Styrketräning

Styrketräning
Blockis.. Innan du uttalar dig om att 'de flesta' tjejer inte gillar stora killar så tycker jag du borde gå ut på krogen med någon som är välbyggd. Mängder med tjejer dreglar så fort de får se en tvättbräda. Sedan behöver man ju inte se ut som Ronnie Coleman bara för att man gymmar, och tro mig, det händer inte över natten. Det krävs engagemang och kunskap och fukken slit för att få en "snygg" kropp.

Styrketräning
bl0ckm0ng0t sa:
Perkal sa:
bl0ckm0ng0t sa:
jaha? En kulmage, grattis då eller?
Jadu tror man att man kan bygga muskler utna att gå upp i fett ja du då har man fel. Eller en jävla fin genetik.
öhhm , heter inte tråden STYRKEträning, inte kroppsbyggande? Behöver inte vara stor för att vara stark. Vad har du för fördel av att ha mer muskelmassa?

Ni som tränar för att bli \"snyggare\" ni vet att det är väldigt få tjejer som gillar det? Det är ungefär som med tjejers handväskor, de är för att visa \"status\" gentemot egna könet och är inget som attraherar motsatta. Kan ju vara bra att veta innan man spenderar massa pengar och tid på träning
Vem påstår att det är till motsatta könet. Kan vara samma kön. Och vad jag tycker väger högt, precis som vad du tycker väger högst för dig. En vältränad kropp med muskler i stil med detta tycker jag är snyggt, även om det är en kille jag ser det på.
bild393a.jpg

Perkal alldeles riktigt hänger det på generna om hur lätt man bildar musklerna och inte blir fet på köpet. Men är du alldeles säker på att du inte legat på ett lite för högt KCAL-intag per dag?

Jadu blockmongot, det är nog en fråga om benämning. Att orka dips/armhävningar/chins som har med kroppsvikt att göra så kan vem som helst vara stark. Har det med att lyfta 50kg-hantlarna så nej, då kan inte vem som helst göra det.
Här kommer det lite in på (igen) varför man tränar. Visst vill jag bli starkare, men ärligt talat så bryr jag(!) mig inte om ifall jag tar 60kg eller 100kg i bänkpress sålänge jag är nöjd med hur jag ser ut.

Edit:
fiskebulle sa:
Vannish, crunches och sit-ups är 2 olika övningar. Den sistnämda är dålig, crunches å andra sidan är finfint.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071 Detta är övningsbanken på kolozzeum, den har en massa roliga övningar. Kolo är förövrigt ett väldigt bra forum (satans mycket bättre än freeride när det kommer till träning). Jag tycker att du bör läsa in dig där istället för att lyssna på folks kompisars kompis som hade ett månadskort en gång.
Tänker på att sip-ups skulle innebära benen i luften? För ja, då är det den som är "farlig". Men jag syftar mer på att övningn i sig är onödig på det sätt att det finns mer effektiva övningar. Det är som plankan. Jättebra övning för att stärka bålen men du bygger inte magmuskler (som syns) med den. Inga statiska övningar gör detta.

Sen håller jag självfallet med om att det bästa är ett forum tillägnat för styrketräning så som kolozzeum. Där finns all hjälp man behöver och lite till, om man har orken till det. Annars håller jag också med om att en PT är ett bra sätt, sålänge det verkligen är någon med koll!

Edit igen:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=124922&highlight=muskelskola

Här är länk till biceps, tar upp hammercurl där.

Senast ändrad:
Styrketräning
Vad tränar du för? Är en relevant fråga att ställa sig. Olika träning för olika ändamål. Raceåkare ska kunna ta i under ett lopp medans en friåkare kanske vill vara ute och åka hela dagen. Visst kanske det finns friåkare som bara åker nån timme per tillfälle men som regel ska man hajka ett tag, klättra och bära sin utrustning..

Vill du använda dina muskler isåfall till vad?

Styrketräning
dina muskler behöver vila för att växa...vill du träna så många ggr i veckan så kör styrka 3 till 4 dagar i ca 1 timme i veckan och kör förbränningsträning de dagarna du inte kör styrka. Funkar för mig och då betalar jag en personlig tränare varje månad och inte tar instruktioner från en "instruktör" på gymmen där jag bor.

Styrketräning
Låter som överträning och att du behöver vila och en tydligare uppdelning av din träning per muskelgrupp/er per träning.

Lycka till och kör hårt!

Styrketräning
haha nu kollar jag tillbaka på vad jag skrev i mitt inlägg och inser hur okunnig jag var då. Visst, det har bara gått lite mer än 2 månader men jag har lärt mig en hel del sedan dess. Visst det är säkert många saker som jag anser vara rätt, som många andra tycker är fel. Men det finns inte ett inlägg i världen angående styrketräning där diskussion inte skapas.

Har lite tid över, så jag tänkte skriva lite hur jag tränar nu så får ni väll kritisera bäst ni vill.

Nu tränar jag 2 dagar vilar en dag, tränar 2 dagar vilar en dag. Ni ser nog mönstret. Har insett hur viktigt det är med vila, dels för resultaten men även för motivationen att träna. Kan även säga att jag inte har några problem med att gå upp i vikt nu, väger 82kg och ligger 200 kcal i överskott varje dag.

När det kommer till träningsschemat skrattar jag lite när jag ser hur jag tränade förr. Tränar ben MYCKET noggrannare nu, inga maskiner (utom benspark och benpress såklart). Skippar även övningar som är farliga, tex framsida lyft för axeln som jag såg att någon skrivit. En av muskelsenorna i rotatorcuffen kläms in under taket i axelleden, lyfter man därför tungt kan dessa senor bli överbelastade, och man blir skadad. Kör även cablecrunches för magen numera, anser att det är den bästa övningen för magen av den anledningen att man både kan träna lätt och tungt utan att tekniken försämras.

Anyway... jag tränar 3 veckor tung period, där jag nästan bara kör basövningar där man kan lyfta tungt med korrekt teknik. går stegvis ner till 1-2 reps över 4-5 set, börjar med 8 reps. Sedan kör jag 4 veckor med 8-12 reps, 3 set.
Lärde mig denna metod utav bodybuildern Martin Löwgren (och nej jag vettifan om det anses vara en bra metod eller inte, jag ser då jäkligt stora förbättringar jämfört med att köra samma rep-antal vecka efter vecka)

Har olika träningsscheman för varje period och byter även ut vissa övningar varje pass. Orkar inte sitta och skriva alla övningar, men som sagt - mer basövningar (tex Bänkpress, knäböj, marklyft) under den tunga perioden, och mer isolationsövningar under den lättare perioden. (tex olika övningar i cablecrossen...)

Lägger upp det ungefär såhär under den lättare perioden:
Pass1: Bröst, axlar(framsida), triceps, vader
Pass2: Biceps, underarmar, övre trapezius, vingar, mage
Pass3: Framsida lår, baksida lår, nedre rygg
Pass4: Bröst, triceps, biceps
Pass5: Övre rygg, axlar(mellersta -och bakre fibrerna), övre trapezius, mage

Tunga perioden:
Pass1: Biceps
Pass2: Hela låret + vader + nedre rygg
Pass3: Hela axeln + övre trapezius
Pass4: Bröst, triceps
Pass5: Övre rygg + vingar

Fokuserar nästan helt på en muskelgrupp under de tyngre passen som ni kan se.
När det kommer till kosttillskott så tar jag en gainer efter träningen. Häller också i mig fria aminosyror (EAA) innan och efter passen. Får i mig 2,5gram protein per kg kroppsvikt per dag, och kompletterar med kosttillskott om jag inte klarar det med bara mat.

Det var allt jag kan komma på att skriva. Kommentera och kritisera ! :)

Styrketräning
Tink sa:
haha nu kollar jag tillbaka på vad jag skrev i mitt inlägg och inser hur okunnig jag var då. Visst, det har bara gått lite mer än 2 månader men jag har lärt mig en hel del sedan dess. Visst det är säkert många saker som jag anser vara rätt, som många andra tycker är fel. Men det finns inte ett inlägg i världen angående styrketräning där diskussion inte skapas.

Har lite tid över, så jag tänkte skriva lite hur jag tränar nu så får ni väll kritisera bäst ni vill.

Nu tränar jag 2 dagar vilar en dag, tränar 2 dagar vilar en dag. Ni ser nog mönstret. Har insett hur viktigt det är med vila, dels för resultaten men även för motivationen att träna. Kan även säga att jag inte har några problem med att gå upp i vikt nu, väger 82kg och ligger 200 kcal i överskott varje dag.

När det kommer till träningsschemat skrattar jag lite när jag ser hur jag tränade förr. Tränar ben MYCKET noggrannare nu, inga maskiner (utom benspark och benpress såklart). Skippar även övningar som är farliga, tex framsida lyft för axeln som jag såg att någon skrivit. En av muskelsenorna i rotatorcuffen kläms in under taket i axelleden, lyfter man därför tungt kan dessa senor bli överbelastade, och man blir skadad. Kör även cablecrunches för magen numera, anser att det är den bästa övningen för magen av den anledningen att man både kan träna lätt och tungt utan att tekniken försämras.

Anyway... jag tränar 3 veckor tung period, där jag nästan bara kör basövningar där man kan lyfta tungt med korrekt teknik. går stegvis ner till 1-2 reps över 4-5 set, börjar med 8 reps. Sedan kör jag 4 veckor med 8-12 reps, 3 set.
Lärde mig denna metod utav bodybuildern Martin Löwgren (och nej jag vettifan om det anses vara en bra metod eller inte, jag ser då jäkligt stora förbättringar jämfört med att köra samma rep-antal vecka efter vecka)

Har olika träningsscheman för varje period och byter även ut vissa övningar varje pass. Orkar inte sitta och skriva alla övningar, men som sagt - mer basövningar (tex Bänkpress, knäböj, marklyft) under den tunga perioden, och mer isolationsövningar under den lättare perioden. (tex olika övningar i cablecrossen...)

Lägger upp det ungefär såhär under den lättare perioden:
Pass1: Bröst, axlar(framsida), triceps, vader
Pass2: Biceps, underarmar, övre trapezius, vingar, mage
Pass3: Framsida lår, baksida lår, nedre rygg
Pass4: Bröst, triceps, biceps
Pass5: Övre rygg, axlar(mellersta -och bakre fibrerna), övre trapezius, mage

Tunga perioden:
Pass1: Biceps
Pass2: Hela låret + vader + nedre rygg
Pass3: Hela axeln + övre trapezius
Pass4: Bröst, triceps
Pass5: Övre rygg + vingar

Fokuserar nästan helt på en muskelgrupp under de tyngre passen som ni kan se.
När det kommer till kosttillskott så tar jag en gainer efter träningen. Häller också i mig fria aminosyror (EAA) innan och efter passen. Får i mig 2,5gram protein per kg kroppsvikt per dag, och kompletterar med kosttillskott om jag inte klarar det med bara mat.

Det var allt jag kan komma på att skriva. Kommentera och kritisera ! :)
Tycker det ser bra ut förutom att du tränar för många muskelgruppar per träningspass. Jag kör tex Bröst Triceps - rygg biceps - MAge axlar - ben korsrygg
det tar en från en timma till en timma och tjugo minuter. Muskerlna börjar brytas ner och vill bärja vilo processen vill ta vid någonstans där. Men om du hinner med allt det så är det ju bra:).

Var ute och jogga 7 km nyss. Stolt som fan. 12 på natten :d

Styrketräning
Tycker det ser 1000 gånger bättre ut. Trevligt att du läst på, alltid bättre så =)

Martin_löwgren är även den som skrivit de flesta trådarna agående att hålla sig skadefri.

Håller till viss del med Perkal. Men om du orkar så så visst, du sa ju att du ändå tränar 2 dagar och vilar 1. Jag är sådan att jag inte klarar av tvåtimmarspass. Blir för långt och tråkigt då. Men alla är vi olika!

Lycka till med din träning!

Styrketräning
Kul att ni gillar mitt upplägg! Haha Perkal du verkar vara en hårding :D
Grejjen med att jag kör många muskelgrupper under den lättare perioden är för att jag vilar så himla lite under de passen. Vilar mellan 45s och 1,5 min mellan alla set. Slänger ibland in superset mellan 2 övningar också.
Tex Pass2 ser ganska mycket ut, men efter 3 övningar har jag bränt av både magen, övre trapezius och vingarna. Cablecrunches + skivstångsshrugs + latsdrag, övningar som jag kör väldigt noggrant då de är de enda övningarna under passet som koncentrerar sig på de musklerna.

Brukar oftast kunna hinna med allt på 1,5 timma då jag inte slöar alltför mycket :)

Styrketräning
Tink sa:
Kul att ni gillar mitt upplägg! Haha Perkal du verkar vara en hårding :D
Grejjen med att jag kör många muskelgrupper under den lättare perioden är för att jag vilar så himla lite under de passen. Vilar mellan 45s och 1,5 min mellan alla set. Slänger ibland in superset mellan 2 övningar också.
Tex Pass2 ser ganska mycket ut, men efter 3 övningar har jag bränt av både magen, övre trapezius och vingarna. Cablecrunches + skivstångsshrugs + latsdrag, övningar som jag kör väldigt noggrant då de är de enda övningarna under passet som koncentrerar sig på de musklerna.

Brukar oftast kunna hinna med allt på 1,5 timma då jag inte slöar alltför mycket :)
Haha, nej nej. Vart så jävla förbannad på mig själv. Trodde ljudkortet pajat så höll på och öppnade datan och installerade om drivrutienr och skit fast jag hade mute knappen på, ville slå sönder allt jag såg efter ha spenderat 2-3 timmar för att jag råkat komma åt en mute knapp. Så drog ut och rage joggade, haha.
Ah, brukar köra superset på Mage Axlar. Tycker det är sjukt köttigt men tycker det är skönt att köra det snabbt. Ett bra tips för att bli stark i triceps är att köra dropsets. Det är sjukt jobbigt men fan vad det tar.

Nä den där jogging rundan har dödat mig. Ska sova länge inatt. Ska bli kul att läsa om någon skriver något imorn:D

Senast ändrad:
Styrketräning
intressant läsning enervit08. Jag är dock inte så mycket för övningar med endast kroppen som redskap, då man ofta måste göra väldigt många reps för att bli trött. Själv tränar jag för att snabbt få ökad muskelmassa, men alla är vi olika :)

Styrketräning
Själv tränar jag för att orka åka hårdare, hika längre och må bättre. Men sånt bryr man sig kanske inte om på ett skidåkarforum? Vad vet jag...

Styrketräning
alla satsar inte lika mycket på skidåkning/snowboard som vissa gör. Visst, de flesta här har det nog som intresse. Hur som hellst så tycker jag det är snyggt med en välbyggd kropp, och bilden som Vannish länkade där uppe är ett bra exempel. Är man noga med stretchning osv bör inte tung styrketräning hindra en från att åka skidor

Styrketräning
Men det här forumet heter hälsa, inte yta? Vad ni tycker är snyggt är ju jävligt ointressant.

Styrketräning
bl0ckm0ng0t jag förstår vad du försöker få fram, men jag kunde inte hitta ett forum som heter "Kroppsformer" eller dylikt. Styrketräning och vad vi har för mål med våran träning (vilket kanske är att få en snygg kropp) tycker jag helt klart hör hemma i det här forumet.

Och spelar det någon roll om det är sliiiightly off topic? du kan nog gå in de flesta inlägg här på freeride och klaga, för sånt förekommer nästan överallt.

Men andra ord, din kommentar var jävligt dum

Styrketräning
bl0ckm0ng0t sa:
Men det här forumet heter hälsa, inte yta? Vad ni tycker är snyggt är ju jävligt ointressant.
Där har du lite fel. Det jag tycker är snyggt (och som jag lyckas uppnå) ger mig bättre självförtroende vilket är bättre generellt (ang hälsa).

Och vem har förresten sagt att det är onyttigt att ha muskler? Man tränar styrketräning av olika anledningar. Man klär sig i baggy/tight av olika anledningar. Jag tränar för att få en snygg kropp och att jag blir stark på köpet ser jag inte som något negativt. För stark blir man av att träna, oavsett om du kör två reps eller tio reps.

bl0ckm0ng0t sa:
En av de få grejer jag \"kan\" ( dvs har hört från forskare/tyngdlyftare på bosön) är att vill man bli stor och klumpig så är det helt ok att kör mer än 8 reps vill man bli explosiv och stark så gällde aldrig mer än 8 reps.
Då är dina forskare och tynglyftare väldigt konstigt informerade. Att man skulle bli klumpig för att man gör mer reps, vart i hela friden har de fått det ifrån? Om du förknippar synliga muskler (beachmuskler) med klumpig och stor så kan jag förstå vad du menar. När du tränar ca 8-12 reps så ger det mer hypertrofi, antar att det är det du syftar på?

Senast ändrad:
Styrketräning
Vannish sa:
bl0ckm0ng0t sa:
Där har du lite fel. Det jag tycker är snyggt (och som jag lyckas uppnå) ger mig bättre självförtroende vilket är bättre generellt (ang hälsa).
Nej. Då skulle de som opererar brösten också få bättre hälsa med samma logik?

Vannish sa:
Och vem har förresten sagt att det är onyttigt att ha muskler?
utan muskler dör man, stora muskler däremot kan man ifågasätta nyttan av

Vannish sa:
bl0ckm0ng0t sa:
En av de få grejer jag \\\"kan\\\" ( dvs har hört från forskare/tyngdlyftare på bosön) är att vill man bli stor och klumpig så är det helt ok att kör mer än 8 reps vill man bli explosiv och stark så gällde aldrig mer än 8 reps.
Då är dina forskare och tynglyftare väldigt konstigt informerade. Att man skulle bli klumpig för att man gör mer reps, vart i hela friden har de fått det ifrån? Om du förknippar synliga muskler (beachmuskler) med klumpig och stor så kan jag förstå vad du menar. När du tränar ca 8-12 reps så ger det mer hypertrofi, antar att det är det du syftar på?
Med klumpig menade jag stora muskler och de som tränade mer än 8 reps tappade i explosivitet mot innan. stor+långsam = "klumpig"?

Styrketräning
Variera dig.. Du behöver byta övningar för varje muskelgrupp lite då och då och även olika reps för att musklerna inte ska vänja sig.

Sen Måste du ju käka nå enormt mycket om du ska styrketräna, upp emot 5-7 ggr per dag. Föreslår även att du skaffar en gainer som du kan ta efter varje pass!

Styrketräning
Nisse_o sa:
feskarn du sitter absolut inte i en sitts att kalla någon för efterbliven,
kcal = energi. + energi blir helt logiskt en viktökning, helt rätt.
Men antar att du inte vill bli fet? rulla runt som en liten boll för va fasen ska du då träna för? antar att du vill ha ut någt av din träning och öka vikten i form av muskelmassa? och rätta mig om jag har fel men musklerna behöver mer än bara energi för att kunna växa? t.ex ett hus blir inte till av att en snickare viftar med hammaren i luften! det måste finnas något att bygga med! detta är protein!
om du äter vanlig mat, och tränar som de flesta gör, på amatörmässig nivå, så får du i dig tillräckligt med protein om du äter ordentligt. Kroppen kan inte ens ta upp för stora mängder protein på en och samma gång.

fet & fet, för att få bästa möjliga muskeltillväxt kan du ju inte ligga o balansera på +/- kcalintaget, utan ligga ett par 100 +, för du ville ju få muskler? Antar att du känner till bulk resp. deff? du kan ju inte räkna med muskeltillväxt under deff, alltså är en viktuppgång av fett nödvändig för att bygga muskler.

Styrketräning
Blockmongot att bättre självförtroende skulle ge bättre hälsa är nåt jag tror på. Kunde tyvärr bara hitta detta : http://www.nordically.org/sv/Nyhetslista/Okat-sjalvfortroende-hos-aldre-ger-battre-halsa/

triumfen sa:
Variera dig.. Du behöver byta övningar för varje muskelgrupp lite då och då och även olika reps för att musklerna inte ska vänja sig.

Sen Måste du ju käka nå enormt mycket om du ska styrketräna, upp emot 5-7 ggr per dag. Föreslår även att du skaffar en gainer som du kan ta efter varje pass!
Om du varierar dig hela tiden så blir det tillslut ingen variation.

Länka gärna förklaringen på varför du behöver äta så många gånger? Finns inget som säger att det är bättre att göra det. Finns även inget som säger att du ska äta mängder med mat? Vad har du fått all denna information ifrån?

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=96449&highlight=periodvis+fasta

kolozzeum sa:
Djur som får fasta periodiskt uppvisar förbättrad glukosmetabolism och förbättringar vad gäller hjärt- och kärlfaktorer.

http://www.pnas.org/cgi/content/full/100/10/6216

http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/133/6/1921

Människor som får äta sina kalorier i ett mål per dygn uppvisar lägre kortisolnivåer, mindre mängd kroppsfett och ökad mängd muskelmassa. Samtidigt påverkades kolesterolnivåer negativt (alltså i innebörden dåligt), och hungersymptom ökade.

Tilläggas skall, att mätningarna gjordes vid en tidpunkt på dygnet, som kan förvränga resultaten, men en indikation i alla fall.

http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/85/4/981

En tränande som förlägger en majoritet av sitt näringsintag efter träning skapar antagligen bra förutsättningar för återhämtning och tillväxt.
Här är angående att bygga muskler utan överskott av kcal: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=133737

Det är lättare med överskott, men det hänger mycket på generna om du blir fet (förutsatt att du är frisk, lever rätt, äter rätt, sover rätt osv. U get the point).

Styrketräning
Vannish sa:
Blockmongot att bättre självförtroende skulle ge bättre hälsa är nåt jag tror på. Kunde tyvärr bara hitta detta : http://www.nordically.org/sv/Nyhetslista/Okat-sjalvfortroende-hos-aldre-ger-battre-halsa/

triumfen sa:

Om du varierar dig hela tiden så blir det tillslut ingen variation.

Länka gärna förklaringen på varför du behöver äta så många gånger? Finns inget som säger att det är bättre att göra det. Finns även inget som säger att du ska äta mängder med mat? Vad har du fått all denna information ifrån?

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=96449&highlight=periodvis+fasta

kolozzeum sa:
Djur som får fasta periodiskt uppvisar förbättrad glukosmetabolism och förbättringar vad gäller hjärt- och kärlfaktorer.

http://www.pnas.org/cgi/content/full/100/10/6216

http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/133/6/1921

Människor som får äta sina kalorier i ett mål per dygn uppvisar lägre kortisolnivåer, mindre mängd kroppsfett och ökad mängd muskelmassa. Samtidigt påverkades kolesterolnivåer negativt (alltså i innebörden dåligt), och hungersymptom ökade.

Tilläggas skall, att mätningarna gjordes vid en tidpunkt på dygnet, som kan förvränga resultaten, men en indikation i alla fall.

http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/85/4/981

En tränande som förlägger en majoritet av sitt näringsintag efter träning skapar antagligen bra förutsättningar för återhämtning och tillväxt.
Här är angående att bygga muskler utan överskott av kcal: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=133737

Det är lättare med överskott, men det hänger mycket på generna om du blir fet (förutsatt att du är frisk, lever rätt, äter rätt, sover rätt osv. U get the point).
För att kroppen ska kunna bygga muskler så behöver kroppen ligga på överskott av kalorier, annars gör den om proteinet till energi. Punkt slut! Om man sedan väljer att ligga på överskott hela dagen för att sen gå ut och springa 14 mil på kvällen så kommer du ju byggt muskler första halvan(nä rdu ligger på överskott) och bränt fett andra halvan(underskott). Men för att bygga måste kroppen helt enkelt ligga på överskott!

Styrketräning
Skicka gärna länkar på det som stöder det du säger. Att man _MÅSTE_ ligga på ett överskott hela dagen.

king_grub sa:
Man är ju inte i energiunderskott hela tiden vid energiunderskott heller. Även om det är ett kaloriunderskott sett på en mätperiod över en vecka, så befinner man sig i energiöverskott efter varje måltid, varje dag. Kombinerar man då styrketräning med påföljande födointag, skapas ett energiöverskott med stor aminosyretillgänglighet för maximalt utnyttjande i den uppreglerade proteinsyntesen, vilket kan göra proteinbalansen positiv även vid energiunderskott på sikt. Proteinsyntesen är inte enbart energiberoende, utan i synnerhet aminosyreberoende. Och aminosyror + styrketräning är 1+1 = ... ja, mer än 2 i alla fall.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=133737

Styrketräning
bl0ckm0ng0t sa:
Vannish sa:
bl0ckm0ng0t sa:
Nej. Då skulle de som opererar brösten också få bättre hälsa med samma logik?

Vannish sa:
Och vem har förresten sagt att det är onyttigt att ha muskler?
utan muskler dör man, stora muskler däremot kan man ifågasätta nyttan av

Vannish sa:
bl0ckm0ng0t sa:
En av de få grejer jag \\\"kan\\\" ( dvs har hört från forskare/tyngdlyftare på bosön) är att vill man bli stor och klumpig så är det helt ok att kör mer än 8 reps vill man bli explosiv och stark så gällde aldrig mer än 8 reps.
Med klumpig menade jag stora muskler och de som tränade mer än 8 reps tappade i explosivitet mot innan. stor+långsam = "klumpig"?
Mongot här är träning för dig. http://www.aftonbladet.se/webbtv/noje/sofismode/article6107583.ab
Gillar klippet och det kommer nog andra uppskatta som tycker Sofie Farhamn ser bra ut:)

Styrketräning
feskarn sa:
Nisse_o sa:
feskarn du sitter absolut inte i en sitts att kalla någon för efterbliven,
kcal = energi. + energi blir helt logiskt en viktökning, helt rätt.
Men antar att du inte vill bli fet? rulla runt som en liten boll för va fasen ska du då träna för? antar att du vill ha ut någt av din träning och öka vikten i form av muskelmassa? och rätta mig om jag har fel men musklerna behöver mer än bara energi för att kunna växa? t.ex ett hus blir inte till av att en snickare viftar med hammaren i luften! det måste finnas något att bygga med! detta är protein!
om du äter vanlig mat, och tränar som de flesta gör, på amatörmässig nivå, så får du i dig tillräckligt med protein om du äter ordentligt. Kroppen kan inte ens ta upp för stora mängder protein på en och samma gång.

fet & fet, för att få bästa möjliga muskeltillväxt kan du ju inte ligga o balansera på +/- kcalintaget, utan ligga ett par 100 +, för du ville ju få muskler? Antar att du känner till bulk resp. deff? du kan ju inte räkna med muskeltillväxt under deff, alltså är en viktuppgång av fett nödvändig för att bygga muskler.
håller fullständigt med om att bra kost räcker! det var ungefär det jag ville få fram av mitt inlägg och samtidigt hur man bör ta proteinet om man absolut ska köpa tillskott, ursäkta om jag var otydlig.
anledingen till svaret till dig var att du frågade varför det pratades protein.
bara för att man ligger under bulk period behöver man faktiskt inte bli direkt fet, kolla på rühl och grabbarna inte fasen är dom feta, fasen dom ser ju bättre ut offseason än contest. vågar faktiskt påstå att "bulk" och "deff" för en icke tävlande glad amatör är fruktansvärt onödigt.
När en tävlande bodybuilder ligger i deff befinner han sig i ett sjukligt tillstånd, sen måste han ju gå tillbaka till ett normalt hällsosamt tillstånd igen, bulk.
så att äta för mycket och bli knubbig under vintern för att sedan "deffa" och bli snygg för badstranden (alltså ner till ett tillstånd som fortfarande är fullt hälsosamt) påstår jag är skräp, ligger man rätt med maten behöver man inte bli fet och har fortfarande maximal muskeltillväxt...
kan inte backa detta med några källor utan det är bara mitt påstående men ni är fullt välkomna att kassta fakta på mig som säger att man blir större å snyggare av att äta en jäkla massa under hösten vara knubbig ett par månader för att sedan ägna hela våren åt att försöka träna bort dom extra kilona fett man har på kroppen ( kan läggas till vilken tidsperiod som hällst som t.ex va knubbig i 5 år för att sedan bli av med allt extrafett och lägga sig på en snygg fett nivå som egentligen är fullt hälsosam)

