Styrketräning

Styrketräning
Väg inte för mycket, då sjunker man i pudret! Angående benträning så kör mycket sitta 90 grader, upphopp och ev. kampsport Det är långt ifrån en massabyggare eller brudmagnetövning men den ger utdelning när du väl är i backen. Kom ihåg att om man kör sina knäböj på säg 12 reps 80 pannor + egen kroppsvikt så är det vad dina muskler blir optimerade för. Hur kul är det då att åka skidor när man bara orkar åka 12 kungs-svängar och sen inte pallar mer? Nu är det ju som så många andra begåvade har påpekat olika från person till person men vad jag vet så är det på detta sätt kroppen fungerar. Tack för mig, lycka till med byggandet :)

Styrketräning
Tink sa:
Perkal sa:
Själv kör jag med 48 timmars återhämting i allt förutom mage.
På tal om mage, jag kör lutande bänk med vikt på bröstet. Pratade just med en polare som är otroligt inne i allt det här med träning och kost osv. Han sa att det är bättre att köra vanliga situps i omgångar upp till olika "lägen" så att man tränar vissa rutor för sig :) kan det stämma tror du?
Det man ska tänka på när man kör mage är att du alltid ska ha kontakt med musklerna. Du ska inte börja använda höfterna. Det krävs visa olika sorters magövingar för att ta på visa muskler. Men situps tar mycket i hela magen i huvudtaget. Du missar sidorna dock. Du får köra lite sidecrunches osv. Själv kör jag inte magövingar med allt för mycket vikt för jag vill inte ha en mage som sticker ut för mycket som bodybuilders. Men om det är det du vill ha så är det bra att du lägger upp vikter på bröstet när du kör. Men kom ihåg att du aldrig ska gå så högt upp at höfterna börjar göra jobbet. Ha ALLTID kontakt med magen.

Senast ändrad:
Styrketräning
vill du öka i vikt säger jag bara en sak, protein.
jag hade helt stannat i vikt på 77 kg. kunde inte gå upp mer hur mycket jag än käkade. började med protein och är snart på 82 kg. 1,5 månader senare.

Styrketräning
Perkal sa:
[Men situps tar mycket i hela magen i huvudtaget. Du missar sidorna dock. Du får köra lite sidecrunches osv.
Jag brukar köra sidorna i hyperextention. Brukar börja med ansiktet rakt åt sidan och vrida kroppen så att ansiktet nästan pekar rakt upp. Hoppas du förstår hur jag menar... Jag undrar, kan det på något sätt vara skadligt för ryggraden om man vrider kroppen under både den koncentriska och excentriska delen?

Hyperextention: http://www.healthstylesexercise.com/catalog/images/Body-Solid-Back-Hyperextension.jpg

Styrketräning
Perkal sa:
Men situps tar mycket i hela magen i huvudtaget. Du missar sidorna dock. Du får köra lite sidecrunches osv.
Dock inte nödvändigt att slänga in i varje magpass, kör man mycket basövningar typ mark, böj och speciellt utfall med skivstång eller hantlar så får sidomusklerna på magen väldigt mycket träning som stabilisatorer!

Och du borde köra med lika mycket återhämtning i magen som andra muskelgrupper! det är inget som skiljer den från andra muskler utan den behöver återhämta sig lika mycket! Gärna mer än 48 timmar!

Styrketräning
Tink sa:
Perkal sa:
[Men situps tar mycket i hela magen i huvudtaget. Du missar sidorna dock. Du får köra lite sidecrunches osv.
Jag brukar köra sidorna i hyperextention. Brukar börja med ansiktet rakt åt sidan och vrida kroppen så att ansiktet nästan pekar rakt upp. Hoppas du förstår hur jag menar... Jag undrar, kan det på något sätt vara skadligt för ryggraden om man vrider kroppen under både den koncentriska och excentriska delen?

Hyperextention: http://www.healthstylesexercise.com/catalog/images/Body-Solid-Back-Hyperextension.jpg
Jag skulle köra torso vrid istället. Det är när du sitter i en masiken och håller i dig och vrider överkroppen samma öving men bättre skulle jag säga. Sedan kan man köra den övningen som du gör fast hängades i handtag. Men det krävs att man är riktigt stark i magmusklerna då. Har aldrig försökt mig på övningen och kommer aldrig göra det. Då drar du upp benen rakt sedan för du dem åt sidan samma sak som om man ligger ner men tror inte det är allt fär många som klarar att göra den övningen. Men har ni ingen torso skulle jag köra vanliga hyperextions på den sedan köra sidecrunches också.

Där har du en bra guide för Side crunches

Häng övningen jag pratade om. Men man kan ha benen raka men då blir det sjukt myycket jobbigare.

Senast ändrad:
Styrketräning
variera dina övningar och glöm inte konditions träning!!!
den är viktigast.
jag springer 2-3 ggr i veckan och lyfter skrot två kanske.

Styrketräning
Perkal sa:
Pussss sa:
Perkal sa:
Shiet. Lyssna inte på denna kille............
Okej nu blir jag riktigt förbannad på dig!
Jag känner ett antal bodybuilders, och skulle inte dom veta vad dom pratar om? Då dom bevisat det redan, kroppsligt alltså!

Det är patetiskt att du ens skriver sådär!
Sen kan man inte sitta och förklara exakt allt för någon över internet när det gäller träning, den tiden har inte jag iaf!
Alla kroppar är olika och allt som funkar för mig kanske inte funkar för dig! Och någon guide du läst ifrån kanske inte heller är just den rätta. Allt handlar om att hitta sig själv.
Sen sitter inte allt i muskler,mat och sömn. Den psykiska delen är precis lika viktigt som resten för att lyckas.
Ojävlar. Du känner en massa bodybuilders. Synd att dom inte har koll då, kanske du borde ta dig tiden till att läsa Axons grejer du också.
Och nja jag läser inte guider för mina träningspass utan bygger dom på min egen erfarenhet, från min egen träning och böcker jag läst.
En orelevant fråga vart gymmar du?:)
Fitness grabben, fitness. Kom gärna förbi så visar jag dig praktiskt hur man tränar på riktigt och inte som någon fitnessb*g som spelar fotboll. http://www.zonecapone.com/ Där har du en trevlig kille som skrattar lite smått åt dig.

Du verkar ju smått dum i ... om jag ska vara ärlig, så du sitter alltså och säger att mina polare inte kan nått? Tydligen så funkar det om du kollar deras kroppar!

Senast ändrad:
Styrketräning
Pussss sa:
Perkal sa:
Pussss sa:
Okej nu blir jag riktigt förbannad på dig!
Jag känner ett antal bodybuilders, och skulle inte dom veta vad dom pratar om? Då dom bevisat det redan, kroppsligt alltså!

Det är patetiskt att du ens skriver sådär!
Sen kan man inte sitta och förklara exakt allt för någon över internet när det gäller träning, den tiden har inte jag iaf!
Alla kroppar är olika och allt som funkar för mig kanske inte funkar för dig! Och någon guide du läst ifrån kanske inte heller är just den rätta. Allt handlar om att hitta sig själv.
Sen sitter inte allt i muskler,mat och sömn. Den psykiska delen är precis lika viktigt som resten för att lyckas.
Ojävlar. Du känner en massa bodybuilders. Synd att dom inte har koll då, kanske du borde ta dig tiden till att läsa Axons grejer du också.
Och nja jag läser inte guider för mina träningspass utan bygger dom på min egen erfarenhet, från min egen träning och böcker jag läst.
Fitness grabben, fitness. Kom gärna förbi så visar jag dig praktiskt hur man tränar på riktigt och inte som någon fitnessb*g som spelar fotboll. http://www.zonecapone.com/ Där har du en trevlig kille som skrattar lite smått åt dig.

Du verkar ju smått dum i ... om jag ska vara ärlig, så du sitter alltså och säger att mina polare inte kan nått? Tydligen så funkar det om du kollar deras kroppar!
¨

Okej. Kul att du tar åt dig som du gör. Säger bara att han inte ska lyssna på dig. Borde han ju itne göra heller. Efter som du har fel fel fel.:)

Senast ändrad:
Styrketräning
Ok, orkar inte läsa igenom tråden, men vill du gå upp i vikt måste du äta mer än vad du gör av med. kcal in-kcal ut skall vara lika med +.

Ditt BMR har ökat i och med att din vikt ökat, sedan har antagligen din kropp uppreglerat BMR då du ätit mer.

Se till att få i dig 2gr protein per kg kroppsvikt. Och ligg på +kcal.

Ät inte massa skit utan kvalite, för jag antar att du inte vill gå upp alltför mycket i fett.

