haha nu kollar jag tillbaka på vad jag skrev i mitt inlägg och inser hur okunnig jag var då. Visst, det har bara gått lite mer än 2 månader men jag har lärt mig en hel del sedan dess. Visst det är säkert många saker som jag anser vara rätt, som många andra tycker är fel. Men det finns inte ett inlägg i världen angående styrketräning där diskussion inte skapas.
Har lite tid över, så jag tänkte skriva lite hur jag tränar nu så får ni väll kritisera bäst ni vill.
Nu tränar jag 2 dagar vilar en dag, tränar 2 dagar vilar en dag. Ni ser nog mönstret. Har insett hur viktigt det är med vila, dels för resultaten men även för motivationen att träna. Kan även säga att jag inte har några problem med att gå upp i vikt nu, väger 82kg och ligger 200 kcal i överskott varje dag.
När det kommer till träningsschemat skrattar jag lite när jag ser hur jag tränade förr. Tränar ben MYCKET noggrannare nu, inga maskiner (utom benspark och benpress såklart). Skippar även övningar som är farliga, tex framsida lyft för axeln som jag såg att någon skrivit. En av muskelsenorna i rotatorcuffen kläms in under taket i axelleden, lyfter man därför tungt kan dessa senor bli överbelastade, och man blir skadad. Kör även cablecrunches för magen numera, anser att det är den bästa övningen för magen av den anledningen att man både kan träna lätt och tungt utan att tekniken försämras.
Anyway... jag tränar 3 veckor tung period, där jag nästan bara kör basövningar där man kan lyfta tungt med korrekt teknik. går stegvis ner till 1-2 reps över 4-5 set, börjar med 8 reps. Sedan kör jag 4 veckor med 8-12 reps, 3 set.
Lärde mig denna metod utav bodybuildern Martin Löwgren (och nej jag vettifan om det anses vara en bra metod eller inte, jag ser då jäkligt stora förbättringar jämfört med att köra samma rep-antal vecka efter vecka)
Har olika träningsscheman för varje period och byter även ut vissa övningar varje pass. Orkar inte sitta och skriva alla övningar, men som sagt - mer basövningar (tex Bänkpress, knäböj, marklyft) under den tunga perioden, och mer isolationsövningar under den lättare perioden. (tex olika övningar i cablecrossen...)
Lägger upp det ungefär såhär under den lättare perioden:
Pass1: Bröst, axlar(framsida), triceps, vader
Pass2: Biceps, underarmar, övre trapezius, vingar, mage
Pass3: Framsida lår, baksida lår, nedre rygg
Pass4: Bröst, triceps, biceps
Pass5: Övre rygg, axlar(mellersta -och bakre fibrerna), övre trapezius, mage
Tunga perioden:
Pass1: Biceps
Pass2: Hela låret + vader + nedre rygg
Pass3: Hela axeln + övre trapezius
Pass4: Bröst, triceps
Pass5: Övre rygg + vingar
Fokuserar nästan helt på en muskelgrupp under de tyngre passen som ni kan se.
När det kommer till kosttillskott så tar jag en gainer efter träningen. Häller också i mig fria aminosyror (EAA) innan och efter passen. Får i mig 2,5gram protein per kg kroppsvikt per dag, och kompletterar med kosttillskott om jag inte klarar det med bara mat.
Det var allt jag kan komma på att skriva. Kommentera och kritisera !