Svenska friåkningen är döende?

Jarle

Aktiv medlem
Nej, nej, nej. Den lever och frodas med stora framgångar för svenskar i både FWT och FWQ. Men sen då? Sverige har enormt många duktiga friåkare som uppstått i kölvattnet av Free radicals och Swedish Posse. Tyvärr har denna, fria om man så vill, delen av friåkningen lidit enorma förluster på senare år och vad finns kvar? Alla dessa duktiga åkare blir nu tvungna att dra iväg och åka tävlingar för att få någon större exponering, nu är det inte något fel på tävlingar i sig, det är naturligt att vilja ta reda på vem som är bäst på det ena eller andra, inte heller vill jag ta någonting ifrån alla som tävlar, men jag tror att det är många som inte vill tävla av olika anledningar. Dessutom tror jag att friåkningen, på sikt, kommer att krympa när det inte längre finns filmer med modiga män som gör mer eller mindre dumma saker.

Varför? För att jag själv minns hur jag kom i kontakt med friåkningen, vilsen och förvirrad i södra Sverige visste jag att jag ville åka skidor, jämt, och för allt jag visste handlade skidåkning (på annat än leknivå) om att vara snabbast genom portar (och att smyga sig in i snowboardparken när inga läskiga snowboardåkare såg på). Det var först när jag var runt 15 som jag fick syn på något helt magiskt, något bortom denna värld, någonting som var mer än utstakade hinder man skulle hålla sig till. Det var en free radicals-rulle som gick på bussens tv, bussen som skulle ta oss till Idre fjäll på klassresa. Efter den filmen var det enda jag tjatade på mina polare om två saker, hoppa och åka utanför pisterna. På den vägen bar det, någonstans i smeten med upptäckten av vad skibums var och att snöbrädeåkarna inte alls blev arga om man åkte i "deras" park kom någonting som en käftsmäll och visade vägen.

Men vafan, vi har ju internet med massor av edits på internet och stora utländska produktionsbolag!? Förvisso, men för att få åtkomst till detta material måste du aktivt söka upp det. Du springer inte på filmerna lite random på interteamstadium, vilket jag gjorde flertalet gånger med de svenska filmerna. Det ger inte heller samma närhet till sporten att se någon amerikansk superhjälte hucka 30+are i AK som att se svenskar och norrmän åka i bl.a. svenska och norska fjäll eller på orter dit man själv faktiskt åker.
Tyvärr får inte heller FWT och FWQ den uppmärksamheten jag önskar att den hade fått i "svenssonmedia". Det är helt enkelt ett jävligt långt kliv från en weekend i "fjällen" (läs branäs, lindvallen och liknande) till friåkningen idag.

TLDR
Det är svårt för semesterfirande människor från plattlandet att relatera till FWT och amerikanske superhjältar. Vi behöver svensk skidfilm.

Behöver vi mer svensk skidfilm, eller bättre marknadsföring av svensk skidfilm?

Jag tvivlar inte ett dugg på att det finns gott om åkare i landet som är duktiga både framför och bakom kameran, men får de exponering ut mot Svensson? Kanske är det dags att sparka liv i kortfilms-dvd:n igen. En gratis skiva med 2-4 kortfilmer av och med svenska åkare som kan delas ut till bussbolag, sportaffärer, afterski-barer etc. Låt själva filmerna vara gratis så återstår bara kostnader för tryck och distribution, något som det borde gå att locka sponsorer till. Ett utmärkt sätt för okända åkare att få lite rampljus och samtidigt visa Svensson vilken fantastisk åkning Sverige kan erbjuda. Här på Freeride borde det finnas gott om material att utgå ifrån.

