Svensk fast av lavinpolisen (CHAMPOLUC)

chrtur

Aktiv medlem
Goddag glada freeriders,

Nytt på skvallerfronten är att en 34 årig svensk startade igång en lavin den 7/2 vid morgonsnåret i Champoluc (http://www.montagna.tv/?q=node/9811). Lavinen som personen i fråga satte igång tog sig även in på pistområde (verkar som om personen i fråga åkt i obehörigt område) och blev samtidigt iakttagen av pistpolisen, som i sin tur överlämnade honom till polismyndigheten i Aosta. Uppföljning följer......!

Offpist är alltid kul, men denna säsongen har det varit flera liknande incidenter (pga av mängden snö) och man har inte börjat se detta med blinda ögon!

Vad man även bör veta är att i regionen Piemonte så har man nyligen infört ett krav (dvs lag) på arva, sond och spade så fort man åker offpist (inkluderar även topptursåkning). Dryga böter kan väntas skrivas ut?! Andra regioner väntas även sätta in en sådan bestämmelse? Rätt eller fel låter jag vara osagt (brukar ändå alltid ha med mig utrustningen i fråga)?

http://www.guidealpinepiemonte.it/it/news/news103.htm
http://www.regione.piemonte.it/governo/bollettino/abbonati/2009/04/suppo1/00000089.htm

Senast ändrad:
Kan inte resten av skidvärlden ta efter det här?
Ingen lavinutrustning = 10 000kr böter. Eller lite snällare, dra in lift/säsongskortet.

För övrigt tycker jag det är helrätt. Kryllar ju av muppar ute på berget utan transor, bergsvett och respekt. Vet inte vad man ska göra åt sådana... tjära och fjädrar? Skamstocken? Marker M.11 bindningar?

Senast ändrad:
Kryllar av muppar med transor mé, lavinkurs skulle jag förespråka mer i så fall, bästa sättet att överleva en lavin e att inte hamna i den!
Men behövs de mer lagar måntro..

Bedlam sa:
Kryllar av muppar med transor mé, lavinkurs skulle jag förespråka mer i så fall, bästa sättet att överleva en lavin e att inte hamna i den!
Men behövs de mer lagar måntro..
Nej, det behövs inte mer lagar. Snarare färre. Dock måste man kunna hållas ansvarig för att ha utsatt andra för fara/skada. Det är ju dock ett generellt problem i samhället. Särskilt i vissa länder där man inte får ta konsekvenser av sitt handlande och ständigt förväntar sig att "nån" eller "samhället" måste göra det åt den enskilde.

Man kan inte lagstifta bort idioter, det funkar inte i t.ex. trafiken och det funkar sannolikt lika dåligt i bergen.

Man kan däremot uppfostra och uppmuntra omdömesfullt beteende, tyvärr tar det lång tid.

Frågan är hur bra lagar följs när det inte finns någon som kontrollerar dem, ex. skogsåkning på förbjudna området och avstängda områden under höglavinrisk.

Men det finns som sagt allt för många idioter, ofta med barn som droppar in normalt "halvfarliga åk" under lavinfara 4, när man själv står där me ABS och "tar de lugnt"

Tror i allmänhet att folk behöver mer utbildning och hur övervägande riskerna med offpist åkning är, hur man utrustar sig på bästa sätt och vad man gör OM något skulle gå fel. (vad sägs som en info video på informationkanalen, som finns på de flesta skidorter)
Många som dock har lavin utrustning är dåliga på att träna med den, och vet allt för dåligt hur de ska reagare i en nödsituation.

Hm, var i området veckan efter och hade faktiskt väntat mig mer uppstyrd off-pist, då särskilt utanför Alagna - men icke, det åktes off-pist överallt, så inte verkade någon ha hört den här nyheten då. Förvånar mig i och för sig inte att det hände - massor med snö denna säsong + mycket off-piståkning av åkare med både mer och mindre kunskap och respekt för berget och andra åkare..

Dock helt självklart med lavinutrustning (och kunskap att använda den då..)

Vinkling: Allt fler köper sändare, spade och sond och åker därför mer offpist och glömmer därför tänka lika mycket på riskerna, speciellt på hur det kan drabba andra om man utlöser en lavin! Lag på utrustning= ännu fler som åker farlig offpist????????

Jag har åkt mycket främst i frankrike och älskar deras kunskap och nogrannhet trots att man ibland åker på stängda liftar. Men jag verkar samtidigt inte finnas några regler för var man får åka etc. Åker med utrustning o förhoppningsvis lite kunskap men man litar samtidigt otroligt mycke på pistörerna och folk runt omkring än.

I usa (va länge sen jag va där) förstår jag att det finns portar ut till offpist o dem stängda så är det olagligt att åka ut där etc. tom fortkörning/åkning verkar va något man kan åka fast för!!!

BTW: Någon som verkligen provat "live" eller sett test på ABS rygga?

Ta det lugnt!

På tal om skid-poliserna i Champoluc/Monte Rosa Ski, vi blev tillsagda förra veckan, polisen tyckte vi åkte för snabbt :-) ...(i pisten då). Verkar för övrigt vara ett glassigt jobb.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp