Surferic - var e"ru?

klaserik

Ny medlem
Surferic - var e"ru?
Hej!!

Jag har en direkt fråga till "Surferic", eller ett par stycken. Andra får givetvis också svara! Freeride-helgen i Åre avslutar skidsäsongen och när jag fick senaste numret av Åka Skidor fick jag se deras surfspecial och blev minst sagt sugen! Problemet är att jag bor i Uppsala (=slättlandskap, Fyrisån funkar nog inte). Var finns den närmsta surfingen för min del och vi snackar vågsurfing. Segelkunskaperna är inte alltför stora. Vad ger man för en ny resp. begagnad bräda? Vilken sorts bräda ska man ha, jag fastnade för minitanker-modellen i Åka Skidor, men vad vet jag?

Hemskt tacksam för långa och uttömmande svar!

Eder Klasse Kock

Surferic - var e"ru?
JAg tycker att ska dumpa vågsurfingen, och vindsurfa istället! Åk och köp en ny fet freestylebräda så lovar jag att du inte kommer att bli besviken! Då behöver du inte heller några vågor bara att dra ut när det båser på lite!!! Vindsurfing Äger!

Lycka till och ha det bra!

Surferic - var e"ru?
Tjena Klasse!

Finns en hel del bra surf bara nån timme från Uppsala. Runt Väddö i Roslagen finns många spots och på Torö i närheten av Nynäshamn ligger Sveriges mest omtalade stenstrand.

Angående brädval så ska du till att börja med inte köpa en som är för liten. En minimal (lite fyrkantig tail och rund nos) från 7´2´´är att rekomendera. För en beggad bräda kan du få böta ca 1 500kr och uppåt. Ett annat tips är att köpa en riktigt varm dräkt, kylan tar bort mycket av glädjen.

Här är några länkar där du kan hitta nya brädor:
http://www.surfersparadise.nu Surfers paradise
http://www.wsv.nu/ Workshop Varberg
http://www.megascene.nu/ Megascene

Senast ändrad:
Surferic - var e"ru?
Tack för svaren. Hur många centimeter är det där 7´2´´-måttet. Det är lättare att tänka i cm. Det är också mycket skumma uttryck som breaks, swell, loggohöga vågor etc.

Klasse Kock

Surferic - var e"ru?
Halloj igen!

7 fot och 2 tum. (1 fot=30.48cm, 1 tum=2,54cm) =218,44cm. Matematik på hög nivå!

Breaks= Vågbryt.
Swell= Dyningar, skapade av vind långt bort.
Loggohögt= Höjd på vågor när man vindsurfar, upp till loggan på seglet dvs ca. tre meter.

Surferic - var e"ru?
Vågsurfing i all ära, men om du vill testa på(eller vill lära dig mer) vindsurfing så kan du ta dig ut till Alnäs (lägergård utanför Sunnersta vid Ekoln, Uppsala) i sommar/höst så lånar jag ut en bräda helt gratis...Bara att skriva ett mail/gästboken. Så kan du säkert få nån gammal vindsmurfstofil att ge dig nåt råd.
Och kom ihåg att teoretiskt sätt kan man vindsurfa snabbare än vinden...

Surferic - var e"ru?
Vågsurfa....

Resten suger...
Ursprungen till all brädsport.. Prova så förstår du....

Surferic - var e"ru?
köp en windsurf istället, så länge du inte flyttar te maui kommer du få betydligt mycket mer tid på vattnet och du kommer kunna segla allt från plattvatten till logohöga vågor och om du nu inte har någon större dödsförakt lite jaws också...

Surferic - var e"ru?
Nu är brädan inhandlad. Det blev en beggad Razor, 6"5 lång. Nu hoppas jag bara på bra vindar i Rullsand med omnejd till helgen och att man kommer upp på brädan också. Några bra tips från Freeride-diggarna skulle sitta fint =)!!!

Klasse Kock

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp