Svalt intresse?

carvingkimbo

Ny medlem
Svalt intresse?
Varför är det så dåligt med inlägg på "Topptursforumet", på Sveriges enda skidåkarsite?
Varför är det mer fart på frågor kring party, stora byxor, spegelgoggles, luftakrobatik, twintip, MP3-spelare och Canada Goose?
Jag är själv ingen flitig skribent, så egentligen borde jag inte klaga -men, om detta inte detta speglar våra intressen, är det kanske så att topptursnissarna är ute på berget, medan snowblade/twintipgenerationen sitter framför burken?

/K

Svalt intresse?
Jag tror att du har helt rätt angående snowblade/twintipgenerationen, mycket burk är det nog! Dom har det i sig sen vaggan, vare sig dom vill eller inte.

Det har helt klart skett en glidning mot allt yngre skribenter här på FR, något i sig inte behöver betyda nåt, mer än att de ämnen som debatteras ofta saknar bäring för oss äldre, och att nivån tenderar sjunka till stundtals riktigt låga nivåer. Personligen har jag väldigt lite gemensamt med en 14-årig jibbare, men jag tror mig förstå att dom har lika kul som jag hade när jag var ung grabb på berget.

Att topptursforumet inte är så besökt, beror ju naturligtvis på det faktum att andelen skidåkare som har kompetens och möjlighet att gå toppturer, fira ner sig i korridorer, åka branta extremåk och liknande, är proportionellt sett väldigt liten.

Sen är nog topptursåkarna hellre ute på berget än framför datorn, i a f under säsongen.

Personligen skriver jag helst om höghastihetscarving, sprit och Belgisk öl förståss!

Ödmjuk som alltid,
Eder Ace DG

Svalt intresse?
Mmm, jag är förvisso ny på forumet men tendensen är tydlig. Jag tror dock att svaret är enkelt: det är mer folk i parken än på topptur, något som också avspeglas i trådarna på forumet…

Svalt intresse?
SEn ær det lite "krångligare att ta sig ivæg på en topptur æn att køpa ett lifkort ta liften upp och køra i parken. JAg sjælv åker tyværr før mycket park och pist. Men jag har fan ingen kunskap om toppturer. Det ær något ajg vill prova.
Sjælv har jag inte varit in i toppturs forumet. Ska dit nu.
Det ær i alla fall en børjan

Svalt intresse?
Tjena Carvingkimbo.

Din fråga är ju väldigt berättigad. Och några av svaren belyser ju troliga orsaker.
Jag ställde samma fråga en gång tidigare i forumet när blajsnacket enligt min mening spårat ur totalt.
Då blev jag närmast idiotförklarad av några glin. Och bestämde mej att mina tips kan dom vara utan, i alla fall tills vidare.

Men jag tror att namnet, Toppturer inte förstås eller feltolkas av många med dålig skidbakgrund. Läs skidförstånd

Namnet har ju litet svettig lusekofta och chokladtermos över sej. Och det är väl ute i sajber världen
Vad många här uppe i Svedala inte fattar är att en topptur eller kalla det vad ni vill oftast är en utvikning från markerade pister för att hitta fina åk. Samtidigt som man vill komma ifrån liftskramlet och njuta av dom vackra bergen.

Som det är idag på väldigt många orter när allt som är tillgängligt från en lift är spårat innan snön hunnit stanna och blivit säker, återstår ju bara att gå för den som vill hitta något intressant. Och i allra flesta fall krävs hudar och randonnebindningar .
Att gå på fötterna och pulsa i snön är både farligt och tröttande. Och snowboard är ju en klar begränsning.
Och då när man är ute och går på sina skinn kommer man ju åt ospårad terräng lätt som en plätt. Sen att man bestiger en topp är ju naturligt när man i alla fall är igång.

Om man bytte namnet till offpistturer skulle besöken på sajten säkert vara betydligt fler.

En enkel ekvation, ingen lift = ospårad snö. Det är väl en rackans tur att så få har hajat sammanhanget.
Sen att en del människor gör turer för turens egenvärde det är ju en helt annan sak. Som att gå tex Chamonix -Zermatt gör ju ingen för utförsåkningens skull.

Om man ser internationellt på saken är Toppturer eller turer betydligt mer utbrett och dom sajter som avhandlar ämnet är rena guldgruvorna för en randonnör, där man ger och tar information.

Jag var nyligen i St Bernarddalen och mitt gäng övernattade på Hospicet. Man blir förvånad och imponerad av klientelet som är ute på fjället. Många äldre både tanter och gubbar blandat med och unga och medelålders tjejer och killar som alla har lika trevligt. Dom går gladeligen flera timmar för ett fint åk. Och alla har lika trevligt. Inga balla googles, hängbrallor, hjälmar och ryggskydd och inga bak och framskidor så lång ögat ser.
Och alla har gått upp!!!!!
Det skulle vara i Åre det där dom flesta är så slöa så dom tar vesslan upp till toppen.

På samma resa besökte vi Verbier 1 dag. Varenda fläck spårad.
Vad gör men då när man hatar puckelpist och folksamlingar i pisten?
Jo man drar ner baksidan på Mont Fort. Viker av åt häger. Knallar upp mot Rosa Blanche. 2 timmar upp. Glcieren ner inte ett spår och puder!!!!!

Nu kom jag visst litet från frågan.
Men troligen är det en generationsfråga. Med åren får man andra preferenser.

Hellre gå ett par timmar för att få ett ospårat åk än att lattja på bak o framskidor i lekparken. Eller att hasa i isiga pister.

Men som det står i min almanacka:
Barn är små människor som inte får bete sej som deras föräldrar gjorde i den åldern

Vi ses på toppen.

Svalt intresse?
Om man vart ute på topptur har man varken tid eller ork att sitta här ;)

Har man däremot festat o hoppat orkar man =)

Fast det är ju mkt roligare på topptur

Svalt intresse?
Håller med ovanstående inlägg!
Jag skulle tro att det är max 3% här på freeride som går på riktiga toppturer och får dessa underbara åk. Inte för att jag går på toppturer och så, men det är iaf vad jag tror. Det står så jävla mycket skit i vissa inlägg så det stinker mügel!

Svalt intresse?
Läser med brinnande intresse denna tråd. Kan inte undvika att känna mig väldigt sugen att prova på, och nu använder jag gubbfan:s nytänkande uttryck, en offpisttur. Då kommer en fråga upp till mitt medvetande...

Jag är en inbiten piståkare som nog får ställa mig till skaran som oftast är för lat för att göra de där riktigt långa offpistturerna. De "turer" jag ger mig ut på tar max en halvtimme, pulsande i djupsnön med laggen på axeln.

Till min fråga nu; hur kan man, utan större ekonomiska insatser, skaffa sig utrustning som något så när passar för dessa längre turer. Räcker det med att inhandla ett par stighudar, knäppa pjäxorna löst och börja knata. Eller bör man ha lös häl och "stigbindningar" eller vad det nu heter...? Kanske kan jag inhandla ett par snöskor och spänna fast skidorna på ryggsäcken?

Vad säger du/ni? Viljan är stor att nå de där orörda natursköna sluttningarna men medlen är små...

Tacksam för svar/David

Svalt intresse?
Pale rider
Du platsar alldeles säkert i turledet.
Tycker du att det är ok att pulsa i snön 30 min är du inte lat.
När du får riktiga grejor under fötterna kommer du att inse att det inte är alls lika jobbigt att "skinna".
Den distans du hinner på en halvtimme dubblar du lätt på hudar utan att förta dej.
En grundregel är en vanlig hyfsat tränad turist går 3 till 350 lodmeter i timman. Sen att dom fantomerna som racar i grenen gör 1000 m på 50 min är ju som att jämföra en JAS med en jumbojet.
Men beträffande utrustning.
Hudar behövs naturligtvis, men börja med dina gamla slalompjuck.Det går alldeles utmärkt på kortare turer.
Däremot måste hälen gå att släppa loss annars belastas hälsenorna alldeles för hårt och steget blir väldigt kort.
Alltså en Randonnebindning eller ett substitut Alpintrecker eller liknande som man sätter i sin vanliga alpinbindning. Det duger att börja med.

Men ju mer du får smak på det här ju mer vill du investera i riktiga prylar. Typ Diamirbindning som är den bindning som mest liknar en vanlig utlösningsbindning. Det finns även andra fabrikat som funkar. Nästa gång du köper nytt skit i slalombindningen och sätt på en Randobindning. Fast köp dom i Alperna, priserna är helt annorlunda, eller på nätet .
Men varför inte hyra för at prova. På alla alporter av någon rang finns utrustning att tillgå.
Även i Sverige finns att hyra.
Tex. i Åre har Skidsport både dojor o skidor.
Det är viktigt att välja inriktning med sitt utrustningsköp.
Du måste bestämma dej om du vill gå lätt och prioritera uppförsgången, eller om du går endast för offpisten. Därifrån väljer du skidor, skor och till viss del bindningar.
Snöskor som du nämner ser man ju på en del brädåkare men det ser ut att gå trögt.
Vänta hellre och köp det bästa.
Man ångrar sej bara en gång när man köper riktiga grejor och det är när man betalar, men sen kommer glädjen med grejer som funkar..

Svalt intresse?
Hur funkar egentligen hudar på telis-utrustning som är mest gjord att köra utför på? Typ cobra bindingar och Scarpa T2 eller liknande. Blir det mkt tungt att gå?

Svalt intresse?
T2 och Cobra är en alldeles utmärkt kombination för toppturer! Inget för snabbare platthasning (turåkning) men är hyggligt lätt uppför och ger bra stabilitet utför.

Du kan sätta hudar på i stort sett alla skidor. Huden bör täcka så mycket som möjligt av skidans bredd, men det går även att köra med "smal" hud på en bred skida.

Vad som spelar störst roll vid uppstigningen är skidans tyngd och längd. Ett kort och lätt skida är av förståliga skäl mer lätthanterlig och kraftbesparande än en lång och tung...

Jag har knallat en del med Skyhöy, Garmont Super G och Salomon X-screm 195 cm. En kombination som är tung och svårhanterlig...men jag är stark!

;-) / MM

Svalt intresse?
Nu börjar något skönjas. Lite seriösa frågeställningar kring utrustning, som t ex PALE rider. Jag visste väl att det fanns kompetens därute, som gladeligen delges. Har man väl börjat spåna kring ämnet kanske till o med vi rävar vågar ställa frågor här.
Till gubbfan, ska själv till området kring St Bernard snart. Tänkte köra Grand Lui variationen på HR, med extradagar i Velandhyttan. Körde den vanliga rutten i våras och blev helt såld på Mt Veland. Du var inte händelsvis där? I så fall, hur var det?

/K

Svalt intresse?
Ah, tråden tar sig. Jag tillhör också de som brukar inskränka sig till att gå med skidorna på ryggen, många gånger för att inse att jag ändå inte kommer nå de åk man kan se i fjärran, och ännu mer retligt många linjer på ganska nära håll.

Gubbfan, du nämnde att det finns bra sidor på nätet som tar upp randonnée; kan du, eller för all del någon annan på forumet, lista några av länkarna?

Claes

Svalt intresse?
Barautländska sajter.
www.skitouren.ch
www.alpenverein.at alt. de.
www.caf.fr
sök även på sökmotor efter skitouren får du ett antal träffar.

Svalt intresse?
Tack för svaret. Nu har jag lite fler frågor...

Vad, förutom att hudarna ska täcka bredden på skidorna, ska man tänka på när man köper hudar?
Är det några speciella märken som är bra?
Hur mkt ska man vara beredd att lägga?

Svalt intresse?
kehl123
Hudar finns i många märknn på lös vikt och färdiga. Men inga är riktigt färdiga dom bör anpassas efter skidans linge och kanten lämnas fri, annars blir det halt på skrå.
Om man skall ha fix både bak ovh fram är en smakfråga.
Olika kvaliteter har olika bra glid.
Dom vanligaste. Montana, Pomaco Assension, Black Diamond.
Köpte själv just Black Diamonds nya som har spännet bak. Fördelen med dom är att huden går längre upp på toppen av skidan.
Priset i Sverige ca 1300 bagis för 90 mm bredd.

Telemarksåkare bör även skaffa en hälhöjare för bekvämare gång när det blir litet brantare.

Svalt intresse?
Tackar för svaret "gubbfan"!!

Jag ska nog börja, som du säger, med att köpa mig ett par stighudar och testa lite. Är som du förstått vän av hårt slit och räds inte för att bli lite trött. Känner på mig att detta kan vara början till en ny dimetion av skidåkningen. *ler*

Är också intresserad av samma frågor som "keh123". Det lutar åt att jag lättar på plånboken innom en snar framtid och då vill man inte gå och göra bort sig helt. =)

Out

Svalt intresse?
Tjena på er allihop.
Det här var fan i mej den mest givande diskussion på länge.
Iden med att döpa om topptsforumet till offpistturer eller turer offpist är ju lysande.
Inga pekpinnar och besserwissertakter.
Och inte ett enda blajinlägg.
Fortsätter det så här finns det hopp för turskidåkningen även i Svea rike.

Svalt intresse?
Var glad för att inte alla pa detta forumet inte gar toppturer... Da skulle jag nog sluta göra toppturer om massa oerfarna jibbers skulle upp och aka pa dom riktiga bergen. Jag har sett manga exempel pa tomtar som inte borde vara där dom ibland är.

Svalt intresse?
Richi, jag undrade just när ditt inlägg skulle komma :-)

Kan det inte vara så att turare helt enkelt ganska ogärna diskuterar saken utom med sina tur-komisar, eftersom risk föreligger att en massa tomtar dyker upp på älsklingssträckan..? Det är ju inte många som älskar att dela med sig av fina små smultronställen som håller sig orört extra länge...? Jibbare vill väl trots allt mest visa upp sig, till stor skillnad från turarna (oj oj hett statement, men jag tror det stämmer, eller?).

Svalt intresse?
Jag är en av de glin som kör upp allt ospårat jag ser, men jag är bara 17 och försöker bygga upp min puderteknik. Men planerar en säsong om två år och inför den införskaffa lite tur-utrustning. kollade nyligen upp priser och för alpine trekkers och hudar med fästen kostade det närmare 3000:- och det är ju en del pengar men vad gör man inte för att få massa puder...

Svalt intresse?
Tack för all respons, även de via mail. Nu var ju tanken inte att kritisera alla som sysslar med annan typ av åkning. Möjligen kan man kritisera freeride.nu för att man inte attraherat fler besökare/skribenter till Topptursforumet. kartong var kanske inne på rätt spår, kanske kan ett namnbyte till Offpist/turer, eller liknande ge en därför avsedd verkan.

/K

Svalt intresse?
Jag fattade för att forumet handlade om klättring och vandring, inte skidåkning. Vilket nu var fel, tack för den upplysningen nu kan man göra flitigare besök. När man är hemma.....

Svalt intresse?
Bra tråd! Til dere som har lyst til å prøve topptur, men er usikker på å legge penger i det - I sverige er det jo lagt veldig godt tilrette for randonee - til eksempel ved Storulvåens fjallstasjon uthyres komplett utstyr. Og Storulvåen ligger jo bare en liten time fra Åre.

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp