Svar till alla som skall köpa ny snowboard!

Tjabba någon som har erfarnhet av Ride Havoc ?? Vill bara höra lite va ni tycker om den

jona_than sa:
Hallå! jag crackade min Völkl-bräda igår i ett hopp, nu måste jag köpa ny. vet nån om ryktet stämmer att man får ny bräda ifall man crackar en burton-bräda? isåfall köper jag självklart en burton, ifall inga andra märken har samma garanti..

för övrigt så skulle jag gärna ta emot tips på brädor för mig till överkomligt pris, har inte så god koll på vad som är aktuellt. jag är 171 cm, ca 71 kg, åker nästan bara park, är ganska god åkare (720 & Frontflip, typ) hoppar högt och långt, men vill ha ganska mjuk bräda eftersom jag också gillar att leka med rails och sådant ibland. Vill ha en bräda på ca 150-156 cm...

Eftersom jag tänker använda brädan till snowkite också så måste den vara "true-twintip", helt mittmonterad twintip alltså...

har ni tips på nån grym bräda för mig så skriv!
kolla bataleons brädor!

flipp_90 sa:
jona_than sa:
Hallå! jag crackade min Völkl-bräda igår i ett hopp, nu måste jag köpa ny. vet nån om ryktet stämmer att man får ny bräda ifall man crackar en burton-bräda? isåfall köper jag självklart en burton, ifall inga andra märken har samma garanti..

för övrigt så skulle jag gärna ta emot tips på brädor för mig till överkomligt pris, har inte så god koll på vad som är aktuellt. jag är 171 cm, ca 71 kg, åker nästan bara park, är ganska god åkare (720 & Frontflip, typ) hoppar högt och långt, men vill ha ganska mjuk bräda eftersom jag också gillar att leka med rails och sådant ibland. Vill ha en bräda på ca 150-156 cm...

Eftersom jag tänker använda brädan till snowkite också så måste den vara "true-twintip", helt mittmonterad twintip alltså...

har ni tips på nån grym bräda för mig så skriv!
kolla bataleons brädor!
en burton uninc tror jag skulle vara skitbra för dig!

Tjabba funderar på att köpa en ny bräda och undrar vad ni kan rekomendera en kille på 190 cm och ca 90 kg :P

Åker mycket park men även en liten del i pisten. dock nästan aldrig offpist :D

Kommer att köra me cartel bindningarna :D

y0, har lite problem med välja. Har för tillfället 2 brädor till hands, en Head Matrix 163;a har kört med den 2 år är nöjd men känns som den är lite för bred/lång i parken sattsar backflip snurrar osv och kommer inte riktigt runt den är tyngre än min andra bräda med.

Den andra brädan är en Burton t6 the silent killer 59 a lite mindre i midjan med och 4 cm kortare, saken är den att jag är en jävel på offpist, men parken är jag mest i. Burton brädan är ju jävla mycket bättre men mycket dyrare, ska jag sattsa på burton och sälja min andra eller tvärtom ?

/ Kullis

Behåll båda.

Elller så köper du min Unity Pride 159 och har den som enda bräda ;) ?
T6 är en dålig bräda, ursäkta det, Men den är skit. sälj den! Den håller max 2 år sen är den slut...

Nosskire sa:
Behåll båda.

T6 är en dålig bräda, ursäkta det, Men den är skit. sälj den! Den håller max 2 år sen är den slut...
Skämtar du???? är t6 en dålig bräda? varför kör världens bästa snowboard åkare på den då??? nicolas muller kör den i alaska och överallt annars, så kom inte och säg att den e dålig!! då kan du inget om snowboard!!

Anal-Og sa:
Nosskire sa:
Behåll båda.

Skämtar du???? är t6 en dålig bräda? varför kör världens bästa snowboard åkare på den då??? nicolas muller kör den i alaska och överallt annars, så kom inte och säg att den e dålig!! då kan du inget om snowboard!!
Därför dom får pengar för att göra det, och dom har knappast samma bräda 2 år.

Ta det lugnt för faen

Hallå!

Först lite om min åkstil/byggnad;
173cm, 74kg. Åker i precis allt, och vill kunna göra allt utan problem med brädan.
Åker, och har åkt, mellan 1-4 veckor varje vinter i ca 10 år.

Överväger en Burton Elite eller en Royale, då Customen endast finns i 156 utförande som minst, vilken känns aningen för långt då jag vill kunna åka pipe/park med brädan också.

Låter det som ett bra val, feedback på brädorna?

Senast ändrad:
Coldis sa:
Anal-Og sa:
Nosskire sa:
Behåll båda.

Därför dom får pengar för att göra det, och dom har knappast samma bräda 2 år.

Ta det lugnt för faen
ja blev liksom bara lite förvånad, han åker nog inte runt på en bräda som han tycker e dålig bara för att han får betalt... då skulle dom nog göra om den. han kan ju välja vad han vill ju.

Som det funkar är att några åkare promotar varje bräda, just för sånna som du ska tycka att just den är bra, annars skulle ju kanske asmånga åka på samma och några brädor är det ingen pro som åker på. Självklart är ju inte prylarna dåliga för det, dom gör ju endå bra saker...Men så gör dom just för att sånna som du ska köpa av den anledningen du trodde ;)

ja håller helt med dig:) du har rätt.

men skall säga att ja provade brädan (utan att veta att de var nicolas mullers pro-model) och den e asbra!

peace!

Någon med koll på burton kanske kan svara på detta:

Vad är skillnaden mellan Dominant, Doom och Blunt. Verkar vara liknande typ av bräda med mjukt flex för jib och rails. Har provat Dominanten och tycker den är lite väl svampig för att funka i hårda svenska parker/pister överlag, den är bäst på streetspots. Är Doom och Blunt liknande i flexet?

Vad finns det mer för park/jibbrädor från andra märken med bra pop och mjukt flex? Vill ha en parkbräda som är mjuk nog för butters o rails men som inte är helt värdelös när det kommer till vridstyvhet...

Eller ska man bara köpa en Custom istället?

Hallvar sa:
Någon med koll på burton kanske kan svara på detta:

Vad är skillnaden mellan Dominant, Doom och Blunt. Verkar vara liknande typ av bräda med mjukt flex för jib och rails. Har provat Dominanten och tycker den är lite väl svampig för att funka i hårda svenska parker/pister överlag, den är bäst på streetspots. Är Doom och Blunt liknande i flexet?

Vad finns det mer för park/jibbrädor från andra märken med bra pop och mjukt flex? Vill ha en parkbräda som är mjuk nog för butters o rails men som inte är helt värdelös när det kommer till vridstyvhet...

Eller ska man bara köpa en Custom istället?
hur mycke väger du? hur lång e du? vilken skostorlek har du?

http://www.burton.com/Gear/Default.aspx#/mens/boards/matrix/boardMatrix.swf

Jag är ute efter en bräda mellan 154 och 156, är ca 174 cm lång o väger ca 80 kg...brädan bör vara runt 24,8 - 25,2 bred...har skostrl 41

Hej!

Jag är 187 cm lång, väger 77kg, har storlek 44 i skor.

Jag kommer mest åka park och hoppa, så det kommer mest vara det.

Jag kommer köra mycket snurrande och lite mindre grindande.

Är Shaun white brädan nåt du rekommenderar?

Har du några andra ideer?

om man har storlek 43 på skorna hur blir det med en 26cm bräda? vet att jag ska ha typ 25 men hittade en bräda på rea som är 26.

Tänkte köpa mig en ren pistbräda till nästa säsong någon som har några förslag? Pris: Runt 3-4000 för endast brädan

Längd: 188
Vikt: 93
Skostorlek: 45

heyooo!

jag har inkasserat en ny Venue promodel 55a (hans åhlunds) med drake 50 bindningar och så har jag burton motodojjer sen innan, är det någon som har nån åsikt om venuebrädan, om ni har testat den eller så?

grymt tacksam för svar så jag vet var som väntar mig i pisten! ;)

Bra inlägg i det stora hela, men ni som kommer att följa inlägget vid köp av utrustning bör även tänka på följande:

Bräda: längd och typ

Beroende på hur man åker exempelvis park, så varierar längden på brädan även specifikt inom genren "park-åkning". Glider man bara runt på rails, boxar, och jibbar i mindre hopp, är en ganska kort bräda att rekomendera (vid hakan eller strax under). Här passar det även oftast med en mjuk och lekfull bräda för att kunna "pressa" och köra "butters" etc. Tänk dock på att inte köpa nån slak plastplanka, för man vill ändå ha så bra "pop" som möjligt i tail och nose för att kunna göra feta "ollies" och ha allmänt bra ifrånskjut.

Ska man däremot hoppa i de fetare hoppen (typ från 15-metershopp och uppåt) eller höjsta i pipe, bör man dock lägga på några cm på brädan (nånstans mellan hakan och munnen). En lite längre bräda ger mer stabilitet och även högre fart. Dessutom bör man inte välja den mjukaste jibb-brädan utan en lite styvare modell, som ger mer respons (ju fortare och hårdare man åker, desto mjukare fladdrigare känns brädan) så att man få ett bra grepp i pipevallen, ett riktigt ifrånskjut i kicken och slutligen en stabil landning trots tung kompression om man skulle "overshoota" landningen lite, eller tvärt om träffa den evigt hatade "nollen". En hårdare bräda kombinerat med stabila bindningar och boots, hjälper till enormt mkt, och musklerna slipper ta all skit när man missbedömer farten :P

När det gäller boots, kan man även generellt säga att billigare boots ofta är mjukare än dyra, eller åtminstone att de tappar stabilteten fortare. Även de dyraste bootsen kommer dock tappa väldigt mkt stabilitet med tiden, i synnerhet Burton (som jag ändå åkt mkt med själv eftersom de faktiskt är grymt bra så länge de är "pigga"), så var därför inte rädd om de känns väldigt hårda inne i butiken. Det blir annorlunda så fort man har satt på sig brädan, och efter några dagars åkning är de helt inåkta. Om du åker flitigt under säsongen kommer även de mer stabila bootsen att kännas rätt slappa fram på vårkanten, och du kommer att önska att de var som tidigt på säsongen.

Det kan dock hända att du stöter på ett lite billigare märke med nån modell som alltid kommer att kännas som en eländig skidpjäxa, hur mkt du än åker.

tja tja pinn, utmärk inlägg,

behöver lite hjälp här, jag hade tänkt köpa en bräda + ett par bindningar, men har ej så mkt koll.. jag kommer för den mesta tiden köra i parken, jag är en medelbra åkare då jag har kört förut, är runt 183 cm och knappa 80 pannor, jag behöver lite hjälp här med att välja bräda. så undrar om du har nå tips för mig? vill helst inte att det ska bli allt för dyrt! tack på förhand!
peace

Tjenare!

Ska göra min första säsong i fjällen i år och måste såklart köpa en bräda då :)

Jag har åkt ca: en vecka om året i 5 år innan så jag vet ju har man tar sig ner för backen, men är ju inte den bästa heller. Kommer åka lite överallt på berget, men kanske mest i
park, så brädan ska vara hyffsat allround.

Har kollat en del på Bataleon Evil Twin och den verkar ju jävligt bra, men den kanske är för lite bättre åkare?

Hur som helst är jag 173cm lång och väger mellan 65-70, så frågan är då vilken längd jag ska ha.

Ciao!

Hej , hoppas på att få svar här.

Jag har åkt i stort sett 1-2 veckor varje år i 11 år. Så jag kan helt klart hantera en bräda. Men trots detta så har inte egen snowboard intresserat mig förrän det senaste åren men aldrig fått tummen ur och köpt några egna grejer. Sen har det väl varit en pengamässig fråga också.

Iaf här är lite info om mig:
Vikt: ~82kg
Längd: ~180cm
Sko stl: 41 (Detta går ej så bra att få hjälp med utifrån då jag kommer åka in och testa skorna i en butik)

Det jag hade tänkt på är en all-round bräda då det har varit mest pist när man vart iväg med familjen men har nu börjat intressera mig mer för hopp osv ,kanske lite sen men här är iaf mitt val:

Snowboard "Custom ICS - 162"
http://www.junkyard.se/burton/product.aspx?pid=37593&g=a&m=cs&lbid=0&csid=1|37&lcid=0

med dessa bindningar

Bindning "Cartel EST - Black"
http://www.junkyard.se/burton/product.aspx?pid=37521&csid=1|37&m=cs

Är jag helt ute och cyklar? Eller kan dessa passa mig bra i pist, offpist och i parken?

Ska köpa ny park bräda, bara åkt burton förut så tänkte väl mig en dominant 159a,
Har åkt i ca 10 år tror jag. från och till iaf, har mäst koncentrerat mig på att hoppa men ska även börja jibba nu.

längd 190
vikt 80-85kg
sko str 45-46 ( kör på 32 tm2 vilka är ganska små på utsidan)

kommer köra ca +15 -15 på brädan.

både burton och andra märken är välkommna

Jag är 195 lång o har köpt en 159 Nitro Target nu.. första brädan för mig har bara hyrt innan o då åkt på 162 vilket jag tyckte funka bra..
Känner mig lite bortgjord om jag ska gå efter måtten här.. Men men.. Viktigast är ju bootsen så det blir ju mer pengar på det... Går ju att köpa nytt om det inte funkar..
har stl 45 på skor så jag tog XL bindning o wide brädan..

Så vad tror ni? Bra eller anus?

Tjenare, tack så mycket för hjälpen. behöver dock hjälp av valet till min bräda och bindning. Jag är 176 cm lång, väger ca 65 och har skostorlek 43. har åkt i 4 - 5 år och har på senare tid börjat hoppa ganska mycket och snurra. kan nu göra 360 men ska fortsätta med mitt tränande och vill nu ha en bräda som hjälper mig med det. Så det jag vill satsa på är en bra bräda som är bra för freestyle, åker såklart också i pist och ganska mycket offpist också, (bor på landet så jag brukar på upp på nå berg och åka ner) Så antar att en alldeles för kort bräda inte är så bra? men som sagt, det är freestyle jag vill satsa på. Vill också gärna ha prisalternativ, jag har inte pengar för att kunna löpa en bräda för 5000 kr. men tillsammans med bindningar så kan jag tänka mig det beloppet. men skriv gärna vad du tycker om de som är över prisklassen också för ofta kan man hitta sånt på rea eller begagnat. Jag har själv kollat på bland annat shaun white burton brädan och tycker den verkar passa mig, vad tror du? bindningar kanske burton custum? ge mig gärna tips på brädor och bindningar tillsammans och varför det skulle passa just mig. Tack så mycket på förhand!

Tjena,
Vilka bindningar och bräda skulle ni rekommendera till mig?
Jag gillar att åka i skogar och puder, men det blir även en del pist och ska nu även börja satsa lite mer på att hoppa och trixa lite och raila. Har åkt i några år nu. Åker minst 1-2gånger i veckan.

MAX 5000kr får bindningar och brädan kosta tillsammans. Vill ha en bräda som passar allroud åkning, sen ska ju brädan också se bra ut;). Har kollat runt lite på junyard.se och boardstore.se men vet inte riktigt vad jag ska ha.
Blir nog att beställa grejerna föratt det finns inte nån bra affär i närheten

Jag väger 67kg och är ca 173-176cm lång. Har storlek 43-44 på skorna.

Ge gärna flera förslag/kombinationer!

//Steffe

Senast ändrad:
Okej. Nu står det mella dom här.

Vad tror ni är bäst att välja och varför?

"Burton Clash 158" cm med valfri bindning från förra inlägget.

"Flow Strike 158cm" med valfri bindning från förra inlägget.

"Flow the team snowboard 157cm" med valfri bindning från förra inlägget.

"Burton Bullet 157cm" med valfri bindning från förra inlägget.

https://www.boardstore.se/item/id/38600/category/111/ "Burton Clash 155cm" med valfri bindning från förra inlägget.

Alla bräder är allmountain bräder. Men jag har inge info om "flow the team snowboard" så med den vet jag inte.
/Steffe

Senast ändrad:
Hej!
Ska säsonga i Åre nu i vinter och måste köpa ny bräda, tänkte bara höra om ngn vet om det är bäst att vänta tills man kommer upp och köpa i åre eller om man ska sattsa på att beställa en via nätet eller hitta ngn i gbg?
Vilket är billigast?

Take care! hoppas vi syns i Åre!
Linda

LINDA!

Ta en svängom i butikerna i GBG och fråga dig runt lite vad som finns för din åkstil och storlek. Om du inte hittar något som verkligen är perfekt kan du ju alltid vänta och chansa uppe i Åre. Om du är osäker på vad du behöver ska du helst inte köpa från nätet då en markbutik är lättare att jämföra olika produkter på. Fördelen med webshopar är att dem ofta kan ha mer olika produkter än vanliga butiker.
Mitt tips till dig är iallafall att ta en titt på butikerna i Gbg och kolla läget vad som finns att klämma på och få personlig hjälp av en säljare.
Priserna inom sverige är oftast samma på alla butiker med nån enstaka prisskillnad på 100:- upp eller ner.

Exempel på s.k. "Core"-butiker inne i Centrala Gbg är:
Concrete, Östra Hamngatan
Hollywood, Södra Larmgatan
Concrete, Berzeliigatan
Adams Sport, Viktoriagatan (första vintern med snowboards)
SportExtreme, Vasagatan
Om jag missat någon butik ber jag om ursäkt för detta!

Sen finns ju sport-kedjor som Stadium, InterSport m.m. som har en del snowboardgrejer också, dock oftast inte lika kunnig personal som Core-butikerna tyvärr.

Lycka till med ditt brädköp/

Tobias

en liten fråga angående burtons olika bräd,bindning och boots produkter... Hur bra passar det olika modellerna till varandra? om jag som t.ex. har tänkt att köpa mig en burton clash bräda och försöker göra mitt köp så billigt som möjligt, och hittar ett par bindningar (burton custom) av förra årets modell och ett par boots som är av vintern 09's modell, kommer de att passa till varandra? utan att man ska behöva känna av glapp eller nåt annat!?

westerber9 sa:
Hej!
Ska säsonga i Åre nu i vinter och måste köpa ny bräda, tänkte bara höra om ngn vet om det är bäst att vänta tills man kommer upp och köpa i åre eller om man ska sattsa på att beställa en via nätet eller hitta ngn i gbg?
Vilket är billigast?

Take care! hoppas vi syns i Åre!
Linda
www.blue-tomato.com sparar du massa pengar på. Åre = dyrare än Sthlm..

/Pinn

Tillbaka
Topp