Jajamensan, där har jag varit. Jag kan väl inte direkt ge någon större information om området, jämfört med vad som står på länkarna ovan, eller
http://www.sulden-info.com/ eller kanske möjligtvis i ÅS smått töntiga resereportage (nr 5/2004), men ett försök kan göras.
Själva byn är så absolut typisk som den kan bli för en alpby. En liten vitmålad kyrka, mindre klassiska hus, beblandat med ett otal "Hotel Edelweiss", liftarna kan korsa rakt över ko-lador och hövagnar och längre bort finns smått större hotell. Det går skidbussar runt byn, men de blir alltid överfulla av de, allt för ofta sedda, tyska turisterna med rosa-turquoise overall och trucker-mustach.
Själva åkningen är väl helt okej i pisterna. Men det är nog inte där man vill hålla till när tirolens högsta toppar omger systemet. ÅS sa att Sulden var "lilla Himalaya", vilket nog kan stämma med tanke på de majestätiska bergen. I skogen finns också riktigt bra åkning, ofta lätt att nå också då herr Hans Müller med den vackra overallen håller sig till markerade pister och baren i Igloon uppe på glaciären. Sen har jag för mig att det finns möjlighet att göra helikopterlyft till de omgivande topparna, något som lär vara underbart eftersom snöfälten omkring glaciären är så otroligt gigantiska.
Hoppas att denna info är till någon hjälp..