Svar till alla som skall köpa ny snowboard!

SE30 tror jag blir super!

Prövade jibba i vardagsrummet med Evil Twin och Flux Titan nyss och då var den riktigt skön i flexet jämfört med Titan Rk som är supermjuk i bakkappan.

Om den infon hjälper dig nåt vet jag inte ;D

"Prövade jibba i vardagsrummet med Evil Twin och Flux Titan nyss och då var den riktigt skön i flexet jämfört med Titan Rk som är supermjuk i bakkappan. "

Jibba i vardagsrummet? Hur helvetes mycket har ni redan hunnit supa ikväll?

Vart en Bataleon Evil Twin med cartel bindningar ^^ dom hade inte flux på blue tomato.. Funkar nog bra med dom tror jag ändå.

KaitsuH sa:
"Prövade jibba i vardagsrummet med Evil Twin och Flux Titan nyss och då var den riktigt skön i flexet jämfört med Titan Rk som är supermjuk i bakkappan. "

Jibba i vardagsrummet? Hur helvetes mycket har ni redan hunnit supa ikväll?
Haha ofta inte du har en railarena i inomhus?

Trodde det var standard nu för tiden.

Har åkt snowboard i kanske sammanlagt en veckas åktid, och har inga problem med att åka. Åker oftast med musik i öronen och glider lugnt ner för backarna och använder mig mycket av offpisten vid sidorna av backen, men hittills har jag bara haft hyrbrädor. Nu vill jag köpa en egen, en som är lättare att hoppa med, men samtidigt en som man kan åka rätt mycket med. Nu till poängen, hur lång bräda ska jag ha? 193cm, 98kg - dock kommer vikten ligga på 80kg i framtiden.

Är helt ny inom snowboard/skidvärlden + på forumet, dock har jag en livstids erfarenhet av skateboard och longboard.

Hej

Jag är ny här på sidan och ny inom snowboard.
Fick hem min första idag.

Då jag aldrig testat förut så ja, jag ville bara ha nåt, nånting liksom för att testa och se om det var kul.

Jag har åkt skateboard förr men det är inte riktigt samma sak och sen bara spelat snowboard-tv-spel och glott på snowboardtävlingar på tv.. :rolleyes: men nu tänkte jag att det var dags att jag testade det på riktigt också :D

Det blev en Stuf Icon heter den visst, 138cm, jag är 1,65 så den är lite kortare än min haka, det är den visserligen.
Okej, kanske billigt skitmärke, jag vet inte, men ja, jag vill bara ha nåt att testa nu ju.

Jag ska iväg och testa ett par skor imorgon, alla säger att dom är så små i storlekarna, vissa har 46 som motsvarar 43.
Killen som har skorna jag ska prova har 43 i dom, (fast det stod US11) men han har 41 i vanliga fall, så han tycker dom känns som 41:or.
Och är det så kan jag kanske ha dom.

Jag är osäker dock, jag kan inte ha brädan med mig dit, jag är rädd att dom kommer sticka ut sen eller nåt.. om dom blir för stora.. lite svårt att köpa bräda efter skostorlek.. men det ska man kanske.
Bindningarna är stora och rejäla iaf.

Det var ju jättebra att läsa dessa tips ang skor och allt här.

Funderar bara på om det är nåt mer jag ska tänka på.. tårna skulle ta i framtill typ, så vitt jag kunde förstå..
så har jag väl aldrig riktigt i några "vanliga vinterkängor" och trodde inte det var så viktigt här..
Då bör jag kanske ner till 39 om jag ska ha så dom tar i..

Nån som vill slänga åt mig nåt annat tips?

Min bräda är 24 på smalaste stället typ och 25 där bindningarna är.

Då borde det funka iaf vare sig jag ska ha storlek
40 - 24,0 till 24,3
41 - 24,4 till 24,7
42 - 24,8 till 25,1
43 - 25,2 till 25,5

Eller njaee, 43 funkar inte.. men jag har inte 43 i vanliga fall heller.. det var bara killen här som sa att 43:orna var mer som en 41:a typ.

Nåja, jag får testa dom imorgon så får jag se. :)
Annars letar jag ju upp nån annan som har nåt passande.

Jag kör strl 46 på en som är 24.6 i midjan och det funkar.

Okej, tack.

Ja, nu fick jag tag på ett par andra iaf. Vans, storlek 40,5 ca eller nåt sånt.. dom satt som en smäck iaf och sitter perfekt på brädan också. så nu är jag lycklig :)

Håller på o kolla efter första brädan och det lutar åt en Salomon Ace 156.
Nu till problemet Bindningarna, har hittat 2 som verkar intressanta båda Santa Cruz och 2007 års modell.

Santa Cruz Decal
Santa Cruz Platinum

Vet att det är fel ordning att köpa prylar i då jag ej skaffat boots ännu men men. Platinum verkar vara snäppet vassare och "bättre" men kanske blir fel för nån helt ny i detta. Tacksam för all hjälp.
Mina mått: 1,81; ~70kg; 44-46 i skor.

/Stampe

Har inhandlat ett par Burton Restricted Hail boots, SJUKT sköna, strl. 45 (US 11,5). Har vanligtvis 44 i skostorlek men dessa satt perfekt. har ett par burton custom bindningar, strl Large, som passar bra till skorna.

Nu till mitt problem, har köpt en Burton Blunt bräda 158 cm lång, och 25,5 cm i midjan. Skorna sticker ut typ 2-3 cm på varje sida, och jag är orolig att brädan är för smal. köpte nämligen bootsen efter brädköpet (fail). Kan kanske byta till en 159 cm Wide, som är 26,0 cm i midjan. Några tips om huruvida jag borde genomföra bytet eller tror ni jag kan köra på den jag har nu?

Piis!

Hej!
är ny inom longboard och tänkte börja efter en helkvälls åkning och det var underbart:D tänkte köpa denna bräda
http://www.junkyard.se/Product.aspx?ProductId=16319&ProductDetailId=104152 är den okej för en nybörjare ?:P
jag är 171 cm lång och väger 52 kg tänkte köra park och lite vet inte vad det kallas men lite i backen sick sack :P

men nu till problemet vilka boots ska jag ha ? har st 42 i skorna. hur mycket kostar en men inte super bra sko för en nybörjare:rolleyes:
tacksam för hjälp:)

Senast ändrad:
Är väl inte så farligt att köra på wide eller? Själv har jag strl 42,5 i bootsen och kör med en Ride Crush 159cm Wide 10/11, inga problem alls.

Allt går ju, har man väl börjat vänjer man sig ofta. Om det sen rekommenderas är en annan fråga...

Tjenare gott folk!
Har nu planer på att köpa min första bräda och vill då ha lite hjälp. Jag är nybörjare men ändå inte kass så kan åka:P Brädorna jag åkt på innan har varit 160cm på längden. Har storlek 46-47 i skostorlek(beroende på märke), är 1,90m lång. Problemet är ju då att jag står ganska så stadigt på jorden med mina manliga 110kg;):P
Spelar vikten på mig/bräda stor roll? Är nämligen sjukt sugen på:
http://top12.se/snowboards/21641-whammy-marley-155-resticted.html
Går det inte så är andravalen:
http://www.junkyard.se/Product.aspx?ProductId=17660&ProductDetailId=111999
http://www.junkyard.se/Product.aspx?ProductId=17668&ProductDetailId=112007

Mina frågor då: Funkar första brädan eller är det bara att ge upp drömmen? Är det någon av andravalen som inte funkar?

Tror inte den är gjord för en sådan vikt, sen ska ju du såklart ha en wide bräda med dem skorna.

Thomsson sa:
Tror inte den är gjord för en sådan vikt, sen ska ju du såklart ha en wide bräda med dem skorna.
Okej, men sista brädan lär funka då eller? Den är ju 161Wide så? Hittar inget om hur mycket vikt den klarar.
När jag hyrt bräda har de nämligen inte ens frågat om min vikt så det är därför jag undrar så mycket.

"viktguide" ska finnas i boardspec hos dem flesta tillverkare.
59-81kg på whammybar.

Dock hittar jag inget på santa cruz, men kollade endast lite snabbt. Tror iaf att "the face" Skulle passa dig perfekt.

Hej, jag ser att inlägget är gammalt men sklle hoppas på att få ett svar endå !:) jag har åkt bräda i 3 år men skall köpa min första egna nu, har kollat lite på den här ; http://www.junkyard.se/Product.aspx?ProductId=16146&ProductDetailId=103248 . men vet inte om flexet är för "lågt" alltså för mjuk.. för ja mest park och om jag kör genom pisten så leker ja påvägen jämt, händer kanske någon enstaka gång att jag bara åker ner annars är de leka på vägen .. vad tror du om flexet?

Hej
Testar att ställa frågan här ist för att skapa ny tråd.
Behöver boots. Användning Big Mountain, men det blir även skogsåkning och BC jibb samt lite lite park (ej rail).
Tidigare: 32 TM-ONE från 2003.
Hittar inte info om hur styva dessa är. Har provat TM-TWO men hittar inte dessa i min strlk i internetbutik i europa.

Förslag på annan sko?

Jag har begränsade möjligheter att uppsöka IRL-butik (lokala butikerna små och tomma). Om jag kan komma förbi OneOff tex så måste jag vara påläst innan för att hinna.

Burton ION? för styv?

Ion e svinstyf för jib iaf, ruler verkar rätt shysst i år, bekväm var den iaf. men kanske inte heller super jibbig.
Burton Hail kanske? eller Jeremy Jones? kanske inte styva nog åt dig...

ballt att du använder denna tråden iaf :D

Ion är besriven som styvhet 8/10 TM-2 som 7/10. Frågan är om det är jämförbara siffror?
Hail och Jones är 4 resp 5/10 - de är nog som mockasiner...
SLX eller Imperial känns i så fall som rimligare alternativ.
Focus är alltså på Big Mountain även om det blir en hel del av det övriga. Dojan måste kännas ok för stora branta åk på en hård bräda och 3-5m klippor i a f.

ja glöm jibbootsarna i så fall, enda anledningen jag sa att ion e för styva e pga att du ville jibba lite sa du, lite svårt att hitta boots som e bra i storberget och även jibb...........................

tjaaa!
jag har en liten fråga, att eftersom senast jag kollade så var jag tjej, måste jag ha en tjejbräda då?

sen ska jag köpa parkbräda att montera ihop med mina gamla älskade forumbindningar, och eftersom jag inte har så mycket erfarenhet av mjuka butters-brädor så vet jag inte riktigt vad jag ska köpa :/

såååå om någon har ett förslag så skulle det vara väldigt uppskattat.

är 170 lång och väger 58 kg, har kört på en ganska hård bräda innan då min familj är värsta hardcore slalomnissar (har alltid fått åka väggen-backarna) så för mjuk bräda är inte heller bra, kommer bli för stor omställning lixom. Har åkt seriöst i 4 år eller något sånt. (:

SEKAI sa:
tjaaa!
jag har en liten fråga, att eftersom senast jag kollade så var jag tjej, måste jag ha en tjejbräda då?

sen ska jag köpa parkbräda att montera ihop med mina gamla älskade forumbindningar, och eftersom jag inte har så mycket erfarenhet av mjuka butters-brädor så vet jag inte riktigt vad jag ska köpa :/

såååå om någon har ett förslag så skulle det vara väldigt uppskattat.

är 170 lång och väger 58 kg, har kört på en ganska hård bräda innan då min familj är värsta hardcore slalomnissar (har alltid fått åka väggen-backarna) så för mjuk bräda är inte heller bra, kommer bli för stor omställning lixom. Har åkt seriöst i 4 år eller något sånt. (:
Forum Sauce 148 cm tror jag skulle sitta som handen i handsken på dig.

Hej! Jag har tänkt köpa en ny bräda men har ingen aning om vad jag skall köpa.
Jag har kört i ca 6 år och skulle vilja ha en bra allround bräda. Den får inte heller vara för dyr eftersom jag inte har så stor budget då jag är fattig studerande.
Jag är ca. 172 lång, 50kg, skostorlek 39.
Vilken/vilka brädor, skor, bindningar ska jag köpa?

Tja, det är så att jag behöver en ny bräda då den gamla är slutkörd.

Letar efter en relativt mjuk bräda som man kan leka runt i parken med, kör i stort sett bara rails. Så en mjuk railbräda är vad jag letar efter.
Är 190 lång och väger 71 kg.

Skulle vilja ha lite tips på brädor, skriv också gärna varför ni rekomenderar just denna bräda.

Har även fått ett tips om att Skate Banana:n är ungefär vad jag letar efter, men är osäker då jag aldrig testat den. Vad säger folk om den?

Så ja, kom med förslag!

Skate banana är nog inget för nån som BARA kör rails.
Capita Horrorscope kan jag rekommendera, mjuk och fin för rails.

Tja! Sitter och funderar på att köpa ny boots! Men blir inte riktigt klok på om jag vågar beställa utan att testa...

Mina fötter är 27cm och är sugen på dessa http://www.blue-tomato.com/en/Softboots/Northwave-Decade-RM-10-11/product.bto?product=300242540 eller dessa http://www.blue-tomato.com/en/Softboots/Salomon-F22-10-11/product.bto?product=300259208.

Nån som har erfarenhet av dem? Jag åker mest pist, lite hopp, men ingen park. Vill ha ganska styva boots. Är Northwave som finns i stl 27 ok? Eller riskerar man att det blir för tight? Hur e de i storlekarna?

Sen F22 som jag tycker verkar grymma, de finns i 27,5 kan det bli bra, eller riskerar man att de blir för stora?

Vilka skulle ni valt??

Tacksam för svar..:)

Tillbaka
Topp