svårt att lära sig och åka?

Gidde

Ny medlem
tjenare, jag ska snart till vemdalen och är lite sugen att pröva snowboard ett par dagar, men jag har hört att alla säger att det är så svårt att lära sig, så jag undrar hur lång tid tog det för er ? :) och ar några bra tips till en nybörjare så är jag tacksam

Har du åkt skateboard/wakeboard någon gång?
Det är ganska likt det, men ändå inte.

Iallafall, det borde inte vara alltför svårt att lära dig det, jag har bara åkt några få gånger i mitt liv, men kan ändå köra svarta backar :)

Det borde räcka med några dagar för att lära dig svänga och ta dig ner för backen, om du kan grunderna, hur du ska luta dig osv. Ta gärna hjälp av en snowboardlärare!

lärde mig svänga ordentligt på en dag, farsan var grym lärare! sedan dess har väl utvecklingen gått långsammare antar jag väl :P

Går lite trögt i början men efter ett par timmar när man åker mer på brädan än på röven är det jäkligt skoj. Tyckte själv att jag utvecklades i rask takt första tiden och därför var jag grymt sugen på att åka, alltid!

Bra tips: våga ta lite fart då går det lättare. Jämför med att hålla balansen på cykel om man står stilla -ganska svårt. Med lite fart går det bättre. Hjälm och kanske även handledsskydd håller den värsta smärtan borta och kanske även fegheten. Lek och trixa så mycket du bara kan så får du en bra känsla för hur en bräda beter sig.

Viktigast av allt: skratta och ha roligt. Även Terje har varit nybörjare...

Lycka till!

Svårt!? Det var ett av de enklaste grejerna jag lärt mig i mitt liv.
Jag lärde mig åka första dagen, andra dagen så började jag åka fort och ta och svänga lite mer, tredje dagen lärde mig puderteknik och femte dagenfick jag lära mig att hoppa på de gröna hoppen.

Du kan bli en sisådär, medelgod åkare på en intensiv vecka, det är inte svårt!

Kör hårt och lycka till!

Det handlar mycket om att våga släppa på... Tycker alltid jag ser snowboardåkare som bara hasar ner för backarna. Det är fult :P

de är som första gången man stod på ett par skidor när man var liten.. då skidorna korsades och föräldrarna åkte och höll i en nerför backen..
men om du ger dej f*n på att lyckas så kommer de funka efter nån timme :) för nu har du troligen mer balans än vad man hade när man var liten :) så de är bara satsa å köra!

ahah, bered dej på smärta ;>
kunde knappt gå dagen efter, plus att jag ramlade 7 gånger i liften (bygel), jävligt pinsamt.. men säger som de andra, våga ha lite fart, då blire jävligt mkt lättare! :D lycka till, du kommer ha superkul när du väl lärt dig

Jag åkte släplift upp första gången jag åkte *stolt*
Men det var tack vare freebord på sommaren.

Men till ämnet:
Jag tänkte på att alltid stå på en kant i början, för om du står platt så är det lätt att det börjar glida åt något håll och då kan du få i fel kant så att säga. Och då tar det tvärstopp.
Och jag hörde någon snowboardlärare som sa att ha mer tyngd på frambenet i början och styr med bakbenet.

Sen är fart bra, men inte för mycket. Om du tycker det går för fort så går det för fort.

Jag och min polare lärde oss på 2 dagar. Körde den grundliga metoden för att lägga en fin grund :)

1. Börja med att spänna fast framfoten och stampa sig fram på plan mark tills det känns tryggt.
2. Kör "falling leaf*" healside* nerför barnbacke tills det känns tryggt.
3. Kör "falling leaf*" toeside* nerför barnbacke tills det känns tryggt.
4. Kör "J-turns*" healside nerför barnbacke tills det känns tryggt.
5. Kör "J-turns*" toeside nerför barnbacke tills det känns tryggt.
6. Kör punkt 2-5 nerför blå pist tills det känns tryggt.
7. Kombinera healsidesvängar med toeside svängar nerför blå pist, och glid över till switch* lite då och då och ta ett par svängar på det hållet.
8. När det känns "för lätt", eller du är frustrerad för att det är svårt att gå över från vänstersväng till högersväng o vice versa - satsa i röd pist - ju snabbare man åker, desto lättare att åka på kanten, vilket man måste för att kunna svänga ordentligt, och desto snabbare kan du switcha åkkant, för man vill minimera tiden som man åker på "båda" kanter samtidigt. OBS! Åker man platt på brädan kommer det hugga till rätt vad det är och du kommer ramla :)

När man blir duktigare på att växla från vänster till höger sväng och vice versa, upptäcker man att det gäller att pendla med överkroppen, det är med överkroppen man inleder svängen, men detta går först att komma in i när man kör lite fortare. Man pendlar över med överkroppen strax före man byter åkkant, men det är nåt som kommer i ryggmärgen rätt vad det är! Vissa betonar mer att man ska styra med bakbenet, det gör man också, men viktigast tycker jag är att vara med med överkroppen.

Lycka till!

Förklaringar:

healside
när du åker på kanten bakom dina hälar, dvs har magen i riktning nedför backen.

toeside
när du åker på kanten framför dina tår, dvs har ryggen i riktning nedför backen.

falling leaf
man åker över hela backens bredd som ett fallande löv, dvs kanska tvärt över från sida till sida. Varannan gång blir det regular* och varannan goofy* som du förstår (bra för då lär du dig behärska goofy oxå)

J-turns
som falling leaf, fast du börjar med att åka nästan rakt nedför backen innan du svänger av längs med backen mot ena sidan och kör lite uppför backen när du närmar dig kanten, så du tappar fart och kommer till stopp. (ser man det nerefrån ser det ut som du åker som ett J nedför backen, varannan gång spegelvänt). Även här givetvis varannan gång goofy*, varannan regular*.

regular
åkning med vänster fot främst (ändrat efter anm.)

goofy
åkning med höger fot främst (ändrat efter anm.)

switch
åkning med den fot främst som känns "fel" (tillagt efter anm.)

Senast ändrad:
snälla, sväng vänster sen höger och upprepa det bara. Om du har svårt för det är det ju gött med lite utmaning.

Senast ändrad:
Tog mig ca 5 timmar att lära mig svänga, bromsa & hoppa hyfsat åt båda hållen haha :]

Senast ändrad:
yze sa:
Jag och min polare lärde oss på 2 dagar. Körde den grundliga metoden för att lägga en fin grund :)

1. Börja med att spänna fast framfoten och stampa sig fram på plan mark tills det känns tryggt.
7. Kombinera healsidesvängar med toeside svängar nerför blå pist, och glid över till switch* lite då och då och ta ett par svängar på det hållet.
8. När det känns "för lätt", eller du är frustrerad för att det är svårt att gå över från vänstersväng till högersväng o vice versa - satsa i röd pist - ju snabbare man åker, desto lättare att åka på kanten, vilket man måste för att kunna svänga ordentligt, och desto snabbare kan du switcha åkkant, för man vill minimera tiden som man åker på "båda" kanter samtidigt. OBS! Åker man platt på brädan kommer det hugga till rätt vad det är och du kommer ramla :)

När man blir duktigare på att växla från vänster till höger sväng och vice versa, upptäcker man att det gäller att pendla med överkroppen, det är med överkroppen man inleder svängen, men detta går först att komma in i när man kör lite fortare. Man pendlar över med överkroppen strax före man byter åkkant, men det är nåt som kommer i ryggmärgen rätt vad det är! Vissa betonar mer att man ska styra med bakbenet, det gör man också, men viktigast tycker jag är att vara med med överkroppen.

Lycka till!

Förklaringar:

healside

toeside
när du åker på kanten framför dina tår, dvs har ryggen i riktning nedför backen.

falling leaf
man åker över hela backens bredd som ett fallande löv, dvs kanska tvärt över från sida till sida. Varannan gång blir det regular* och varannan goofy* som du förstår (bra för då lär du dig behärska goofy oxå)

J-turns
som falling leaf, fast du börjar med att åka nästan rakt nedför backen innan du svänger av längs med backen mot ena sidan och kör lite uppför backen när du närmar dig kanten, så du tappar fart och kommer till stopp. (ser man det nerefrån ser det ut som du åker som ett J nedför backen, varannan gång spegelvänt). Även här givetvis varannan gång goofy*, varannan regular*.

regular

goofy

switch
helt rätt enligt mig, ja gjorde också så och lärde mig på typ 3 dagar.

Man måste ha lite känsla för det annars kan man nog aldrig bli en bra brädåkare. Är du ute efter att köra park så behövs det egentligen inga speciella kunskaper. Många som börjar med snowboard satsar på att lära sig hoppa innan de har utvecklat sin förmåga att åka bra, lite synd!

kodiak sa:
yze sa:

Lycka till!

Förklaringar:

healside

toeside

falling leaf

J-turns

regular

goofy

switch
helt rätt enligt mig, ja gjorde också så och lärde mig på typ 3 dagar.
Tack för bra tips!
Ska använda dom när jag ska lära tjejen åka till vintern.
Själv tyckte jag att överdrivet stora, långa svängar i början gör att man lär sig snabbare.

kan alla sluta skriva. " jag lärde mig svänga ordentligt på en dag".. MAN kan åka i flera år och ändå utvecklas och lära sig svänga bättre o bättre

Att kunna ta sig ned för en backe och se ut som en idiot är en sak, att faktiskt kunna åka är något helt annat.
Tro inte på de som säger att de lärde sig åka på en dag, utan se till att ta lektioner om du vill lära dig att åka.

Tillbaka
Topp