surfiga skidor?

ante74

Medlem
surfiga skidor?
Hej, letar ett par "surfiga" skidor. Har ett par salomon czar som jag använder och dom tycker jag funkar till det mesta - kommer att behålla dom och eventuellt sätta på ett par duke eller liknande så att dom kan användas till kortare turer.

Är dock sugen på att skaffa ett par lite "surfigare" skidor - inte för att czaren inte funkar i djupsnö utan snarare för att få lite mer "bottenlös" känsla vid ett litet dump och vid låg fart. Åker mest liftnära offpist i hemavan och borgafjäll.

Flyter tex rocker 2an bra även i lägre fart eller måste man gå på typ kuro? (är dock rädd för att den blir för styv och tråkig, letar gärna små hopp i offpisten men är ingen jibber)
Förresten verkar även nya völkl two intressant men hittar inga recensioner av den.

Ps. Pistprestandan är helt oväsentlig.

Senast ändrad:
surfiga skidor?
Kolla in kategorin Freestyle backcountry under prylar.
Själv kör jag Skilogik Rock Star vilket skulle kunna passa in i din beskrivning, mjut och lekfull.
Line Pollards opus?
Cmd The Wizard?
Finns ju en del att kolla på...

surfiga skidor?
Jag har ganska bra koll på vad som finns men tyvärr ej åkt tex rocker 2, vill därför gärna få lite feedback om man behöver åka snabbt för surfet eller om man kan "lågfartscruisa". Optimalt vore nån som tex provat både czar och rocker 2 - vill inte äga två skidor som är alltför lika...

surfiga skidor?
Jag har ett par Rocker 2 till telemark visserligen, men ovâsentligt här,, de funkar bra,, Men efter att provat ett par BD Gigawatt är jag helt sald pa dem,,, flyter hur bra som helst för mej :)

surfiga skidor?
Hej

Sikta på en skida med midja över 120 mm. Bredden till trots så krävs det fart för att skidan ska flyta upp och plana ut, så du kan svänga kvickt runt träden. Fäst blicken långt fram å hitta din väg mellan träden och stå mitt på skidorna ( häng inte bak så skidorna skenar) så ska du se att farten blir din bästa vän. Kör själv med K2 Hellbents med duks. Har haikat upp till Vårtan och i Kobåset en del, i Hemavan. Kört rätt mycket skogsåkning i Tärna. Gick själv från att åka offpist med 90 mm midja på skidorna till Hellbentsens 132, vilket gör det hela så mycket enklare och roligare.

Lycka till och må farten vara med dig ;o)

surfiga skidor?
Som sagt, midjebredd är en sak. Men sen tillkommer även monteringspunkt, rockerprofil, indrag(shape i allmänhet) och flex i bilden.
Riktigt surf har jag fått i skidor som är relativt raka. EHP193 09/10 var den första riktigt surfiga skidan jag har testat. Innan den körde jag på EP Pro med mastiga 127mm under foten, men upplevde aldrig samma surf som med EHP. Visst, flyt i massor men inte surf på samma sätt. Det kan iofs bero på att EHP193 har en stor sweetspot när det kommer till balans i just planing.

Kika även på:
Down CD1
Moment Night Train
Moment Ghost Chant
Icelantic Gyspy

Lite rakare skärning än vad som är typisk för denna kategori.

surfiga skidor?
Tack för alla svar. Nu vet jag åt vilket håll jag ska söka. Är dock fortfarande lite nyfiken på skillnaden i åkkänsla mellan czar och rocker 2 även om det just nu inte verkar luta mot den skidan.

Pnyberg: så ep pro var inte så surfiga? Det var lite synd då jag spanat in några på beg.marknaden.

surfiga skidor?
Jag körde på Two i tisdags. Flytet är bra och nog surfar man på den. Ett hett tips är att ringa till Skistore imorgon och kolla med Fredrik då han var riktigt nöjd med den igår i 50 cm orört puder. Tror han körde hela dan på den skidan. Sedan har de ju den hemma till ett bra "EU" pris oxå..

Senast ändrad:
surfiga skidor?
Tjaaa, om surf är målet, och pist är pest, så varför inte snegla på K2:s Pon2oons? Kan det bli bättre än så för dig? :D

Tillbaka
Topp