Surfkänslan med breda skidor?

tomatchili

Aktiv medlem
Jag har under några år provat att åka både snowboard och på sistone bara telemark. Jag känner att jag skulle vilja ha mer av lössnö-surf-känslan från brädan i min skidupplevelse, och funderar därför på att byta till feta skidor med randoné bindning.
Vad tycker ni på forumet? Är känslan av att åka med ett par fetaskidor lik surfkänslan med snowboard? Eller är det två helt olika upplevelser?
Personligen så tyckte jag att det kändes som ett par fetingar (PocketRocket) i den minimala lössnö som jag testade dem i gav lite samma känsla som en snowboard. Man mer surfade/flöt fram på snön än "åkte" i den?

Kan tänka mig att detta inläg kan skapa lite debatt....

Tyvärr får du inte samma känsla med två fetlagg (10+10cm), jämfört med en 25-30 cm bred bräda. Saknar också surfkänslan, men det har sin tjusning att jobba lite mera under åket.

//

Var bara lugn och vänta med ditt inköp och GUD kommer att ge dig vad du vill ha!
Och GUD sade BIG-O!
Vänd dig norrut och håll ögonen på en skidtillverkare där och du kommer att få se ljuset i tunneln!
/H

Big-O, en riktig tjockis från extrem eller? Spännande

Vad gäller surfet så har jag aldrig provat bräda i lössnö, men nog tycker jag det är lite surfkänsla i mina 103or på 193 cm. Körde tidigare på en "midfat", "allround", eller va man nu ska kalla en skida som är 83mm i midjan. Skillnaden i surfkänsla är enorm.

Nja, behåll brädan men köp ett par riktigt breda skidor eller ett par pistskidor. Lite meningslöst att ha både bräda och allroundskidor väl?

Personligen tycker jag att det är bäst att varva lite. Har ett par riktiga fetisar till skidor..och en bräda. Sen får hjärtat bestämma om det skulle vara så att man vaknar upp till en vit och pudrig värld.
Mitt råd är samma som "evil". Behåll brädan och köp ett par breda skidor. Då kan du välja...

BIG-O
Inte bara feta!
Dom är designade utifrån ett surfperspektiv och att förena surf, snowboard och skidor. Varenda parameter har ställts på kant. Om nu Johan Olofsson kunde dra 1000 m fallhöjd vrålbrant på 38 sek i Alaska på något som är ~165 cm långt, varför ska då skidorna vara 2 meter långa och då knappt klarar denna bedrift ändå?

Nä! nåt är fel! Och det har Extrem tagit fasta på!

Håll ut!

/H

Hendryx-skidorna verkar vara superduper.. Skulle gärna provåka lite för att se om hypen stämmer.
Johan Olofsson som åkte 1000 fallhöjd på 38 sekunder verkar vara en riktig stjärna. Jag vet inte hur brant det var, men han hade åkt i 93km/h vid fritt fall och närmare slagit speedskiing-rekordet med råge vid måttliga 45 graders lutning.. Låter intressant...;)

"Dom är designade utifrån ett surfperspektiv och att förena surf, snowboard och skidor"

Alltså vakumbag foamliknande kärna med glasfiberväv och polyster/epoxylaminat och fenor under skidorna? Droppa bullshittet. Skidor och surf är inte samma sak och komma aldrig bli heller.

Senast ändrad:

Snödjup

Tillbaka
Topp