Svensk omkom i lavin i Chamonix
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Enligt artikeln var det dessutom bara en tvåa på lavinskalan.lundatok sa:Han hann tydligen utlösa säcken också men det hjälpte inte när hela korridoren släppte.
Jovisst och en lavin kan gå på Mälarens is också, kan gå.pAcmAn1 sa:En tvåa är en tvåa mao finns risken där.
Hur tänker du där?la_grave sa:Jovisst och en lavin kan gå på Mälarens is också, kan gå.
Exakt, vilket gör generella lavinvarningar farliga. Ser någon en tvåa är nog den vanliga tanken att man måste anstränga sig för att orsaka en lavin - man ser inte de lokala avvikelser som kan förekomma. Lite som hastighetsgränsen på vägar, står det 90 km/h är det inte maxgränsen utan exakt den hastighet man ska hålla, även vid dåligt väglag.Glisseur sa:Tvåan i det här fallet är en generell bedömning för lavinfaran i ett skidområde. På enskilda områden kan lavinfaran vara högre, eller lägre, eftersom saker som vind, sol och temperatur påverkar snön på olika sätt på ett berg beroende på en rad olika faktorer. Vilket antagligen var fallet med den här rännan.
I själva "liftsystemet" vid Brevent såg vi inga större faror den dagen, men utanför så fanns det större risker.Glisseur sa:Tvåan i det här fallet är en generell bedömning för lavinfaran i ett skidområde. På enskilda områden kan lavinfaran vara högre, eller lägre, eftersom saker som vind, sol och temperatur påverkar snön på olika sätt på ett berg beroende på en rad olika faktorer. Vilket antagligen var fallet med den här rännan.
+1lundatok sa:Jag har varit med om att det släpper rejält vid "bara" en tvåa så la_grave kan somna om.
Vet du att tvåan var korrekt satt? Det finns ju flera steg där det kan gå illa.lundatok sa:Jag har varit med om att det släpper rejält vid "bara" en tvåa så la_grave kan somna om.
Jag tror att naturen klarar att skicka en lavin alldeles på egen hand oavsett steg.la_grave sa:Vet du att tvåan var korrekt satt? Det finns ju flera steg där det kan gå illa.lundatok sa:Jag har varit med om att det släpper rejält vid "bara" en tvåa så la_grave kan somna om.
+1Jag tror att naturen klarar att skicka en lavin alldeles på egen hand oavsett steg.
+1mmarcus sa:+1Jag tror att naturen klarar att skicka en lavin alldeles på egen hand oavsett steg.
lite info jag fick...Mountain_Man sa:Men ... vad var det egentligen som hände? (Oavsett den teoretiska lavinfaran.)
/MM
Det är en halv A4 text att läsa och förstå, sorry, men orkar man inte med det är man en kandidat för Darwin Awards. Tror inte att bristande kunskap är huvudorsaken heller utan att de avsnitt som vid en 2:a är "säkra" snabbt blir uppåkta och kvar orört är det lite mer svåra, osäkrare avsnitten och därför lockas folk ut där trots en lite större risk.Tompan14 sa:Jo, problemet med den femgradiga skalan är att den ger en falsk säkerhet vid låga värden. Är det en fyra eller en femma fattar nog de flesta att det är "farligt överallt", samma logik ger då tankevurpan att en tvåa är "säkert överallt".