Svensk vs utländsk skidskola

Pillard

Aktiv medlem
Vi har åkt en del med utländsk skidskola men bara provat svensk en gång. En sak som slagit mig är skillnaden i tider. I Sverige verkar skidskolan ligga på 75min upp till som mest 90min/dag.

Våra erfarenheter från alperna är ju snarare 3 timmar per dag i Frankrike förra vintern och 5 timmar per dag i Österrike i vintras. Utslaget över 6 dagar blir ju skillnaden enorm, både i mängden åkning ungarna får och tiden man som förälder får till att åka ordentligt.

Hur kommer det sig att det skiljer så pass mycket? Man skulle kunna tänka sig att det blir för mycket för barnen men dottern har haft skitkul och verkligen velat återkomma. Då var hon 4 år första gången (3h/dag) och 5 år i vintras (5h/dag). Med en svensk skidskola hade hon ju knappt hunnit bli varm innan det är slut

SoniaLi

Medlem
Hej! Jag har jobbat som skidinstruktör på svenska skidskolor. Som instruktör upplever jag att barnen tappar fokus och energi efter ungefär en timme. Det här märks otroligt tydligt när jag då och då får barn och föräldrar som speciellt har önskat längre lektioner (då privatlektioner) efter en timme för de yngre barnen och efter kanske två timme för äldre barn så blir det mycket sämre fokus. Vilket leder till sämre åkning och ibland sämre humör.

Tanken när jag har haft lektioner speciellt med lite äldre barn är att jag övar på olika saker tillsammans med dem. Då hjälps vi åt och hittar och leker fram olika sätt att bli bättre skidåkare på. Sedan får barnen själva fortsätta öva på det tills vi ses nästa gång dagen efter. De behöver inte en skidlärare som pratar med dem och gör nya saker hela dagarna, det räcker med en eller två timmar och sedan egen träning och lek. De behöver tid att öva på samma sak under en längre tid. Skidlärarens tid kostar men skidlärarens tid behövs ofta inte längre än två timmar om dagen. Om det är längre lektioner ska barnen vara äldre och orka hela tiden, annars så blir skidlärarens jobb mer barnpassning än lärande. Jag menar alltså att ett barn kan absolut orka gå i skidskola 5 timmar per dag men skidlärarens jobb blir då mer barnpassning än utlärning. Små barn ska absolut göra sig genom lek men de orkar oftast inte fokusera på rätt saker under hela den perioden. Jag tror att vi i Sverige satsar mer på effektiva skidlektioner, på så sätt får ni ju ut mer av era pengar? Sen förstår jag självklart att föräldrar ofta vill använda skidskoletiden för egen åkning. Det finns ofta barnpassning som man kan boka på svenska skidanläggningar, det kanske är möjligt att kombinera en lektion med en timmes barnpassning?

fredw

Aktiv medlem
Jag tror som du säger att barnskidskolan i alperna oftast ses som kombinerad skola och barnpassning. Jag är iofs positiv till det och upplever att även den mindre intensiva delen av dagen i skidskola (typ åka efter läraren utan särskilt mycket instruktioner) också ger värdefull skidvana för barnen på ett mer strukturerat sätt än om barnen åker med föräldrarna.

För vår del har halvdags barnskidskola i 3-5 dagar varit idealiskt när barnen var mindre. Sedan när de börjat kunna hänga med oss föräldrar i röda och t o m svarta backar så har vi skippat skidskola helt. I det läget tror jag mer på det du beskriver med mer koncentrerade lektioner.

pd

Aktiv medlem
Som instruktör upplever jag att barnen tappar fokus och energi efter ungefär en timme.
Hur är det med vuxna? När tar koncentrationen slut där? Min erfarenhet som elev är att efter en och en halv, två timmar kan maxgränsen mycket väl vara nådd.

Pillard

Aktiv medlem
Det är nog fullt troligt att det inte är fokuserad undervisning i fem timmar. Som det var sist var det ju luncbrejk mitt i och de hade lite snöbollskrig och allt möjligt men jag hörde inga som helst klagomål från dottern utan hon verkar ha haft väldigt roligt och hon gick iaf från att med mycket passning kunnat öka långa gröna pisten i Romme till att åka röd slaskpuckelpist och skogsrepor på en vecka. Så uppenbarligen lärde de sig mycket också.

Det är ju fullt möjligt att priserna skulle skilja för mycket med lika många timmar men jag tror ju definitivt inte att en fransk ESF-lärare är sämre utbildad än en svensk skistarlärare. Jag har väl upplevt priser på ca 2000 för 5-6 dagar i alperna. För min del känns det fullt rimligt. Kruxet är att jag betalat nästan lika mycket för 3x1,5 timme i Sverige. Så problemet kanske är priserna egentligen. För min del är ju iaf värdet mycket större av 5 timmar per dag med lite blandad kvalitet på undervisningen över dan än 1,5 timme tokfokus och sen att jag själv ska hantera resten. Nu börjar hon iof närma sig nivån att vi kan åka omkring i systemet på den "lediga" tiden, så då blir det ju förstås annorlunda. Innan fanns ju också poängen att de andra barnen och läraren pushade lite lagom där pappa är för lätt att istället gnälla på... Men men, det var mest en reflektion så här i tider när man ändå inte har så mycket skidrelaterat att diskutera :)

Ake_Astrom

Medlem
Det är nog fullt troligt att det inte är fokuserad undervisning i fem timmar. Som det var sist var det ju luncbrejk mitt i och de hade lite snöbollskrig och allt möjligt men jag hörde inga som helst klagomål från dottern utan hon verkar ha haft väldigt roligt och hon gick iaf från att med mycket passning kunnat öka långa gröna pisten i Romme till att åka röd slaskpuckelpist och skogsrepor på en vecka. Så uppenbarligen lärde de sig mycket också.

Det är ju fullt möjligt att priserna skulle skilja för mycket med lika många timmar men jag tror ju definitivt inte att en fransk ESF-lärare är sämre utbildad än en svensk skistarlärare. Jag har väl upplevt priser på ca 2000 för 5-6 dagar i alperna. För min del känns det fullt rimligt. Kruxet är att jag betalat nästan lika mycket för 3x1,5 timme i Sverige. Så problemet kanske är priserna egentligen. För min del är ju iaf värdet mycket större av 5 timmar per dag med lite blandad kvalitet på undervisningen över dan än 1,5 timme tokfokus och sen att jag själv ska hantera resten. Nu börjar hon iof närma sig nivån att vi kan åka omkring i systemet på den "lediga" tiden, så då blir det ju förstås annorlunda. Innan fanns ju också poängen att de andra barnen och läraren pushade lite lagom där pappa är för lätt att istället gnälla på... Men men, det var mest en reflektion så här i tider när man ändå inte har så mycket skidrelaterat att diskutera :)
En fransk skidlärare har om jag inte missminner mig en två-årig heltidsutbildning i ryggen så de är nog mer utbildade än "motsvarande" svensk.
Hur de får ihop löner och övriga kostnader i Frankrike vet jag inte men är det någon som tror att en svensk skidlärare tjänar bra?
Om du skall få lika många timmar för samma peng i Sverige så kan man ju ställa sig frågan. Vem får bekosta den minskade inkomsten, skidläraren eller?

kappakomplett

Aktiv medlem
Det är väl jättebra att dra ihop en samling barn och köra runt med dem i systemet på lämpliga ställen. För lite mindre barn är det ju ändå inte fråga om ngn "undervisning"...
Svenska barn är dessutom vana från förskolan att vara ett gäng som driver omkring med lite allmän planlös ledning! (Detta kallas Reggio Emilia, Montesorri eller vanlig läroplan 11).
Hela konceptet att lära ut skidteknik är för övrigt, enligt min ödmjuka mening, något av en illusion. Det går inte att lära ut...

irriducibili

Ny medlem
En fransk skidlärare har om jag inte missminner mig en två-årig heltidsutbildning i ryggen så de är nog mer utbildade än "motsvarande" svensk.
Hur de får ihop löner och övriga kostnader i Frankrike vet jag inte men är det någon som tror att en svensk skidlärare tjänar bra?
Om du skall få lika många timmar för samma peng i Sverige så kan man ju ställa sig frågan. Vem får bekosta den minskade inkomsten, skidläraren eller?
SÅ är det ju. Bara att räkna på det.
-Hur mycket är den genomsnittliga Svensken beredd att betala för tex 5 timmars skidskola varje dag i svenska fjällen.
-Hur många barn kan varje skidlärare/instruktör ha hand om.

Räkna sedan summa+personer så inser man snabbt att kalkylen förmodligen inte kommer att gå ihop.

Pillard

Aktiv medlem
Hur många ”tomma” timmar har svenska skidlärare? Det är ju också en relevant fråga

Kollade nu och vi betalade 2800 för 6x5h Det kändes helt rimligt. 4-5 barn per lärare.

Senast ändrad:

irriducibili

Ny medlem
Hur många ”tomma” timmar har svenska skidlärare? Det är ju också en relevant fråga

Kollade nu och vi betalade 2800 för 6x5h Det kändes helt rimligt. 4-5 barn per lärare.
Ja rent teoretiskt borde det ju finnas underlag för detta, och får skidinstruktörer till några extra privattimmar på detta så borde det ju gå att leva på.

SoniaLi

Medlem
Hur är det med vuxna? När tar koncentrationen slut där? Min erfarenhet som elev är att efter en och en halv, två timmar kan maxgränsen mycket väl vara nådd.
Instämmer med dig. Jag har vädligt sällan lektider som är längre än 2 timmar i sverige, vuxna orkar inte heller fokusera 100% hur länge som helst. Om fokuset ska ligga på att lära sig skidteknik bör nog lektionen ligga på en och en halv timme, kanske två. Sen kan man ju kombinera skidlektion med mer "guidning" eller pistvisning. Då kan man orka åka betydligt mycket längre eftersom det inte kräver samma sorts fokus. Det är i alla fall min erfarenhet, sen är ju alla människor olika.

SoniaLi

Medlem
Hela konceptet att lära ut skidteknik är för övrigt, enligt min ödmjuka mening, något av en illusion. Det går inte att lära ut...
[/QUOTE]

Nu hänger jag inte riktigt med? Det är som att säga att Frida Hansdotter skulle ha vunnit OS-guld utan hjälp av någon tränare. Det går att dra liknande paralleller mellan alla sporter. Jag tvivlar inte på att man kan bli en duktig skidåkare utan hjälp från någon instruktör eller liknande. Men det går absolut att både lära sig och lära ut skidteknik. Sen gör alla precis som dom vill. Ingen säger att man måste ta skidlektioner, ingen säger heller att man måste ha korrekt teknik för att åka skidor.

Ake_Astrom

Medlem

Då får vi räkna lite. 6X5h kan betyda 6 dagar a 5 timmar dag eller 5 dagar a 6 timmar dag.
Men oavsett så blir det med 5 barn 14 000:- i veckan.
Låter ju som mycket pengar, typ ca 50 000:- per månad, en ok inkomst kan tyckas.
Men av de 14 000:- per vecka så skall det betalas ett kontor som hanterar bokningarna och ser till att betalningen kommer in. Någon skall även organisera skidskolan och ha ett personalansvar. Även de vill ha betalt.
Lokalen har även den en kostnad.
Boendet kan ligga på skidskolan eller på skidläraren.
Så vad är kvar till lön efter att även sociala avgifter betalats tror ni.
Jag vet inte men känslan är inte mycket.

kappakomplett

Aktiv medlem
Nu hänger jag inte riktigt med? Det är som att säga att Frida Hansdotter skulle ha vunnit OS-guld utan hjälp av någon tränare. Det går att dra liknande paralleller mellan alla sporter. Jag tvivlar inte på att man kan bli en duktig skidåkare utan hjälp från någon instruktör eller liknande. Men det går absolut att både lära sig och lära ut skidteknik. Sen gör alla precis som dom vill. Ingen säger att man måste ta skidlektioner, ingen säger heller att man måste ha korrekt teknik för att åka skidor.
Ja, ta inte illa upp, jag har haft trevligt på mina skidlektioner, absolut. Det är likadant med att ta golflektioner, det är roligt. Senast när jag frågade vad jag skulle göra sa pron; -vila i fjorton dagar.
- och sen?
- sen slutar du helt!

carl_couloir

Aktiv medlem
som ”deltids-skidlärare” med erfarenhet från såväl Sverige, Norge och Schweiz så är det en väldig skillnad i synen på skidlärare osv. Men den största skillnaden i denna frågeställningen är att i alperna så finns det flera skidskolor på en ort och skidskolorna har oftast inget företräde i liftköer etc. men framförallt att systemen är så mycket större och att det kan vara flera liftar upp på berget.

När jag plockade upp mina kunder i Verbier så kunde det under högsäsong ofta ta minst en halvtimma till en timma innan vi stod på skidor, så annat än heldagar för allt annat än rena nybörjare skulle bara bli lift upp och ett till två åk innan det skulle vara dags att åka ner igen.......

En annan aspekt är att en familj eller grupp bokar en instruktör för en vecka, kanske mer som guide och inspiratör än en ren skidlärare som ska drilla kortsväng.....

Bon Ski
/C

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp