Sunnmørsalpene TIPS Sökes

maLa_x

Ny medlem
Jag har länge velat åka till Norge och besöka våra Alpiska berg väst om oss, jag börjar bli lite less på våra fart hinder till berg som vi har i sverige.
Men jag saknar information som kan vara bra om man ska dit.

Jag tänkte eventuellt åka i början på mars och det jag skulle behöva veta är;

Vad kostar det att åka Heli t.ex. 1 dag( eller kostnad per lyft)?

Vart ska man bo för att ha bäst acces till Skidåkning/Heli/Affärer(kanske eventuell en bar)?

Är det smidigt att ta Bilen dit eller ska man kanske flyga ev. annat lokalt transport medel?

Hurpass lättillgänglig är Tur åkningen från t.ex. Sunnmørsalpene Sykkylven eller ska man utgå ifrån något annat ställe för att få bättre åkning?

Alla tips kan komma bra tillhands eftersom jag aldrig har varit där förut..

Tack på förhand

Heliskiing är väl totalförbjudet i den sista kommuniststaten vill jag minnas. Så den delen kan du i varje fall glömma helt.

/JN

Hej, 'schysst att du vill åka till sunnmörsalperna. visst är sykkylven bra, men lättast tillgänglig offpist finns runt www.orstaskisenter.no eller på strandafjellet.
Runt ôrsta skisenter finns flera av norges kändaste toppturer som skårasalen, kålåstind, saudehornet, grötdalstind, slogen, svinetind m.fl.
'bo gör man lättast i Säbö - stavas sæbø på norska. ligger mitt i hjärtat av sunnmörsalperna vid hjörundfjorden.
resa är lite knixig, ta sikte mot stryn eller ålesund - därifrån är det lätt att hitta till Örsta. kolla på eniro eller nått.
flyga kan man göra från oslo till Hovden flygplats i Volda/örsta. de går också buss med timeexpressen eller nor-way express från oslo eller trondheim.
boende kostar ca. 4-500 kr. per natt för en 4 pers. stuga. resa med buss från oslo eller trondheim kostar ca. 600 nok.
resa med bil från oslo är ca. 7,5 timmar, från trondheim ca. 6 timmar.

wooo fan vad kasst att Heli-ski är förbjudet. antar att det bara är häftiga film team som kan muta till sig heli rättigheter ffs.
aja då blir det att gå på tur.

Tack för svaret evilpro var mycket till hjälp!

blir nog bil med sikte trondheim/stryn.

Hei

Sunnmørsalpene kan anbefales på det varmeste. Jeg har vært der nå 4 påsker på rad og hatt noen utrolig fine toppturer. Litt informasjon: Med bil så er det enklest å sikte seg inn mot Stryn, deretter Ørsta/Volda (to steder som ligger ved siden av hverandre). Fra Ørsta kjører du 30 min til Sæbø.

I Sæbø ligger Hjørundfjorden Camping (tlf +47 70 04 00 16). Der leier du billige helt ok hytter. Det er forresten også samme fyr som eier den lokale dagligvarebutikken så du kan ringe han når som helst og han åpner butikken hvis det er noe spesielt. Super service til en ok pris.

Det finnes en bok som heter "Skiturer i Sunnmørsalpene" eller liknende. Denne har veldig mange bra turer, men er nok ikke så enkel å få tak i. Anbefalte turer som er blant de beste jeg har vært på:
- Randers topp. Super smooth topp. 3-4 timer opp - kan være mange mennesker. Relativt enkel tur.
- Skårasalen. Beste toppturen noensinne! Du går opp på baksiden av fjellet i en dal. Kommer til toppen og ser rett ned i fjorden. Følger en definert renne hele veien. Når du står ved vannet går du til skiers right til en gård. På brygga der ringer du fergeselskapet og sier at du står der. Da kommer båten innom på neste tur. Genialt! Turen er vel 4-6 timer (husker ikke helt). NB! Skredrisiko på toppen.
- Grøtdalstind (eller liknende). Kjempefin tur hvor du ser hele linja like ved Sæbø (kjør 15 min retning Ørsta).
- Like opp fra Ørsta sentrum er det også 2 fine topper. Saudehornet og Nivane. Kirketaket er også kjent, men der har ikke jeg vært.
- Bratte renner: Da har jeg kun vært i Jønsrudrenna (eller liknende). Da går du et stykke inn i Molladalen som er et fantastisk område for fete turer. Inn i selve Molladalen får du renna på venstre hånd. Tydelig definert og fin.
- Ved mye tid kan jeg også anbefale å gå inn til Standalhytta og opp i fjellet (Kolåstind er en fin og ok enkel tur - NB! Sjekk bresprekker).

