Sugen att göra toppturer - var ska jag börja?

Något som många gör är att gå upp för backarna som inte har öppnat ännu och sedan ta ett åk i en opistad pist, som jag ser det är väl det en optimal självrunda om man inte är erfaren.

Hitta en go jävel i liften, med fjällets egna sanningar, så kommer de säker locka med dig på några sköna åk. Visa den respekt du känner inför bergen gentemot dem så kommer du vara välkommen så länge du kan hänga. Vad kan du ge? Är det fluffa på gång så vill ingen vänta på en "jerry" och ingen kommer visa dig godiset om du ska vara en cooling som bjuder på EN öl efteråt. Landar det 7 meter på en säsong kan man ju ta sig lite friheter. I sverige gör man väl i att kunna sin terräng. Visa kärlek så får du hänga med :)

Väldigt intressant tråd då jag själv har börjat snegla lite på toppturer. Har än så länge bara åkt pist och några enstaka gånger offpist, men jag har åkt skidor sedan jag var liten med undantag på ett längre stopp i några år. De senaste 6 åren har jag åkt några veckor varje vinter igen. Tänkte försöka se om man kunde pricka in något event där man får testa eller hyra skidor då just denna biten är den dyraste. Mina senaste pjäxor blev såna där hybridpjäxor (Head Kore 2) med gålägesfunktion alltså.

För min del så är det nog mest att ha möjligheten att topptura eller ta en liten sväng utanför pisten. Om man senare blir helt biten så kanske man får skaffa mer dedikerad utrustning för mer uppförsturande så att säga. I dessa hemmajobbartider så har man i alla fall hunnit läsa på lite om detta och även hunnit med att införskaffa teleskopstavar, hybridpjäxor, skidryggsäckar 22L & 32L (utan airbag än så länge), spade, sond, och tranciever mm.

Börjat titta på skalbyxor också med ventilationsdragkedjor istället för mina fodrade skidbyxor. Bra att ha oavsett just för att klara omväxling i väder även i pisten. Måste ju erkänna att det är en prylsport utan dess like, me like men det kostar som sagt...

Gissar att resten av familjen inte är lika lockade av detta så jag får nog försöka hitta likasinnade på annat sätt.

Roligt att kunna diskutera detta i ett forum med likasinnade till att börja med.
Man bör absolut ha skidryggsäckar (med airbag), spade, sond, och tranciever så fort du åker utanför pist. Det sker många olyckor även på/i anslutning till skidanläggningar.

Som min polare brukar säga till dom som inte köper om airbag rygga, du kör väl inte en bil utan bälte? Då ska du inte åka offpist utan airbag rygga för det räddar faktiskt liv samma som bälten gör, men inte garanti för att klara sig.

Man bör absolut ha skidryggsäckar (med airbag), spade, sond, och tranciever så fort du åker utanför pist. Det sker många olyckor även på/i anslutning till skidanläggningar.

Som min polare brukar säga till dom som inte köper om airbag rygga, du kör väl inte en bil utan bälte? Då ska du inte åka offpist utan airbag rygga för det räddar faktiskt liv samma som bälten gör, men inte garanti för att klara sig.

Men här snackar vi väl topptur i sverige?
då är det knappast befogat med overkill-lavinutrustning:
i svenska fjällen är lavinfaran knappt ens en faktor att räkna med (det dör färre än 0,5 pers/år).
Olycksfaktorer i samband med toppturer i Sverige är snarare: Bilresan till berget, risk att ramla utför stup, krascha in i träd/stenar osv. En hjälm är alltså betydligt viktigare än en airbag-rygga.
Toppturande behöver inte vara en ännu en galen prylsport. Se till att kom ut på berget istället!

i svenska fjällen är lavinfaran knappt ens en faktor att räkna med (det dör färre än 0,5 pers/år).
Olycksfaktorer i samband med toppturer i Sverige är snarare: Bilresan till berget, risk att ramla utför stup, krascha in i träd/stenar osv. En hjälm är alltså betydligt viktigare än en airbag-rygga.
Toppturande behöver inte vara en ännu en galen prylsport. Se till att kom ut på berget istället!

Mjaaa Ivo... Jag kan inte hålla med dig här och än mindre vara tyst.
Prylar kan absolut vara overkill men turar du utanför pistörområde är det lavinkit som gäller, ligger du 2m under snön och ingen vet vart du är eller kan hitta dig är du död! Än värre du ser polaren åka i en lavin men kan inte pejla honom för han har ingen Transceiver... OUFFF!
Lavinfara i Sverige är precis som i alla andra länder där det snöar en faktor du lever med på tur och även inom pistörområden! :)
Transceiver, Spade, Sond, Mindre förbandskitt är det minsta du ska ha med det räddar liv, har själv varit med om det och sett att det fungerar.
Kunskap är som bekant inte tungt att bära, gå lavinkurs det kan rädda dig eller att du räddar någon...
Det är odiskutabelt med mig får inte folk följa med utan dessa prylar!

Tips till dig SnowYogi ta bort remmarna på dina stavar, dessa kan skapa långt mycket mer skada än vad dom gör nytta!

Mjaaa Ivo.. jag kan inte riktigt hålla med dig här och än mindre vara tyst.
Prylar kan absolut vara overkill men turar du utanför pistörområde är det lavinkit som gäller, ligger du 2m under snön och ingen vet vart du är eller kan hitta dig är du död! Än värre du ser polaren åka i en lavin men kan inte pejla honom för han har ingen Transceiver... OUFFF!
Lavinfara i Sverige är precis som i alla andra länder där det snöar en faktor du lever med på tur och även inom pistörområden! :)
Transceiver, Spade, Sond, Mindre förbandskitt är det minsta du ska ha med det räddar liv, har själv varit med om det och sett att det fungerar.
Kunskap är som bekant inte tungt att bära, gå lavinkurs det kan rädda dig eller att du räddar någon...
Det är odiskutabelt med mig får inte folk följa med utan dessa prylar!

Tips till dig som ska börja tura/åka offpist ta bort remmarna på dina stavar.
Ja det e ju ett måste, men han skrev ju att abs rygga i Sverige inte är ett måste, vilket jag kan hålla med om, har man inte 12 000 över men har transciver sond spade så ska man våga sig ut ändå :)

Tips till dig SnowYogi ta bort remmarna på dina stavar, dessa kan skapa långt mycket mer skada än vad dom gör nytta!
Bra tips. Det har jag sett på en film där en kille hindras från att dra sin ballong då staven drar ner handen i lavinen. Jag har Leki utan remmar som man klickar in i. Dessa ska utlösa om man tex fastar mot ett träd men kanske inte helt optimalt när en lavin suger ner staven. Ska ta bort fästelementet som sitter på handsken då jag kör offpist :)

Jag köpte en airbag ryggsäck för några år sedan och nyligen sålde jag den här på Freeride. Men jag tänkte topptura ännu mera även i framtiden (om man nu bara kommer över den norska gränsen).

I Sverige eller i Norge eller i Amerikat är väl sak samma, du tar dig fram på snö och så länge du är på/i närheten av terräng över 25-30 grader så finns det lavinrisk. Sen hur många som dör kvittar ju. Står du där i svenska fjällen och en lavin kommer och du hävdar att det har redan dött en halv person detta år så jag är safe, det kommer ju inte moder natur bry sig om.

Var har du fått 0,5 ifrån förresten?
Har du sett laviner i verkligheten?
Står man där och en lavin går så är man inte så kaxig, och om man kan öka sin chans att överleva om det skulle hända så tycker jag det är värt några fjuttiga 1000 lappar. Man får inte så många chanser om det skulle skita sig.
Och om du testar gräva i snön när du är ute så hinner du inte ta många snabba spadtag innan du är helt slut.
Så absolut du har transiver men ligger du 2 meter ner så är det lite snö som ska bort först...

Och vadå knappt en faktor att räkna med? Vistas du i lavin terräng när det är snö så är det risk för laviner. Så är det bara och det går tyvärr ej att komma ifrån.
Men om du menar gröna backarna eller Hammarby backen i Stockholm så kan jag hålla med dig.

Om du bor i Gbg borde Hemsedal vara ett alternativ att testa på, kollade för tre år sedan och då gick det att hyra utrustning där. Om Covid håller i sig är det kanske sverige som gäller och då är Grövelsjön ett alternativ. Vet dock inte om det finns kurser/testa på där.

Instämmer i att det är viktigt med utrustning och att ha med sig turkompisar osv. Men ska man ha all utrustning med en gång och hitta några turkompisar att gå med så tror jag tröskeln för att komma igång blir väldigt hög.

