Jag höll på att skriva ett gigantiskt inlägg till dig men tyvärr så försvann det och orkar verkligen inte skriva om det...
Kommer dra det jäkligt kort nu för blev lite irriterad på att allt försvann.
Dessa övningar är dåliga/farliga/onödiga:
Vadpress, axlar frammåt, hammercurl, crunch
Mer protein = mer muskler (
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=135442&page=2). Proteindrinkar är inget fel men mat är bättre (i den mån om att man är mättare längre).
Kondition efter styrketräning är dåligt för uppbyggnaden av muskler (
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=82537)
Det som ska prioriteras är:
1. Träningen, högre vikter = starkare = större muskler. Kör inte bara 12or, våga köra ner till 6or (4 set).
2. Maten är inte viktigare än träningen men väldigt viktig! Äta mycket är inte detsamma som att äta rätt.
3. Vila/sova, också viktigt men inte viktigare än det andra.
Det går inte att omvandla fett till muskler. Du måste förbränna fett, och bygga muskler. Finns ingen formel som heter "fettförbränning = muskeltillväxt". Däremot ser man biffigare ut med mindre fett.
Här är formler för hur du räknar ut vad du förbränner :
Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)
Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) - (4.676 x ålder)
Alldeles för mycket kalorier kommer göra dig fet. För lite kommer göra att du ligger kvar/går ner i vikt.
För mer info om allt inom träning (styrka) så finns det på www.kolozzeum.se
Om det är nåt jag kommer på så får jag lägga till det sen. Är fortfarande irriterad över att hela mitt långa fina inlägg försvann...
Edit: nisse_o, att protein är bra vid deff håller jag fullt ut med om. Men fett är precis lika viktigt. Du förbränner inte fett om du inte äter fett. Nu pratar vi rätt fett, tex fisk, och oljor.
Ska man in på hela deff-biten så innebär det att GÅ NER (så det inte blir nåt fel). För att gå ner måste man äta mindre än vad du förbrukar. Genom att äta protein + fett så behöver man inte äta lika mycket för att ändå vara mätt länge (LCHF-kost kallas det även).
Och en edit till: När man väger sig så är det alltid samma förutsättningar som gäller. På morgonen är det mest "optimalt". Innan frukost och efter toabesöket.