super G åkare tvingas amputera benet..

jeppenator

Aktiv medlem
fick i veckan höra om en snubbe som åkt uper G och fastnat med benet på ena sidan om porten och kroppen på andra, hans ben skadades så illa att han var tvungen att amputera..?
hittade artikel om de på aftonbladet: http://www.aftonbladet.se/sportbladet/alpint/article1976585.ab

först å främst måste jag bara ge killen en tanke... då han förmodligen aldrig kommer kunna stå i ett par pjäxor igen?...

och sen måste jag bara fråga hur faligt de igentligen är?.. alltså visst har man sett massa klipp av skidåkare som slås omkull som käglor i "portskidåkning", men hur farligt är det igentligen?.. förstår att de inte är ofta som sånna här saker händer.. men endå.. det är ganska läskigt..

och om man ju ska kika på jibbvärlden.. där b.l.a. skidåkare som tanner hall som bröt båda vristerna och CR johnsson som blev försatt i koma 2 veckor.. självklart händer olyckor inte bara bland proffsen..

har de gjorts några undersökningar om skaderisken att åka skidor?..
en liten funderare bara..
vad tror ni?.. är de farligt att åka? eller ska man helt se förbi de och bara ha roligt i pisten? :)
/jeppe

Mm stackars grabb. Det var tvungna att amputer (skenbenet??) för blodkärlen slets av..

Han borde väl kunna åka med en protes?? Karriären är nog dock över...

Om det är farligt att åka? Skojjar du med mig?
Flera människor dör varje år.

Inte särskilt ofarligt att "bara ha roligt i pisten". Stället där det sker flest olyckor i Verbier är pisten precis innan transporten ner mot "basen". Kommer inte ihåg namn.. Men det är där folk trängs ihop och kör som i en myrstack..

jeppenator sa:
och om man ju ska kika på jibbvärlden.. där b.l.a. skidåkare som tanner hall som bröt båda vristerna och CR johnsson som blev försatt i koma 2 veckor.. självklart händer olyckor inte bara bland proffsen..
/jeppe
För att inte snacka om Lars Veen som var påväg in i eliten och "bara" skulle göra en switch 7 eller nåt sånt, flög över och nu är förlamad. Klart det är farligt att åka, det hoppas jag alla inser även om man inte åker runt och tänker på det

Senast ändrad:
var denna stackars skidåkare vid namn Mathias Lanzinger från Österrike. Han var med i norska Kvitfjell igår och körde Super-G race. Han missade ett hopp i över 100 km/tim

videoklippet är skitsnuskigt.. benet snurrar runt flera varv och det ser ut som att det endast är fartdräkten som hindrar det från att inte låstna helt och hållet. vidrigt.

sjukt tragiskt asså....
Men visst fan allt kan vara farligt, men man ska inte åka omkring och tänka på att man kan skada sig, åk som vanligt och ha kul med grabbarna.

Tycker synd om han. :( Jag har faktiskt själv tävlat i alpint i 6 år (slutat nu :( ) och skade risken är inte så stor i slalom och storslalom. Men fartgrenarna klassas som en av dom farligaste sporterna. När man står på ett par 215cm långa skidor i 100-140km/h och det kommer hopp man flyger långt över 50m så är det inte mycket att göra, bara köra på och hoppas på att det går bra.

Det var super-G han ramlade i väl ? Där får man ju inte åka genom banan innan tävlingen heller och det går nästan lika fort som störtlopp.

AJaj, jag såg det hela i direktsändning det var inte roligt att se hur det brutna benet rullade runt bara. Jag tycker jävligt synd om stackaren och inbillar mig själv i en sådan situation, hemska tanke. Men så kan det gå, tyvärr...

100 km/h med bindningar skruvade i botten, då är skaderisken stor.
Som man ser tydligt så löser ena skidan inte ut vilket nog bidragit väligt mkt till att skadan blivit så allvarlig. Men om dom inte har dom så hård skruvade så tappar dom skidorna när dom landar, lite kompromiss där.
Sjukt synd & tråkigt för honom.. :(
Dom flesta av oss har väl någon gång hört om Thomas fogdö och vet hur det gick för honom..

Senast ändrad:
självklart är det sorgligt. men ärligt talat... vill vi som håller på med dessa sporter verkligen egentligen tänka på sånt här? jag skulle svara nej. det gör för ont att inse hur farligt det egentligen kan vara. och det behöver faktiskt inte gå så fruktansvärt fort för att man ska kunna skada sig rejält.

Det gör så jävla ont att se det, intr bara vurpan utan även att tänka sig att stackaren kommer vakna upp enbent resten av livet. Om jag körde fartgrenar skulle jag nog få mig en rejäl tankestökkare. Det allra sjukaste är nästan de amerikanska kommentatorerna som låter som om de kommenterar AFV när killen i själva verket får både benet och karriären söndertrasad.

CrashX sa:
Som man ser tydligt så löser ena skidan inte ut vilket nog bidragit väligt mkt till att skadan blivit så allvarlig. Men om dom inte har dom så hård skruvade så tappar dom skidorna när dom landar, lite kompromiss där.
Dom flesta av oss har väl någon gång hört om Thomas fogdö och vet hur det gick för honom..
Jag skulle ärligt talat hellre hamna i rullstol än bli av med hela underbenet, känns hemskare på nåt sett.

Setermannen sa:
CrashX sa:
Jag skulle ärligt talat hellre hamna i rullstol än bli av med hela underbenet, känns hemskare på nåt sett.
Absolut inte, man kan i och alla fall gå när man förlorat en fot.
Speciellt med den teknik och vetenskap så finnsdet idag möjlighet att koppla nerverna till en mekanisk fot i och alla fall går att röra på någorlunda och ta sig fram med.
Men smaken är som baken :)

Senast ändrad:
Det är foten som ska amputeras.
Hemskt att se hur foten och underbenet snurrar ungefär 2 varv medans knä och resten av kroppen inte gör det.

ja har tävlat ganska mkt i alpin skidåkning ock det är faktiskt ganska farligt med tanke på att i super g och störtlopp är det i princip blåis i banan för att den ska hålla och för att man ska få så hög hastighet som möjligt.
man kommer ju upp i en hastigheter över 100 km/h och då flyger man skapligt över knölar ock sådant så de är inte konstigt att folk skadar sig.

Tycker det är sjukt läskigt att höra om olyckor som händer mitt bland vanliga åkare i pisten också, som förra veckan dog ju en 12-åring i alperna som krockade med en 40-årig svensk man. Sick!

Viktoria-L sa:
Tycker det är sjukt läskigt att höra om olyckor som händer mitt bland vanliga åkare i pisten också, som förra veckan dog ju en 12-åring i alperna som krockade med en 40-årig svensk man. Sick!
sporten är farlig man vet aldrig vad som kan hända, det är de som är så roligt :P

Shit! Om skidåkning är så farligt ska jag lätt sluta!
vad tror ni bois? ska vi börja med pingis?

Andy_Banton sa:
jeppenator sa:
/jeppe
För att inte snacka om Lars Veen som var påväg in i eliten och "bara" skulle göra en switch 7 eller nåt sånt, flög över och nu är förlamad. Klart det är farligt att åka, det hoppas jag alla inser även om man inte åker runt och tänker på det
helevete är han fortfarande helt förlamad!?

men iaf, ja det är skitfarligt att åka skidor, det spelar ingen roll o man plogar 0,5 km/h ner för backen man kan fortfarande bli påkörd. Jag har själv haft rejäla olyckor och knappt kunnat röra mig i 2 månader t ex. men jag har också haft olyckor och flugit 60 m ner för backen utan att skada mig alls.. det handlar om tur och otur. man ska alltid se till att ha så mycket skydd som möjligt. åka utan hjälm är det dummaste man kan göra... men sluta åka skidor ska man ALDRIG göra......... o.O *chawabanga*

Kinkad sa:
Viktoria-L sa:
sporten är farlig man vet aldrig vad som kan hända, det är de som är så roligt :P
Försöker du säga att det är roligt för att det är så stor dödsrisk?
Det är inte så jävla kul att förlora kompisar. kötthuve.

Andy_Banton sa:
jeppenator sa:
/jeppe
Ja, det är ju klart att det är farligt! Men när jag tänker efter har jag själv nog alldrig tänkt på riskerna... Och om man nu tänker efter så vet jag många gånger jag haft tur i skidbacken. Man tänker att det inte är farligt att testa b-flip första gången, men om du nu landar på magen så är det de små detaljerna som räknas..?
Tex min syster trillade i italien och slog i nacken. Hon var nära på att bryta nacken men hade turen på sin sida!(SOM TUR ÄR)

Ta nu och tänk efter i backen! (Vad ni en gör)
Kom i håg att det är de små detaljerna som räknas

Jeppe, du fick med 7 frågetecken i den texten.
Kände du dig osäker när den skrevs eller? :p

Kollade filmen nu, och vred mig av känslorna som kom när man såg benet fladdra. Helvete!

Senast redigerad av en moderator:
ajajaj vad det vrids. ser sjukt äckligt ut.. svt-filmen funkar ej för mig så här e youtubeklipp på det:

Det finns en risk med allting man gör. Jag har skadat mig men man får förbi se skadorna om man älskar sin sport.

Jag överväger att se filmen pga att ja inte vill bli avskräckt, lät jävligt läskigt.
Tankar till han som inte kan utöva sin sport igen. Men det händer mycket annat skit också. Folk dör i bil olyckor, Svält. Det är läskigt.

helt sjukt. :S

Farligt å farligt.. Att åka nerför aasbranta backar i 110 km/h å sen åka i i en port e väll farligt.....

Men hur ofta gör man det? Bara man tar det liite lungt så e de ju inte så farligt att åka skidor..

Super G betyder det SuperGangstah?
Neeh det är inget att skämta om :S
Det är sånt som händer, nu var det tydlgen hans tur att ha otur.

poppe22 sa:
ja har tävlat ganska mkt i alpin skidåkning ock det är faktiskt ganska farligt med tanke på att i super g och störtlopp är det i princip blåis i banan för att den ska hålla och för att man ska få så hög hastighet som möjligt.
man kommer ju upp i en hastigheter över 100 km/h och då flyger man skapligt över knölar ock sådant så de är inte konstigt att folk skadar sig.
jag tävlar i slalom och jag ska till gesunda och tävla i störtslopp nu i helgen.
men jag ska passa mig för det blir mitt första störtlopp

Senast ändrad:
visst är det farligt att åka...men å andra sidan är det ju ännu farligare att köra bil eller gå över gatan...och det gör man ju varje dag utan att ens tänka på risken med det.

Senast ändrad:
skidnarkoman sa:
visst är det farligt att åka...men å andra sidan är det ju ännu farligare att köra bil eller gå över gatan...och det gör man ju varje dag.
Nej precis vi gör ju så mycket farligare saker dagligen som vi egentligen inte tror är farligt, som du säger så är ju bilåkning mkt farligare än man kanske tror^^
Vade vore livet utan risker? (med risk att låta sarkastisk vilket jag inte är).

4front sa:
jag tävlar i slalom och jag ska till gesunda och tävla i störtslopp nu i helgen.
men jag ska passa mig för det blir mitt första störtlopp
USM Final ? en kompis till mig ska dit , Fredrik Lindquist. Vet du vem det är ?

Tillbaka
Topp