Svenska skidorter - Nyheter

Dubbis

Aktiv medlem
Tänkte att man kanske kunde samla alla nyheter i fjällen den kommande säsongen i en tråd. Än så länge verkar det lite tunt till antalet men projekten i sig är desto tyngre. Detta är vad som kommit till min kännedom:

Björnrike - Ny 6-stol (2043 meter lång, Sveriges längsta sittlift) och två nya nedfarter.

Tännäskröket - Stolliften på norrsidan öppnar igen (äntligen). Någon som vet om den är ny eller om det är den gamla som renoverats?

Åre - Ny släplift från Högåsliften till toppen av Björnängesberget. Några nya nedfarter i Björnen-/Tottområdet.

Det måste väl för bövelen vara mer som händer? Fyll gärna på!

Senast ändrad:
Det blir tydligen en 500 meter lång knapplift bredvid 6-stolen i Björnrike. Uppdaterad pistkarta är nu släppt.

Utöver nordsidan i Tännäs så röjer de skogskorridorer med fasta hopp där också. Funäsbergets gondol och toppstuga fick vänta till nästa år.

lite ot men hur gick det med deet norska skidsystemets som eventuellt skulle börja byggas? nån som vet vad jag menar, tror det finns en tråd om det nånstans.

Dubbis sa:
Tänkte att man kanske kunde samla alla nyheter i fjällen den kommande säsongen i en tråd. Än så länge verkar det lite tunt till antalet men projekten i sig är desto tyngre. Detta är vad som kommit till min kännedom:

Björnrike - Ny 6-stol (2043 meter lång, Sveriges längsta sittlift) och två nya nedfarter.

Tännäskröket - Stolliften på norrsidan öppnar igen (äntligen). Någon som vet om den är ny eller om det är den gamla som renoverats?

Åre - Ny släplift från Högåsliften till toppen av Björnängesberget. Några nya nedfarter i Björnen-/Tottområdet.

Det måste väl för bövelen vara mer som händer? Fyll gärna på!
Alla som hoppades på en 4- eller 6-stolsexpress på Krökets nordsida (Tännäs) kan sluta hoppas. Stolliften som öppnar till vintern är den gamla godingen som renoverats och piffats upp. Hoppas den håller...

en express-sexa hade väl ändå varit lite overkill. får nog se till att få upp beläggningen lite där innan man gör sådana investeringar.

HARS sa:
en express-sexa hade väl ändå varit lite overkill. får nog se till att få upp beläggningen lite där innan man gör sådana investeringar.
Jo så är det nog, men det går ju alltid att köpa en bättre begagnad som bl a Tärnaby gjorde. Den gamla stolen på Kröket är ju RIKTIGT gammal. Hoppas som sagt att den håller efter renoveringen.

Är det inte dags att uppdatera denna tråd. Vore intressant att veta vad som händer på nyhetsfronten på våra svenska skidorter "inte bara fjällen" 2011-2012
Eder
OldGen

OldGen sa:
Är det inte dags att uppdatera denna tråd. Vore intressant att veta vad som händer på nyhetsfronten på våra svenska skidorter "inte bara fjällen" 2011-2012
Eder
OldGen
Utmärkt förslag! Jag har ändrat rubriken och nu är det bara att fylla på med nyheter från hela landet. Apropå nyheter har jag lite grann att bidra med:

Trillevallen - Doldis bakom grannen Åre som gärna vill ha en mer framskjuten position. För att markera detta smäller man i år upp en sprillans 4-stolslift från parkeringen till toppen samt en släplift längst söderut i systemet (öppnar för bra off-pist enligt hemsidan). Bravo!

Vemdalsskalet - Landets kortaste 6-stolsexpress ersätter Sörliften.

Klövsjö - Ny släplift och nedfart nedanför Ravinen.

Förhoppningsvis dyker det upp mer under hösten. Någon som hört något om Funäsdalens kommande gondolbana?

Vemdalsskalet bygger bort köerna vid Sörliften, Den gamla släpliften ersätts med en ny sexstolsl

Dubbis kom före med en minut

Senast ändrad:
Björkliden/Riksgränsen

Björkliden har köpt upp riksgränsens anläggning. Detta betyder att man kan åka i båda dessa orter på samma skidpass.
Detta innebär dock att man inte längre kan köpa ett kombinerat skidpass för Hemavan/Tärnaby och Riksgränsen

Senast ändrad:
Kollade upp Idre, där brukar det ofta vara nyheter på g - och mycket riktigt. Följande fanns på hemsidan:

"Två nya liftar, en 6 stolslift på drygt 1 100 meter och med en fallhöjd på 208 meter samt en knapplift har satts upp på ostsluttningen. Knappliften ger axess till Dalsbackarna och nedfarten Dalarnas längsta utan att åka upp till toppen. Liftarna har en helt ny dragning vilket gjort att fem av de nio backarna på ostsidan har förlängts med cirka 30 procent.

Samtidigt har tre av de gamla liftarna tagits bort på ostsidan."

Romme bygger ut, men som vanligt är det familjebackar som gäller. 4 backar 1 expresslift och någon till lift om jag inte missminner mig

Ingen har väl missat de storstilade planerna i Vemdalen för säsongen 2014/2014? En helt ny skidort ska byggas i Skorvdalen, granne med Björnrike. Fast Skorvdalen lät väl inte tillräckligt tufft så det blev Örndalen istället. Kolla in på http://www.orndalen.se/.

Samma säsong hoppas man på att få upp Veman Express i Vemdalsskalet. I längd och fallhöjd kan den mäta sig med Grizzly Express. Den ska gå från dalen där Norr-Veman flyter och sedan vidare upp till Skalsfjällets topp. Finns sedan tidigare att läsa om här på Freeride https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=86052

Kul med Ullnabacken men undrar om tävlingsbackens längd och fallhöjd verkligen stämmer - 250m lång och 120m hög!!?? Låter osannolikt brant, särskilt för en Stockholmsbacke.

brunt sa:
Romme bygger ut, men som vanligt är det familjebackar som gäller. 4 backar 1 expresslift och någon till lift om jag inte missminner mig
Det måste gå bra för Romme. Tycker att det redan är väldigt stort och modernt för att ligga där det ligger, men de har tydligen möjligheter att expandera ytterligare. Bra för dem, bra för oss!

Väggen hundfjället.
Längd: 606
Fallhöjd: 212

Ullnabacken
Längd 250 m
fallhöjd 120

Ullnabacken skulle bli brantare än Väggen i genomsnitt,svårt att tro.

Någon som vet hur det blir med Funäsdalsberget? Dem hade ju vist stora ekonomiska problem, läggs anläggningen ner eller har det hittats en ny ägare?

Funäsdalen: Har ingen koll på hur det går, men är ändå helt säker på att det inte kommer att läggas ner. Anläggningen har ett värde, om än inte alls lika högt som investeringskostnaden. När man gjort upp med fodringsägarna blir det någon som driver liftarna vidare. Frågan är bara till virket pris de tar över anläggningen, eller till vilket pris det befintliga driftsbolaget som gör det.

Ser vi på Copperhill (hotell i Åre) investerade de 750 miljoner plus att de inte hade kompetens att driva hotell. KK. Nya ägarna köpte för 180 miljoner, med lägre kapitalkostnader och duktigare att driva hotell verkar det gå riktigt hyggligt för dem.

Hoppas och tror att det löser sig på ett bra sätt i Funäsdalen.

Tillbaka
Topp