Grillo
Medlem
Svensk död i Lavin i Val d'Isere
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
för er som trodde att syrebrist var den enda dödliga faktorn i att dras med i en lavin och bli begravd... fruktansvärt tråkigt!The victim was killed instantly, suffering from a broken neck. This shows us that for some people, even with transceiver, shovel and probe poles, there is nothing than can be done. That said, it is vital that everybody in an off piste group has all three pieces of equipment, has trained with them and plans never to use them!
Det där stämde väl inte riktigt?Disengaged sa:Jag har inte sett någon statistik från de senaste fem åren, men om man ser på statistiken från 80- och 90-talet stämmer det att chansen att överleva en lavin ligger på 20-25%. Chansen att överleva när man är helt begraven (inga synliga delar) är dock bara knappa 50%.
självklart är det så. inte för att jag tror att du riktade detta mot mig, tyckte nämligen att jag var ganska noga med att poängtera att det inte finns nån reson i att beskylla guiden innan man vet precis hur det gick till.tompan14 sa:Nu tycker jag att vi alla ska ta och lugna ner oss lite.
Ingen här var med på plats och kan redogöra för vad som egentligen hände på olycksdagen.
Att börja anklaga UCPA och deras medarbetare känns inte direkt intelligent i detta läge va?
Du har rätt i att jag såklart vände på siffrorna och skrev risken att avlida. Chansen att överleva är ju således 75-80%. Hoppas de flesta hängde med ändå.mmmmm sa:Det där stämde väl inte riktigt?Disengaged sa:Jag har inte sett någon statistik från de senaste fem åren, men om man ser på statistiken från 80- och 90-talet stämmer det att chansen att överleva en lavin ligger på 20-25%. Chansen att överleva när man är helt begraven (inga synliga delar) är dock bara knappa 50%.
Gruppen åkte uppe på bergssidan.mmmmm sa:Sjukt sorgligt iaf, det jag undrar över är vilket spår som var hans. Man ser ju spår högst upp där lavinen startade, undrar om det är den avlidnes eller om de åkte på det stora fältet.
Ganska luddig beskrivning,Disengaged sa:Gruppen åkte uppe på bergssidan.mmmmm sa:Sjukt sorgligt iaf, det jag undrar över är vilket spår som var hans. Man ser ju spår högst upp där lavinen startade, undrar om det är den avlidnes eller om de åkte på det stora fältet.
Förlåt, jag missförstod och trodde han missat något och undrade om de åkt på den stora ytan vid basen av berget.JL76 sa:Ganska luddig beskrivning,
det ensamma övre spåret till höger ser ut som ett pistöråk med det långa skäret på skrå.