Styvhet?

hhmmmm

Medlem
Styvhet?
Är det någon som kan förklara hur brädors styvhet påverkar åkningen? Blir en väldigt styv bräda väldigt svår att hoppa o leka med för en ganska medioker åkare och hur är den att bara friåka med?
Vilka är helt enkelt för och nackdelarna med hårda och mjuka brädor??

Styvhet?
hårda=bättre på is och när man åker fort(blir stabilare)..
mjuka= roligare att åka med "överallt" och bättre att hoppa med..
Sen kan man ju gå in djupare på ämnet men det kommer säkert fler kommentarer som gör det.. peace

Styvhet?
sen beror det på hur mkt du väger och hur bra du är på att åka..

jag gillar att leka mkt och åka fort, men jag väger 80+ så jag har valt en ganska styv bräda iår...

mvh/daniel

Styvhet?
Njae. Visst stämmer det som grabbarna innan säger men en hård bräda kan ha bra pop och således bli väldigt lätt att hoppa med.

Styvhet?
Anledningen till att jag undrar e för att jag funderar på att köpa en begagnad Burton Balance, o överallt där man läser så verkar det som det är en väldigt styv bräda för väldigt duktiga åkare o framförallt gjord för pipe.
Jag har inte åkt mer än nån månad sammanlagt så och har väl inte riktigt hittat min grej inom åkandet utan kör väl lite av varje förutom Pipe o enorma hopp. Så vad jag undrar är helt enkelt om den kommer att funka för mig ändå eller om den blir för stel, tråkig o svåråkt för en som mig eller om den funkar även för nybörjare??
Tack ni som svarar förresten!

Styvhet?
Jag tror inte att en styv bräda blir tråkig och svåråkt bara för att man är nybörjare.
Men om det är en "väldigt styv bräda för väldigt duktiga åkare o framförallt gjord för pipe."

och om du inte är en väldigt duktig åkare som inte kör pipe
kanske du ska satsa på någon annan bräda?
Men är den beggad så lär du ju få ett sjysst pris och därmed kanske det kan vara ett kap. Men du kan kanske inte få ut alla möjligheter som finns ur den snowboarden...

Styvhet?
det beror som sagt på vikten!! väger du som jag runt 65kg så kan en styv bräda bli lite väl svår när man vill "leka" i hoppen... men kg-klassen 75-uppåt har nog inte riktigt samma problem som jag, så tillhör du den klassen så varför inte!!Som han ovan sa så får du ju den billigt om den e beg.. Om den som säljer bor nära en backe så hör om du får prova en dag!! peace

Styvhet?
Jag tycker inte att en begagnad burton balance kan kallas styv. En bräda blir mindre styv hela tiden.
När balance släppdes var det en styv bräda i den tidens mått, jämfört med dagens brädor är den inte det.
En bräda kan vara styv på olika sätt, mellan bindningarna eller över hela brädan. Denna bräda är, om jag inte minns fel, en bräda med lika mycket styvhet i nos och tail.
Är det vad du vill ha?
Jag tycker inte att du ska köpa en pipe bräda om du inte ska åka pipe.
Men har du ont om pengar köp den!
Det blir bra om du är nybörjare.

Obs! En begagnad bräda förlorar spänsten och detta kan få brädan att verka död, kolla spannet: finns det spann kvar så är den ok.
lycka till!

Styvhet?
Det här med styvhet, det gäller många olika saker..

Först, med en CAP bräda, när översta lagret går ända ned till stålkanterna, så gör det att kärnan kommer längre ut, och därför blir brädan vridstyvare, dvs styvare på längstgående rotation, och det gör att kanten håller tag i is bättre, men, nackdelen med cap, är att dom inte håller riktigt, en liten smäll i sidan, så kan en bit försvinna, och därmed blotta kärnan. Kör man med en "vanlig" (har glömt bort vad det heter), så är det hårdplast mellan stålkant och ovansidan, dett amedför att det håller bättre för slag och dyl, men kärnan kommer något längre fårn kanten, därför är inte brädan lika vridstyv längst kanterna, man har lite lättare att tappa isfästet.
För att känna på vridstyvheten så stället du brädan mellan fötterna, sen vrider du toppen med händerna, då känner du hur pass vridstyv brädan är.

Att det sen är olika flex på brädor... Flex är den längstgående spänsten, det är den som skjuter tillbaks när man går ur skärande svängar, en mjuk bräda är väldigt förlåtande, men den känns nästan död när man åker på den. Jämnför mellan olika brädor.
Sen, om du lägger brädan på en plan yta (golv, bord), så ser du att det bildas ett gap mellan mitten av brädan och underlaget, detta kallas spann (som brospann, i mindre skala), detta medför att du får lite mer kraft tillbaks när du går ur svängen, men behöver mer kraft för att få ner hela kanten i snön.

I och med att man använder en bräda (åker), så urmattas kärnan, det är ju den som ger brädan den spänst den har, den precis som allt annat blir mjukt efter att ha böjt den tillräckligt många gånger. Att kärnan är slut ser du genom att brädan helt saknar spann, då har kärnan förlorat i stort sett all spänst, och då spelar det ingen roll vad det är för märke och modell, den blir jättetråkig att åka på.
Om man ska köpa en begagnad bräda, så ska man alltid kolla om den har kvar spänst i kärnan, när man ändå håller på ska man titta på belaget, om det är slitet, ovallat, tort.. Nått annat man ska kolla efter är så det inte är en spricka mellan stålkant och belag, detta beror på ett illa skött belag, så det har torkat, och blivit mindre, ett belag är ett levande material, därför kan det suga upp valla, är belaget dött, så är belaget dött.

En styv bräda ger livlig åkning, man måste satsa mer för att kunna åka, men man får tillbaks så otroligt mycket mer.

Styvhet?
bra inlägg lleberg.. en annan grej med CAP är att dem tidiga versionerna sprack gärna när man flexa dem åt fel håll t.ex. om man landar på en pipekant så kunde den spricka men det är åtgärdat på dagens brädor..

Furre hur mkt väger du då??

Jag köpte en Sims Absolut iår som jag tror kommer att passa mig ypperligt då jag gillar att åka fort men även hålla på och leka lite i backen.. Så jag valde en bräda som var så nära min gamla som möjligt, men aningen styvare..

Om du har några kompisar som åker så prova gärna deras brädor också så har du nåt att jämföra med..

mvh/daniel

Styvhet?
Nu e brädan inköpt iallafall, den e faktiskt i jäklit bra skick o verkar inte ha förlorat särskilt mycket spänst så jag slog till. Bor man söder om Malmö så har man inte så mycket puder att testa brädor i så man får chansa lite. Tack för tipsen o vi ses in da white!!

Styvhet?
BTW. lleberg den andra konstruktionen som inte är Cap kallas för "sandwich", men det finns även semicap som är en kombination av dem båda vilket enligt mig är det bästa valet av konstruktion...

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp