Styv Pjäxa med värme?

olme

Medlem
Styv Pjäxa med värme?
Hejsan
Jag är en skidåkare som letar förtvivlat i djungeln av pjäxor....
Det jag söker är en Pjäxa som är både lämpad för mig som älskar att pressa hårt i pisten (fartmässigt). Jag kör nästan aldrig off-pist utan håller mig mellan pinnar o på pisten
Sedan ska pjäxan även ha fördragen värme då man står o väntar mycket under tiden man lär sina barn åka

Vad ska man köpa????
mvh
/tobbe

Styv Pjäxa med värme?
Sök och läs klistrade trådar innan du postar!
Här står mkt info: https://www.freeride.se/content/4640/

Gå till en butik som är experter på pjäxor och prova runt. Ger man förslag på pjäxor utan att ha sett och mätt foten har man ingen koll på vad man snackar om.

Om du fryser trots en tunn strumpa med mkt ull i och en formgjuten sula som ökar blodgenomströmningen i foten - då kan en seriös skidbutik bygga in värme i dina formgjutna sulor.

Finns en del pjäxor som redan har värme, men alla jag stött på har varit ganska svampiga och haft taskiga innerskor. Lär fungera fint om man passar barnen i barnbacken, vill man smiska pist finns det kanske andra alternativ. Ska man ha värme i pjäxan är det batteripacketet som kostar, och värme kan man bygga in i alla pjäxor. Satsa på en bra pjäxa med rätt passform och rätt egenskaper, och bygg in värme i efterhand.

Styv Pjäxa med värme?
Skulle rekommendera att du köper en bra pjäxa som passar dig och installerar värme. Hotronic och Thermic är två olika du kan börja och titta efter.

Styv Pjäxa med värme?
Technicas pjäxor brukar vara bättre isolerade än andra märken. Har en diablo iconX Carbon eller vad den heter i flex index 140 och den är förvånansvärt varm. Men som vanligt så ska du gå till en riktig bootfitter och inhandla rätt pjäxa för din fot så du sitter fast utan att behöva spänna så hårt. Berätta vart du bor eller kan tänkas inhandla pjäxorna så kommer du nog få tips. I Åre så föreslår jag i vanlig ordning Verkstan i Dählihuset i västlig riktning från torget samt Åre Skidsport i nordvästra hörnet av torget.

Styv Pjäxa med värme?
Kanon tips ... Jag börjar med Technicas serie så får vi ha dom som utgångsmärke hehe.
Bra tips på dom 2 värmesystemen.. perfekt o ha med sig i bagaget då jag på torsdag ska in till en sportaffär i GBG för att få lite råd o även prova en dröse pjäxor.

Styv Pjäxa med värme?
Varma är också de pjäxor med intuitionliner eftersom det inte finns någon tunga => det smiter inte ut någon värme.

Styv Pjäxa med värme?
Läckert... det där var ett nytt begrepp det med... Tips på någon modell som har?
annars börjar jag googla igen

Styv Pjäxa med värme?
olme sa:
Kanon tips ... Jag börjar med Technicas serie så får vi ha dom som utgångsmärke hehe.
Bra tips på dom 2 värmesystemen.. perfekt o ha med sig i bagaget då jag på torsdag ska in till en sportaffär i GBG för att få lite råd o även prova en dröse pjäxor.
Sportaffär? Big mistake IMO! Vem vill köpa pjäxor av en innebandyexpert?
Gå till en skidbutik. T.ex. Skistore, de har massa pjäxor och det är goa gubbar som jobbar där.

Styv Pjäxa med värme?
hehehe ja alltså inte för o märka mina egna ord men med Sportaffär så menade jag självklart inte Team Sportia eller motsvarande utan hade tänkt ta mig till Udénssport.se som jag tidigare tyckt varit väldigt kompetenta.
Fick faktiskt höra att det är några riktigt duktiga skidåkare på www.sportspec.se men jag känner inte till affären ens?
Har någon varit där?

Styv Pjäxa med värme?
Det blev köp idag..
http://www.finches-ski.com/index.php/hardwear/boots/fischer/fischer-soma-progressor-110-1686.html
Quick Overview
Fischer Soma
Progressor 110
Code : 511653 sizes 26.5-29.5
The boot for maximum on and of
piste performance. X-Rail and FFS
Performance Fit make sure you get
the full benefit from your skiing
skills! Further features: Single Canting,
Sensitive Toebox, Heat System
DReady and Soma-Tec
BOOT LINER: FFS Performance Fit