super G åkare tvingas amputera benet..

4front sa:
poppe22 sa:
ja har tävlat ganska mkt i alpin skidåkning ock det är faktiskt ganska farligt med tanke på att i super g och störtlopp är det i princip blåis i banan för att den ska hålla och för att man ska få så hög hastighet som möjligt.
man kommer ju upp i en hastigheter över 100 km/h och då flyger man skapligt över knölar ock sådant så de är inte konstigt att folk skadar sig.
jag tävlar i slalom och jag ska till gesunda och tävla i störtslopp nu i helgen.
men jag ska passa mig för det blir mitt första störtlopp
Asså, tror du själv att ett usm störtlopp är i närheten av ett som går i världscupen?

Kinkad sa:
sjukt tragiskt asså....
Men visst fan allt kan vara farligt, men man ska inte åka omkring och tänka på att man kan skada sig, åk som vanligt och ha kul med grabbarna.
förlåt men måste lägga mig i här, man kan faktiskt ha kul med tjejer också, det är nämligen inte bara ni killar som åker kära du

Galet, kan någon förklara för mig varför inte skidan löser ut ?

Det där benet vreds sig lite för många varv såg det ut som:O fyyyfan vad jag ryser när jag ser de där:(

Sandlake sa:
Bindningarna hårt skruvande för att undvika att de tjuvlöser. Racingskidor utsätts för enorma påfrestningar under ett åk i form av småkullar och slag och hade man haft en lägre DIN så hade resultatet blivit skidor som utlösts i varannat åk. Denna händelse visar att det finns enorma risker med att skruva bindningarna hårt åtskruvade.

Första tanken som slår mig när jag ser videon är att man tycker att skidan borde lösts ut men jag är för dåligt insatt i hur racingbindningar ska funka. Däremot kan jag tänka mig att de fortfarande sitter kvar eftersom att benet inte ger något motstånd när skidan slår i marken till följd av avslitna muskler och senor.

OlaMelin sa:
Sandlake sa:
Bindningarna hårt skruvande för att undvika att de tjuvlöser. Racingskidor utsätts för enorma påfrestningar under ett åk i form av småkullar och slag och hade man haft en lägre DIN så hade resultatet blivit skidor som utlösts i varannat åk. Denna händelse visar att det finns enorma risker med att skruva bindningarna hårt åtskruvade.

Första tanken som slår mig när jag ser videon är att man tycker att skidan borde lösts ut men jag är för dåligt insatt i hur racingbindningar ska funka. Däremot kan jag tänka mig att de fortfarande sitter kvar eftersom att benet inte ger något motstånd när skidan slår i marken till följd av avslitna muskler och senor.
Exakt, en skida som löser ut i fel tillfälle kan vara livsfarligt i fartgrenarna. Det är helt enkelt så att man får ta risken under störtlopp/super-g. Ett söndertrasat knä(som är den vanligaste skadan av att bindningen inte löser ut) är att komma billigt undan om man jämför med det som en tappad skida kan förorsaka. Bindingarna står i regel på en din runt 18+ för herrarna och detta löser inte ur utan rejäla krafter.

Visst sjutton är det farligt att åka skidor. Utan minsta tvekan. Det är till och med mycket farligt för en del människor, beroende på vad man roar sig med på skidorna. T ex så tar knäna ruskigt mycket stryk av själva åkningen minus vurpor. Vid våldsamma vurpor kan man ju som bekant bryta både det ena och andra i kroppen och man kan få ytterst allvarliga invärtes skador.

Allt du måste göra är att väga saker och ting emot varandra. Är det värt risken att i framtiden få genomgå upprepade knäoperationer och kanske riskera en brusten mjälte eller dylikt? Är svaret 'ja' ska du åka skidor, men du ska göra det med vetskapen om att det kan få allvarliga konsekvenser.

Någon sade tidigare att allt är farligt, och det stämmer. Dock tror jag att det definitivt är farligare att åka skidor än att åka bil eller att gå över gatan. I alla fall om vi ser till det faktiska antalet skador. Skadorna vid bilolyckor tenderar dock att vara av allvarligare slag än skadorna vid skidolyckor.

Dessutom är det så att bilåkning och att gå över gatan är saker vi inte kan undvika om vi vill leva ett normalt liv. Skid-, skoter-, skateboard- och motocrossåkning är däremot aktiviteter vi med lätthet kan välja bort och därigenom minska risken för allvarliga skador. Frågan är ju då hur kul man hade haft i sitt liv utan skidåkningen om det är vad man brinner för?

