Svensk omkom i lavin i Chamonix

Tvåan i det här fallet är en generell bedömning för lavinfaran i ett skidområde. På enskilda områden kan lavinfaran vara högre, eller lägre, eftersom saker som vind, sol och temperatur påverkar snön på olika sätt på ett berg beroende på en rad olika faktorer. Vilket antagligen var fallet med den här rännan.

Glisseur sa:
Tvåan i det här fallet är en generell bedömning för lavinfaran i ett skidområde. På enskilda områden kan lavinfaran vara högre, eller lägre, eftersom saker som vind, sol och temperatur påverkar snön på olika sätt på ett berg beroende på en rad olika faktorer. Vilket antagligen var fallet med den här rännan.
Exakt, vilket gör generella lavinvarningar farliga. Ser någon en tvåa är nog den vanliga tanken att man måste anstränga sig för att orsaka en lavin - man ser inte de lokala avvikelser som kan förekomma. Lite som hastighetsgränsen på vägar, står det 90 km/h är det inte maxgränsen utan exakt den hastighet man ska hålla, även vid dåligt väglag.

Kom precis hem från Chamonix. Kan inte mer än att bekräfta vad Glisseur skrev...
Glisseur sa:
I själva "liftsystemet" vid Brevent såg vi inga större faror den dagen, men utanför så fanns det större risker.

Jo, problemet med den femgradiga skalan är att den ger en falsk säkerhet vid låga värden. Är det en fyra eller en femma fattar nog de flesta att det är "farligt överallt", samma logik ger då tankevurpan att en tvåa är "säkert överallt".

Men nu ska vi inte börja peka fingrar vare sig hit eller dit, eftersom vi inget vet. Alltid tråkigt när statistiken utökas.

Mountain_Man sa:
Men ... vad var det egentligen som hände? (Oavsett den teoretiska lavinfaran.)

/MM
lite info jag fick...
He was at the top of brevent near the ensa couloir and set off a large slab avalanche when he dropped in. He was carried 900 meters to the bottom of brevent near the houses. X had dropped a pole waiting for the telecabine so he and 1 of the group stayed back for the next bin and arrived at the scene 10 minutes after the avalanche. I don't think the vitctim knew the other two guys very well since they were toms friends. Pghm arrived very quickly but waited to bomb the adjoining couloirs before beginning the search for his body because of the danger. His body was recovered around 4:30pm, so a long day.

Senast ändrad:
Redan tidigt på fm snackades det om att snön var instabil i området. Det gick små slabbar speciellt på sydsidorna i och omkring col du Brevent där jag åkte och det här är inte i de brantare partierna vilket Enza är.

Vi (ingen aning om vem åkaren var) inkl. vår bergsguide kom till kammen omkring 15 min efter att lavinen gått. Följande var där: Lavinhund + förare och tre pistörer (räddningspersonal/fjällräddare eller vad de kan tänkas kallas) samt 2 personer (åkarens vänner?).

Då sökte helikopter området eftersom ingen kunde åka ner pga lavinfaran att det skulle rasa igen. Platsen där det släppte var omkring 150 m skiers right från Ensa.

Vad jag kunde höra sprängde man 3 ggr i området.

Brottkanten såg ut att vara omkring 1,5 m och ca 30 m bred. Sen blir ju rännan som en tratt... (Jag kan ha uppskattat detta fel)

Vår guide hade komradio så han fick en del info via den. Jag vet dock inte hur mkt av det han berättade för oss som var korrekt. Troligen rykten och obekräftad info. Jag kan inte ett ord franska heller.. Inväntar en formell rapport istället.

Tompan14 sa:
Jo, problemet med den femgradiga skalan är att den ger en falsk säkerhet vid låga värden. Är det en fyra eller en femma fattar nog de flesta att det är "farligt överallt", samma logik ger då tankevurpan att en tvåa är "säkert överallt".
Det är en halv A4 text att läsa och förstå, sorry, men orkar man inte med det är man en kandidat för Darwin Awards. Tror inte att bristande kunskap är huvudorsaken heller utan att de avsnitt som vid en 2:a är "säkra" snabbt blir uppåkta och kvar orört är det lite mer svåra, osäkrare avsnitten och därför lockas folk ut där trots en lite större risk.

Jovisst, men problemet är att man måste veta om att man ska läsa den där A5:an.

Det var kanske lite otydligt i mitt inlägg, men jag avsåg alltså den genomsnittliga sportlovsturisten, vilket den aktuella åkaren inte verkar ha tillhört.

För den som aldrig har hört talas om "transciever" utan känner sig säker med RECCO-brickan som finns insydd i jackan så är det helt enkelt lätt att luras av lavinskalan.
Alla kan inte ha alla specialintressen samtidigt, som okunnig litar man på auktoriteter som finns och då uppstår utrymme för feltolkningar. Både din och min okunskap är större än vår kunskap, så underskatta den inte hos andra! (Eller dig själv.)

Detta skrevs 2 dagar innan: http://www.chamonet.com/ski/snow.html

"It really has been a snowy week for the Chamonix valley. It's been snowing on and off since last Friday without letting up except for a brief period of sunshine on Sunday. Along with the snow there have been exceptionally high winds, less than ideal for the stability of the snow. Over the last week the avalanche hazard hasn't dropped below 3 out of 5."

Tillbaka
Topp