Svar till alla som skall köpa ny snowboard!

ahola...

Längd: 192cm
Viktgt: 89kg
Kör: Park,pist lite allaround
Fötter:45.5 i snowboard bootsen jag har nu

mvh Ryltenius

Danke pinn

hejsan , jag skulle vilja få lite hjälp här nu.

läst i denna guiden och måste säga att den e sjukt bra, men när jag kollar runt på alla sidor och ser hur korta alla brädor är så blir jag lite orolig över vilken fan jag ska ha ;P

har köpt boots i år,
dom är i storlek 43.
jag är 182cm lång ( lär öka lite )
väger ca 67 kg ( lär öka lite)

har åkt snowboard ca 3 ggr i sälen så 3 veckor ungefär men skulle ändå vilja säga att jag e ganska duktig endå. gillar köra runt i parken inte ta det största hoppet, men alla andra och tar gärna lite olika rails också, men endå köra lite i pisten. så nån nybörjar bräda e jag inte speciellt sugen på men behöver ju inte dirket nån proffs bräda utan nått mitt emellan. hellre en förbra bräda en fördålig .
i och med att jag nu kommer köpa bräda så läre bli att jag åker nån månad istället.

så vad har ni att rekomendera till mig?

/ gävle ;)

Jag som är nybörjare fick nyss en bräda, ride control, 155cm. Med tanke på att jag är 180cm, är den då alltså i kortaste laget eller kommer det att fungera ändå? Kommer mestadels att åka i pist och park. Om jag nu lyckas stå på den dvs. :D

Senast ändrad:
richard_S sa:
Jag som är nybörjare fick nyss en bräda, ride control, 155cm. Med tanke på att jag är 180cm, är den då alltså i kortaste laget eller kommer det att fungera ändå? Kommer mestadels att åka i pist och park. Om jag nu lyckas stå på den dvs. :D
Kortaste laget? ja e 185 o kör på 155... funkar asbra (för park).. beror ju bara på va du ska köra.. men park - ja då funkar de...

gavle sa:

läst i denna guiden och måste säga att den e sjukt bra, men när jag kollar runt på alla sidor och ser hur korta alla brädor är så blir jag lite orolig över vilken fan jag ska ha ;P

har köpt boots i år,
dom är i storlek 43.

har åkt snowboard ca 3 ggr i sälen så 3 veckor ungefär men skulle ändå vilja säga att jag e ganska duktig endå. gillar köra runt i parken inte ta det största hoppet, men alla andra och tar gärna lite olika rails också, men endå köra lite i pisten. så nån nybörjar bräda e jag inte speciellt sugen på men behöver ju inte dirket nån proffs bräda utan nått mitt emellan. hellre en förbra bräda en fördålig .
i och med att jag nu kommer köpa bräda så läre bli att jag åker nån månad istället.

/ gävle ;)
Burton Dominant eller Bataleon Evil twin (längder beroende på hur lång/tung/sko-stlk du är/har...

Jag är i valet och kvalet men har riktat in mig på en taperad bräda. Jag väger 78kg och anser mig köra för hårt för mitt eget bästa. Behöver något som klarar svänga i höga farter utan att vika undan och som flyter bra i löst. Jag vet vilken bräda jag ska ha (lib-tech mullet) men vill bara höra lite info från folk som kör taperat och vilken längd jag bör rikta in mig på.

Ska säsonga i Kicking Horse efter förra vintern i Whistler. Har en parkbräda på 156, en styv jävel på 161 (som inte duger till riktigt känner jag, flyter kass) och nu en mer friåkningsinspirerad taperad är det tänkt.

Det jag väljer mellan är 160 och 165....Har tex en tjejkompis som kör en kraftigt taperad prior på 156 och hon tycker den är perfekt. Jag vill inte vara dum och köpa något för kort eftersom jag har brädor som täcker. Men vill samtidigt ha en som går att lägga en tre ut över en windlip utan att kännas som att slänga runt ett kassaskåp.

Är jag en kärring om jag tar 160n eller blir 165 för mycket om man gillar att trixa i naturen och inte bara vill köra störtlopp. Taperat är såklart inte optimalt för att trixa men jag vill åt flytet och på samma gång ha en "kort" bräda.

Någon med erfarenhet av taperade brädor och hur dem uppför sig och vilken längd man ska satsa på... Hade jag köpt en malolo hade jag direkt tagit 162an men nu är det ett mellansteg på 160-165..

Emil

Rydellen sa:
Jag är i valet och kvalet men har riktat in mig på en taperad bräda. Jag väger 78kg och anser mig köra för hårt för mitt eget bästa. Behöver något som klarar svänga i höga farter utan att vika undan och som flyter bra i löst. Jag vet vilken bräda jag ska ha (lib-tech mullet) men vill bara höra lite info från folk som kör taperat och vilken längd jag bör rikta in mig på.

Ska säsonga i Kicking Horse efter förra vintern i Whistler. Har en parkbräda på 156, en styv jävel på 161 (som inte duger till riktigt känner jag, flyter kass) och nu en mer friåkningsinspirerad taperad är det tänkt.

Det jag väljer mellan är 160 och 165....Har tex en tjejkompis som kör en kraftigt taperad prior på 156 och hon tycker den är perfekt. Jag vill inte vara dum och köpa något för kort eftersom jag har brädor som täcker. Men vill samtidigt ha en som går att lägga en tre ut över en windlip utan att kännas som att slänga runt ett kassaskåp.

Är jag en kärring om jag tar 160n eller blir 165 för mycket om man gillar att trixa i naturen och inte bara vill köra störtlopp. Taperat är såklart inte optimalt för att trixa men jag vill åt flytet och på samma gång ha en "kort" bräda.

Någon med erfarenhet av taperade brädor och hur dem uppför sig och vilken längd man ska satsa på... Hade jag köpt en malolo hade jag direkt tagit 162an men nu är det ett mellansteg på 160-165..

Emil
Längd är alltid bra... Skulle tagit en 165 själv men iofs så brukar jag inte satsa på stora 3or i pudret, nöjer mig bra med att hoppa långt och rakt :) Jag är 186 lång och väger 74 kilo och åker på en baron es 164 som puder/pist bräda. Den är inte alls svår att slänga runt i skogen efter lite övning :)

Ta 165 du ! Mer flyt i pudret, du kan åka fortare. Det är bara 5 cm. Jag teståkte lite längre brädor i vintras bl.a longboards från LTB, 190 cm lång. det var GRYMT skoj i pisten, satan vad det gick att åka fort :÷ I offpisten var det skoj att åka stort och fort, du hade ju enormt flyt så du stannade aldrig på platter där man skulle gjort det. Försökte dock att droppa 4-5 meter med den samt åka skogsåkning, och det var inte så skoj...

gavle sa:

har köpt boots i år,
dom är i storlek 43.

/ gävle ;)
Vill du ha en udda bräda som är skoj till det du nämner, LTB camo. Riktig rolig bräda och jag ska införskaffa en sådan som park/lek bräda när jag gör min nästa säsong. fast i linköping och pluggar atm...

nosskire tack för tipset men blir nog en dominant med est bindningar, helt såld för dominanten nu ! :D men ska kolla runt lite och se vad alla som har en dominant tycker om den ! :D tack endå

peace

Ni som inte åker galet mkt men ändå är ganska bra så gör Ride bra brädor till väldigt bra priser, om du jämför med andra märken som gör lika bra/sämre brädor!

gavle sa:
nosskire tack för tipset men blir nog en dominant med est bindningar, helt såld för dominanten nu ! :D men ska kolla runt lite och se vad alla som har en dominant tycker om den ! :D tack endå
peace
Dominanten är sjukt skön! You wont regret it!

joeloel sa:
Ni som inte åker galet mkt men ändå är ganska bra så gör Ride bra brädor till väldigt bra priser, om du jämför med andra märken som gör lika bra/sämre brädor!
Okej att Ride gör bra brädor, men att generalisera alla deras modeller och säga att de är bättre än dess konkurrenter är ju inte särskilt givande..
Kan ju börja med att skilja på kill- o tjejmodeller eller åtminstone åkstilar (rail, park mm).
Själv tycker jag Dominanten är bättre än Rides motsvarighet (eller åtminstone var 07'an det) då jag gillar Dominantens flex och pop .. men det är ju inviduellt.

Urmärkt guide Pinn,

Dock såg jag den en stund efter mitt bräd köp, men tror det vart bra endå :)

Men som sagt, har köpt en bräda, köpte den från Blue-tomato.

Vart en Burton Blunt 155cm 07 (fjolårets) så vitt jag vet så är det mesta som skiljer grafik/färg osv, specs känner du förmodligen till, 25cm bred osv.

Jag är 176cm lång, 42 skostorlek, ca 72 kg, kört i en del år, nöter de lite enklare tricken.
Trivs bra i parken (vet att Blunten är till viss del parkbräda) men om det ges tillfälle med nysnö så tar jag gärna några svängar, skall även funka ok till pisten då många av kompisarna man åker med är carvare på skidor tyvärr :)

Tror ni det blev ett bra köp? :)

Tack på förhand.

japp.. bra köp..

eftersom du kör mest i pist/park och kanske 10% off-pist så är det bra..

:)

/Pinn

hey! mycket nice guide pinn, värt att säg fast alla andra också göra det. :)

Fast jag behöver hjälp...

Jag har checkat på olika brädor hur länge som helst nu.. Men jag har tapat bort mig själv någonstans i havet av brädor, jag har otroligt svårt o se vilken bräda som skulle passa mig. jag är 190 lång typ 45or skostotlek och en sådär 85kg på en dålig dag ;) jag åker pist men brinner för att åka puder, dock skulle jag villa kunna hoppa lite på hopp man bygger offpist och liknande..

Jag har checkat lite olika burton brädor (läs: jag är en burton torsk) men svårt och se riktigt vilken jag skulle passa på, även bidningar så är jag lite kär i cartel.. =)

Pris mässigt så är jag berädd och lägga ut en del pengar för men inte en lite förmögenhet...

Så alla tips är välkommna! :)

Stort tack på förhand!

Senast ändrad:
Tja, behöver lite hjälp.

Jag ska köpa ny bräda och vet inte vad jag ska ha för något...
Jag är 182cm lång (växer), har typ storlek 44-45 mina fötter är iallafall 27 cm långa. Och jag väger 60 kg.
Jag kör ganska hårt och mycket i park. Kör ganska ofta och mycket på rails. Jag vill gärna ha en bräda med mycket flex.

/carl

..

TheDOC ---> cartel e given (kanske Co2 om du har råd)

sen bräda till dig lilla 190-mannen

1. Custom X (wide) 164

2. Custom (wide) 162

/Pinn

...

Caos ---> mycket park = Dominant 156... kanske en Jeremy 156

Dominanten e jävligt clean att köra med tycker jag..

/Pinn

Tack så mycket pinn!! det var lite så jag tänkt också, så kändes skönt att se att man inte var helt ute och cykla..

Men nu är frågan vart man kan köpa detta på ett bra sätt? Det finns inte riktigt på stadium, men jag har titta på boardstore men känns lite konstigt att köpa på nätet skulle vilja känna på den. Men Finns det någon tråd i forumet som det står om några bra försäljare?? jag bor i eskilstuna så om det finns typ i stockholm så funkar det mycket bra för mig.. :)

Hoppas någon vet för jag håller på att bli galen när man är brädlös! ;)

Tar glädligen emot alla svar!

tack

Pinn, du verkar ju tycka att det är roligt att tipsa folk om brädor :)

Om man är tjej, 1,77 lång, 56 kilo tung och har skostorlek 38 (ungefär) och tänker ägna större delen av vintern åt att lära sig åka, vad ska man kolla in då?
Jag är i princip nybörjare, övergav skidorna för snowboard tre dagar förra vintern bara, så jag har noll koll, och tänkte börja kolla upp brädor innan jag drar neråt alperna till. Gissningsvis kommer det bli mycket pist i början, men jag har tänkt ge mig på lite park och offpist när jag slutat ramla i var tredje sväng. ^^

Tacksam för alla åsikter :)

..

jag är ju döpt i burton-snö så min rekkomendation blir förståss burtonprylar..

Burton Alpha 154.. bra för dig att utvecklas som snowboardåkare på..

alternativ #2 = troop 154..

bindningar = stiletto eller lexa

boots = sapphire eller emerald

kör hårt.. :) med hjälm

/Pinn

hjälp mig åxo pinn..
är en kille och är 1,80 lång, väger dock bara 62 kilo, åker allt, ganska mycket park, offpist rätt mycke med, och pist förstås..
Det är bara burton som gäller för mig med (:
har kollat på årets custom, den ska tydligen blitt ett snäpp mjukare i år åxo.
vad tror du? är själv rätt sugen på en custom som sagt.

blizzy sa:
gavle sa:
peace
Dominanten är sjukt skön! You wont regret it!