Vidare så var även min första kontakt med Free Radicals i en skidbuss. På väg till Zell am See satt jag och mös med en flicka under en filt som bara tonåringar kan när den slängdes på någonstans i södra Danmark. En ny värld öppnade sig framför mina ögon. Veckan var en av de roligaste jag har haft i min skidkarriär, det blåste hårt varenda dag och kvicksilvret kröp aldrig över -20 men det spelade ingen roll, vi sladdade runt på våra hyrskidor i den vindpinade snön, åkte vilse och fick pulsa tillbaks till liften, ramlade och slog oss, glömde äta lunch och fick förmodligen permanenta skelettskador på fötterna av de för små pjäxorna och sikten var så dålig att mina vänner slutade reta mig för min röda anorak som var urtöntig i en tid då svart regerade.
Allt det minns jag, men jag har ingen aning om vad tjejen hette...
Så nog kan man säga att Free Radicals gänget visade mig vilka prioriteringar som gäller här i livet!

Vart finns alla människor som är som mig? Föredrar skidor framför allt, bygger gärna en kick i 5 timmar för att köra på den i 20min, letar gärna på en svåråtkomlig linje som tar en halvdag att pulsa i snö till,
18-årig talangfull skidåkare söker: Människor som brinner för skidåkning och som gärna känner för att plocka med en till ung kille i kompis gänget. Ett stort plus om ni även är intresserade utav att komponera en riktigt bra 10-30 minuters rulle som ska få alla på freeride att gapa.
Hör av er!
Mail: wille_skidor@hotmail.com
Mvh Wille

Jag förstår var du vill Jarle, fast ändå inte. Tycker det blir mycket nostalgiskt snack och lite svårt att bena ut exakt var du vill komma.

Tycker du att det är för lite svenska filmer? Och att de visas för en för trång publik?

Ska fler av dagens aktiva åkare försöka att nå en topp? Är det för smalt bakom toppen?

Bör man som skidåkare hellre satsa på film, istället för tävling?

Som jag tolkar Jarles inlägg handlar det om att "fri åkning" (medveten särskrivning) har fått stryka på foten de senaste åren för tävlingar och hopp&lek. Vilket naturligtvis är tråkigt eftersom det riskerar att leda till att svensk friåkning utarmas när nya talanger inte ens ser det som ett alternativ. Vi behöver få in mer Rock n' Roll i åkningen helt enkelt. Ladda stort och hoppas på det bästa i bergen, inte parken! Skapa känslan(nyckelord) av att jag kan göra det åkarna på filmen gör!

Med risk för att låta lite mer bitter än vanligt:

Är det inte lite så med det mesta nu för tiden? Pengar som styr? Pengar och plast och den stora massan, eller vad någon tror den stora massan gillar, dikterar vad som borde vara och vad som gäller?

Sponsorer "kräver" vissa saker av åkarna. Sport generellt dikteras av tv-bolag, sponsorer, folk med vinstintressen och direktörer i kostymer (lite klyschit) som egentligen är så långt ifrån den sport de bestämmer över, både fysiskt och psykiskt?

I vårt, deras fall, skidåkningen, proffsåkarna, tvingas de inte göra avkall på vad de egentligen älskar? Och kompromissa hårt med de (sponsorerna etc.) som möjliggör deras livsstil?

Frågan är hur, om det ens går, att vända denna trend?

Men jag tror anledningen till att vi inte ser lika mycket amatör film idag är för att alla sitter på nån slags översittar position när de ska kommentera en film. Själv nöjer jag mig med att få se nån fin vy eller lite galna åk, Behöver inte alla dessa mellan klipp med(gissningsvis) Barn, hundar, träd, örnar,skotrar, snöfall, moln, soluppgångar, osv. Men den stora "massan" har ju fått för sig att en skidedit ska te sig på detta vis, så för att göra en skidedit måste du ha en master i filmkunskap och en kamera för 500k+.

Jag har uppmuntrat alla mina vänner till att köpa gopros och slänga ut dem på tuben efter vis redigering, men det händer inte mer än att det blir en samling klipp i en map som vi tittar på och fnissar till, tillsammans.

Saksamma! Vi är många som jagar puder, hoppas fler bara kan inse att det inte behöver vara så jäkla tekniskt att lägga ut en film, men skakiga rullar med dåliga kamera vinklar är förjävliga, när man ser skidtippar eller nåt annat ointressant.

Man skulle haft nån liten allmän guide till hur man "borde" filma. Men sen är det ju svårt att genom en gopro se hur filmen blir(det kommer väl förändras med årets modell??) och därför kan det resultera i att ett jäkligt skönt åk inte blir filmat på ett bra sätt.

la_grave sa:
Vad spelar det sk problemet, om det ens existerar, för roll?
Förstår du inte det, är du en av dom andra. Alternativt ingenjör. Eller en oerhört otäck kombination av de båda.

Läs inläggen i tråden igen. Klart det är ett problem - själ och hjärta! Edit: Möjligheter, fortlevnad, möjligheten att göra saker utan att vara en slav under kapitalet. Frihet!

Senast ändrad:
Sammmyboy sa:
Men jag tror anledningen till att vi inte ser lika mycket amatör film idag är för att alla sitter på nån slags översittar position när de ska kommentera en film. Själv nöjer jag mig med att få se nån fin vy eller lite galna åk, Behöver inte alla dessa mellan klipp med(gissningsvis) Barn, hundar, träd, örnar,skotrar, snöfall, moln, soluppgångar, osv. Men den stora "massan" har ju fått för sig att en skidedit ska te sig på detta vis, så för att göra en skidedit måste du ha en master i filmkunskap och en kamera för 500k+.

Jag har uppmuntrat alla mina vänner till att köpa gopros och slänga ut dem på tuben efter vis redigering, men det händer inte mer än att det blir en samling klipp i en map som vi tittar på och fnissar till, tillsammans.

Saksamma! Vi är många som jagar puder, hoppas fler bara kan inse att det inte behöver vara så jäkla tekniskt att lägga ut en film, men skakiga rullar med dåliga kamera vinklar är förjävliga, när man ser skidtippar eller nåt annat ointressant.

Man skulle haft nån liten allmän guide till hur man "borde" filma. Men sen är det ju svårt att genom en gopro se hur filmen blir(det kommer väl förändras med årets modell??) och därför kan det resultera i att ett jäkligt skönt åk inte blir filmat på ett bra sätt.
Problemet är väl egentligen att om man ska ge ut någon modell över hur man bör filma, så tappar man den kreativiteten som behövs. Där tror jag många skidbolag har endel att lära sig.
Hur kul är det med skidåkning från alaska? Klart det är hårigt, men ett offpiståk i Kläppen kan egentligen dokumenteras på ett mer intressant sätt. Dvs, modellen hur man lägger upp en film ska variera, likaså orterna som de seriösa filmbolagen filmar i. Mer nytänkande vad gäller orter hade inte skadat. Där "störst filmas först" försvinner, och där små svenska indieskidbolag borde ha en marknad.

Exempel på möjliga produktionstänk i segment skidfilmer, så ni är med på hur jag tänker.
-"En vinter i Gäddede- mest utan snöskoter" "
-"Skidåkning runt Treriksröset- mer multikulti än Malmö!"

Saknar folk i skidbranschen som tänker utanför boxen, men för att göra det krävs väl kapital. Och för att få loss kapital krävs kreativa duktiga skidåkare/filmare. Det är kanske är där problemet ligger.
Kan inte Freeride gå i bräschen, sponsra björn och julius att få en vinter i nordvästra norrland. Kreativitet sägs skapas ur brist på saker att göra, i sann reggio-emilia-förskola-tänk, så bara kööööör!

Senast ändrad:
Anzom sa:
Saknar folk i skidbranschen som tänker utanför boxen
"Forget about the box, just think outside" är väl en gammal reklamslogan som passar in här. Utnyttja friheten som enbart Sverige erbjuder, dokumentera det på ett ärligt och rått sätt och så tror jag man har en vinnare. Glöm helikoptrar, lyxiga stugor och motortransport vart man än åker. Svettiga strumpor, trangiamat och lite jävlar anamma blir en mycket bättre film!

Tompan14 sa:
Behöver vi mer svensk skidfilm, eller bättre marknadsföring av svensk skidfilm?

Jag tvivlar inte ett dugg på att det finns gott om åkare i landet som är duktiga både framför och bakom kameran, men får de exponering ut mot Svensson? Kanske är det dags att sparka liv i kortfilms-dvd:n igen. En gratis skiva med 2-4 kortfilmer av och med svenska åkare som kan delas ut till bussbolag, sportaffärer, afterski-barer etc. Låt själva filmerna vara gratis så återstår bara kostnader för tryck och distribution, något som det borde gå att locka sponsorer till. Ett utmärkt sätt för okända åkare att få lite rampljus och samtidigt visa Svensson vilken fantastisk åkning Sverige kan erbjuda. Här på Freeride borde det finnas gott om material att utgå ifrån.
Nu satte de små gråa igång vill jag lova. Jag är inte alls säker på att det går att genomföra rent rättighetsmässigt osv, men en tanke vore ju att ge ut finalbidragen från Freeride Video Awards på dvd. Inte till allmänheten, men distribuera ut till bussbolag, butiker osv som du säger. Det borde absolut vara görbart förutsatt att de som gjort filmerna är med på tåget. Hmm... ska fnula på det här tror jag.

Tompan14 sa:
Det är ganska exakt så jag tänkte.
Klura på nu så det blir verklighet!
Will do, men det betyder väl inte att jag ensam bär ansvaret för den svenska friåkningens överlevande på mina axlar va? För det skulle kännas jobbigt. Väldigt mycket ansvar för en person.

Vi kan dela på det 50/50. Vid framgång tar jag på mig "ansvaret" och därmed äran. Vid misslyckande bär du ansvaret och får skulden. Blir väl bra det va?

Tompan14 sa:
Vi kan dela på det 50/50. Vid framgång tar jag på mig "ansvaret" och därmed äran. Vid misslyckande bär du ansvaret och får skulden. Blir väl bra det va?
Kan vi inte lägga ansvaret på en tredje part och dela på äran?

Heddious sa:
Tompan14 sa:
Här skulle jag vilja nominera Jarle. Det känns som en fullkomligt logisk lösning, och jag nöjer mig med en tredjedel av äran.

Lee-nus sa:
Heddious sa:
Tompan14 sa:
Här skulle jag vilja nominera Jarle. Det känns som en fullkomligt logisk lösning, och jag nöjer mig med en tredjedel av äran.
Jag instämmer! I brist på bättre argument baserar jag mitt medhåll på att det var Jarle som introducerade det sommardöda forumet för SCHAUFELDABAGGER!!!1 vilket som vi alla vet fick som resultat att världen blev en bättre plats. Därför är han rätt man för ansvaret. Mot Sherwoodskogen!!

Edit: Blir Jarle fjärde part om Lee-nus också ska dela på äran? Iom att vi då är fyra stycken?

Va ni inte med och såg Nm????

Det var ju flera unga killar runt 16 som placerade som kom till final och fick goda framtidsutsikter av de etablerade åkarna...

Det e nog ingen anledning till oro för svensk framtid inom sporten:D:D

Tompan14 sa:
Jag delar inte ära!
Delad ära är dubbel ära, och om Lee-nus också hakar på blir det gånger tre, vilket blir väldigt mycket ära. Jag är visserligen motsatsen till mattegeni, men jag tror nog att det blir ära så det räcker till oss alla. Kanske även lite till Jarle.

Nein!

Men för att styra in det åt det lite allvarligare hållet igen. Vad är det som krävs för att det ska bli verklighet?

Filmerna skulle man kunna få gratis via FRVA, skriver man in det i villkoren för tävlingen så borde det vara vattentät.
Hur många exemplar kan det tänkas behövas? 300? 500? 1500? Kostnad för det?
Omslaget skulle man kunna lösa med en tävling här och på så sätt få det gratis med. Tryck gissar jag ingår i dvd-trycket.
Distribution, beror kanske på vilka man vill skicka filmen till. Butikskedjor, klarar de en central låda eller blir den liggande? Bussbolag, lite efterforskning om hur många exemplar de behöver och sedan ett kuvert i posten?
After ski barer? Här kan jag tänka mig att personligen överlämna filmen direkt på plats. Givetvis förutsätter jag att omkostnader blir betalda åt mig.

Ja, åter till OT (som i det här fallet avser On Topic, inget annat).
Om man skriver in det i reglerna för nästa års upplaga av FVA är det nog vattentätt, ja. Dessutom tänker jag att det kan bli ännu en bonus för de som gör bra ifrån sig - då får de möjlighet att synas i ännu fler kanaler.

Vilka resebolag kör bussresor till alperna? Ta reda på hur många bussguider de har och se till att varje person utrustas med en dvd. Skidfilm är underskattat distraheringsmedel när man går runt och samlar depositioner och annat trökigt. Tror mer på att gå via bussguiderna än busschaufförerna faktiskt.. det är dom som har makten över dvd-spelaren.

Dela ut på events o.dyl skulle man också kunna göra, litegrann. Inte jättemånga ex, men bra att ha.

Jag tror baske mig vi är någonting på spåren här Tompan.

Guider, du menar reseledare?
Det är naturligtvis ett sätt att gå på. Risken är kanske att den blir liggande efter att ha spelats två gånger men det är nog en risk man får ta. Det finns ju även bussar utan permanent reseledare som kan vara intressanta, Rommebussarna är ett givet val tycker jag.

Kan man få till ett samarbete med en butikskedja så är nog mycket vunnet, men då behöver den kunna stå och snurra själv utan ljud. Inga långa sekvenser med tal och undertexter alltså.
För att få dem intresserade behöver vi först ha en produkt att visa upp så de kan se att kvaliteten på såväl skidåkningen som produkten i sig håller måttet. Hur ordnar vi det? Ber förra årets finalister om tillstånd att få göra en prototyp med deras bidrag?

För övrigt är jag inte på spåren, jag åker först och gör spåren!

Men det här tror jag nog vi ska kunna göra verklighet av.

Jaja, jag menar reseledare. Men i min lilla bubbla kallas de för bussguider även om guidandet inte utförs på skidor så mycket som från backen till baren.

Man kanske kan klippa en butiksversion där alla eventuella snacksegment tas bort?

Jävligt bra tråd. Fortsätt så här!

Ang. tryck/kopiering av DVD-filmer så är det inte så himla dyrt.

En pappficka med fullfärgstryck samt DVD-skiva med fullfärgstryck kostar ca 3000 för typ 300 ex. Borde ju inte vara så svårt att få ihop av t.ex sponsorer.

Det var intressanta priser, var kommer de ifrån?

Då är det bara att börja fundera över hur många exemplar som krävs för att sedan kunna budgetera. 300 skivor räcker nog för att täcka upp reseledare och övriga bussar gissar jag, eller är det fler som jobbar i bussar på en säsong?
2000 för att täcka distribution så landar vi på 5000 blankt. Det blir ca 6:60 per skiva, är det realistiskt?
Hur får vi ut filmerna till reseledarna? Med tanke på PUL torde företagen inte vara speciellt sugna på att lämna ut adresser. Det är nog bättre att ta kontakt med företagen centralt och köpa dem dela ut gåvan samtidigt som de delar ut jackor och liknande.

Problemet med svensk skidfilm gentemot "amerikansk" skidfilm är i mina ögon precis samma som vanlig film. En svensk actionfilm blir lökig, en svensk komedi är inte rolig, ett svenskt drama blir bara löjligt etc. De senare årens Free Radicals har i princip varit rena reklamfilmer som i ärlighetens namn varit riktigt dåliga. Trots riktigt bra åkare.
Dessa räcker verkligen inte långt mot t ex MSP, Sherpas, PBP o dyl.

Till skillnad mot tidiga Free Rads som stod sig riktigt bra mot dåtidens amerikanska rullar.

Priserna är tagna från skivtryck.se, vet inte om de är billiga/dyra, bra/dåliga.

Med ett sånt fyrkantigt pappfodral var priserna visst:

200st för 2778 kr
300st för 3542 kr
400st för 4291 kr

Vill man fläska på lite med ett slimmat DVD-fodral i fyrfärgstryck samt DVD-skiva i fullfärgstryck kostar t.ex 300 st 4360 kr plus inplastning. Vid beställning över 400 st ingick inplastning.