Styrketräning
Perkal sa:
Pussss sa:
Perkal sa:

¨

Okej. Kul att du tar åt dig som du gör. Säger bara att han inte ska lyssna på dig. Borde han ju itne göra heller. Efter som du har fel fel fel.:)
Det du snackar om är basic. Som alla kan, som vi alla fick lära oss på idrotten! Du snackar fitness, lungt och fint framåt. Jag hade precis samma åsikter som du innan. Du kommer inte att inse för du är inte inne på att bli "störst", ingen idé att diskutera detta på freeride för tror varken någon av er tränar för att bli bodybuilder eller liknande. Vi är på helt olika nivåer du och jag.
Fanns en annan tråd på freeride om träning, då var det någon som skrev "alla kan inte få magrutor", kan det varit Gudrunnator som svarade att alla inte kunde få det? ja det var han! Dummaste jag hört.
Vem är det man inte ska lyssna på då? I den tråden fick man känslan av att hans kompisar var vanliga fitness tränande. Som nog alla är i denna tråd. Tvivlar på att någon av er kan träna på "riktigt" under vintern då ni alla åker diverse snöplankor.

Perkal; Jag har läst Axons grejer. Det hade jag gjort innan jag ens yttrade mig!

"Repetioner

4-6 repetioner under de tunga låg repetionspassen. 15-20 under de lätta hög repetionspassen.

Träningsprinciper

Variera gärna dina pass med något av dessa

* Dropset
* Superset
* Pyramidset
* Fusk med kontroll
* Forced reps
* Halva rörelser
* Långsamt excentriskt
* Snabbt koncentriskt
* Snabbt excentriskt
* Långsamt koncentriskt
* Explosiva rörelser
* Failure"

stod det verkligen 4-6 rep? fel fel fel, kan inte stämma! Han måste skrivit fel. Tänker aldrig läsa den igen för han kan inget, 4-6rep. Vilket skitsnack!........... -.-

Vad skrev jag? "Den ideela volymen för att bygga massa är 6-8rep." Grejen är att, ju tyngre du orkar lyfta ju större blir du(kör du högre reps, måste du lätta på vikterna för att klara antalet reps + att du gör av med mer energi). Kroppen försöker anpassa sig efter den vikt du lyfter. Jag brukar köra ca 10rep på första set, ca 6 på andra och ca 4 på sista, det funkar bra!

Btw, lite matinspiration? Trött på maten du äter jämt? kanske hittar nått nytt här http://forum.body.se/showthread.php?t=6422&page=21

Senast ändrad:
Styrketräning
Pussss sa:
Perkal sa:
Pussss sa:

¨

Det du snackar om är basic. Som alla kan, som vi alla fick lära oss på idrotten! Du snackar fitness, lungt och fint framåt. Jag hade precis samma åsikter som du innan. Du kommer inte att inse för du är inte inne på att bli "störst", ingen idé att diskutera detta på freeride för tror varken någon av er tränar för att bli bodybuilder eller liknande. Vi är på helt olika nivåer du och jag.
Fanns en annan tråd på freeride om träning, då var det någon som skrev "alla kan inte få magrutor", kan det varit Gudrunnator som svarade att alla inte kunde få det? ja det var han! Dummaste jag hört.
Vem är det man inte ska lyssna på då? I den tråden fick man känslan av att hans kompisar var vanliga fitness tränande. Som nog alla är i denna tråd. Tvivlar på att någon av er kan träna på "riktigt" under vintern då ni alla åker diverse snöplankor.

Perkal; Jag har läst Axons grejer. Det hade jag gjort innan jag ens yttrade mig!

"Repetioner

4-6 repetioner under de tunga låg repetionspassen. 15-20 under de lätta hög repetionspassen.

Träningsprinciper

* Dropset
* Superset
* Pyramidset
* Fusk med kontroll
* Forced reps
* Halva rörelser
* Långsamt excentriskt
* Snabbt koncentriskt
* Snabbt excentriskt
* Långsamt koncentriskt
* Explosiva rörelser
* Failure"

stod det verkligen 4-6 rep? fel fel fel, kan inte stämma! Han måste skrivit fel. Tänker aldrig läsa den igen för han kan inget, 4-6rep. Vilket skitsnack!........... -.-

Vad skrev jag? "Den ideela volymen för att bygga massa är 6-8rep." Grejen är att, ju tyngre du orkar lyfta ju större blir du(kör du högre reps, måste du lätta på vikterna för att klara antalet reps + att du gör av med mer energi). Kroppen försöker anpassa sig efter den vikt du lyfter. Jag brukar köra ca 10rep på första set, ca 6 på andra och ca 4 på sista, det funkar bra!

Btw, lite matinspiration? Trött på maten du äter jämt? kanske hittar nått nytt här http://forum.body.se/showthread.php?t=6422&page=21
Facepalm.

Styrketräning
Perkal sa:
Pussss sa:
Perkal sa:
¨

"Repetioner

Träningsprinciper

* Dropset
* Superset
* Pyramidset
* Fusk med kontroll
* Forced reps
* Halva rörelser
* Långsamt excentriskt
* Snabbt koncentriskt
* Snabbt excentriskt
* Långsamt koncentriskt
* Explosiva rörelser
* Failure"

Facepalm.
Du sitter själv och säger att du inte ens klarar
och att många inte klarar av den.
perkal, Mr.Vetbäst! Klarar du inte av den tycker jag inte ens att du ska yttra dig om tips till olika övningar. Sen har du knappast provat bulkning och kan inte heller yttra dig om det, om vad som funkar bäst och vad som är rätt och fel.

Styrketräning
Ser att det uppstår diskussioner :) har gjort om mitt schema efter att ha läst det ni sagt + läst Axons material. Har läst det han skrivit ang. kost och vila och tänker rycka upp mig när det gäller det. Att skapa variation i träningen, låter i mina öron bra för få bättre resultat.

Delar upp träningen i 2 perioder. En tung period där jag tänkte lägga mig 4-8 reps, och en återhämtnings -/uppbyggnadsperiod 8-12 reps. Här är schemat jag hade tänkt mig för den tunga perioden:

Pass 1: Crunches, Sidecrunches, "Hängande knälyft", Axelpress, Fram -och sidlyft, Omvända flyes, Stående drag för baksida axel i cable

Pass 2: Hantelcurl/Hammercurl (skiftar mellan olika pass), Stångcurl, Latsdrag+chins i superset, Underarmscurl, Omvänd underarmscurl

Vila

Pass 3: Bänkpress/Hantelpress (skiftar mellan passen), lutande Bänkpress/Hantelpress (skiftar även här mellan passen), Cablecross(2 övningar), Pushdowns/Tricepspress (skiftar.....), smal bänkpress

Pass 4: Knäböj, marklyft, utfall, vadpress, hantelrodd, extentions (rygg), shrugs

Försöker klämma in något konditionspass också. Ska variera lite mellan stång/hantlar/cable där det går för att få mer variation. Har bara gjort det här schemat än så länge, har ni några synpunkter på saker som ska/kan förbättras så tveka inte att skriva :)

Senast ändrad:
Styrketräning
Tink sa:
v_olaisen sa:
orkar inte läsa alla inlägg men kreatin ska fungera bra för ökad muskelmassa, viktökning..
Är inte kreatin typ "extra energi" som tex gör att du kanske orkar någon extra rep? det är dyrt iaf :P
Jo, det är en syra som ger musklerna energi direkt. Det är bra för återhämtingen och pumpen. Kör själv med Sizeon lite för dyrt men det fungerar bra. Tyvärr är vi inte tillåtna och dicka annat en vatten i lokalen så man får spirnga lite fram och tillbax för att få i sig det. Annars är rage bra det med. Tycker att om man ska köra kreatin ska man köra med bra produkter inte något lallande med det biligaste.

Styrketräning
Perkal sa:
Tink sa:
v_olaisen sa:
orkar inte läsa alla inlägg men kreatin ska fungera bra för ökad muskelmassa, viktökning..
Är inte kreatin typ "extra energi" som tex gör att du kanske orkar någon extra rep? det är dyrt iaf :P
Jo, det är en syra som ger musklerna energi direkt. Det är bra för återhämtingen och pumpen. Kör själv med Sizeon lite för dyrt men det fungerar bra. Tyvärr är vi inte tillåtna och dicka annat en vatten i lokalen så man får spirnga lite fram och tillbax för att få i sig det. Annars är rage bra det med. Tycker att om man ska köra kreatin ska man köra med bra produkter inte något lallande med det biligaste.
Sen är vissa av dom dyrare produkterna inte nödvändigtvis bättre. Finns mycket skit där ute på marknaden.
Rage funkar fint som du säger.
Mycket där ute på marknaden är halft placebo. Dock finns det en hel del bra produkter också!
Vissa doseringar kan vara knasiga också för att få dig som köpare att slänga i en extra påse/burk i varukorgen.

Senast ändrad:
Styrketräning
Perkal sa:
Tink sa:
v_olaisen sa:
Kreatin är en kvävehaltig förening som bildas i framför allt njure och lever med hjälp av aminosyrorna arginin, glycin och metionin. Rage och kreatin är inte samma sak. Och det finns ingen anledning till att lägga ut mycket pengar på kreatin. Kreatin är ett billigt och bra kosttilskott, rage och liknande produkter är bra, men det PW produkter som innehåller mycket annat. Sedan är ca 20% av alla människo så kallade non responders, med det menas att kreatin inte har någon effekt. du behöver 5-6g kreatin om dagen efter uppladningsfasen, vilket gör kreatin till ett EXTREMT billigt kosttilskott.

Styrketräning
blir smått irriterad på all jäkla protein hysteri!
att kassta i sig jättedoser med protein direkt efter träning är skräp!
protein kan inte lagras utan måste tas upp och användas direkt, allt överblivet som kommer in i systemet blir direkt omvandlat till energi i form av fett! denna prosses fins det till och med forskare som hävdar att den är skadlig för kroppen.
sen är protein någonting som man sellan lider brist på eftersom det behövs väldigt lite. Vid hård fysisk träning ökar behovet oerhört lite enligt dom flästa kost experter, hur stor (liten) ökningen är varierar en del och ingen verkar kunna sätta fingret på det.
Sen finns det dom som påstår att om man pressar i protein ständigt i kroppen kan man få kroppens upptag av protein att öka något.
så av detta kan vi nu helt änkelt stryka "drick massa protein efter träningen" principen och gå över till något som i alla fall är något meningsfullt.
Ta SMÅ protein doser flera gånger dagligen! på detta sätt ser man till att det alltid finns protein för kroppen att tillgå så att inte återhämtningsprocessen stannar av. Stora mängder protein kan dock förtäras under deff då det är en väldigt kostsam process att förvandla detta till energi och därav mycket bra att fylla upp magen med istället för fett och kolhydrater.

Sen såg jag att någon påstod att via något tillskott (tror det var kretin som för övrigt är ett helt naturligt näringsämne som finns i t.ex tonfisk dock behöver man otroligt lite av denna vara som någon tidigare nämnt) gått upp något hutlöst i vikt. att detta skulle vara ren muskelmassa är en omöjlighet, att bygga muskler tar otroligt lång tid något kilo om året är vad som är fysikt möjligt (så länge man inte mixtrar med steroider eller är på sitt första träningsår)
Kreatin är otroligt vätskedrivande och man kommer ha några kilo extra vatten i kroppen under en kreatin kur.
ska man handla med kosttilskott skall man veta vad man köper vad det är bra för och vad som kommer att hända då otroligt mycket är värdelöst eller preppat! håller till testade varumärken och kör i naturliga näringsämnen och ta det för guds skull rätt!

Styrketräning
Jag höll på att skriva ett gigantiskt inlägg till dig men tyvärr så försvann det och orkar verkligen inte skriva om det...

Kommer dra det jäkligt kort nu för blev lite irriterad på att allt försvann.

Dessa övningar är dåliga/farliga/onödiga:

Vadpress, axlar frammåt, hammercurl, crunch

Mer protein = mer muskler (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=135442&page=2). Proteindrinkar är inget fel men mat är bättre (i den mån om att man är mättare längre).

Kondition efter styrketräning är dåligt för uppbyggnaden av muskler (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=82537)

Det som ska prioriteras är:
1. Träningen, högre vikter = starkare = större muskler. Kör inte bara 12or, våga köra ner till 6or (4 set).
2. Maten är inte viktigare än träningen men väldigt viktig! Äta mycket är inte detsamma som att äta rätt.
3. Vila/sova, också viktigt men inte viktigare än det andra.

Det går inte att omvandla fett till muskler. Du måste förbränna fett, och bygga muskler. Finns ingen formel som heter "fettförbränning = muskeltillväxt". Däremot ser man biffigare ut med mindre fett.

Här är formler för hur du räknar ut vad du förbränner :

Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)
Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) - (4.676 x ålder)

Alldeles för mycket kalorier kommer göra dig fet. För lite kommer göra att du ligger kvar/går ner i vikt.

För mer info om allt inom träning (styrka) så finns det på www.kolozzeum.se

Om det är nåt jag kommer på så får jag lägga till det sen. Är fortfarande irriterad över att hela mitt långa fina inlägg försvann...

Edit: nisse_o, att protein är bra vid deff håller jag fullt ut med om. Men fett är precis lika viktigt. Du förbränner inte fett om du inte äter fett. Nu pratar vi rätt fett, tex fisk, och oljor.
Ska man in på hela deff-biten så innebär det att GÅ NER (så det inte blir nåt fel). För att gå ner måste man äta mindre än vad du förbrukar. Genom att äta protein + fett så behöver man inte äta lika mycket för att ändå vara mätt länge (LCHF-kost kallas det även).

Och en edit till: När man väger sig så är det alltid samma förutsättningar som gäller. På morgonen är det mest "optimalt". Innan frukost och efter toabesöket.

Senast ändrad:
Styrketräning
spännande tråd detta absolut!

men har du aldrig funderat på att kanske fråga dom på det gymmet där du tränar?
borde elelr hoppas det finns personal där som kan svara på dina frågor.
alternativt någon som kanske driver en fitness butik etc.

verkar som det kunde sparat energi från vissa här som blir sura.
annars beror ju allt på vad du vill ha för personligt resultat också och varför du tränar etc.
annars bara kör hårt,trevlig läsning detta,annorlunda :)

Styrketräning
vannish: när du lugnat ner dig igen tycker jag en rekonstruktion av ditt första inlägg som försvan vore intressant.
jo givetvis är fett viktigt! menade inte att proteinet helt ska ersätta fettet och kolhydraterna utan att proteinet gärna kan urgöra en större del av energiintaget än vad det gör i normala fall.

Senast ändrad:
Styrketräning
Vannish sa:

coh varför i helvete skulle dom va farliga?

Håller med Perkal i mycket som han säger
Pussss, antingen är du efterbliven och behöver läsa på, eller så vet ja inte vad du är

Sen är de ett tjat om protein, det som skapar viktökning är +kcal

Styrketräning
Verkar som majoriteten i den här tråden bygger discomuskler?

Här har sagts ett fåtal bra grejjer i tråden, men väldigt mycket är faktiskt RENT SKITSNACK från folk som hobbygymmat i 2 år, läst en bok och har en polare som har vääääääldigt stora muskler.

Här kommer trådens bästa tips: Skaffa en tränare
Kostar några hundralappar för ett upplägg, och är enormt värt det.

Om man nu påstår sig ta sitt gymmande på allvar är det den absolut effektivaste vägen att nå sina mål.
En person med utbildning och kunskap med vetenskaplig grund och reell erfarenhet hjälper dig bättre än snubben på gymmet med hockeyfrilla och megabiceps.

Senast ändrad:
Styrketräning
feskarn sa:
Vannish sa:

Pussss, antingen är du efterbliven och behöver läsa på, eller så vet ja inte vad du är

feskarn du sitter absolut inte i en sitts att kalla någon för efterbliven,
kcal = energi. + energi blir helt logiskt en viktökning, helt rätt.
Men antar att du inte vill bli fet? rulla runt som en liten boll för va fasen ska du då träna för? antar att du vill ha ut någt av din träning och öka vikten i form av muskelmassa? och rätta mig om jag har fel men musklerna behöver mer än bara energi för att kunna växa? t.ex ett hus blir inte till av att en snickare viftar med hammaren i luften! det måste finnas något att bygga med! detta är protein!

sen tycker jag det är väldigt roligt att ni inte kan acceptera att andra har andra synvinklar på saker och ting, andra mål med sin träning. Väldigt roligt att ni sitter som 5 åringar och säger "jag har rätt" "nej jag har rätt för ja har större kompisar" "dina kompisar måste ha fel för jag har rätt" "du är korkad" "nej du är" kom med riktiga argument och bevis för att ni har rätt istället för att skicka en bild på eran största polare och säg "han sa det till mig". våga ta del av andras synvinklar istället för att stå och stampa och envisas med att ni har rätt och dom andra har fel och är dumma i huvudet bara för att dom inte kommit till samma slutsats som ni!

Nojlas: trådens i särklass bästa inlägg!

Senast ändrad:
Styrketräning
En av de få grejer jag "kan" ( dvs har hört från forskare/tyngdlyftare på bosön) är att vill man bli stor och klumpig så är det helt ok att kör mer än 8 reps vill man bli explosiv och stark så gällde aldrig mer än 8 reps. Sen ser jag inte nån poäng personligen med gym om man inte är typ... ... dörrvakt.

Nästa fråga: Är du en bantande medelålders kvinna som läst för många damtidningar? Varför väger du dig? Vill du se om du blir större finns det en superavancerad ny grej som kallas måttband...

Sista tipset innan du litar till någons råd om träning och hälsa, se till att du kollar upp personen först, är de 18 t ex kan du trycka bakåt din browser omedelbart, finns säkert kunniga tonåringar nånstans men chansa inte ens.
Gör som Nojlas säger skaffa dig en tränare, du lämnar väl inte in din drömbil till nån snubbe du hört om på internet som är 18 för att han känner folk som går fordon, så varför göra samma med sin kropp?

Senast ändrad:
Styrketräning
eller så kan man be om källor, kan backa vartenda ord jag skrivit av pålitliga källor som artiklar skrivna av t.ex leif hambresus (lite osäker på hur han stavar). mycket bättre än att rata alla tips bara för att dom kommer från yngre personer som mig

Styrketräning
Mitt tips är att skippa gymmandet helt! eller kör någon kompletterande övning i gymmet någongång för variation. För gemene man som verkligen vill bli stark och inte bara bygga disco-muskler tror jag mer på kroppen som vikt. Kör själv Steve Maxwell's 300 Spartan Workout
sedan ca 2 månader och har nog aldrig förr känt mig så stark och stabil nu (trots någon form av träning i hela mitt liv).
Intressant läsning: http://www.reclaimthegym.se/?page_id=211

Är det bara viktuppgång du söker så är det, som nämnts tidigare, mer input av energi som gäller.

Styrketräning
om du vill bygga muskler fort, som du vill vad jag förstod det iaf? så ska du köra minst fyra, men max sex reps på varje sak, (inte mage och rygg dock) då bygger du fort och musklerna blir fort stora. dock kan man bli stel om man kör för mycket sånt, men det är ju upp till dig. så kör riktigt tungt om du vill bygga, men var försiktig med att köra FÖR tungt för då ökar risken for skador osv.
och, tänk inte på vikten hela tiden? det är vell inte viktigt vad du väger oavsett hur tränad eller inte du är? eller? satsa även mycket på att träna bålen (rygg,mage) om du är snowboard eller skidåkare, då blir du stabil vid landningar osv.

Styrketräning
Carl92 sa:
om du vill bygga muskler fort, som du vill vad jag förstod det iaf? så ska du köra minst fyra, men max sex reps på varje sak, (inte mage och rygg dock) då bygger du fort och musklerna blir fort stora. dock kan man bli stel om man kör för mycket sånt, men det är ju upp till dig. så kör riktigt tungt om du vill bygga, men var försiktig med att köra FÖR tungt för då ökar risken for skador osv.
och, tänk inte på vikten hela tiden? det är vell inte viktigt vad du väger oavsett hur tränad eller inte du är? eller? satsa även mycket på att träna bålen (rygg,mage) om du är snowboard eller skidåkare, då blir du stabil vid landningar osv.
Varför ska han inte träna mage Och rygg som övriga muskler?

Liten input, Ni som "känner" massa häftiga byggare och andra Pro's inom träning, länka till deras hemsidor / studier whatever. Snacka är lätt, men backa upp snacket är inte alltid lika lätt

Styrketräning
feskarn sa:
Vannish sa:

Först vill jag påpeka ditt otroligt omogna inlägg. För det första har du inte läst ordentligt och för det andra, har du ens kollat upp nåt som backar upp det du försöker motbevisa mig med?

Jag skrev "DÅLIGA/farliga/ONÖDIGA" (allt detta skrev jag om i första posten som tyvärr försvann)

Axlar frammåt: http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=134925 (helt enkelt farlig)
Crunch: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=132759&highlight=h%E5ll+dig+skadefri+gymmet (situps alltså, som sagt, finns bättre övningar för magen så denn är relativt onödig)
Träna vader sittande: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=132759&highlight=h%E5ll+dig+skadefri+gymmet (Tar helt fel muskel. Men även om du tränar vader så kommer du inte bygga den muskeln så bra. Det är en muskel som är anpassad för att ta emot hela din kropp varje steg du tar. Räkna på hur tung du blir under 1 mils löpning, blir mer än vad du tar 3x8 på gymmet vill jag lova)
Och sist hammercurls, detta är inte en farlig övning. Det är en personlig syn angående en bicepsövning som riktar sig mot underarmarna. Och du använder dessa otroligt mycket i hammercurl. Vill jag träna underarmar så lägger jag in det separat. Du kan även ta mer vikt i hammercurl, men detta är inte för att du tränar biceps bättre, utan för att du använder mer muskelgrupper.

Eftersom TS ändå ska träna 2 övningar underarmar så ser jag inte anledningen till att lägga till ytterligare en övning. Men återigen smaksak, vill man ha carl-alfred underarmar så!

nisse_o, här kom en del av det långa inlägg som försvann ^^ Va faktiskt nära på att detta också försvann. Då hade jag dragit täcket över huvudet och inte visat mig mer!

För övrigt så är gym absolut inget fel att gå på (och inte heller ett måste). Jag går dit för att få en snyggare, större och mer vältränad kropp i det syfte att jag vill se lite "biffigare" ut, både för mig själv och för andra. All träning måste inte vara för att orka åka skidor fortast och längst.

Sen en liten not bara. Någon (kanske TS) skrev att personen inte ville träna ben. Jag tänkte samma tanke efter att jag la av med fotboll efter väldigt lång tids tränande. Tänk bara på att det är lätt att skita i benen när man väl kommit in i sitt pass. Hade precis samma mål med att låta överkroppen "ta ikapp" underkroppen. Det slutade med att mina ben va pinnar innan jag visste ordet av det...

Senast ändrad:
Styrketräning
Oj här fanns det många träningsprofeter :) Följ Nojlas råd och boka tid med någon som har rätt kompetens (kravprofil/träningsupplägg/periodisering/kost/vila). Ni kommer att spara tid och minska risken för skador/överträning. Många gör misstaget och köper nya BK för att sedan följa träningsprogram som de stora anabolakillarna kör... Det är ju jättesmart :)

Styrketräning
Höpp höpp. Pekke tillbaks i tråden efter ett mejl om att tråden var på g.
Kan ju säga som så har kört Pyramid träning med tunga vikter har gett mig stora resultat de senaste 3 månaderna. Vägde 77 kilo när jag började det var då dirket efter min lilla mini deff. Nu väger jag 83-84 kilo morgon vikt. Kan ju säga att magen har expanderat och har blivit rundare men har ju defenitivt lyckats tycka upp mer vikt.

Kollde tränigs boken och jag ljög. Väger bara 83,7:( 85 sen äre diet.

Senast ändrad:
Styrketräning
Perkal sa:
Kan ju säga som så har kört Pyramid träning med tunga vikter har gett mig stora resultat de senaste 3 månaderna. Vägde 77 kilo när jag började det var då dirket efter min lilla mini deff. Nu väger jag 85 kilo morgon vikt. Kan ju säga att magen har expanderat och har blivit rundare men har ju defenitivt lyckats tycka upp mer vikt.
jaha? En kulmage, grattis då eller?

Styrketräning
bl0ckm0ng0t sa:
Perkal sa:
Kan ju säga som så har kört Pyramid träning med tunga vikter har gett mig stora resultat de senaste 3 månaderna. Vägde 77 kilo när jag började det var då dirket efter min lilla mini deff. Nu väger jag 85 kilo morgon vikt. Kan ju säga att magen har expanderat och har blivit rundare men har ju defenitivt lyckats tycka upp mer vikt.
Jadu tror man att man kan bygga muskler utna att gå upp i fett ja du då har man fel. Eller en jävla fin genetik.

Styrketräning
Perkal sa:
bl0ckm0ng0t sa:
Perkal sa:
Jadu tror man att man kan bygga muskler utna att gå upp i fett ja du då har man fel. Eller en jävla fin genetik.
öhhm , heter inte tråden STYRKEträning, inte kroppsbyggande? Behöver inte vara stor för att vara stark. Vad har du för fördel av att ha mer muskelmassa?

Ni som tränar för att bli "snyggare" ni vet att det är väldigt få tjejer som gillar det? Det är ungefär som med tjejers handväskor, de är för att visa "status" gentemot egna könet och är inget som attraherar motsatta. Kan ju vara bra att veta innan man spenderar massa pengar och tid på träning

Styrketräning
Vannish, crunches och sit-ups är 2 olika övningar. Den sistnämda är dålig, crunches å andra sidan är finfint.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071 Detta är övningsbanken på kolozzeum, den har en massa roliga övningar. Kolo är förövrigt ett väldigt bra forum (satans mycket bättre än freeride när det kommer till träning). Jag tycker att du bör läsa in dig där istället för att lyssna på folks kompisars kompis som hade ett månadskort en gång.

Styrketräning
som vannish skrev behöver inte snyggare betyda snyggare för någon annan, det kan vara att man anser sig själv vara snyggare vilket get ett bättre självförtroende och finns det något som attraherar chicksen så är det ett bra självförtroende.

Tillbaka
Topp