joeloel sa:
Okej att Ride gör bra brädor, men att generalisera alla deras modeller och säga att de är bättre än dess konkurrenter är ju inte särskilt givande..
Kan ju börja med att skilja på kill- o tjejmodeller eller åtminstone åkstilar (rail, park mm).
Själv tycker jag Dominanten är bättre än Rides motsvarighet (eller åtminstone var 07'an det) då jag gillar Dominantens flex och pop .. men det är ju inviduellt.
Jo det stämmer, men Ride brädor är mer plånboksvänliga än burton, säkert 1000 kr av brädan är bara för att det står Burton och det cooooola "B:et" på den om jag ska vara ärlig

Pinn, är inte Dominant mer en streetbräda som är gjord för att kastas sönder när man trillar på en kinad rail i centrum? :P

.. heheh

Dominant ÄR ------>

den ULTIMATA parkbrädan :)

bäst till jib, hopp, rails och sånt.. funkar bra till streetåkning också.. men då rekommenderar jag dominant SLICK varianten..

skall man hoppa feta big-jumps mestdelen av tiden så kanske inte dominanten e den bästa.. då kanske man väljer UnInc, Custom eller nån annan..

/Pinn

Kör Burton Blunt 155 07:a

Burton Custom Size L

Head Kingpin boots Size 43

Är 174 lång och har ingen toe/heel drag när jag kör. Brädan är den bästa jag åkt på och bindningarna likaså.

Väger ca 65 Kg.

Flexet i brädan är perfekt med true twin stance.

//Fille

gavle sa:

peace
Varför skulle du köpa est bindningar till en dominant? Dominant har ju inte ics systemet...

dominant rockar fett i parken.. funkar okej i pisten.. och går inte med EST-bindningar.

/Pinn

Okej, du verkar väldigt kunnig så jag tänker passa på att fråga.

tänkte lära mig åka snowboard i vinter, testat en gång innan, åker skidor annars. Så vi kan kalla mig nybörjare =)

Har kollat din guide och har kommit fram till att jag ska ha en bräda som är 160-165 cm. Är ute efter allround åkning..

Har du tips på någon/några bra modeller? Tänker främst på beg. då jag inte orkar lägga ut flera tusen på utrustning. Tycker inte att det finns alltför mycket på blocket heller. Tips på sidor eller butiker i sthlm?

skall du lära dig att köra så köp en mjukare bräda..

men du måste ge mig din längd, din vikt och din skostorlek..

annars blir det svårt..

(skulle tipsa typ, custom/missionbindningar, ett par bra skor (sabbath eller serow) och till bräda beror ju det på men typ Burton Air eller Elite kanske Clash för plånboksvänligheten)

hej hopp

/Pinn

....

burton air ca: 157cm 24,8 i midja
burton elit ca: 158cm 25 i midja
burton clash ca:155cm 25 i midja

.....

kommer att funka fint för dig att lära dig åka på/med..

/Pinn

någon som skulle kunna tipsa om en bra bräda? helst en park, men allaround går också bra. vill helst ha en bräda som finns att beställa på en svensk sida, eller som finns att köpa i Luleå eller norrut.

jag är 15 år 173 cm lång (kommer bli kring 180), väger drygt 58-60kg (det varierar lite), har kring 42 i skor (lite olika beroende på skor), o jag åker drygt 2 månader per år och har åkt i ungefär 4 år.
jag åker mest i hopp och rails, men även ganska mycket i pisten. det kommer nog dock bli mer och mer hopp.

Duuude sa:
någon som skulle kunna tipsa om en bra bräda? helst en park, men allaround går också bra. vill helst ha en bräda som finns att beställa på en svensk sida, eller som finns att köpa i Luleå eller norrut.

jag är 15 år 173 cm lång (kommer bli kring 180), väger drygt 58-60kg (det varierar lite), har kring 42 i skor (lite olika beroende på skor), o jag åker drygt 2 månader per år och har åkt i ungefär 4 år.
jag åker mest i hopp och rails, men även ganska mycket i pisten. det kommer nog dock bli mer och mer hopp.
det beror väl mycket på vad du är villig att punga ut för brädan, men om du vill ha en skön parkbräda för en billig penning så kan jag rekommendera nitro target fuser tillsammans med raiden bolt bindningen. finns på boardstore för 3000 kr

Tillbaka
Topp