Styrketräning
Tjena !

Har lite av samma problem som dig med att inte gå upp i vikt. Min lärare påstår att jag kör för många pass i veckan med för dålig vila och kan börja äta mer och sista utväg gainer eller annan proteinkälla så som whey 80...

Vad jag tycker du ska göra att att börja köra lite stora muskelgrupper så som ben! Det är i benmuskulaturen som själva utvecklingen sker. Sen tycker jag du kan dela upp din träning om du inte håller på med någon annan träning.

Då kör du i kanske 2 månader stenhårt gym med mycket mat, var inte rädd för att trycka i dig och få lite underhudsfett, det kommer bara gynna dig.

När du kört gymmandet i två månader går du på konditionsträningen ordentligt, eller om du vill bli medlem i någon crossfit klubb är det absolut det mest givande!

Det tar mycket längre tid att få en rippad snyggkropp med stora muskler när man kör kondition och stryketräning så pass tätt inpå.

bara ett litet plus. rätta mig om ni tycker jag har fel...

Styrketräning
andreaase sa:
Tjena !

Har lite av samma problem som dig med att inte gå upp i vikt. Min lärare påstår att jag kör för många pass i veckan med för dålig vila och kan börja äta mer och sista utväg gainer eller annan proteinkälla så som whey 80...

Vad jag tycker du ska göra att att börja köra lite stora muskelgrupper så som ben! Det är i benmuskulaturen som själva utvecklingen sker. Sen tycker jag du kan dela upp din träning om du inte håller på med någon annan träning.

Då kör du i kanske 2 månader stenhårt gym med mycket mat, var inte rädd för att trycka i dig och få lite underhudsfett, det kommer bara gynna dig.

När du kört gymmandet i två månader går du på konditionsträningen ordentligt, eller om du vill bli medlem i någon crossfit klubb är det absolut det mest givande!

Det tar mycket längre tid att få en rippad snyggkropp med stora muskler när man kör kondition och stryketräning så pass tätt inpå.

Först och främst. 1 år och 2 månader senare? Really?...
Second, en del du säger är rätt, en del fel. Så om jag var du skulle jag inte tipsa folk om du inte känner dig 100 på vad du snackar om. MVH:)

För övrigt hur har det gått för dig Tink? Har du några utvecklings bilder? Dvs före och efter? Själv har jag deffat ner mig närmare 15kg nu för att bli lite hård till sommaren, med lite tur om jag känner mig vältränad nog slänger jag upp en bild närmare sommaren!

Styrketräning
Nojlas sa:
Verkar som majoriteten i den här tråden bygger discomuskler?

Här har sagts ett fåtal bra grejjer i tråden, men väldigt mycket är faktiskt RENT SKITSNACK från folk som hobbygymmat i 2 år, läst en bok och har en polare som har vääääääldigt stora muskler.

Här kommer trådens bästa tips: Skaffa en tränare
Kostar några hundralappar för ett upplägg, och är enormt värt det.

Om man nu påstår sig ta sitt gymmande på allvar är det den absolut effektivaste vägen att nå sina mål.
En person med utbildning och kunskap med vetenskaplig grund och reell erfarenhet hjälper dig bättre än snubben på gymmet med hockeyfrilla och megabiceps.
+1. Det var de första vettiga nån skrev i den här tråden.

Styrketräning
andreaase sa:
Tjena !

Om du inte går upp i vikt och styrketränar en hel del så äter du nog som en kärring. Börja att äta som en man

Tillbaka
Topp