmars körtid från Geneve om man åker buss, minst.
skulle nog kolla på Via Lattea som chrtur föreslog istället, riktigt kvickt om man flyger till Turin, och inte helt ogörligt från Milano heller.

Varifrån flyger ni? Jag skulle satsa på direktflyg till någon av Munchen, Geneve, Innsbruck, Zurich, Milano eller Turin. Tror det diffar lite mellan Stockholm och Köpenhamn vart det finns direktflyg.

När ska ni åka, är det redan denna vinter? Kolla till vilka av ovanstående destinationer ni kan hitta 60 platser på vettiga dagar och tider.

När du gjort den övningen ser du vilka flygplatser du har att välja mellan, sen är det bara att kolla vilka skidorter som finns inom 1-2 timmars körning därifrån.

Majoriteten kommer att flyga från Arlanda, eventuellt blir det några ströplatser från Kastrup. Tänkte anlita en bokningsagent för flygresorna för att kunna byta ut folk.

Tidsmässigt ligger det nu i mars-april; en fredag till måndag någon gång mellan sportlov och påsk. Förhoppningen är att flygresan inte ska bli en trång sektor i o m att datumen är flexibla, men jag fattar poängen... :-)

Tack för tipsen!

Deux Alpes

Norwegian flyger Arlanda - Grenoble, sedan har du direkt buss fran flygplatsen till byn.
Backar i alla nivaer, garanterad snö, bra after-ski, boende nära backarna. En mycket bra snow-park finns och man kan ocksa göra dags utflykter till La Grave. Kolla med en resebyra (ActiveSki, Danski, Nortlander, STS Student Weeks), de kan hjälpa till med resan om du inte vill göra allt själv.
Slutet av mars, början av april gar det bra med korta resor (dvs inte lör - lör).

Vill du har mer info, hör gärna av dig:
jane.danielsson@compagniedesalpes.fr

/Jane

Tillbaka
Topp