Svårt att sära stoppers Salomon shift2 på Armada arv 100?

patrikt

Medlem
Har enligt förra årets tråd köpt Armada Arv 100 med Salomon shift2-bidningar och när jag sätter ihopa skidorna belag mot belag så sitter de bra ihopa mha skistoppers-arna men när jag ska sära dem igen så brukar jag med andra skidor bara lyfta den ena (eller andra :-) ) skidan så är de loss.
Men dessa stopper håller ihopa skidorna oavsett vilken jag lyfter och jag får peta lite på ens topperna och sära dem genom att lätt "bända" isär dem. Är detta normalt?
Inget ser krokigt ut och det har varit så under hela första åk-veckan. De ser inte krokiga eller skadade ut och ser ut att vara rätt storlek/bredd och rätt monterade.

Gäller då de är i "utför"/ski-läge - har inte provat om det är samma i uppför-läge.

Någon med samma eller annorlunda erfarenhet?

Behövs kanske en bild för att visa hur de ser ut ihopasatta eller rent av en film?

/Patrik

Senast ändrad:
Jäpp, det är normalt. Bara att dela bromsarna lite när du ska ta isär laggen från transportläge. Har noll påverkan när du åker eller kliver ur bindningarna.

Du kanske ser mindre cool ut på en reel när du särar laggen, men det får du lära dig att leva med, eller hitta en gimmick runt just det.. 😎😁🤩

Samma problem här med Shift (1) som jag haft monterat på två par olika skidor. Håller med om att det är lite störigt i början men snart lär man sig fingergreppet på stoppern när man tar isär skidorna.

Tack för snabba svar!

Glad att inget är trasigt på mina men lite märkligt att en så pass modern bindning inte har samma enkla lösgörinsssytem som i princip alla andra bindningar på marknaden.

Bara att lära sig fippelgrepp för att dela skidorna alltså.

/Patrik

Önskar nästan att jag skulle ha detta problem mina fullrocker-skidor med Look Pivot bindningar, de vill glida isär så att de är nästan omöjliga å bära på axeln utan att hålla ihop med bägge händer.☝️😅

Önskar nästan att jag skulle ha detta problem mina fullrocker-skidor med Look Pivot bindningar, de vill glida isär så att de är nästan omöjliga å bära på axeln utan att hålla ihop med bägge händer.☝️😅
Bökigare med remmar men säkert ihopa, eller så får du kröka till dina stoppers:

/Patrik

Bökigare med remmar men säkert ihopa, eller så får du kröka till dina stoppers:

/Patrik
Har remmar för å hålla belagen från varandra vid transporter och förvaring, men lämnar dem i bilen för att vara säker att jag har kvar dem efter dagen i backen. Detta är ett ickeproblem som jag lider superhårt av på 200m distans mellan bilen och omklädningsrummet, men det var nämnvärt och jag kommer ihåg detta från tiden jag åkte Shift själv. Mina nuvarande Tecton 13 har också relativt bra grepp om varandra. 🫶❄️⛷️❤️

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp