Styrketräning

Tink

Ny medlem
Styrketräning
Hej alla frirajdare !

Jag har ett litet problem, jag har styrketränat på gym i snart 5 månader. I början gick jag snabbt upp i vikt, och för ungefär 2 veckor sedan vägde jag 75,4kg. Nu väger jag 73,5...ish och har tränat på samma nivå som tidigare. Jag gymmar 5 ggr i veckan och varje pass ligger på ca 1h 15min. Jag väger mig alltid långt efter jag ätit då systemet är tömt :)

Skriver mitt schema så ni har någolunda koll på hur jag tränar:

Måndag: Bicepscurl hantlar, latsdrag, bicepscurl curlstång, underarmar (2 övningar) hantelrodd, hantelshrugs, extentions (Biceps, underarmar, rygg)

Tisdag: Bänkpress, hantelpress, bröst i cable, triceps, mage/sida mage (Bröst, triceps, mage)

Onsdag: Axelpress, hantellyft frammåt, hantellyft åt sidan, liggande drag för baksida axel i cable, baksidalår-curl, stående vadpress, framsida/insida/utsida lår i maskin (Axlar, Ben)

Torsdag: Måndagens pass

Fredag: Tisdagens pass
.......................................................................

8-12 reps per set (när jag klarar 12 ökar jag vikt)
3 sets varje övning

Som sagt har jag gått ner i vikt de 2 senaste veckorna istället för att ha gått upp. Jag vet inte hur länge olika muskler måste vila och har ingen aning varför jag inte går upp i vikt. Tänkte att några av er säkert har bra koll på sånt här :)

Styrketräning
Kan ju vara för att du äter dåligt. Du kan ju lägga in en vilodag i veckan kan ju vara att musklerna inte får vila då växer dom inte ;) tycker också du kör lite räkiga övningar vart är rygg och benpassen? bara maskiner för ben räknas inte.... Släng in tunga marklyft kmr du öka i vikt ;)

Styrketräning
Om jag var du skulle jag dela upp det så att du kör varje muskelgrupp en gång i veckan och du har 4 styrkepass på en vecka. Sen skulle jag kasta in två konditionspass i veckan med tex löpning eller något annat roligare.

Sen framförallt skulle jag se över kosten och börja trycka mer mat. Jag skulle gissa att du kanske tränar för mycket och äter för lite?

Börja käka ett till sista mål innan du lägger dig beståendes av tre ägg och en macka och en halvliter mjölk till exempel är bra tips för att få i sig lite mer mat varje dag.

Styrketräning
Anjoh sa:
Kan ju vara för att du äter dåligt. Du kan ju lägga in en vilodag i veckan kan ju vara att musklerna inte får vila då växer dom inte ;) tycker också du kör lite räkiga övningar vart är rygg och benpassen? bara maskiner för ben räknas inte.... Släng in tunga marklyft kmr du öka i vikt ;)
latsdrag, hantelrodd, hantelshrugs, extentions där har du ryggövningarna
ben är inte precis prio 1 för min del, och lägger hellre på mig vikt på överkroppen, så maskinerna duger fint :)

Styrketräning
Tja!

Jag har tränat styrke de senaste 4 åren seriöst. Till att börja med så växer musklerna när du vilar, och för att göra det så måste de få näring. Vad, och hur ofta äter du?

Här är mitt träningsschema:

Dag 1: Ben(framsida lår, baksida, vader)

Dag 2: Rygg, axlar

Dag 3: Kondition(här finns det ju oändligt mycket man kan göra, men löpning och cykling är bra)

Dag 4: Bröst, mage

Dag 5: Armar

Dag 6: Kondition

Som du ser så har jag inga fasta dagar utan jag kör när jag har tid och ork, men det viktigaste är mat och vila, minst 2 riktiga vilodagar i veckan.
Förutom det som står här uppe så är det minst 10 min uppvärmning och sen stretchning av hela kroppen efter varje pass.

/Robin

Styrketräning
Eh ja och vad Anjoh sa. Du är skidåkare, inte strandraggare... Fokus på ben ska du ha och du ska köra knäböj, utfall och marklyft ganska tungt. Benpress i släde jättetungt. Var försiktig i knäböj och marklyft och gör dom rätt så du inte skadar dig.

Styrketräning
vill du gå upp i vikt ska du käka fler kallorier än vad du förbränner, så enkelt är det, har du gått ner i vikt har du alltså ätit färre kallorier än vad du förbränt. men din viktskillnad kan lika gärna bero på vätskemängd i kroppen etc (väga sig gör man alltid nypinkad på morgonen innan frukost, annars blir de knas).

menmen, vill du gå upp i vikt? ät.

glöm inte klämma in vilovecka och en å annan löprunda eller något pass för variation.

sedan är jag säker på att det finns bättre forum att finna träningsråd på, gooooogle.se - människans bästa vän

Styrketräning
Nu vill jag inte komma och leka king. Men efter som du kör samma övningar på dina pass så blir musklerna vana vid det. Istället för att köra bänk och hantel i samma pass så kör du Sned bänk 20-30 grader och alla andra skivstångs övingar du kan göra på bröst. Sedan efter 2 månader så kör du med hantlar sedan kör du med skivstång osv. Dina muskler blir vana vid samma öving och det ger sämre resultat variera dina tränings pass. Så att du byter ut skivstången mot hantlarna efter 2 månader. Sedan har din kropp varit ovan med att du styrketränat och det kanske är dags för dig att gå ned på lägre reps? kanske börja med en 10 sedan 8 sen 3 eller 4. Sedan att äta är en av de 3 viktigaste derlana i träningen. De andra två är träningen och återhämtningen/Sova. Sedan har man sina tider när man får bita i det sura äpplet då du knappt utveckals alls men sedan utväcklas mer.
Sedan att träna ben ur ju inte fel, brukar träna det 1 gång i veckan och så kör jag ett pass med jogging eller intervall träning. Denna dag ligger jag ofta på -kcal så att jag inte gainar för mycket fett under de andra dagarna jag käkar som ett djur. Ett annat tips är att du skiter i att köra bicpes först. Kör alltid de tyngsta övingarna först så att din kropp pallar med det. Så en bra grej är att börja med marklyft om du nu kör det. För att köra det sist när du kört biceps och rygg kommer slita på dem musklerna. Sedan att träna benen är ju skit bra för skidåkningen med tanke på att det blir roligare att åka skidor när du kan trycka på mer. Sedan är ju sakderisken betydligt mindre!

Dubbel post.....

Glömde helt bort den här tråden.
https://www.flashback.info/showthread.php?t=889522
Ta visa av dom här sakerna med en nypa salt, men Axons grejer är extremt bra för nybörjare och andra proffs. Har själv läst allt det där för iintelänge sedan och hittade mina brister.
Men ta din tid och läs igenom det, för att dra på sig en skada eller dylikt är inte kul!

Senast ändrad:
Styrketräning
Tink sa:
tummen upp Perkal! schysst som fan att du lägger ner tid på ett bra svar. Många bra tips där
Inga problem. Men något de flesta inte nämner det är att jogging kan vara en rikitgt bra övning för volym i bicpes, också får du en jävligt trimmad och stark mage.

Styrketräning
Perkal sa:
Tink sa:
tummen upp Perkal! schysst som fan att du lägger ner tid på ett bra svar. Många bra tips där
Inga problem. Men något de flesta inte nämner det är att jogging kan vara en rikitgt bra övning för volym i bicpes, också får du en jävligt trimmad och stark mage.
Under vintern ska man bulka:), inte fjolla med jogging! då bryter man ju ner muskler..

Styrketräning
sen kör inte efter ett program att du kör varje måndag ett visst program osv musklerna lär sig efter ett tag att det blir den sortens träning kör omvänt övningarna kör den du brukade börja med sist och tvärt om eller kör onsdagens på måndagen osv! blanda är bättre! sen går man itne upp hela tiden heller musklerna behöver ibland längre vila typ 1-2 veckor då och då!

oj dags att sova känner jag då jag upptäckte att jag skrivit samma som tidigare:) haha

Senast ändrad:
Styrketräning
Perkal sa:
Tink sa:
det hade jag ingen aning om, kanske är bra att slänga in ett joggingpass då. Ska ta in allt du och ni andra sagt + läsa igenom Axons träningsskola och försöka göra det bästa av det.

Styrketräning
KaILe sa:
sen kör inte efter ett program att du kör varje måndag ett visst program osv musklerna lär sig efter ett tag att det blir den sortens träning kör omvänt övningarna kör den du brukade börja med sist och tvärt om eller kör onsdagens på måndagen osv! blanda är bättre! sen går man itne upp hela tiden heller musklerna behöver ibland längre vila typ 1-2 veckor då och då!
Man ska köra dom tyngsta först, ju mer du orkar lyfta ju större blir du!

Styrketräning
Pussss sa:
Perkal sa:
Tink sa:
Under vintern ska man bulka:), inte fjolla med jogging! då bryter man ju ner muskler..
Jaha. Det hade jag inte en anning om? Skulle du kunna bevisa detta för mig?

Styrketräning
Käka mer, enkelt och oftast gott...

Sedan, en skidåkare som inte tränar ben?

Övningar med "fria vikter" rekommenderas då dessa aktiverar fler muskler i kroppen till skillnad från maskiner.

Och som Perkal skrev, variera. Inte bara övning utan även set,reps och vikt.

Axon har ett riktigt namn, bara så ni vet..

Styrketräning
Prova gå ner i reps till 3-6 st och lasta på mer vikt än du kör med nu, sen gäller det bara att få i sig protein efter träning men det utgår jag från att du vet eftersom du har tränat ett tag :P

Pussss sa:
Perkal sa:
Tink sa:
Beror ju helt på vad man käkar efter, äter du rätt så kommer du inte att bryta ner musklerna av jogging, kanske ändra musklerna, men inte bryta ner.

Styrketräning
Gudrunnator sa:
Prova gå ner i reps till 3-6 st och lasta på mer vikt än du kör med nu, sen gäller det bara att få i sig protein efter träning men det utgår jag från att du vet eftersom du har tränat ett tag :P

Pussss sa:
Perkal sa:
Beror ju helt på vad man käkar efter, äter du rätt så kommer du inte att bryta ner musklerna av jogging, kanske ändra musklerna, men inte bryta ner.
Som du själv skriver "gå ner i reps till 3-6 st" = bulk! varför då jogga och förstöra bulkandet? Om man nu verkligen måste jogga, ta en promenad istället som inte behöver vara längre än 30-40min..

"sen gäller det bara att få i sig protein efter träning", Kolhydrater är förbannat viktigt efter träning också, och underskatta inte lite fett i måltiden efter träningen, då det är ren energi!

Var inte rädd för att förlora "smalrutorna" på magen. Bygg på ordentligt och deffa när du byggt upp lite muskler. Många tror att dom kan bulka upp sig och samtidigt få fram magrutor.

Perkal;
Bryter ner muskler gör man med allt! Tränar man bröst, så bryter man ner musklerna. Du bryter ner muskelvävnaden för att den sedan ska byggas upp starkare och som alla vet är protein byggstenen. Det jag menade är att du ändrar typ av träning om du ska ut och jogga. Bulkandet får inte lika stor effekt och är meningslöst.

Senast ändrad:
Styrketräning
Eh, en minskning av antalet reps behöver inte betyda att man bulkar? Förklaring på det tack.

Klart som fan att det är viktigt att få i sig fett och kolhydrater också, men protein är det viktigaste eftersom det är det musklerna byggs upp av.

Sen forstår jag inte varför man ska hålla på och bulka och deffa om man inte tränar i bodybuilding eller liknande.

Styrketräning
Du varierar varken övningar eller antal reps vilket man måste göra annars stagnerar muskeltillväxten när musklerna vant sig vid träningen!
Ett bra motta är som nån pajas säger i dodgeball "Just trying to keep the body guessing!" Det är tänkt som ett skämt men det ligger mycket sanning i det! Variera mellan olika övningar och antal reps helt enkelt!

Annars är det att äta äta äta! Tänk på att få i dig mycket protein! Ta gärna en proteindrink/gainer i samband med träning då det är viktigt att få i sig både protein och kolhydrater i samband med träningspassen!

Vila är också mycket viktigt! Själv vilar jag var sjunde vecka vilket vissa kanske anser lite för ofta, men för mig funkar det utmärkt! Kroppen får återämta sig och man blir mer motiverad när man håller uppe en vecka. Också bättre att dela upp kroppen i 5 pass, då får du alltså mindre övningar per gång och orkar fokusera mer på de övningar du gör. Varje muskelgrupp får också vila sig i en hel vecka innan det är dags för nästa varv.

Sen kör du för lite basövningar! Jag ser varken knäböj eller marklyft vilka är de absolut bästa övningar som finns! Basövningar involverar många fler muskelgrupper och du tränar därmed mycket bål och allt runt om i krokarna.

Framsida insida lår i maskin är helt värdelösa övningar bör också tilläggas. HELT värdelösa! Okej att köra lårcurl och benspark för framsida baksida. Men de andra maskinerna är det bara opåöästa pensionärstanter som kör!

Lycka till!

Styrketräning
Gudrunnator sa:
Eh, en minskning av antalet reps behöver inte betyda att man bulkar? Förklaring på det tack.

Klart som fan att det är viktigt att få i sig fett och kolhydrater också, men protein är det viktigaste eftersom det är det musklerna byggs upp av.

Sen forstår jag inte varför man ska hålla på och bulka och deffa om man inte tränar i bodybuilding eller liknande.
Den ideela volymen för att bygga massa är 6-8rep.

Senast ändrad:
Styrketräning
hyllengren sa:
Sen kör du för lite basövningar! Jag ser varken knäböj eller marklyft vilka är de absolut bästa övningar som finns! Basövningar involverar många fler muskelgrupper och du tränar därmed mycket bål och allt runt om i krokarna.

Framsida insida lår i maskin är helt värdelösa övningar bör också tilläggas. HELT värdelösa! Okej att köra lårcurl och benspark för framsida baksida. Men de andra maskinerna är det bara opåöästa pensionärstanter som kör!

Lycka till!
Haha det där behövde jag höra, tack

Styrketräning
Pussss sa:
Gudrunnator sa:

Shiet. Lyssna inte på denna kille............

Styrketräning
du måste käka och sova bra för att det ska bli någon skillnad också typ? kanske inte direkt är svaret på din fråga men ändå

Styrketräning
gurralito sa:
du måste käka och sova bra för att det ska bli någon skillnad också typ? kanske inte direkt är svaret på din fråga men ändå
Aa har fått det förklarat för mig. Det stod också väldigt bra om det i "Axons Träningsskola" som finns länkad av Perkal

Senast ändrad:
Styrketräning
Perkal sa:
Pussss sa:
Gudrunnator sa:

Okej nu blir jag riktigt förbannad på dig!
Jag känner ett antal bodybuilders, och skulle inte dom veta vad dom pratar om? Då dom bevisat det redan, kroppsligt alltså!

Det är patetiskt att du ens skriver sådär!
Sen kan man inte sitta och förklara exakt allt för någon över internet när det gäller träning, den tiden har inte jag iaf!
Alla kroppar är olika och allt som funkar för mig kanske inte funkar för dig! Och någon guide du läst ifrån kanske inte heller är just den rätta. Allt handlar om att hitta sig själv.
Sen sitter inte allt i muskler,mat och sömn. Den psykiska delen är precis lika viktigt som resten för att lyckas.

Senast ändrad:
Styrketräning
"Alla kroppar är olika och allt som funkar för mig kanske inte funkar för dig!"

Ändå säger du att den "ideela" volymen(?) för att bygga massa är 6-8 reps.

Styrketräning
Pussss sa:
Perkal sa:
Pussss sa:
Jag känner ett antal bodybuilders, och skulle inte dom veta vad dom pratar om? Då dom bevisat det redan, kroppsligt alltså!

Sen kan man inte sitta och förklara exakt allt för någon över internet när det gäller träning, den tiden har inte jag iaf!
Alla kroppar är olika och allt som funkar för mig kanske inte funkar för dig! Och någon guide du läst ifrån kanske inte heller är just den rätta. Allt handlar om att hitta sig själv.
Sen sitter inte allt i muskler,mat och sömn. Den psykiska delen är precis lika viktigt som resten för att lyckas.
Du är ju fan inte skön i skallen, att bodybuilders kör på 6-8 reps har ingenting med riktig styrka att göra. Om man är smart och vill bli stark och inte en jävla biffstek så kör man 12-14 reps och går ner lite i vikt istället. Att bygga uttåliga muskler > stora snabba muskler i verkligeheten.

Styrketräning
JoakimN sa:
Pussss sa:
Perkal sa:

Du är ju fan inte skön i skallen, att bodybuilders kör på 6-8 reps har ingenting med riktig styrka att göra. Om man är smart och vill bli stark och inte en jävla biffstek så kör man 12-14 reps och går ner lite i vikt istället. Att bygga uttåliga muskler > stora snabba muskler i verkligeheten.
Du är inte skön i skallen. Kör du 12-14 reps, så motionerar du bara musklerna i stort sätt. Du gör betydligt sämre framsteg då än när du, kör färre reps och bygger massa.
Sen är frågan vad man vill uppnå med sin träning. Nu snackar jag "biffstek" ni snackar fitness.
Verkar inte gå att diskutera det här på fr-.-

Styrketräning
Pussss sa:
Perkal sa:
Pussss sa:

Ojävlar. Du känner en massa bodybuilders. Synd att dom inte har koll då, kanske du borde ta dig tiden till att läsa Axons grejer du också.
Och nja jag läser inte guider för mina träningspass utan bygger dom på min egen erfarenhet, från min egen träning och böcker jag läst.
En orelevant fråga vart gymmar du?:)

Styrketräning
muskelgrupperna efter varje pass ska vila 24timmar!,Ät mera tills du känner att du håller på spricka känns att man äter mycket men du orkar mkt mera!:)Sen kan du ju köra med whey-80.Enligt mig är det bäst! om du inte redan har det! Lycka till

/Jonte

Styrketräning
jontae sa:
muskelgrupperna efter varje pass ska vila 24timmar!,Ät mera tills du känner att du håller på spricka känns att man äter mycket men du orkar mkt mera!:)Sen kan du ju köra med whey-80.Enligt mig är det bäst! om du inte redan har det! Lycka till

/Jonte
Det han säger är rätt. Men att whey-80 är bäst det tycker jag inte. Men ska jag vara helt ärlig köpte jag ett kilo idag på väg hem från gymmet. Bra protein till ett bra pris.

Styrketräning
jontae sa:

/Jonte
Har hört att 48 timmar är det som behövs, ingen aning egentligen, men alla scheman jag har kollat på har 2 dagars vila mellan varje muskelgrupp.

@JoakimN, för att få maxstyrka kör man 1-3 reps typ.

Styrketräning
Gudrunnator sa:
jontae sa:

/Jonte
Har hört att 48 timmar är det som behövs, ingen aning egentligen, men alla scheman jag har kollat på har 2 dagars vila mellan varje muskelgrupp.

@JoakimN, för att få maxstyrka kör man 1-3 reps typ.
Välidgt personligt med återhämtingen. Men som Gudrunnator säger 48 timmar är bäst.
24 timmar för att återhämta sig då är man extremt vältränad med bra kondis rätt föda osv. Själv kör jag med 48 timmars återhämting i allt förutom mage.

Styrketräning
Perkal sa:
Själv kör jag med 48 timmars återhämting i allt förutom mage.
På tal om mage, jag kör lutande bänk med vikt på bröstet. Pratade just med en polare som är otroligt inne i allt det här med träning och kost osv. Han sa att det är bättre att köra vanliga situps i omgångar upp till olika "lägen" så att man tränar vissa rutor för sig :) kan det stämma tror du?

Styrketräning
Har för mig att man tränar nedre delen av magen när man lyfter benen och övre när man lyfter kroppen. Så när man gör situps tränar man övre delen och när man kör hängande benlyft eller vad det heter tränar man nedre delen, känner själv väldigt stor skillnad på var det tar.

Tillbaka
Topp