Skulle vi undvika allt som är farligt hade vi inte åkt cykel, bil, moped eller motorcykel. Vi hade inte haft inlines på våra fötter, skateboard hade vi bara kunnat glömma och alla ungar hade varit tvungna att ha på sig hjälm när de leker i sandlådan. Är det så vi vill ha det i trygghetsnarkomanernas land?

Själv har jag gjort värderingen att jag redan är så kass i knän och rygg att det knappast kan bli mycket värre, så det är bara att åka. Knäoperation lär jag inte klara mig ifrån i alla fall tack vare alla år jag spelade hockey, fotboll, basket, tennis och badminton. Den dag jag skadar mig allvarligt (om den dagen kommer) kan det väl hända att jag idiotförklarar mig själv för att jag valde skidåkningen :)

Var medveten om riskerna, väg att åka skidor mot att inte göra det och ta sedan ett beslut om vad du vill göra. Så är det med allt.

Mattias, Luleå

LuxLuthor sa:
Allt du måste göra är att väga saker och ting emot varandra. Är det värt risken att i framtiden få genomgå upprepade knäoperationer och kanske riskera en brusten mjälte eller dylikt? Är svaret 'ja' ska du åka skidor, men du ska göra det med vetskapen om att det kan få allvarliga konsekvenser.

Mattias, Luleå
haha klockrent, jag spräckte mjälten för 2 säsonger sen.. tänkte FUCK THAT, jag blir hel och fortsätter åka som vanligt, väntade några månder och åkte igen :)

nu 2 säsonger senare lyckades jag dra på mig en riktigt alvarlig knäskada, kul att jag startat en tråd om detta innan..

nu börjar man fundera lite up hur vidare man verkligen tycker de är värt å fortsätta ladda så som man gjort tidigare.. hade jag bara inte försökt mig på dedär tricket sista åket hade jag inte setat här å vetat att jag måste sitta still hela sommaren å kanske missa nästa vinter, man kan ju fråga sig om de är värt det?
eller så ska man köra på som vanligt å tänka "aja skadar jag mig så gör jag"

hur tycker ni? ska man köra mindre "aggresivt" för att undvika skador? eller är de bara kötta på som vanligt å hoppas man klarar sig?...

sen kan man ju också fråga sig om de är värt de?.. jag svarar LÄTT eftersom att jag aldrig skulle kunna tänka mig ett liv utan skidåkning.. men kanske finns dom som värderar de "riktiga" livet framför skidåkningen och därav håller tillbaka?

hur tror ni?
fred ut

Visst är det farligt. Men vill man hålla på så måste man ju vara beredd att ta riskerna också.

Som C.R. Johnson säger i Seven sunny days
"The joy i get from skiing... thats worth dying for"

Tjena jeppenator

Så här tänker jag:

Allt vi tar oss för utsätter oss för mer eller mindre stora risker. Vill jag ha en rimlig total risknivå i mitt liv får jag välja vilka aktiviteter jag tar mig för.

Jag tar det här med knän som exempel för att illustrera vad jag menar. Skidåkning skadar knäna. Det är ett faktum vi inte kommer ifrån. Antingen är det meniskarna som tar stryk av det ständiga böjandet i knäleden och landningarna efter hopp eller så är det kors- och ledband som tar stryk vid vurpor med vridningar av knäleden och dylikt. Vill jag då att mina knän ändå ska hålla så länge som möjligt behöver jag ju då inte utsätta dem för onödiga risker i andra situationer i livet. Det räcker med riskerna under vintern och resten av året ägnar jag mig åt aktiviteter som är säkrare för de stackars knäna.

Säg att jag då på sommaren skulle ägna mig åt löpning i akt och mening att det skulle förbättra min skidåkning. Då skulle jag året runt utsätta knäna för ett grymt slitage som lätt skulle kunna få till följd att jag får sluta åka skidor i förtid. Jag älskar verkligen att åka skidor, så självfallet vill jag ju kunna göra det så länge som möjligt i livet. Hur kul är löpning på en skala? Är det värt att vara ute på motionsspåret och göra något som är långtråkigt och som dessutom kanske förstör det som är roligt i långa loppet?

Slutsats: man får välja sina risktaganden om man vill kunna ha kul så länge som möjligt.

Mattias, Luleå

jeppenator sa:
LuxLuthor sa:

Mattias, Luleå
haha klockrent, jag spräckte mjälten för 2 säsonger sen.. tänkte FUCK THAT, jag blir hel och fortsätter åka som vanligt, väntade några månder och åkte igen :)

nu 2 säsonger senare lyckades jag dra på mig en riktigt alvarlig knäskada, kul att jag startat en tråd om detta innan..

nu börjar man fundera lite up hur vidare man verkligen tycker de är värt å fortsätta ladda så som man gjort tidigare.. hade jag bara inte försökt mig på dedär tricket sista åket hade jag inte setat här å vetat att jag måste sitta still hela sommaren å kanske missa nästa vinter, man kan ju fråga sig om de är värt det?
eller så ska man köra på som vanligt å tänka "aja skadar jag mig så gör jag"

hur tycker ni? ska man köra mindre "aggresivt" för att undvika skador? eller är de bara kötta på som vanligt å hoppas man klarar sig?...

sen kan man ju också fråga sig om de är värt de?.. jag svarar LÄTT eftersom att jag aldrig skulle kunna tänka mig ett liv utan skidåkning.. men kanske finns dom som värderar de "riktiga" livet framför skidåkningen och därav håller tillbaka?

hur tror ni?
fred ut
Men om man är ung så tänker man ju lite äh vafan jag gillar skidåkning så mkt så jag kör på för fullt ändå, dock kanske man bör tänka lite framåt också. bara en sådan sak som att jag vill kunna lyfta upp mitt barn utan att behöva ligga i sträckbänk 2 år. så tänke rjag givetvis inte nu men känner antagligen så sedan. dessutom kan man ju jämföra det hela med 2 månaders ladd och kött eller 60 år med skidåkning till? kom inte och säg att dte inte finns snö om 60 år snälla.

Du har helt rätt v-larsson. Hur man tänker i en sådan här situation är i mångt och mycket en åldersfråga. Eller egentligen inte riktigt det heller. Det är en erfarenhetsfråga egentligen. Det finns gott om unga människor med stora erfarenheter som gör dem klokare än genomsnittet för åldern.

Mattias, Luleå

"Man måste våga för att vinna" =)

Jag kan inte ens räkna hur många skador jag haft under alla år jag åkt skidor. Håller även på med hästar och där har jag fått betydligt mer allvarliga skador än med skidåkningen.

Visst blir man försiktigare med åren, men när jag väl åker så tänker jag inte på skaderisken.

Min mamma är livrädd varje gång jag ska upp till parken och åka. Men som jag sagt till henne och till pappa " Skulle jag dö (bli förlamad lr. nått) så har jag iaf dött lyckligt" Hellre att jag skadar mig/dör när jag åker skidor än, under en bilfärd. Men det är mitt resonemang, väldigt få kompisar kan förstå hur man kan välja en så pass "farlig" sport framför livet.

Skidåkning är en del av mig, skulle jag sluta pga att skaderisken är hög, så skulle jag inte vara mig själv.

Håller man på med extremsporter lr. liknande så får man räkna med skador,dödsfall,förlamning mm.

Nä, men nu vart allt rörigt, måste nog ta och jobba nu =)

Jag tycker att man ska tänka genom allt som kan hända om man har otur, för om det händer så man är beredd att ta konsikvenserna. Är du bakis fan heller att man ska gå ut jibba då. Stanna hemma villa och nästa dag kan du äga alla i parken. Man behöver inte risker med att åka när man är inte redå. Det är onödigt att riskera sitt liv om man är inte på bra form.

Men när du kör in i hoppet ska du inte tänka på att hur nära du är att dö då blir du bara stressig. Kör lungt och lås ner alla baktankar. Du ska bara göra klart hoppet och sen.... näsat och näsat... och när du trött satsa fan inte...

Det finns inget bättre än att kör inn på en fett hopp och bara fluga hur långt som helst. det är bara värt det. Man får ett kick som ingenananstans. helt jävla underbart. Under de sekunderna som man kommer upp i luften blir man fri från allt rädsla all problam allting. Man "hittar sig själv" och man blir gladddd....

Det är värt alla risker allting..... Den jävla kicken och den frihets känslan som man får då.

det kan hända olycker men var redo att kunna hantera då. Ta ansvar och kör hårt.... And be yourself.....

Tillbaka
Topp