Vill man istället snåla lite så kan man köpa bara DVD-skivorna med fullfärgstryck, då kostar 300 st 2890 kr.

Ang. svensk/amerikansk film så tycker jag det är en speciell charm med svenska/nordiska skidfilmer. Det blir en annan känsla, även om det inte ger samma proffsiga intryck. Det är lite som indiefilmer. Eller lokala mikrobryggerier. Mysigt helt enkelt.

Det var inte helt omedvetet som trådstarten var luddig, diskussion är bra, det för saker och ting framåt.

Problemet är att det inte finns någon svensk skidfilm längre. Alls. Free radicals producerade inga jättehöjdare på senare år, swedish posse la av osv. Jag tror att bra svensk skidfilm bidrar till en breddning av friåkningen. Att Sveriges bergsorter har fostrat, och kommer att fortsätta producera, duktiga åkare är det inga tvivel om men med skidfilmens hjälp tror jag att fler människor (läs de från södra delarna av landet) får upp ögonen för vad skidåkning kan vara. Fler människor in i sporten = breddning, om inte annat resulterar det i att fler människor får dela glädjen på berget och det kan inte vara en dålig grej (om man nu inte är en bitter stofil som vill behålla all glädje för sig själv).

Det handlar inte om att duktiga åkare ska strunta i att tävla om de vill tävla, jag är jätteglad att lilla Sverige år efter år är med i toppen i tävlingssammanhang. Likaså ska en individ som gillar att åka park fortsätta med det. I svenska skidfilmens glansdagar fanns det helt enkelt utrymme för fler friåkare att synas, alternativet att filma gav minst lika mycket exponering som tävlingar. Antalet svenska åkarprofiler har minskat drastiskt de senaste åren, det tycker jag är jäkligt tråkigt och leder knappast friåkningen mot en framtid av guld och gröna skogar.

Jag vill helt enkelt se minst ett svenskt skidfilmsbolag igen, mer semiamatörfilmer, mer amatörfilmer, mer allt! Filmerna kan t.ex. skickas med när någon handlar skidutrustning (köp en jacka på interteamstadium och få med en film, massvis med nya människor introduceras till friåkningen), köpas på iTunes eller liknande för en spottstyver, skickas med när man köper ÅS osv. Ut med det helt enkelt, till så många som möjligt. Blir det dyrt att trycka allt kan man istället få med en kod så att man kan hyra den gratis på t.ex. Vimeo (ja, man kan hyra film där nu).

Ökar intresset för friåkningen bland de som kanske inte upptäckt den annars gynnas dessutom svenska resebolag, anläggningar, skidtillverkare, klädtillverkare osv. Tids nog kanske tom SVT sänder från FWT.

Mer skidfilm till svenska folket!

Jibberisch sa:
la_grave sa:
Förstår du inte det, är du en av dom andra. Alternativt ingenjör. Eller en oerhört otäck kombination av de båda.

Läs inläggen i tråden igen. Klart det är ett problem - själ och hjärta! Edit: Möjligheter, fortlevnad, möjligheten att göra saker utan att vara en slav under kapitalet. Frihet!
Va? Så om det inte finns ointressanta filmer kan inte du åka skidor. Känns ju som ett tecken på ett genuint intresse. Inte.

la_grave sa:
Jibberisch sa:
la_grave sa:

Va? Så om det inte finns ointressanta filmer kan inte du åka skidor. Känns ju som ett tecken på ett genuint intresse. Inte.
Exakt så jag menade.

Jarle sa:
Det var inte helt omedvetet som trådstarten var luddig, diskussion är bra, det för saker och ting framåt.

Problemet är att det inte finns någon svensk skidfilm längre. Alls. Free radicals producerade inga jättehöjdare på senare år, swedish posse la av osv. Jag tror att bra svensk skidfilm bidrar till en breddning av friåkningen. Att Sveriges bergsorter har fostrat, och kommer att fortsätta producera, duktiga åkare är det inga tvivel om men med skidfilmens hjälp tror jag att fler människor (läs de från södra delarna av landet) får upp ögonen för vad skidåkning kan vara. Fler människor in i sporten = breddning, om inte annat resulterar det i att fler människor får dela glädjen på berget och det kan inte vara en dålig grej (om man nu inte är en bitter stofil som vill behålla all glädje för sig själv).

Det handlar inte om att duktiga åkare ska strunta i att tävla om de vill tävla, jag är jätteglad att lilla Sverige år efter år är med i toppen i tävlingssammanhang. Likaså ska en individ som gillar att åka park fortsätta med det. I svenska skidfilmens glansdagar fanns det helt enkelt utrymme för fler friåkare att synas, alternativet att filma gav minst lika mycket exponering som tävlingar. Antalet svenska åkarprofiler har minskat drastiskt de senaste åren, det tycker jag är jäkligt tråkigt och leder knappast friåkningen mot en framtid av guld och gröna skogar.

Jag vill helt enkelt se minst ett svenskt skidfilmsbolag igen, mer semiamatörfilmer, mer amatörfilmer, mer allt! Filmerna kan t.ex. skickas med när någon handlar skidutrustning (köp en jacka på interteamstadium och få med en film, massvis med nya människor introduceras till friåkningen), köpas på iTunes eller liknande för en spottstyver, skickas med när man köper ÅS osv. Ut med det helt enkelt, till så många som möjligt. Blir det dyrt att trycka allt kan man istället få med en kod så att man kan hyra den gratis på t.ex. Vimeo (ja, man kan hyra film där nu).

Ökar intresset för friåkningen bland de som kanske inte upptäckt den annars gynnas dessutom svenska resebolag, anläggningar, skidtillverkare, klädtillverkare osv. Tids nog kanske tom SVT sänder från FWT.

Mer skidfilm till svenska folket!
Du är bara ute efter en skidfilms premiär på Trädgår'n i GBG :)

Nu när vi löst ett problem med våra bussfilmer (jag räknar med en utförlig rapport på mitt skrivbord på måndag) är det dags att gå vidare.

Vad händer sen? Hur ska dessa amatör gå vidare och börja producera kommersiella filmer?
Hur ser det egentligen ut med filmkunskaperna runt om i landet? Det känns som att det mest är typer som hellre står framför kameran än bakom den idag, vänner som turas om att filma varandra.
Finns teorin där eller kopierar man bara det man sett i andra filmer när man väljer vinklar, ljus och klippning?

Sverige har med vårt fantastiska utbildningssystem en enorm potential att få fram filmskapare som på allvar kan konkurrera på den internationella scenen.
Tänk om vi kunde få se en tvåårig utbildning i äventyrsfoto & film på en lämpligt belägen folkhögskola! Då skulle svensk skidfilm bli nyskapande igen, det är jag övertygad om.

Har inte speciellt bra koll på filmscenen (eller bakom kameran rättare sagt) i Sverige men vi har ju i alla fall många duktiga fotografer, så det finns väl definitivt folk som kan saker här.

Jag tycker att Freeride.se borde starta ett skidfilmsbolag. Jag är gärna med. Sedan finns det ju sjukt många bra edit´s på Freeride som man kan ta in i filmen, en inspirationsfilm från Freeride.se Rullar stadigt på bussar, butiker och följer med i tidningar, mm. Grym marknadsföring. Win Win

Reine sa:
Jag tycker att Freeride.se borde starta ett skidfilmsbolag. Jag är gärna med. Sedan finns det ju sjukt många bra edit´s på Freeride som man kan ta in i filmen, en inspirationsfilm från Freeride.se Rullar stadigt på bussar, butiker och följer med i tidningar, mm. Grym marknadsföring. Win Win
Alltså. Det här var på riktigt en sjukt bra idé.

Hedda! Fixa! Jag skulle kunna tänka mig att lära mig filma ;)

Hasse_Lindborg sa:
Du är bara ute efter en skidfilms premiär på Trädgår'n i GBG :)
Givetvis! Det är väl därför vi gillar skidfilm? :cool:

Hedda, fixa så att FR hostar upp en filmbudget lite sådär ur bakfickan och fixa skidfilm med Reine :)

Tillbaka
Topp