Styvhet Salomon AMP 154 <=> Burton ?

lappen81

Ny medlem
Hej har en Salamon AMP 154 som är 3-4år gammal jag upplever att den känns stenhård när jag åker på den. Har inte testat någon annan bräda men vill kunna åka och jibba lite så funderar på att investera i en mjukare bräda. När jag ska åka på nosen eller tailen så lyckas jag bara få upp brädan en centimeter, samma när jag ställer mig på den och försöker böja den det är jätte styvt/hårt.

Har kollat lite på Burton Custom, Elite, Bullet som ska tydligen ska vara lite mjukare brädor. Men som sagt AMP'en och dom 3 brädorna jag har kollat på kanske är lika hårda eller mjuka som AMP brädan.

Kort som sagt är det någon som har testat motsvarande Salomon bräda mot en burton bräda och hur upplevs det?

Tror att Bullet går bort den verkar vara riktigt svåråkt både i pist och puder, är främst ute efter en puder, park bräda samt jibba och leka lite i pister. Är inte intresserad utav att raca ner för pisterna

Är 180, väger 75kg

AMP brädan ligger mittenläget i hårdhet. Custom brädan är hårdare. Vill du ha en mjukare bräda så får du skaffa en instegsbräda. Då blir tyvärr brädan tråkigare i pisten och den har inte samma "pop". Vill du ha en bräda som är kul på hela berget så är custom en superbräda . En lättare bräda är kul när du vill leka lite men när du vill åka så blir den tråkig och karaktärslös. Träna på den du har så blir du nöjd.

Anders_Warg sa:
AMP brädan ligger mittenläget i hårdhet. Custom brädan är hårdare. Vill du ha en mjukare bräda så får du skaffa en instegsbräda. Då blir tyvärr brädan tråkigare i pisten och den har inte samma "pop". Vill du ha en bräda som är kul på hela berget så är custom en superbräda . En lättare bräda är kul när du vill leka lite men när du vill åka så blir den tråkig och karaktärslös. Träna på den du har så blir du nöjd.
Aj då, jo jag är ju nöjd med brädan i pisten och dom få gångerna jag har hoppat med den så har jag inget att klaga på ännu men när det kommer till att leka med brädan, göra ollies osv i pisten är det klippt omöjligt skittråkig bräda enligt mig när det gäller sånt därför jag vill byta men det kanske kommer med tiden. (vad jag tror är POP i alla fall så upplever jag att jag inte kan poppa med brädan över huvudtaget)

Tror inte jag kommer att ha problem med en mjukare bräda då jag har använt 1-2storlekar för stora boots i 3år typ 0respons i brädan när jag skär främst toeside då får man värkligen böja knäna och kämpa samt strypa blodflödet till tårna med bindningen. Kan tänka mig att bättre boots som jag har skaffat nu och en mjukare bräda kommer att ge mig mer respons än vad jag är van vid.

Sen av vad jag har läst bland annat recension på freeride står det att det är en hårdare bräda men alla upplever väll sånt olika. Har den här modellen om det är så att dom skiljer sig från år till år http://www.blocket.se/vi/14628557.htm?ca=14_s&last=1

Sen så hittar jag absolut ingen info om AMP på Salomon's hemsida vilket jag tycker är väldigt lustigt.
http://www.salomonsnowboard.com/se/salomon-board-snowboarding.html

Vad är en instegsbräda?

Tack

Blir nog en Clash, Elite eller kanske tom en Dominant eftersom jag redan verkar ha en medelhård bräda, åker nog in till firstaid eller stadium på morgonen och kollar.

lappen81 sa:
Blir nog en Clash, Elite eller kanske tom en Dominant eftersom jag redan verkar ha en medelhård bräda, åker nog in till firstaid eller stadium på morgonen och kollar.
Jag kan lägga väldigt många bra ord för Dominanten, superbräda tycker jag:)
har haft både -07 och -08, men det är ingen märkbar skillnad, bara grafiken på dom.
Enda negativa med den är väll egentligen att de kan bli väldigt "fladdrigt" om du ska åka fort o sådant i pisten.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp