Styv eller hård pjäxa? fattar inte

Endorah

Ny medlem
Jag är en medelgod piståkare men ska nu i vinter börja med jibbning. Tycker allt är så himla krångligt angående köpa saker. Vad jag har fattat så ska man ha en mjuk skida om man är mest i park, mindre hopp som femmor, raila osv, och styv om man ska slå typ fetare trick som nior etc. Stämmer det? och till vart jag ville komma, gäller det samma sak med pjäxor? Känner mig lite lost. Hjälp uppskattas stort, så please förklara hur det ligger till :D

Styvhet på skidor är mycket en smaksak.

Styvhet på pjäxor beror på många faktorer, kanske främst på kombinationen mellan din kroppsvikt och hur mycket kraft du utvecklar av muskler och teknik.

En för styv pjäxa håller lätt tillbaka dig i åkningen. Jag har hellre en för mjuk pjäxa än en för hård. En för mjuk pjäxa beter sig så att den helt enkelt inte pallar trycket, man lyckas inte överföra all den kraft till skidan man vill.
Därför vill man ha en pjäxa som är "lagom" hård.

Såg på vinterstudion på 1an angåednde hårda eller mjuka pjäxor och dom sa att man ska ha mjuka då det guppar mkt som i puckel pist så jag antar att det är så med jibbing oxå annars så brukar ju vissa affärer var ute i backarna några gånger så man kan tästa skidor och pjäxor tästa där lycka till.

Man brukar också säga att pjäxor och skidor ska kompletera varandra mer eller mindre. har du en mjuk skida bör du ha en hård pjäxa och tvärtom: igen lagom. men som sagt: det hela är egentligen en smak sak, så testa lite olika saker innan du bestämmer dig e mitt tips!

Ähumm ... lätt förvirrande det här!

Jag vet inte mycket om jibbutrustning men när det gäller alpin körning i allmänhet gäller följande:

En styv pjäxa ger dig en mer direkt "styrning" genom möjligheten att föra över kraft effektivt till skidan. Dvs. minsta rörelse påverkar direkt skidan. Nackdelen blir att du måste vara duktig eftersom pjäxan inte "förlåter" dålig teknik och att skidans rörelser direkt förflyttas genom pjäxorna till dina ben.

En mjuk pjäxa ger dig en mer "servostyrd" manövrering. Dvs. den mjuka pjäxan fungerar som "stötdämpare" med en mindre exakt styrning. Nackdelen är att du inte kan styra dina skidor med samma precision som med en styv pjäxa.

Kombinationen hårda skidor och mjuka pjäxor kan ge upphov till ett mycket svårmanövrerat ekipage eftersom man helt enkelt får svårt att överföra de krafter som krävs för att hantera skidorna. Den motsatta kombinationen fungerar betydligt bättre men kan för en duktig åkare kännas som "mesig" eftersom skidorna inte svarar på åkarens rörelser fullt ut.

Men ... är man inte speciellt duktig åkare kan ett par hårda exakta pjäxor vara förödande oavsett skidor eftersom de är betydligt mindre förlåtande och kräver mer exakt teknik.

Sen ... har vi det här med underlaget. På mjukt underlag (läs lössnö) krävs inte samma kraft och precision i kraftöverföringen ben-pjäxa-skida vilket gör att ett par mjuka pjäxor i kombination med ett par mjuka sidor fungerar hur bra som helst. Är däremot underlaget hårt och slagit kan den mjuk-mjuka kombinationen vara i stort sett oåkbar eftersom man inte kan "hålla emot".

Sammanfattningsvis kan man säga att de flesta duktiga skidåkare föredrar förhållandevis hårda pjäxor för att få kontroll över sina skidor i alla situationer medan nybörjare definitivt bör ha lite mjukare pjäxor för att kunna utveckla sin åkning på ett bra sätt.

/MM

chryler sa:
Man brukar också säga att pjäxor och skidor ska kompletera varandra mer eller mindre. har du en mjuk skida bör du ha en hård pjäxa och tvärtom: igen lagom. men som sagt: det hela är egentligen en smak sak, så testa lite olika saker innan du bestämmer dig e mitt tips!
Det dær håller jag inte alls med om. Ge mig ett konkret exempel dær det faktiskt fungerar? Skulle inte vilja åka i ett par mjuka pjæxor med ett par B-squad 191 under føtterna....

Kan tillägga att det finns lagom hårda, hårda och stenhårda. De sistnämnda är inget att rekommendera för den som planerar att stå på berget hela dagen. Själv kör jag i lagom hårda! :-)

Hej Endorah.

Jag skulle åka till en rekomenderad skidafför Länna sport eller Alpingaraget båda i sthlms området, annars ta din närmsta bäst rekomenderade skidshop.

Sen så gäller det att hitta en pjäxa som sitter bra på foten, och inte ta en pjäxa för att det står Jibb/Freestyle.

Det många gör fel är att de tar dom värsta jibbing pjäxorna och sedan får problem.
Det handlar om passform.

Jag skulle också rekomendera Pjäxor med ganska låg flex, beror dock på vikten.

Men som sagt ta kontakt med någon kunnig skidaffär.
Du kan gärna skriva ett medelande om du undrar något annat.
Jag har testat många pjäxor och haft problem med båda de ena och det andra.

Japp ska till länna sport den 27e och testa massa olika :D har vart där och handlat vanliga skor bara, men har hört från många att dom kan sin grej där i länna :P
de jag har kollat på är iaf : Salomon spk kaos, full tilt booter / hotdogger.
Nån som haft några dåliga/bra erfarenheter av dessa så kan ni gärna säga :S

Salomon Spk Kaos är ju en blandning av friåkningssko och parksko, vilket jag tycker är bra.
Flexen är lagom och bra...

Dock så skulle jag rekomendera salomon Falcon CS som är exakt likadan som Kaos bara att den har en skönare innersko, sen så är även utseendet annorlunda.

Jag skulle testa Shogun också....

Lycka till!

Tillbaka
Topp