Svenska portåkare

Svenska portåkare
Första pris till svenska skidklubbar och portflygare, i arrogans och överlägsenhet. V. 29 var vi på Galdhöpiggen och skulle njuta av kanonväder, klippklättring och framför allt lite avspänd enkel pistkörning.
Men då kommer skidklubben Samurajerna eller nå´t och tar upp den ena av de två breda och fina pisterna, spärrar av med flaggor och alla möjliga grejer. Och när man lirkar sig igenom för att köra utanför pisten så säger Tränaren, en dryg och arrogant Pärsson vill bli, att ni får inte köra där ” Vi tränar”!!! Typiskt portnötare, tänkte jag.
Men så fel man kan ha. Någon dag senare kommer franska B-landslaget och folk med estländska landslagsdräkter som kunde åka och var både trevligare, bättre och lät t.o.m. folk köra bland portarna.
Summan av detta blir. Respektera skidturister, tack vare dem så finns det anläggningar att träna i. Det känns hemskt att erkänna att Fransmän är trevligare än Svenskar.

Svenska portåkare
Word!

Varit med om det gång på gång med svenska skidklubbar...

Känns trist att se ner på våra eventuellt och mycket kanske blivande worldcup stjärnor, men så är det.

Svenska portåkare
Känner mig ganska kluven inför ditt resonemang. Kan ju inte säja nåt om arrogans och attityd, men man skulle ju kunna se det som att säkerhetstänket finns hos Svenskar men inte hos Ester och Fransmän. Att låta folk åka bland portarna är ju helt olämpligt och djävligt korkat. Tror inte A Pärson är så sugen att sätta Anja i nacken på en turist precis. Ska ni klaga så klaga hos anläggningen som avsätter plats för bansättning. Ingen nyhet i Juvas att det sätts en del banor precis.
Framtiden är ju som i Åre där det arbetas för en "riksarena" för skidsport med planskilda korsningar och ingen inverkan på den vanliga skidturismen.
Faktiskt varit med om en kärring som hävdat sin rätt att åka i alla backar under träning inför wc-störtlopp. Man fick avbryta tills man baxat bort henne på skoter.

Svenska portåkare
Visst träning är en sak, men en jävligt arrogant attityd är en helt annan!!!

Man behöver inte bete sig som att as bara för att man tycker att man är duktig!

Svenska portåkare
Nej, men som jag skrev så "-Kan ju inte säja nåt om arrogans och attityd". Men man vet ju inte heller hur många som varit inne och råddat innanför deras avspärrning den dagen heller. Som ursprunglige författaren skrev: "-spärrar av med flaggor och alla möjliga grejer. Och när man lirkar sig igenom...." så har ju dom ju gett fan i säkerhetsavspärrningarna som är uppsatta av träningsgruppen och sanktionerat av anläggningen. Då kan jag förstå att tränaren som har detta som arbetsplats och ansvarar för säkerheten för sina åkare kanske blir förbannad.
Eller har jag fel??
Man ska kanske bara se till att man själv inte får göra som man själv vill och skita i att försöka se saker i ett LITE större perspektiv än sin egen tillfredsställelse!?
Har personligen några för många avbrutna träningsåk pga folk i banan för att se det så.

Svenska portåkare
Friidrottstränarna är lika otrevliga. Skulle softa lite i sandlådorna på Stadion häromdan och då kom det nån och skrek att "Christian" och "Klyftan" skulle vara där. Samma med tjockmattorna. Nån jävla "Stefan" och "Staffan".
För att inte tala om fotbollsgubbarna.... Skulle laja lite tvåmål och dricka bira i onsdags på Råsunda. Vart ett ruggit rabalder.

Svenska portåkare
Fan tror jag missuppfattat lite. Trodde det var Pärson mfl (SWE-gänget) som var där.... Dom som är bäst brukar oftast också vara trevligast. Då kan jag hålla med om att det finns många blåbär som tar alldeles för allvarligt på sitt hasande och beter sig som tennisfarsor.

Svenska portåkare
Tre anledningar till varför tränare och ledare reagerar som de gör.

1. De flesta klubbar i Sverige har en begränsad tränings- och
tävlingsbudget.

2. Träningsläger tär ofta på ekonomin, på många skidanläggningar
får klubbarna dessutom betala någon form av hyra för att kunna få
bra träningsförhållanden.

3. Säkerhet är A och O inom all form av skidsport. Många av de
allvarligaste skidolyckorna inkl. en del dödsfall som har förekommit
under de senaste åren har varit i samband med att "Svensson" har
struntat i avspärrningarna!

– En tanke!
Vad tror du tränarna i Djurgården skulle säga om Du plötsligt under
deras träning gled in på isen i Globen för att Du ville testa dina nya
Bauer?

Visst händer det att tränare låter andra än de som träna få åka i
det avspärrade området, men då brukar det oftast vara när
träningen är slut.

Ha Det!
Från en som varit med i svängen under många år, både i alpint och
freestyle.

Svenska portåkare
Hade jag betalt för att få prova mina nya Bauer så skulle han få dem i halsen ganska snabbt... Förslag: Bygg speciella pister som bara används vid just träning och tävling. Fyll kanterna med skyddstängsel, stäng sedan av dessa ordentlig när de inte används. Inte ett litet sketet staket som faller bara man kikar på det... När jag var i alperna i vintras fanns det (minst) en pist som såg ut på detta sätt, med en dörr till starterhuset som också var enda vägen in i pisten. På så sätt skulle man("ni") slippa både uppåkta banor och minimera riskerna för skador. Dyrt?? Ja, det skulle det bli men samtidigt skulle vi slippa diskusionen samt minska skadorna både bland aktiva och vanliga "Svenssons" som kommer i vägen.
Att man tränar har jag ingenting emot, men ska det ske i vanliga pister så ska både aktiva och tränare ha respekt för de andra som befinner sig i skidområdet. Likaså ska vi vanliga respektera träningen!
That´s all!
//Danne

Svenska portåkare
Så då var vi klara med tjaffsandet (ingen nämd ingen glämmd).

Om man nu är så dum i huvudet att man måste motsäga den vise mannen "DD"s ord, så kan man fan slå upp hans telefon-nummer i boken å ringa han privat. Är så less på allt tjaffs här på fr.nu

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp