Svensk död i Lavin i Val d'Isere

Saxat från Expressen:
"Svensken ingick i en grupp med rutinerade skidåkare. De var ute och åkte i ett mycket populärt område i Val d'Isère när lavinen plötsligt kom.
- Det var en grupp på åtta personer plus en lärare som i måndags var ute och åkte offpist i området des Grand Vallons. Alla som var med var mycket duktiga och vana skidåkare, säger Marcel Caresmel vid räddningstjänsten.
Plötsligt överrumpades gruppen av en lavin som uppges ha varit 450 meter lång och 80 meter bred. Svensken begravdes under 60 -100 centimeter snö. Resten av gruppen var snabbt på plats och började med all kraft att skotta snö för att försöka gräva fram mannen."

Saxat från SVD:
"Mannen ingick i en grupp på åtta skidåkare som tillsammans med en lärare åkte offpist i området des Grand Vallons. Plötsligt gick lavinen som uppges ha varit 450 meter lång och 80 meter bred"

Senast ändrad:
Saxat från www.getoffpiste.com:
\"The victim was killed instantly, suffering from a broken neck. This shows us that for some people, even with transceiver, shovel and probe poles, there is nothing than can be done.\"

R.I.P. <3

I större laviner blir det ofta sån värmeutveckling av friktionen så snön blir stenhård och sån kraft att offren hittas nakna dvs kläderna har slitits av och ibland med avslitna armar å ben.

Det märkliga är att man blir förvånad när nån man känner går bort i en lavin, fast man spenderar mycket tid i kompromisslös natur.

"med en lärare åkte offpist" dvs ingen bergsguide med i detta fall, och till och med dom lyckas dra in grupper på 20 pers i laviner tex Schweizerturen i Chamonix 2001 två helger i rad på samma ställe med "dom bästa guiderna i världen".

Det var en av UCPA\'s offpistgrupper som åkte. Vad som hände verkar det stå lite olika om beroende på vilken källa man vänder sig till. Det senaste på sajterna verkar vara att det var gruppen som utlöste lavinen.

UCPA\'s lärare/guider är antingen Moniteurer (som har rätt att guida offpist men inte ta med grupper ut på glaciärer) eller Bergsguider.

Dödsfallet var det sjätte i Savoie-regionen i vinter. I tre av incidenterna har det varit grupper ledda av professionella guider.

Bild på lavinen finns på www.getoffpiste.com

Det som overrasker meg litt er at det står Lavinen kom plutselig...Et skred bør aldri komme plutselig om man er en erfaren skikjører. Disse virker jo som en godt trent gjeng når de graver opp på 6min. Da vet de hva de driver med og har trent med sender/mottaker utstyr. Men som sagt er man dreven på offpiste kjøring er man alltid klar over at skredfaren er tilstede og man bør ikke bli overrasket om det kommer et skred. Det er en fare man allitd bør være klar over og forberedt på.

Trist når sånne her ting skjer og det er nok ikke siste i vinter. Her i Norge har vi et massivt rimlag som nå snør ned noe som kan gjøre sitt til at resten av vinteren blir ødelagt av ekstrem skredfare. Så folkens bruk hodet og tenk over hvor dere kjører. Se etter safe spots,kjør en og en og ikke bli forivrige selv om bratte fine heng ligger foran dere med masse urørt snø!

när dom säger att den var 450 meter lång, menar dom då att detsom lossnade var 450 m långt och att det sen åkte ner, eller menar de att det som lossnade GLED 450 meter längre ner på berget?

så det var UCPA trots allt. inte för att det spelar nån roll, känns inte som att guiden är att beskylla här ändå.

The victim was killed instantly, suffering from a broken neck. This shows us that for some people, even with transceiver, shovel and probe poles, there is nothing than can be done. That said, it is vital that everybody in an off piste group has all three pieces of equipment, has trained with them and plans never to use them!
för er som trodde att syrebrist var den enda dödliga faktorn i att dras med i en lavin och bli begravd... fruktansvärt tråkigt!

450m er nok en totale lengden på skredet. Partiet som løsnet var nok ikke 450m siden de andre klarete seg,men la oss si at feltet som læsnet var 50x80m også sklir det 450m nedover drar det jo med seg resten av snøen på vei ned så nei det som løsnet var nok ikke 450m,men Ja skredet var nok 80x450m når det stoppet... Ikke den beste forklaring,men håper du fatter mitt poeng ;)

Er mange faktorer til død i et skred. Syrebrist er det mest kjente,men også forfrysning og skader av trær,klipper,snøblokker osv er veldig ofte avgjørende faktorer.

Man kan väl iofs säga att eftersom det tydl hade gått flera laviner på det stället där de åkte så var väl inte skidläraren helt oskyldig; laviner är ju inte oförutsägbara som vissa påstår/tror och det kanske inte var helt smart att ta en grupp på 8 pers över ett instabilt snöfält, även om de \'gjorde rätt\' och åkte en och en samt hade transcievers, sond och spade OCH bevisligen lyckades hitta och gräva fram offret på 6 minuter. Risken att dö i en lavin om man blir begravd är faktiskt 20-25%, och jag har för mej att ca 10% dör av skador de får när de släpas med i lavinen, dvs är döda redan innan ngn kan börja söka efter dem. Jag vet inte men jag har har åkt med UCPA (det var ju en UCPA grupp) plus åkt med en hel del bergsguider i andra sammanhang och jag skulle ju inte precis vilja påstå att UCPA känns som de mest säkerhetsmedvetna! så i viss mån bevisar det bara min uppfattning, dvs att UCPA kanske inte är så hemskt seriösa alltid, och ffa kanske att man inte är \'safe\' bara för att man åker med en instruktör eller guide.
Slutligen, han låg tydl \'bara\' på 60 cm djup så 6 min var inte exceptionellt snabbt för en grupp på 9 pers inkl en person med /antar man/ utbildning på lavinsök.

Nu tycker jag att vi alla ska ta och lugna ner oss lite.
Ingen här var med på plats och kan redogöra för vad som egentligen hände på olycksdagen.
Att börja anklaga UCPA och deras medarbetare känns inte direkt intelligent i detta läge va?

Håller med tompan14. Jag har själv åkt med UCPA i Val d'Isere och i varje fall vår guide hade rejält fokus på säkerheten. Dock minns jag att vi hade folk i vår grupp som inte var så seriösa. Vår moniteur tog ett allvarligt snack med det elementet och sedermera sparkade ut personen i fråga. Nu har detta skett en måndag vilket innebär att det är allra första dagen med moniteuren och då kanske inte hela gruppen är samtränad i lavinsökning direkt. Eftersom man normalt säger att ett lavinoffer har goda möjligheter att överleva fram till ungefär 15 min (om nu inga fysiska skador uppstått förstås)så måste man väl ändå säga att 6 min är ganska bra i en grupp som kanske aldrig ens arbetat ihop förut och det handlar om en stor lavin.

Skidläraren har såklart alltid det yttersta ansvaret för sin grupp, och valet av plats att åka på var ju uppenbarligen felaktigt även om gruppen hade utrustning och åkte enligt hans anvisningar.

Jag har inte sett någon statistik från de senaste fem åren, men om man ser på statistiken från 80- och 90-talet stämmer det att chansen att överleva en lavin ligger på 20-25%. Chansen att överleva när man är helt begraven (inga synliga delar) är dock bara knappa 50%. De siffrorna säger även att trauma är dödsorsaken i 15-20% av dödsfallen.

Angående säkerhetstänket hos UCPAs guider så varierar det på samma sätt som hos resten av skid/bergsguiderna tror jag. Visst är ganska många moniteurer på UCPA unga, men de har å andra sidan inte diplom och leder inte off pist-grupper. Den stora merparten av de guider jag haft hos UCPA har varit väldigt noggranna med säkerheten så jag håller inte med Jen1.

Med tanke på att det var en grupp bestående av sju-åtta personer som bara åkt tillsammans en knapp dag, och som behövde förflytta sig 4-500 meter över "lavinsnö" under sökandet, så tycker jag att 6 minuter är en väldigt bra tid.

Disengaged sa:
Jag har inte sett någon statistik från de senaste fem åren, men om man ser på statistiken från 80- och 90-talet stämmer det att chansen att överleva en lavin ligger på 20-25%. Chansen att överleva när man är helt begraven (inga synliga delar) är dock bara knappa 50%.
Det där stämde väl inte riktigt?

Sjukt sorgligt iaf, det jag undrar över är vilket spår som var hans. Man ser ju spår högst upp där lavinen startade, undrar om det är den avlidnes eller om de åkte på det stora fältet.

tompan14 sa:
Nu tycker jag att vi alla ska ta och lugna ner oss lite.
Ingen här var med på plats och kan redogöra för vad som egentligen hände på olycksdagen.
Att börja anklaga UCPA och deras medarbetare känns inte direkt intelligent i detta läge va?
självklart är det så. inte för att jag tror att du riktade detta mot mig, tyckte nämligen att jag var ganska noga med att poängtera att det inte finns nån reson i att beskylla guiden innan man vet precis hur det gick till. :)

mmmmm sa:
Disengaged sa:
Jag har inte sett någon statistik från de senaste fem åren, men om man ser på statistiken från 80- och 90-talet stämmer det att chansen att överleva en lavin ligger på 20-25%. Chansen att överleva när man är helt begraven (inga synliga delar) är dock bara knappa 50%.
Det där stämde väl inte riktigt?
Du har rätt i att jag såklart vände på siffrorna och skrev risken att avlida. Chansen att överleva är ju således 75-80%. Hoppas de flesta hängde med ändå.

mmmmm sa:
Sjukt sorgligt iaf, det jag undrar över är vilket spår som var hans. Man ser ju spår högst upp där lavinen startade, undrar om det är den avlidnes eller om de åkte på det stora fältet.
Gruppen åkte uppe på bergssidan.

Disengaged sa:
mmmmm sa:
Gruppen åkte uppe på bergssidan.
Ganska luddig beskrivning,
det ensamma övre spåret till höger ser ut som ett pistöråk med det långa skäret på skrå.

han bröt nacken. Sen som jag uppfattade det så hade det inte varit i en guidad tur utan två stycken hade åkt ensamma, vilket betyder att 6 min är en väldigt bra tid. Jag befinner mig i val d'isere och det finns lite mer info här. Det är ett ökänt ställe han åkte på. Lavinkurs snubben i byn har dratt av en lavin på exakt samma ställe. Det var en massiv lavin, Åkte på nästan samma ställe där förra veckan och en polare drog av en lavin i början av säsongen han följde med en bit men slapp bli begravd.

Senast ändrad:
Följande har idag lagts ut på UCPAs hemsida:
http://ucpa.se/index.asp?action=newssingle&id=850

Olyckstillbud 2010-01-18 i Val d'Isère

En av UCPA Resors svenska gäster omkom under måndagen den 18 januari i samband med en lavin som drog med sig två personer i den franska skidorten Val d'Isère. Resenären deltog i en veckolång Off Pist-kurs arrangerad av franska UCPA.

Skidskolegruppen bestod av 6 svenska och 2 franska, erfarna skidåkare och leddes av en fransk, diplomerad och erfaren Moniteur. Gruppen följde de gällande regler och säkerhetsdirektiv som utfärdats av franska myndigheter för skidåkning i högalpin terräng. Samtliga i gruppen var säkerhetsutrustade med lavinsändare (tranceiver), sond och spade och kunde omgående påbörja räddningsarbetet i samband med lavinen. Den omkomne hittades snabbt men hans liv stod inte att rädda på grund av de skador han ådragit sig. Enligt normal praxis inleds omgående en förundersökning under ledning av lokala myndigheter.

UCPA:s och UCPA Resors arbete inriktades omgående på att ta hand om övriga medresenärer på plats samt att erbjuda stöd i samarbete med representanter från Svenska Kyrkan i schweiziska Lausanne. Denna tragiska händelse är den första med dödlig utgång som har drabbat en av våra resenärer under de 25 år UCPA Resor har arrangerat skidresor till de franska Alperna. Våra tankar går i första hand till drabbade anhöriga och vänner i Sverige.

Göteborg tisdag 19 januari.

Bengt Erwast
UCPA Resor

Tillbaka
Topp