Summering av mina 2 första timmar på snowboard.

Hej.
Köpte nyligen min första snowboardutrustning,den måste ju användas.

Liften! Min största skräck på snowboard,gick faktiskt bra.
Lite väl spänd de första gångerna,men slappnade av efter ett par "åk" och såg till
att ha tryck på framfoten så gick det nästan av sej själv.

Hasade på häl första åket och provade "det fallande lövet" som gick riktigt bra.
Nästa åk hasade jag "fallande lövet" på tå och lyckades med att få brädan att
hugga,första vurpan var ett faktum.
Jag upptäckte att man faller ganska långt när man har sluttningen bakom ryggen.
Tur att det var mjukt i backen. :)
Tjurade på med fallande lövet tå hasning (många vurpor) till det gick skapligt.

Sedan gav jag mej på att faktiskt svänga åt båda hållen.
Det gick inte fort,men lyckades länka ihop svängarna tillslut.(läs: många vurpor)

2 timmar går fort när man har roligt. :D
Känner att träningsvärk kommer att infinna sig imorgon.
Och alla har vi varit nybörjare.

Om någon orkat läsa hit så en bindnings fråga: Har bindningarna ställd +15 fram,-2 bak nu.
är det ok att köra typ +15 fram, -5 till -7 bak. Eller blir det fel då?

The_Lilleskutt sa:
Om någon orkat läsa hit så en bindnings fråga: Har bindningarna ställd +15 fram,-2 bak nu.
är det ok att köra typ +15 fram, -5 till -7 bak. Eller blir det fel då?
Inga konstigheter alls. Experimentera lite och testa dig fram till vad som känns bra för dig.

Hett tips är att ta en lektion så du kan accelerera din utvecklingskurva och lära dig länka ihop svängarna utan vurpor! Kör hårt!

Jag har funderat på lektioner och kommer förmodligen att ta några när vi ska
till Klövsjö i påsk.
Tillsvidare får jag använda youtube som instruktör. :)

Senast ändrad:
Kul läsning som väcker liknande minnen.
Första gången jag stod på en bräda var i säfsen och var 16år.
Det tog mig hela den helgen(tor-sön) att lära mig att inte bara åka på tårna. :D
Å jäklar va ont i rumpan och knäna man hade veckan efter. :D

Det där med bindningarna är väldigt olika vad personer tycker, har själv testat lite olika.

Det är bar att dra och köpa en gammal heltäckningsmatta, en gammal elmotor och lite skumgummi sen kan du träna hemma

Sådärja.
3 timmar till på brädan. Nu har jag börjat att fatta hur man gör det här! :D
Hittade en guide på youtube som det faktiskt gick att lära sej nått vettigt ifrån.
Det känns riktigt härligt när farten ökat lite,och det är ju lättare med lite högre fart faktiskt.
Nu är ju halva backen ganska brant så åkningen där består av ganska mycket sladd i svängarna och
en del broms när det börjar att gå för fort för mej.
Tyvärr så blir det inte så mycket åkning som jag skulle vilja,då min yngsta dotter nyss lärt sej att åka skidor och
behöver ganska mycket tid i backen för att utveckla sig. Och då måste jag också åka sidor.
Men men,efter påskveckan i fjällen så kommer det här med bräda nog att gå riktigt bra med mina mått.:)

Så jävla ballt! Sticker väl hål på myten att man måste börja när man är barn :)

Xavier sa:
Så jävla ballt! Sticker väl hål på myten att man måste börja när man är barn :)
Äsch..

Tog mig 2 dagar att kunna åka ner för en rödbacke, aldrig stått på en snowboard förut.. Jag hade dock otroliga smärtor i knä, handleder, röven, ryggen, axlarna.

Ramlade kanske 200 gånger, sen så kastade kusinen ut mig i offpisten efter 2 timmar första pga att jag inte vågade svänga. Det resulterade i att jag blev tvungen att svänga, annars hade jag kört in i träd osv.

Man måste våga när man kör snowboard, och ha tålamod. A och O! =)

Alltså jag började när jag var 17 ;)

"Man måste våga när man kör snowboard, och ha tålamod. A och O! =)" Håller helt med det är bara det att generellt så slutar folk med det så fort de lämnar tonåren.

Min rekommendation är också att ta åtmninstone en timmes lektion. helst en lite längre så kommer progressionen vara ordentligt synlig eller bara en timma så kommer ni rätta till alla smågrejer som gör åkningen mer energisparande och lättare. du vill inte bli för bekväm i något som "ställer till det"

Senast ändrad:
Kula82 sa:
rätta till alla smågrejer som gör åkningen mer energisparande och lättare. du vill inte bli för bekväm i något som "ställer till det"
Enligt dig som ser många nybörjare. Vilket är det vanligaste inlärningsfelet som görs när man börjar åka bräda. För mig som lärde mig åka när den enda referensen som fanns var Regis Rollands åkning i "Apocalypse Snow"-filmerna är det svårt att se problemet med "felinlärning" :D

Familjen och jag ska till Klövsjö i påsk.
Det ser inte ut som att det finns ledig instruktör där då,men det finns
i Vemdalsskalet.
Och det är bara 2 - 3 mil dit så jag ska boka en 2 timmars privatlektion,om Gud vill och jag får
för kära frugan. :) Mycket utgifter nu med renoveringar och sånt.
Tänkte att även kidsen kommer att få någon typ av skidskola då.

Jag ångrar att jag inte provade på snowboard tidigare,då det sätter lite mer "krydda"
på upplevelsen i backen. :)

Det vanligaste felet jag tyckr med egenlärda åkare är att dom åker väldigt energislösande och inte har kroppen positionerad så att kraften går ner i brädans midja utan hamnar utanför. kan ju också förklaras som att dom svänger med en pendling eller med benen i pisten där det skall svänges med axlarna alternativt tiltning beroende på brädans konstruktion.
Många väljer alltså fel svängteknik för terrängen dom befinner sig i.

Du kan ju helt klart ligga på ett skär på hälkant genom att pendla fram brädan framför dig ( det ser man ofta åkare som har en så kallad high-5-hand) men då går ju mycket av kraften ner i snön under rumpan istället för att få en rakare rygg och att kraften går direkt ner i brädan t.ex. ungefär samma på tåkanten att man ser ut som en banan lite.

Doughboy: Hehe ja det var verkligen back in the day med dom filmerna. min hooger booger jag åkte på då hänger här bredvid mig på väggen.

Senast ändrad:
Till er som funderar på att prova, gör det! Det e ju skitkul!
Jag provade för första gången förra året (39år), en em i Åre. Efter ett par vändor i barnbacken så var det inga problem, bara att ge sig ut å åka. Några vurpor så klart. Gör klart ont i arslet när bakkanten på brädan hugger...
Jag var helt enkelt tvungen för att bevisa för ungarna mina som bara gnällde över att det var svårt, att så svårt kan det väl ändå inte vara!
Efter den em har dom inte sagt något mer...

Aldrig för sent att börja!

Kanske fel ställe, men jag har inte lyckats förstå hur man lägger upp en egen tråd :-(
Jo, nybliven snowboardåkare denna säsong, 37-årig två barnsmor - som önskar innerligt att jag hade gett mig på brädan tidigare. Det var länge sedan jag hade så kul i backen :-)

Har börjat få kläm på det hela efter 4 helger i Kunsberget och en vecka i Trysil.
MEN, jag har ett stort problem!!
Åker regular i backen men Goofy i liften!?!?!
Skumt jag vet, har försökt åka regular i liften men du slutar bara med att jag ramlar....

Problemet blir ju sen i åkningen att bindningarna är duckstance inställda och det är väl egentligen inte det ultimata för mig!?!?

Vad göra??

Zalo sa:
Kanske fel ställe, men jag har inte lyckats förstå hur man lägger upp en egen tråd :-(
Jo, nybliven snowboardåkare denna säsong, 37-årig två barnsmor - som önskar innerligt att jag hade gett mig på brädan tidigare. Det var länge sedan jag hade så kul i backen :-)

Har börjat få kläm på det hela efter 4 helger i Kunsberget och en vecka i Trysil.
MEN, jag har ett stort problem!!
Åker regular i backen men Goofy i liften!?!?!
Skumt jag vet, har försökt åka regular i liften men du slutar bara med att jag ramlar....

Problemet blir ju sen i åkningen att bindningarna är duckstance inställda och det är väl egentligen inte det ultimata för mig!?!?

Vad göra??
Grymt! Det är aldrig för sent att börja! Hade det inte varit för att jag själv är 30+ skulle jag nog sagt att det va för sent :)

Att åka regular i backen och goofy i liften tycker jag bara är positivt. Då kommer du ha mycket lättare att åka goofy i backen när du väl försöker. För när allt är tråkit och trist, usla förhållanden och dålig sikt, då kan man slänga om till goofy och det är plötsligt en utmaning att åka tillochmed i enkla backar.

Så duckstance är inget problem. Jag tror de flesta förespråkar duck nuförtiden

(och nya trådar startar man i underkategorierna Snowboard, Utländska fjäll etc. där det finns en liten ikon ovanför trådarna som heter "Starta ny tråd" :))

Lite sent men.
Äkte bräda (lite blandat me skidor)tre dar i Vemdalen utan lärare:( (dubbelbokning).
Efter några åk funkade det riktigt bra,på slutet av första dagen lyckades jag hålla bra fart nedför blå/röd backe med bra kontroll på vad jag sysslade med.
Suveränt med längre backar så man hinner träna lite teknik.
Kanske inte är något bevis på att kunna det här med bräda,men ändå..

Tillbaka
Topp