Da tror jeg du har fått det jeg har av tips foreløpig. Lykke til. Klin til! Skaff deg kart og sjekk skredrisiko. Flere av disse turene kan være veldig enkle, men også veldig utsatte ved gale forhold. Jeg tar IKKE ansvar for annet enn at de er greie i ok vær. Snakk med kjentfolk.

God tur!

Heioghopp tack för tipsen!
Ska defenitivt kolla upp den där campingen alltid skönt med en egen liten kvart.

ser fram emot resan som fan ^^

Jag och några vänner ska upp till sunnmörsalperna i mitten på mars. Vi hade tänkt att bila upp och sedan tälta i en vecka med en topptur varje dag. Jag har letat runt efter topptursboken men den verkar vara svår att få tag i. Någon som vet?

Någon som har förslag på bra platser för ett läger annars? Gärna med korta sträckor (med bilen) till bra toppturer. Vi åker rätt så hårt och brant.

Alla tips är välkomna :).

Här har du en fin sida med bra onlinekartor om du på förhand vill kolla turer och linjer:
http://www.ngu.no/kart/skrednett/?map=Forsvarets snøskredkart

Stranda är annars en fin utgångspunkt om ni inte ska ha tält. Nära färjan över Storfjorden. De högsta fjällen finns längre väst och där är nog Säbö ett bra alternativ.
Jag tycker att ni ska gå in till Standalhytta eller Patchellhytta. Båda två ligger några timmar från väg men det finns sjukt fina toppar där! Kan säkert slå upp tält utanför hyttan om man vill det...

Om ni inte kört bil i Norge förr så bör tilläggas att man oerhört sällan snittar mer än 65-70km/h. På nordvestlandet är det dessutom en massa färjor som man måste vänta på. Men naturen är fin medan man väntar!

Patchellhytta ligger på Sykkylven, NV om Öye.
Standalhytta ligger på halvön V om Sykkylven 10km Ö om Örsta

För några år sedan kunde man köpa topptursboken på turistinformationen i Örsta, (väldigt bra bok). Nu hittar jag inte dem på nätet, men du kan ju börja med att kontakta destination Ålesund, de borde kunna lotsa dig vidare.
www.sunalp.no var ett annat bra ställe för tips. Nu låg sidan nere, men det kanske var tillfälligt?

Vilken tid på våren är bäst? Och framför allt, ska man åka dit före eller efter påsk, eftersom jag misstänker att det är packat påskveckorna.

det betyder inte att ingen annan kommer åka senare och kanske få hjälp av tråden.

Jodå, vi var uppe i våras och hade en helt fantastisk vecka. Vi bodde i en stuga på Säbo camping (som Howdi var så vänlig att tipsa om) och det var väldigt bra. Mycket trevligt bemötande av personalen och kortare avstånd till många av de finaste turerna i området går nog inte att få. Stugan var dessutom bra inredd, hemtrevlig och med ett nyrenoverat badrum.

Snömässigt var det varierande. Vi åkte dit den 15/3 och snögränsen låg på ca. 300 möh. Alla dagar utom den sista bjöd på nederbörd och vi började turerna i regn som efter en stunds knatande övergick i snö. Utför var det generellt väldigt bra snö på högre höjder, men självklart blött och tungt på lägre höjder.

En dag spenderade vi i Strandas liftsystem. Det var vindpackat över trädgränsen, men i rännor och skog fanns det finfin åkning. Väldigt imponerande liftsystem som jag gärna återkommer till fler gånger.

Sista dagen bjöd på fantastiskt bra turande i strålande solsken, uppför ett riktigt mäktigt berg som stod lite grann för sig själv (minns inte namnet just nu). Utsikten från toppen sträckte sig ända till havet, och åkningen på stora, jämnbranta snöfält som lät oss dra på ordentligt i stora svängar, var också väldigt bra.

Sunnmörsalperna bjöd på den bästa naturupplevelsen jag än så länge har upplevt. Alla som uppskattar kvalitativ skidåkning i spektakulär natur måste åka dit någon gång. Ska man jämföra själva utseendet på bergen så kommer nog alaska närmast, och att dessa branta berg stupar rätt ner i djupa fjordar är otroligt spektakulärt.

Med andra ord. Köp en topptursbok, boka in en vecka på Säbö camping, packa in skidor och stighudar i bilen och sätt iväg.

Tillbaka
Topp