Jag startade med ett par skidor och hudar, sen drog jag ut själv, första "toppturen" gjorde jag själv i Änggårdsbergen (118möh) i Göteborg. Sen flyttade jag till Åre en november utan att känna någon, började göra enkla turer själv i/kring systemet innan säsongen dragit igång. Träffade då folk som också gick själva och lärde känna dem och de är nu några av mina "turkompisar". Efterhand så har jag skaffat all nödvändig utrustning, gått lavinkurs osv.

Så bara ge dig ut när snön kommer och prova dig fram (men börja enkelt och säkert) 😉

PS. Och kom ihåg att man inte alltid måste bestiga en topp, utan ha som mål att komma ut på skidåkning istället. Får man till en topp också så är det ju såklart en bonus.

Lycka till!

Det handlar mer om att inte utsätta sig för dom riskerna, och 12k som en rygga kostar är absolut inte några fjuttiga tusenlappar
Absolut, det är den bästa lösningen att ej utsätta sig håller helt med!
Men om det händer så är till och med 12k(?) fjuttigt om det räddar ditt liv tycker jag.
Google säger 6k som första alternativ för abs ryggsäck vart kollar du?

Det händer ju att proffsåkare hamnar i laviner och dom har ju en armé av folk med massa kunskap som filmar, helikoptrar, kollar rapporter osv så om vi vanliga dödliga som går med en polare eller 3 hamnar i en lavin är väl ganska mycket större risk.

Det var därför jag tyckte bältes liknelsen var så bra, något alla kan relatera till. Du har ju inte bättre för att du ska krocka utan om det händer. Och du kan inte påverka om mötande bil/älg eller vad det nu är hamnar i din körväg. Kör du i eller under lavin terräng kan du inte påverka om lavinen går eller ej.

Allt jag menar är bara att du kan inte ha nog respekt för laviner, det är sjuka krafter när snöklot stora som skåpbilar kan komma flygandes ner för backen.
Står man i backen och tänker, är det värt att ev bli begravd för att åka ner här?
Så ta det lugnt och utsätt dig inte för laviner!

Det var därför jag tyckte bältes liknelsen var så bra, något alla kan relatera till. Du har ju inte bättre för att du ska krocka utan om det händer. Och du kan inte påverka om mötande bil/älg eller vad det nu är hamnar i din körväg. Kör du i eller under lavin terräng kan du inte påverka om lavinen går eller ej.

Njae bältes grejen brukar man ju använda när man pratar om transciver o det e mer korrekt tycker jag

I Sverige eller i Norge eller i Amerikat är väl sak samma, du tar dig fram på snö och så länge du är på/i närheten av terräng över 25-30 grader så finns det lavinrisk. Sen hur många som dör kvittar ju. Står du där i svenska fjällen och en lavin kommer och du hävdar att det har redan dött en halv person detta år så jag är safe, det kommer ju inte moder natur bry sig om.

Var har du fått 0,5 ifrån förresten?
Har du sett laviner i verkligheten?
Står man där och en lavin går så är man inte så kaxig, och om man kan öka sin chans att överleva om det skulle hända så tycker jag det är värt några fjuttiga 1000 lappar. Man får inte så många chanser om det skulle skita sig.
Och om du testar gräva i snön när du är ute så hinner du inte ta många snabba spadtag innan du är helt slut.
Så absolut du har transiver men ligger du 2 meter ner så är det lite snö som ska bort först...

Och vadå knappt en faktor att räkna med? Vistas du i lavin terräng när det är snö så är det risk för laviner. Så är det bara och det går tyvärr ej att komma ifrån.
Men om du menar gröna backarna eller Hammarby backen i Stockholm så kan jag hålla med dig.
Haha. Tråden handlar om att börja topptura. I Sverige. Då snackar vi turer på Städjan, Getryggen eller liknande. Där är det inte befogat med overkill lavinutrustnig.

man behöver alltid göra en klok riskbedömning och utrusta sig efter det. När jag gör exponerade soloturer tar jag ABS ryggan (och skippar sändare). När jag turar i Norge och Usa har jag naturligtvis full setup (och det viktigaste för säkerheten: sällskap). Och hjälm förstås.

sätt dig in i lavinstatistik och bedöm risker med förnuft.

Det går för övrigt utmärkt att topptura endast i kalsonger utan någon som helst säkerhetsutrustning. 😂
(Hittade bilden från en norgetur i början av 90-talet)

Bilagor

• 0AE8DF90-A5AA-4EF5-8F77-718A3C207AFD.png
    0AE8DF90-A5AA-4EF5-8F77-718A3C207AFD.png
    433 KB · Besök: 428
Kör du i eller under lavin terräng kan du inte påverka om lavinen går eller ej.

Alltså nej, här har du fel. Det farligaste är precis detta tänkande att man inte kan påverka riskerna tex. med vettiga vägval och samtidigt litar på en airbag för att kompensera den ökade risknivån.

Jag tycker att tex. en viss svensk researrangör gör en björntjänst för hela sporten när en airbag är obligatorisk när man åker topptur med dem.

@SnowYogi Som du märker är det här med risktagande och säkerhetsbedömningar högst individuellt... Det viktigaste är att skaffa dig kunskap, följt av egen erfarenhet, så att du kan göra dina egna bedömningar om vad du anser är en acceptabel risk och hur du utvärderar eventuellt risktagande :) Enda vettiga slutsatsen!

PS. Och kom ihåg att man inte alltid måste bestiga en topp, utan ha som mål att komma ut på skidåkning istället. Får man till en topp också så är det ju såklart en bonus.

Lycka till!
Detta verkar ju helt försvinna när det diskuteras turande. Det är långt i från alla gånger åket ner är särskilt exponerat, för den skull ska man inte försumma säkerhetsaspekten. Spade och sond fick man lära sig redan på 70 80 talet när det talades fjällsäkerhet. Men att en nybörjare ska kunna skrapa ihop och få med sig precis allt det kan man ju inte begära utan måste ju få börja i en ände, både med åkens exponering och egen utrustning. Bas idag får väl sägas vara spade sond och tranciever om ambitionen är att åka aktivt även neråt, vid iaktagande av normal försiktighet och ett åk som är rimligt utifrån ens åkkapacitet.

sedan turas det ju en hel massa där det inte alls letas några utförslöpor. Utrustning är viktig även där men man måste ju lägga fokus på andra delar.

Alltså nej, här har du fel. Det farligaste är precis detta tänkande att man inte kan påverka riskerna tex. med vettiga vägval och samtidigt litar på en airbag för att kompensera den ökade risknivån.

Jag tycker att tex. en viss svensk researrangör gör en björntjänst för hela sporten när en airbag är obligatorisk när man åker topptur med dem.
Absolut, man kan påverka risken säger jag ej emot. Men tar du risken bestämmer du en om det lossnar eller inte.

Spårade ur lite, Sverige är ju trots allt avlångt. Vissa går i Jämtland och vissa i norra lappland.

Spårade ur lite, Sverige är ju trots allt avlångt. Vissa går i Jämtland och vissa i norra lappland.

Fast det påverkar ju inte risken att åka med i en lavin, möjligen hur långt på sidan om allfartsvägar man kan komma. Så att generalisera landskap är nog inte så lyckat om det är säkerhet man eftersträvar.

för rätt många år sedan åkte en hel sida i den lilla skidmetropolen storhogna. om man stått där hade man nog klämt sig ordentligt.

Nej vet, men Ivo tyckte att i Jämtland finns det ej lavinrisk.

@SnowYogi har väl fått ett gäng tips var han ska börja i sin toppturs karriär. Jag vill önska lycka till och du har mycket orörd snö att röra om du turar!

Senast ändrad:
@SnowYogi har väl fått ett gäng tips var han ska börja i sin toppturs karriär. Jag vill önska lycka till och du har mycket orörd snö att röra om du turar!
[/QUOTE]

Jag vill också önska lycka till! 😊
Läs på om laviner, terräng & hur vädret påverkar o.s.v det är det lättaste du kan bära med dig på tur och det bästa!
Min egen syn på risker har ändrats en hel del framför allt efter min första lavinutb, dom flesta klarar sig oftast men faran är närmre än dom flesta tror!

Absolut skillnad på var man turar det förstår nog dom flesta, dock så är ju skadan (som jag lider av själv!) att åka orörd snö inte särskilt bra kompis med han som gör riskanalyser...

Riksgränsen!
Fint väder en dag i Mars...
Nordahls vad kan gå fel..?

Åkaren 🔻

Rätt "känd" lavin, skulle inte vilja åkt med i den.
Inte meningen att avskräcka folk, var bara medveten det är ett stort steg på vägen!

Hej, jag vill hoppa in här bara för att säga att jag vill också börja med toppturer och har väldigt mycket offpist erfarenhet från Montana i USA (var jag växte upp). Jag har registrerat mig för Pure Academy i Abisko i slutet av mars men undrar om någon vet om det finns topptursklubbar eller grupper i Stockholm? Jag skulle vilja ta en basic lavinkurs och åka en lätt topptursdag eller helg innan Academy men känner ingen i Sverige som åker toppturer. Någon som vill vara min sensei? 😀

Senast ändrad:
Hej, jag vill hoppa in här bara för att säga att jag vill också börja med toppturer och har väldigt mycket offpist erfarenhet från Montana i USA (var jag växte upp). Jag har registrerat mig för Pure Academy i Abisko i slutet av mars men undrar om någon vet om det finns topptursklubbar eller grupper i Stockholm? Jag skulle vilja ta en basic lavinkurs och åka en lätt topptursdag eller helg innan Academy men känner ingen i Sverige som åker toppturer. Någon som vill vara min sensei? 😀
Om man växt upp i Montana, borde man då inte få en särskild ”tag” vid sitt username här på Freeride? Typ ”guru” eller ”natural born freerider”? 🤙🏻

det finns ju ett antal Facebooksidor: sök på "topptur". där kan synka samåkning, hitta turkompisar osv.
Jag har själv skapat sidan Topptur Östersund (aktiverar sidan när snön kommer) som komplement till "Topptursklubben Västjämtland".

det finns ju ett antal Facebooksidor: sök på "topptur". där kan synka samåkning, hitta turkompisar osv.
Jag har själv skapat sidan Topptur Östersund (aktiverar sidan när snön kommer) som komplement till "Topptursklubben Västjämtland".
Har kollat det här tidigare och hittade ingenting. Det finns en grupp, 'Topptur Stockholm' med bara en medlem... Tänkte att Freeride skulle kunna vara ett bättre ställe att hitta folk :)

Den här tråden spårade ju ur lite, som alltid :) Men att en lavinryggsäck måste kosta 12k är ju bara larvigt. Det går att hitta för en tredjedel av det. Begagnat kan man komma undan ännu billigare. Köper man begagnat kan det kanske vara värt att provdra den och få en ny patron. Det senare kostar ju 500:- så det får man ju lägga till.

När det kommer till utrustningsoverkill så är det ju ganska enkelt. Tänker du åka i terräng som är brantare än 25 grader? Då behöver du ha utrustning och åksällskap. Sen varierar förstås riskerna beroende på snötyp, väder osv osv men för en nybörjare är det ju ändå en ganska bra grundregel. Finns det snö och är brantare än 25 grader kan det gå laviner.

När det kommer till utrustningsoverkill så är det ju ganska enkelt. Tänker du åka i terräng som är brantare än 25 grader? Då behöver du ha utrustning och åksällskap. Sen varierar förstås riskerna beroende på snötyp, väder osv osv men för en nybörjare är det ju ändå en ganska bra grundregel. Finns det snö och är brantare än 25 grader kan det gå laviner.
Eller nedanför terräng som är brantare än 25 grader. Och 17 grader när det är blötsnö. Och hur mäter man lutningen på ett bra sätt? Det går också att navigera fel och landa i brantare terräng än vad som var tänkt... För att inte, som gjordes tidigare nånstans i tråden, lägga till alla risker som inte är lavin-relaterade (krascha i träd, trilla och pajja en fot, hitta en tunt begravd sten och knäcka en skida).

Vilket är varför jag personligen skulle propsa för att man som oerfaren utanför preparerade nedfarter bör undvika att åka solo - utan erfarenheten är det svårt att bedöma riskerna och därmed kan man inte göra en tillförlitlig riskbedömning och veta vilka acceptans man åker efter!

Eller nedanför terräng som är brantare än 25 grader. Och 17 grader när det är blötsnö. Och hur mäter man lutningen på ett bra sätt? Det går också att navigera fel och landa i brantare terräng än vad som var tänkt... För att inte, som gjordes tidigare nånstans i tråden, lägga till alla risker som inte är lavin-relaterade (krascha i träd, trilla och pajja en fot, hitta en tunt begravd sten och knäcka en skida).

Vilket är varför jag personligen skulle propsa för att man som oerfaren utanför preparerade nedfarter bör undvika att åka solo - utan erfarenheten är det svårt att bedöma riskerna och därmed kan man inte göra en tillförlitlig riskbedömning och veta vilka acceptans man åker efter!
Kan bara hålla med egentligen.

Tillbaka
Topp